
Crna Gora 
SAVJET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 01 -  83 
Podgorica, 18.01.2018. godine

Na osnovu čl. 14 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11, 06/13, 
55/16 i 92/17) i čl. 126 stav 3 i 4 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", 56/14, 20/15, 40/16 i 
37/17), iješavajući po žalbi JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz Podgorice (zavedene kod Agencije za 
elektronske medije pod br. 01-1383/5 od 07.12.2017.g.), Savjet Agencije za elektronske medije, na sjednici 
održanoj 15.01.2018. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Odbija se, kao neosnovana, žalba JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz Podgorice, podnesena
protiv Rješenja Agencije za elektronske medije br. 02-1383/4 od 22.11.2017. godine.

2. Ovo rješenje će se objaviti na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardca.org.

3. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-1383/4 od 22.11.2017. godine, JP „Radio i 
Televizija Crna Gore" iz Podgorice, javnom emiteru opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije 
Crne Gore" (TVCGl), izrečeno je upozorenje, kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja čl. 8 i 12 Pravilnika
o programskim standardima u elektronskim medijima („SI. list Crne Gore", br. