
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  1350/4 
Podgorica, 10.11.2017. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 
40/11, 53/11, 6/13 i 55/16) i čl. 18 i 116 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", 56/14, 20/15, 
40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, akt 
zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1350 od 12.10.2017.g., direktor Agencije za 
elektronske medije donosi

R J E Š E NJ E

1. Prihvata se prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, akt 
zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1350 od 12.10.2017.g. i privrednom 
društvu „Pink M Company" d.o.o. Podgorica, emiteru televizijskog programa „TV Pink 
M", izriče se upozorenje, kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja člana 7, 8 st. 1, 11 st.
1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima („Službeni list Crne Gore", 
br. 35/11 i 7/16) i tačke 7.1. Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine, 
prilikom emitovanja priloga u informativnoj emisiji „Minut dva" dana 19. septembra 2017. 
godine u 14:00, 17:00 i 19:00 časova i 20. septembra 2017. godine u 14:00, 17:00, 19:00 i 
20:00 časova.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog:

a. kršenja obaveze emitera da informativnim programom doprinosi istinitom, cjelovitom i 
nepristrasnom informisanju javnosti o događajima (člana 7 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima).

b. kršenja obaveze da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji dužni da 
poštuju načela objektivnosti i nepristrasnosti (član 8 st. 1 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima).

c. kršenja obaveze da informativno-politički programi moraju biti pravični i izbalansirani i 
obaveze da se programskim sadržajima ne smiju tendenciozno promovisati interesi bilo 
koje grupe ili pojedinca (član 11 st. 1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima).

3. Privrednom društvu „Pink M Company" d.o.o., nalaže se da usaglasi emitovanje programskih 
sadržaja u okviru programa „TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim 
medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatim Odobrenjem za emitovanje.

4. Privredno društvo „Pink M Company" d.o.o. dužno je da, u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona 
o elektronskim medijima, u programu „TV Pink M", u okviru informativne emisije „Minut, dva" u 
14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 časova, objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tač. 1 ovog rješenja 
koja glasi:

„Agencija ze elektronske medije izrekla je emiteru „TV Pink M" upozorenje zbog kršenja načela 
objektivnosti i nepristrasnosti, odnosno propuštanja da svojim informativnim programom 
doprinosi istinitom, cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti, na pravičan i izbalansiran 
način. Upozorenje je izrečeno po prigovoru nacionalnog javnog emitera „Radio Televizija Crne 
Gore" u vezi sa prilozima emitovanim 19. i 20. septembra 2017. godine u informativnim 
emisijama „Minut dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 časova".

5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 12. oktobra 2017. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen 
je prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" Podgorica (u daljem tekstu: RTCG), na rad 
privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. Podgorica (u daljem tekstu: emiter), emitera televizijskog 
programa „TV Pink M" (zaveden kod Agencije pod br. 02-1350 od 12.10.2017.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na priloge emitovane u informativnim emisijama „Minut dva" dana 19. 
septembra 2017. godine u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 časova i dana 20. septembra 2017. godine u 14:00, 
17:00, 19:00 i 20:00 časova u informativnoj emisiji „Minut dva". Emiter je, prema navodima podnosioca 
prigovora, prekršio Pravilnik o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik) 
time što je:

Emitovao prilog 19.09.2017. godine u kojem je „eksph'dtno navedeno da RTCG obmanjuje 
javnost netačnim podacima o gledanosti,koje je  za njene potrebe uradila Agencija 'Defakto'. 
Po mišljenju RTCG, „navedenim prilogom se obmanjuje i pristrasno informiše javnost 
suprotno članu 7 Pravilnika, je r se ističe da je  'predmetno istraživanje urađeno pogrešnom 
metodologijom, sa ciljem da se izmanipuliše crnogorska javnost i nađe opravdanje za 
antivladinu uređivačku politiku, da su teme naručene iz vrha pojedinih opozicionih partija'".

emitovanjem priloga 20.09.2017. godine prekršio član 11 Pravilnika jer je:

o navedeno da „RTCG ne služi interesu javnosti, da isti demonstrira antivladinu polititlku,
te da isti objavljuje šta god da dobije od svojih nalogodavaca, da ne podržava izbornu 
volju građana, već marginalnih stranaka, te da treba smijeniti čelne ljude ove kuće".

o Objavljena izjava Danila Burzana „da na javnom servisu imamo tzv. prljave forme
novinarskog izražavanja", kao i izjava Slavka Mandića da je „izborom direktora TVCG 
koga je  podržavao nevladin sektor opredijeljen način na koji će funkcionlsati nacionalna 
televizija". Takođe ističe da se ,,u prilogu pojavljuje slika bivšeg generalnog direktora 
RTCG sa glasom Mehmeda Agovića".

o navedeno da su ,,u informativnim prilozima TVCG evidentni pokušaji opstruiranja
sudskog postupka kojima se promovišu advokati odbrane, a Sud pokušava predstaviti 
neprofesionalnim dok se poseban akcenat daje optuženima, koje prikazuju žrtvama 
kompietnog procesa".

o navedeno da je „TVCG u centralnom Dnevniku od 11. septembra u kreiranju priloga
advokatima odbrane dat prioritet kao izvoru informacije i mnogo je  veća sekundaža u 
njihovu korist, u odnosu na stavove tužilaštva". Takođe ističe da se u prilogu „posebno 
potencira da je  dan kasnije u prilogu sa suđenja za terorizam na navode tužioca Katnića 
da 'članovi kriminalne grupe, optuženi za državni udar, mogu ponovo da izazovu haos', 
urađen prilog gdje je izvor informacija DF, koji je na press koenferenciji reagovao na 
Katnićeve ocjene, dok je  u najavi priloga dat citat iz Vlade, kako oni ne žele da 
komentarišu saopštenja DF."

o navedeno da „RTCG, iako javni servis, ne podržava izbornu volju istih tih građana, već
kao relevantnu predstavljaju stavove i politiku marginalnih stranaka i interesno 
povezanih pojedinaca".

emitovanjem pristrasnih komentara u okviru oba priloga prekršio član 8 stav 1 Pravilnika.

prekršio član 11 Pravilnika „fingiranjem sadržaja (netačne izjave, netačnipodaci) u navedenim 
prilozima", čime se, kako kaže „žele tendeciozno promovisati interesi određenih grupa kojima 
ne odgovara izbalansiranost u izvještavanju javnog servisa i poštovanje Zakona o 
elektronskim medijima". Smatra da prekršena ova odredba jer „nije objavljen suprotstavljeni 
stav RTCG, je r emiter nije ni pokušao da dođe do stava javnog servisa po ovom pitanju".

Prekršio član 8 st. 1 i član 11 st. 4 Pravilnika jer „voditelj programa Stavko Mandić 
zloupotrebljava prednost stalnog pojavljivanja u programu ovog emitera da bi promovisao 
sopstvene stavove i mišljenja, na način koji narušava nepristrasnost". Podnosilac prigovora 
smatra da se S.Mandić „učestalo pojavljuje kao vodeće lice 'TV Pink M', budući da je  isti

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

2______________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.org


autor i voditelj emisije 'U žiži', koja se u nekoliko navrata bavila uređivačkom politikom 
RTCG".

Na kraju, podnosilac prigovora predlaže da Agencije „izrekne kaznenu mjeru koja odgovara prirodi i 
težini uči njenog prekršaja, a posebno imajući u vidu da je  emiteru u više navrata u posljednjih šest mjeseci 
izrečeno upozorenje zbog kršenja programskih standarda vezanih za proizvodnju informativnog programa".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik).

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimke emitovanih spornih 
programskih sadržaja emitera i sačinio nalaz dana 16.10.2017. godine (akt broj 05-1350/1 od
16.10.2017.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 111 
Zakona o upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do 
kršenja Zakona o elektronskim medijima, Pravilnika i Odobrenja za emitovanje, Agencija je emiteru dostavila 
predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila da, u roku od sedam dana od dana prijema 
zahljeva, dostavi pisano izjašnjenje na date navode (akt broj 02-1350/2 od 18.10.2017.god.).

Dana 24.10.2017.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden pod br. 02-1350/3 od
24.10.2016.god.) u kojem se navodi „da RTCG nigdje ne osporava tačnost onoga što je  Pink M objavio".

Emiter smatra da nije prekršio član 8 stav 1 Pravilnika, te da je dana 19.09.2017. godine objavio 
„prilog u kojem osporava tačnost podataka o gledanosti koje su čelnici Javnog servisa prezentovali na sjednici 
Savjeta RTCG-a 12.09.2017. godine", što je po njegovom mišljenju, u skladu sa članom 4 Pravilnika koji se 
odnosi na načelo tačnosti. Pri tome, emiter je istakao da je ,,u pomenutom prilogu ... kao izvor koristio jedine 
relevantne podatke o istraživanju (Telekom-a) koji su dostupni svakom emiteru, a koji se i te kako razlikuju od 
istraživanja agencije De facto koje su čelnici Javnog servisa objavili

U izjašnjenja emiter ukazuje da nije prekršio ni pravilo „druge strane" (član 4. Stav 1 Pravilnika), jer je 
u prilogu od 19.09.2017. godine „emitovana izjava predsjednika Savjeta RTCG-a Vladimira Pavićevića, lica 
koje je kompetentno da komentariše i odgovara na pitanja ... budući da su rezultati istraživanja agencije De 
facto prezentovani na sjednici tijela čiji je on predsjednik. Za komentar su pozvani i  ostali članovi Savjeta koji 
su mahom odbili da bilo šta odgovore kao i direktor TVCG Vladan Mićunović i glavni i odgovorni urednik Prvog 
programa Aleksandar Saša Mirković."

U izjašnjenju se navodi, u vezi sa prilogom od 20.09.2017. godine, da je bio posvećen „uređivačkoj 
politici Javnog servisa u poslednjih godinu", koja se, po mišljenju emitera „razlikuje od ranijeg perioda", te da 
je tom prilikom „emitovao i izjave nekoliko sagovornika koji su saglasni sa ovom tezom" Povodom navoda iz 
prigovora da ni ovim prilogom nije ispoštovano pravilo "druge strane", emiter je ukazao da „su čelnici Javnog 
servisa ... odbili da komentarišu ovu temu i da odgovore na pitanja ... novinara".

Emiter je naveo da su, u namjeri da ispoštuju pravilo druge strane, „povodom obje istraživačke priče 
emitovane 19.09.2017. godine i 20.09.2017. godine ..., kontaktirani telefonom od strane ... novinarke Jelene 
Stankovic i direktor Tvcg Vladan Mićunović, urednik Prvog programa Tvcg Aleksandar Mirkovic i  Prvi čovjek 
portala rtca.me Stavko Djurdjic", koji su prema navodima iz prigovora ,,odbili da daju komentare".

Povodom navoda iz prigovora „da se u pomenutom prilogu pojavljuje izjava glavnog i odgovornog 
urednika radija Skala' Slavka Mandića koji navodno zloupotrebljava prednost stalnog pojavljivanja na našoj 
televiziji jer je  autor emisije 'U žiži'", emiter je istakao „da Mandić već mjesecima ne radi za TV Pink M, niti se 
pomenuta emisija emituje..."

Emiter je istakao i „da čelnici Javnog servisa nijesu iskoristili pravo na ispravku i odgovor iz člana 26
Zakona o medijima". Na kraju, emiter predlaže da „Agencija odbije prigovor kao neosnovarf.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u 
snimak emitovanih sadržaja, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Emiter je, dana 19. septembra 2017. godine, u informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminu od
17:00:16 do 17:04:37 sati (4 minuta 21 sekund) emitovao prilog koji je predmet prigovora (u
daljem tekstu: Prvi prilog).

Novinarski tekst -  (OFF): „Nakon što su predstavnici crnogorskih opozicionih struktura, protekle
godine, mjesecima vodili bitku za takozvano oslobođenje Javnog servisa koje je rezultiralo smjenom

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcq.org

mailto:ard@ardcg.org
http://www.ardcq.org


čelnih ljudi RTCG-a, njihov uticaj na uređivačku politiku ovog medija, posljednjih mjeseci, čini se 
dostigao je vrhunac. Teme naručene iz vrha pojedinih opozicionih političkih partija zauzimaju primat u 
informativnim emisijama, dolaskom pojedinih ljudi na vodeća mjesta u Javnom servisu obezbijeđeno 
je njihovo nesmetano plasiranje. U pokušaju da pred crnogorskom javnošću opravdaju svoje poteze, 
čelnici Javnog servisa naručuju istraživanje o gledanosti koje je  radila agencija 'Defakto' i  to na uzorku 
od nešto preko hiljadu ispitanika, prema kojem RTCG bilježi odlične rezultate i skok sa 23,5 na 26,5 
odsto. Ponosno su se rezultatima pohvalili i prije nekoliko dana čelni ljudi Javnog servisa na sjednici 
Savjeta".

Tokom navedenog dijela priloga kao pokrivalice korišćene su slike (screenshot) tekstova objavljenih 
na različitim portalima sa naslovima: „Javni servis u raljama trojke", „Opoziciona trojka vrši pritisak na 
Javni servis", „Krivokapić i Perović „oslobodili" Javni servis uz pomoć 40.000 eura (VIDEO)", 
„Smijenjen Rade Vojvodić", „Radojka Rutović podnijela ostavku", kao i snimci sa inserterom „materijal 
RTCG-a" u donjem desnom uglu (špica za Dnevnik RTCG, krupno kadrirani tekstovi iz dnevnih novina, 
snimci sa konferencije Demokratskog fronta, logo „Demokrate -  demokratska Crna Gora", snimak 
izjave g-dina Alekse Bečića, snimci sa sjednica Savjeta RTCG), te slika (screenshot) teksta objavljenog 
na portalu (nije vidljivo kojem): „Rast povjerenja i gledanosti TVCG".

Potom je emitovan montirani segment sa sjednice Savjeta RTCG i u okviru njega djelovi izjava 
generalne direktorice RTCG Andrijane Kadije i direktora TVCG Vladana Mićunovića:

G-đa Andrijana Kadija: „To je naročito važno, jeste to povjerenje i jeste gledanost koja se povećala 
na 26,5%...".

G-din Vladan Mićunović; „...Sa nama neće biti nikakvog problema, znamo šta nam je  činiti...

Prilog se nastavlja novinarskim tekstom (OFF): „A učinili su očigledno ono što im je i bila namjera, 
pa su se takvim rezultatima pohvalili pojedini članovi Savjeta". Zatim je emitovana izjava člana 
Savjeta RTCG-a Gorana Đurovića.

G-din Goran Đurović: „Razlika između Televizije Vijesti i  Radio Televizije Crne Gore, odnosno 
Televizije Crne Gore je  sada manja nego ikad, jedan posto...".

Tokom navedenog dijela priloga kao pokrivalice korišćeni su snimci sa sjednica Savjeta RTCG (u 
donjem desnom uglu emitovan inserter: materijal RTCG-a).

Novinarski tekst -  (OFF): „Istraživanje sa kojim su se ponosno pohvalili kako pojedinci iz vrha 
Javnog servisa tako i pojedini članovi Savjeta i te kako se kosi sa jedinim relevantnim istraživanjem 
gledanosti televizija u Crnoj Gori, a koje je dostupno svakom emiteru. Naime, protekle godine RTCG je  
zauzimala treće mestu i to nakon naše medijske kuće i Televizije Vijesti. Godinu dana kasnije bilježi 
pad i sada se nalazi na čak četvrtom mjestu, nakon TV Pink M, Vijesti i TV Prve pokazuju podaci 
jedine relevantne agencije čije usluge koristi svaka televizija. Da je  sve manje onih koji gledaju Javni 
servis pokazuju i podaci iz posljednjeg kvartala, gdje je padom šera Javni servis sa druge otišao na 
četvrtu poziciju. Slična situacija je i kada je posredi gledanost u poslednjih pola godine. Prema 
saznanjima naše televizije ovo istraživanje redovno se dostavlja i članovima Savjeta. Predsjednik tog 
tijela Vladimir Pavićević pravda se, međutim time, da su oni samo dobili rezultat gencije 'Defakto' o 
čemu su i raspravljali izbegavajući da da bilo kakav odgovor o pojedinim relevantnim podacima".

Tokom ovog dijela priloga kao pokrivalice se pored snimaka sa sjednica Savjeta RTCG (u donjem 
desnom uglu emitovan inserter: materijal RTCG-a) koriste i kadrovi na kojima se vide grafički uređeni 
(„chart column") podaci o gledanosti na kojima RTCG, za 2016. godinu, zauzima treće, a za 2017. 
godinu četvrto mjesto (krupno kadriranje). Slična grafika daje podatke za period, kako je prikazano, 
jun -  avgust (druga pozicija 2016. i četvrta 2017. godine) i kako je prikazano, za prvi kvartal 2017. 
godine. Na opisanim kadrovima nije vidljiv izvor podataka koji se prikazuju.

Zatim slijedi fono izjava predsjednika Savjeta RTCG-a Vladimira Pavićevića (pokrivena njegovom 
fotografijom):,,Rezultate smo dobili od, ono što sam Vam rekao, od agencije koja je ovlaštena da radi 
taj posao u Crnoj Gori. Ne možemo davati nikakve izjave na nešto što je opet pretpostavka. Ja 
potpuno razumijem da Vi možete agenciju'Defakto' problematizovati, kako, šta i na koji način, vi kao 
televizija, ali mi da, da dajemo izjave na nešto što, što mi doživljavamo i dalje, dakle, što je 
reprezentativno, što je  urađeno u skladu sa svim propisima, dakle ne možemo davati izjave sa 
sumnjom".

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.orQ
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardcg.orQ
http://www.ardcg.org


Novinarski tekst -  (OFF): „Ostali članovi Savjeta kao i direktor Javnog servisa ove navode nijesu 
željeli da komentarišu pred kamerom televizije Pink M, Očigledno je međutim da čelnicima Javnog 
servisa, ni članovima ovog tijela nije u interesu da upoznaju javnost sa pravim podacima, ne bi H na 
taj način opravdali uređivačku politiku posiednjih mjeseci, a i ogroman uticaj opozicionih struktura na 
informativni program ovog medija, zbog čega je i pala gledanost Javnog servisa koji inače godišnje iz 
crnogorskog budžeta dobija oko 10 miiiona eura. Za loše rezultate morali bi da snose odgovornost, ali
i da smijene ljude na rukovodećim pozicijama. Iznošenjem neistina na račun gledanosti, čelni ljudi 
RTCG-a nanijeli su štetu kako našoj medijskoj kući koja je  godinama najgledanija televizija u Crnoj 
Gori, tako i ostalim komercijalnim emiterima. Time su obmanu ii ne samo javnost nego i svoje klijente. 
U relevantnost objavljenih podataka o gledanosti Javnog servisa sumnja i bivši generalni direktor 
RTCG Rade Vojvodić."

Tokom ovog dijela priloga kao pokrivalice se pored snimaka sa sjednica Savjeta RTCG (u donjem 
desnom uglu emitovan inserter: materijal RTCG-a) koriste i ranije opisani kadrovi sa podacima o 
gledanosti, snimci „Dnevnika” RTCG na kojima se vidi uzimanje izjave od g-dina Ranka Krivokapića, 
kadrovi koji prikazuju g-dina Aleksu Bečića, kao i kadrovi zgrade TV Pink M.

Slijedi fono izjava pokrivena fotografijom g-dina Rada Vojvodića: „...Ja mislim stvarno, ovaj, da, da 
omalovažavaju javnost, da lažu, sto posto je pala gledanost".

Novinarski tekst -  (OFF): „Prema riječima glavnog i odgovornog urednika Radio Skala, Slavka 
Mandića nije novo da je  TVCG već dugo iznad novinarskih standarda, pa i etike, te ga i ne čude 
samoreklamerstvo i naručena istraživanja".

Izjava g-dina Slavka Mandića (pokrivena njegovom fotografijom) „To je  klasična obmana javnosti, 
ja u ta istraživanja kao i mnogi, koja su plasirana, ne vjerujem, ne vjerujem. Struktura koja uređuje 
program na Nacionalnom javnom servisu misli da je najvažnije udariti na Vladu i da će na taj način 
pokazati nepristrasnost i objektivnost. To, svjedoci smo, jednostavno nije tako, jer je obaveza svih 
medija, a posebno državne televizije, da objektivno i istinito izvještava o svemu što se dešava u našoj 
državi".

Gore opisani prilog je 19.09.2017. godine emitovan u terminima od 14:00, 17:00 i 19:00 sati, dok u 
terminu od 20:00 nije emitovana informativna emisija „Minut, dva".

2. Emiter je, dana 20. septembra 2017. godine, u informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminu od 
17:02:48 do 17:07:32 sati (4 minuta 44 sekunde) emitovao prilog koji je predmet prigovora (u 
daljem tekstu: Drugi prilog).

Novinarski tekst - (OFF): “Otkako su opozicione strukture ušle u Javni servis prošle godine, 
evidentno je da se emituje program koji nije u interesu javnosti, uz kršenje programskih principa 
utvrđenih zakonskim propisima, kao i gaženje etičkih i moralnih standarda profesionalnog novinarstva. 
Demonstriranje antiviadine politike nastavlja se iz dana u dan, a kolegijum Radio Televizije Crne Gore, 
medijskog servisa koji ima obavezu da izvještava nepristrasno i objektivno ne mari za to, te svjesno 
obajvijuje šta god da dobije od svojih nalogodavaca, bez potrebe da provjere istinitost i  autentičnost 
informacija, te pruže relevantne argumente. Prema mišljenju novinara i publiciste Danila Burzana, 
javni servis ima daleko veću obavezu da bude odgovorniji u ostvarivanju medijskih zakona i principa 
struke, jer je  servis svih građana. Upitan kako komentariše uređivačku politiku RTCG-a u kojoj je  
evidentan uticaj opozicionih struktura, te koliko je to profesionalno, kazao nam je  da postoji osnov za 
kritiku, te da mu se ne dopada nastojanje da na Javnom servisu imamo takozvane prijave forme 
novinarskog izražavanja."

Tokom navedenog dijela priloga kao pokrivalice korišćene su slike (screenshot) tekstova objavljenih 
na različitim portalima sa naslovima: „Javni servis u raljama trojke", „Krivokapić i Perović „oslobodili" 
Javni servis uz pomoć 40.000 eura (VIDEO)", snimci emisije „Replika" RTCG (inserter „materijal RTCG- 
a" u donjem desnom uglu), različiti snimci djelova emisije „Dnevnika" RTCG na kojima se vidi 
uzimanje izjave od g-dina Ranka Krivokapića, g-dina Andrije Mandića, g-dina Alekse Bečića, svi sa 
inserterom „materija!RTCG-a" u donjem desnom uglu.

Prilog se nastavlja emitovanjem video snimka izjave g-dina Danila Burzana, djelimično pokrivenog 
snimcima „Dnevnika" RTCG (u donjem desnom uglu emitovan inserter: materijal RTCG-a).

G-din Danilo Burzan: „Nastojanje da na javnom servisu imamo i neke takozvane 'prljave forme' 
novinarskog izražavanja. Riječ je, konkretno o izvještaju koji sadrži i stav autora, dakle, odnosno 
komentarisanom izvještaju, što je nedopustivo".

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.org


Novinarski tekst - (OFF):,,Sličnog razmišljanja je  i urednik Radija Skala, Slavko Mandić''

Slijedi fono izjava g-dina Slavka Mandića (pokrivena njegovom fotografijom, kao i snimcima sa 
sjednica Savjeta RTCG): „Naravno da to nije profesionalno i naravno da je jasno da je izborom 
generalnog direktora Televizije Crne Gore, koga je  podržavao apsolutno taj nevladin sektor i 
opozicione političke partije opredijeljen i način na koji će funkcionisati nacionalna televizija. Dakle, 
tada je već bilo jasno da će se to dešavati i da će naša televizija programski izgledati ovako kako 
izgleda".

Novinarski tekst - (OFF): „Da je takav stav Javnog servisa neprofesionalan saglasan je i  bivši 
generalni direktor RTCG Rade Vojvodić".

Slijedi fono izjava pokrivena fotografijom g-dina Rada Vojvodića: „...Mislim da to nije baš 
profesionalno. Ne liči, ovaj, na prošli period...".

Novinarski tekst - (OFF): „Član Savjeta RTCG-a Mimo Drašković mišljenja je da je  već jasno kakve 
su tendencije prisutne u Javnom servisu, te da je ovo jedan od rijetkih javnih servisa koji ne radi u 
interesu države".

G-din Mimo Drašković (pokriveno njegovom slikom): „Više sam puta isticao, čak i na Vašoj televiziji 
gostujući, da su pojedini članovi Savjeta izgubili svoj legitimitet, prije svega, samim tim što je, na 
primjer, konkretno kolega Đurović učestvovao u pisanja, tada medijske platforme, ovaj, za opoziciju u 
pregovorima sa vlašću oko, oko, ovaj lex spécialisa i tako dalje, tako da ništa novo više nemam da 
kažem na tu temu. AH kažem, vrijeme koje je  pred nama, vrlo brzo, ovaj, će, će, ovaj, pokazati kakve 
su to struje u Javnom servisu".

Novinarski tekst - (OFF): „Podsjećamo, otkako su se opozicione strukture umiješale u Javni servis 
krenulo se sa radikalnom promjenom uređivačke politike, paralelno sa brojnim nezakonitostima, a 
koje su činili i  čine članovi Savjeta, od nelegalnih smjena direktora, preko neobjavljivanja i skrivanja 
bitnih informacija za javnost, predstavljanje lažnih podataka o gledanosti i povjerenju građana u Javni 
servis, do posljednjih primjera koji se tiču izvještavanja RTCG-a na temu suđenja optuženima za 
pokušaj terorističkog napada za vrijeme prošlogodišnjih parlamentarnih izbora. U informativnim 
prilozima Televizije Crne Gore evidentni su pokušaji opstruiranja sudskog postupka u kojima se 
promovišu advokati odbrane, a Sud pokušava predstaviti neprofesionalnim, dok se poseban akcenat 
daje optuženima, koje prikazuju žrtvama kompletnog procesa. Tako na primjer u centralnom 
„Dnevniku" televizije Crne Gore od 11. septembra, u kreiranju priloga advokatima odbrane dat je 
prioritet, kao izvoru informacija, i mnogo je  veća sekundaža u njihovu korist u odnosu na stavove 
tužilaštva. Samo dan kasnije u prilogu sa suđenja za terorizam, na navode tužioca Katnića, da članovi 
kriminalne grupe optuženi za državni udar mogu ponovo da izazovu haos, urađen je  prilog gdje je  
izvor informacija Demokratskog fronta, koji na press konferenciji reaguju na Katnićeve ocjene, dok je  
u najavi priloga samo dat citat iz Vlade, kako oni ne žele da komentarišu saopštenja DF-a. Takav 
uređivački stav javnog servisa, koji kako mu i samo ime govori treba da nepristrasno i objektivno služi 
javnosti, nedopustiv je. Naša televizija juče je objavila prilog o tome kako RTCG obmanjuje sa 
netačnim podacima o gledanosti koje je, za njene potrebe, uradila agencija „Defakto" i to na uzorku 
od nešto više od hiljadu ispitanika a prema kojem RTCG bilježi odlične rezultate gledanosti i  skok sa 
23,5 na 26,5 odsto. Istraživanje na koje se RTCG ponosno poziva urađano je potpuno pogrešnom 
metodologijom, s ciljem da se izmanipuiiše crnogorska javnost, vjerovatno pokušavajući da nađu 
opravdanje za antivladinu uređivačku politiku i kosi se sa jedinim relevantnim istraživanjem gledanosti 
televizija u Crnoj Gori, a koje je  dostupno svakom emiteru".

Kao pokrivalice za navedeni tekst korišćeni su ranije opisani snimci „Dnevnika" RTCG (u donjem 
desnom uglu emitovan inserter: materijal RTCG), slika (screenshot) teksta sa portala (nije vidljivo 
kojem) „Smijenjen Rade Vojvodić", te snimci „Dnevnika" RTCG koji se odnose na izvještavanje o 
suđenju za pokušaj terorizma, o kojem je riječ u prilogu. Prilog završava snimcima sa sjednica Savjeta 
RTCG i kadrovima grafički uređenih podataka o gledanosti RTCG (ranije opisanim u okviru nalaza za 
Prvi prilog).

Prilog (drugi) je 20.09.2017. godine emitovan u terminima od 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 sati, u 
okviru informativne emisije „Minut, dva".

3. Članom 7 stav 1 alineja a) Pravilnika propisana je obaveza emitera koji proizvode (uređuju i emituju) 
informativni program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose slobodnom, 
istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i

6

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard(3)ardcq.orq
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.org

http://www.ardcQ.org


inostranstvu.

4. Članom 8 st. 1 Pravilnika je predviđeno da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji
dužni da poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.

5. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih medija da
činjenično izvještavanje jasno odvoje od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i 
mišljenje urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog 
predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim 
sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla /zlonamjerno skraćivanje ili montiranje 
djelova sadržaja i si./, odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao 
saopštenog.

6. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo objektivnosti kao obaveza elektronskih medija da u
informativnim programima svako stanovište predstave na objektivan način, bez uređivačkih 
intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio predmet 
informativnog sadržaja.

7. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo tačnosti kao obaveza elektronskih medija da izvještavanje 
bude zasnovano na činjenicama, odnosno zabrana emitovanja vijesti i izvještaja za koje emiter zna ili 
je mogao znati da su neistiniti. Vijesti i izvještaji koji se ne mogu potvrditi, ili čija tačnost nije 
pouzdano utvrđena, mogu se emitovati samo ako se jasno naznači njihova nezvaničnost ili 
nepotvrđenost.

8. članom 11 st. 1 Pravilnika je propisano da programski sadržaji, a naročito informativno-politički i
programi o tekućim događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem
suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u 
obradi određene tematike. U stavu 2 istog člana propisano je da se programskim sadržajima ne smiju 
tendenciozno promovisati interesi jedne političke stranke ili bilo koje grupe ili pojedinca, posebno 
ukoliko se takvi sadržaji emituju sistematično tokom određenog vremenskog perioda. Takođe, u stavu
4 istog člana propisano da voditelji i reporteri, autori programa, moderatori u informativno-političkim i 
programima o tekućim događajima ne smiju da zloupotrebljavaju prednost stalnog pojavljivanja u 
programima da bi promovisali sopstvene stavove i mišljenja na način na koji bi mogli da naruše 
neophodnu nepristrasnost i izbalansiranost.

9. polazeći od prava na slobodu izražavanja i uređivačku autonomiju medija, oni su slobodni da 
određenu pojavu, događaj ili slično tretiraju na različiti način, a da pri tome ne prekrše propise, kao i 
da u skladu sa svojom uređivačkom politikom, komentarišu pojave, događaje i postupke pojedinaca, 
uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih koji se odnose na 
istu temu pri čemu moraju voditi računa o normama propisanim Zakonom o elektronskim medijima i 
Pravilnikom.

10. oba emitovana priloga mogu se posmatrati kao komentari emitera povodom uređivačke politike RTCG, 
kao nacionalnog javnog servisa, što se može smatrati pitanjem od interesa za javnost. Pri tome, 
emiter je u prvom prilogu svoje komentare o uređivačkoj politici RTCG objavio zajedno sa 
informacijama i svojim viđenjem rezultata istraživanja gledanosti programa RTCG, koje je objavio 
RTCG.

Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da u, skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, 
pribavlja, objavljuje i prenosi informacije od interesa za javnost. Objavljivanje informacija i mišljenja o 
„istraživanju gledanosti, koje je prethodno razmatrao Savjet RTCG, i za koje emiter osporava jer 
smatra da se „kosi sa jedinim relevantnim istraživanjem gledanosti televizija u Crnoj Gori, a koje je 
dostupno svakom emiteru", može se posmatrati kao doprinos blagovremenom, ali ne i slobodnom, 
istinitom, cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti.

Objavljivanjem navoda koji glasi: „protekle godine RTCG je  zauzimala treće mestu i to nakon naše 
medijske kuće i Televizije Vijesti. Godinu dana kasnije bilježi pad i sada se nalazi na čak četvrtom 
mjestu, nakon TV Pink M, Vijesti i  TV Prve pokazuju podaci jedine relevantne agencije čije usluge 
koristi svaka televizija", emiter je propustio da ponudi cjelovitu informaciju o istraživanju, naručiocu i 
agenciji koja pribavlja te „relevantne podatke" i čini dostupnim „svakoj televiziji". On nije ponudio ni 
informacije o metodlogiji koja se koristi za prikupljanje tih, po njemu, „relevantnih podataka", kako bi 
se mogao steći utisak zašto su ti podaci „relevantni", a nijesu podaci iz istraživanja koje je prethodno

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardcg.org


razmatrao Savjet RTCG.

Umjesto toga, on svoju ocjenu da „je sve manje onih koji gledaju Javni servis", ilustruje podacima iz 
tog, navodno ,,jedinog relevantnog istraživanja gledanosti televizija u Crnoj Gori" („... pokazuju i 
podaci iz posljednjeg kvartala, gdje je padom šera Javni servis sa druge otišao na četvrtu poziciju. 
Slična situacija je i kada je  posredi gledanost u poslednjih pola godine.") i navodi da RTCG „iznosi 
neistine na račun gledanosti" i „obmanuje ... javnost... i  svoje klijente" (Prvi prilog), kao i da je 
„istraživanje na koje se RTCG ponosno poziva urađeno potpuno pogrešnom metodologijom, s ciljem 
da se izmanipuiiše crnogorska javnost..." (Drugi prilog).

Iako su djelovi ovih navedenih navoda pokriveni slikom koja sadrži grafički prikaz podataka o 
gledanosti prema kojima RTCG, za 2016. godinu zauzima treće, a za 2017. godinu četvrto mjesto, ne 
može se zaključiti koji je izvor podataka koji se prikazuju.

U nastavku, kao potvrdu njegovog stava, emiter daje fono izjavu, koju pogrešno pripisuje bivšem 
generalnom direktoru RTCG Radu Vojvodiću. U informativnoje emisiji „Minut, dva" od 23. septembra 
2017. godine emitovano je i zvanično izvinjenje emitera povodom propusta informativne redakcije, 
zbog toga što je tehničkom greškom, umjesto izjave R.Vojvodića, emitovana fono izjava bivšeg 
generalnog direktora Javnog servisa Bosne i Hercegovine Mehmeda Agovića.

Lično uvjerenje i mišljenje urednika ili novinara, uticalo je na način predstavljanje teme priloga. 
Komentar novinara (voditelja) predstavljen je kao činjenično stanje odnosno dio izvještaja o događaju 
(osporavanje istraživanja gledanosti programa RTCG, koje je prethodno razmatrao Savjet RTCG), što 
čini suštinu priloga. Time je prekršeno „načelo nepristrasnosti".

Takvom uređivačkom intervencijom i objavljivanjem činjeničnog izvještavanja zajedno sa svojim 
stavovima i komentarima, emiter je favorizovao jednu stranu i uticao da se tema priloga ne predstavi 
na objektivan način, čime je prekršio „načelo objektivnosti".

11. Emiter pogrešno tumači načelo tačnosti jer svoje stavove i mišljenja izjednačava sa činjenicama I tako 
ih predstavlja. Emiter je u svom izjašnjenju istakao da je „u pomenutom prilogu ... kao izvor koristio 
jedine relevantne podatke o istraživanju (Teiekom-a) koji su dostupni svakom emiteru, ..." čime je, 
po njegovom mišljenju „osporio tačnost podataka o gledanosti koje su čelnici Javnog servisa 
prezentovaii na sjednici Savjeta RTCG-a 12.09.2017. godine".

Ne dovodeći u pitanje pravo emitera da osporava podatke iz istraživanja gledanosti koje je predstavio 
RTCG, on u emitovanom prilogu nije dao cjelovitu informaciju da svoje stavove bazira na konkretnom 
„istraživanju Teiekom-a", niti bilo kakav činjenični osnov o kakavoj vrsti istraživanja se radi i zašto bi 
njegova pouzdanost osporavala podatke RTCGa.

Umjesto toga, emiter je montiranjem djelova sadržaja tj. slike (grafički prikaz podataka o gledanosti 
RTCG) i riječi/teksta („... pokazuju i podaci iz posljednjeg kvartala, gdje je  padom šera Javni servis sa 
druge otišao na četvrtu poziciju. Slična situacija je i kada je posredi gledanost u poslednjih pola 
godine.") učinio da lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara diskriminatorno utiču na način 
njenog predstavljanja predmeta programskog sadržaja. Time je i na ovaj način prekršio načelo 
nepristrasnosti.

12. Emiter je u Prvom prilogu (od 19.09.2017. godine), emitovao fono izjavu predsjednika Savjeta RTCG 
Vladimira Pavićevića i time, po njegovom mišljenju, obezbijedio poštovanje „pravila druge strane", jer, 
kako je naveo u ovom prilogu „ostali članovi Savjeta kao i direktor Javnog servisa ove navode nijesu 
željeli da komentarišu pred kamerom televizije Pink M". Po mišljenju emitera, to što „su čelnici Javnog 
servisa ... odbili da komentarišu ... i da odgovore na pitanja ... novinara", oslobađa ga odgovornosti 
da je prekršio ovo pravilo i u slučaju Drugog priloga kada je govoreći o „uređivačkoj politici Javnog 
servisa u poslednjih godinu", koja se, po mišljenju emitera „razlikuje od ranijeg perioda", „emitovao i 
izjave nekoliko sagovornika koji su saglasni sa ovom tezom."

Uz prepoznavanje emiterovih pokušaja da pribavi stav predstavnika RTCG u vezi sa osporavanjem 
objavljenih podataka o gledanosti, kao i nespremnosti predstavnika podnosioca prigovora da iznesu 
svoje stavove, ne može se opravdati emitovanje oba priloga bez pokušaja pribavljanja i objavljivanja 
stava predstavnika podnosioca prigovora u vezi sa vrlo ozbiljnim navodima izrečenim na račun 
njegove uređivačke politike i ponašanja u svojstvu javnog servisa, a posebno navoda:

„čelnicima Javnog servisa, ni članovima ovog tijela nije u interesu da upoznaju javnost sa pravim
podacima" (Prvi prilog).

8
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org


„Iznošenjem neistina na račun gledanosti, čelni ljudi RTCG-a nanijeli su štetu kako našoj 
medijskoj kući..., tako i ostalim komercijalnim emiterima. Time su obmanuli ne samo javnost 
nego i svoje klijente." (Prvi prilog).,,RTCG obmanjuje sa netačnim podacima o gledanosti" (Drugi 
prilog).

„kolegijum Radio Televizije Crne Gore, ... svjesno objavljuje šta god da dobije od svojih 
nalogodavaca, bez potrebe da provjere istinitost i autentičnost informacija, te pruže relevantne 
argumente" (Drugi prilog).

„ovo je jedan od rijetkih javnih servisa koji ne radi u interesu države" (Drugi prilog). Pri tome, 
ovaj navod je dat kao najava izjave (mišljenja) člana Savjeta RTCG-a Mirna Draškovića, u kojoj 
se ne može naći njegovo utemeljenje (Drugi prilog).

„sa radikalnom promjenom uređivačke politike, paralelno sa brojnim nezakonitostima, a koje su 
činili i čine članovi Savjeta, od nelegalnih smjena direktora, preko neobjavljivanja i skrivanja 
bitnih informacija za javnost, predstavljanje lažnih podataka o gledanosti i  povjerenju građana u 
Javni servis, do posljednjih primjera koji se tiču izvještavanja RTCG-a na temu suđenja 
optuženima za pokušaj terorističkog napada za vrijeme prošlogodišnjih parlamentarnih izbora 
(Drugi prilog).

„U informativnim prilozima Televizije Crne Gore evidentni su pokušaji opstruiranja sudskog 
postupka ..., a Sud pokušava predstaviti neprofesionalnim,.... (Drugi prilog).

Na taj način emiter nije na pravičan i izbalansiran način omogućio predstavljanje svog i stava lica na
koga se navodi odnose, već je tendenciozno promovisao samo stavove „jedne strane", što je suprotno
članu 11 st. 1 i 2 Pravilnika.

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tački 7.1 izdatog Odobrenja za 
emitovanje O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine i članu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene 
sadržaje, može se utvrditi da je emiter objavljivanjem spornog programskog sadržaja prekršio čl. 7, 8 stav 1 i
11 st. 1 i 2 Pravilnika, zbog kršenja načela objektivnosti i nepristrasnosti, odnosno propuštanja da doprinosi 
istinitom i nepristrasnom informisanju javnosti, na pravičan i izbalansiran način.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 139, 140, 141, 143 i 144. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče 
upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa 
,,TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i 
izdatom Odobrenju za emitovanje.

Prilikom izricanja upravno-nadzorne mjere, direktor Agencije je imao u vidu da je izrečena mjera 
srazmjerna prirodi i težini prekršaja, kao i da se može očekivati da će upozorenje biti dovoljno da emiter 
ubuduće ne ponovi protivpravno ponašanje.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativnoj emisiji „Minut, dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 
časova.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog prijema.

Dostavljeno:
- Privredno društvo „Pink M Company
- Savjet „Radio i Televizija Crne Gore'
- „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o.
- „Televizija Crne Gore", direktor
- Arhiva

9

" d.o.o.
', predsjednik 
, izvršna direktorica

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-maii: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.orQ

mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.orQ

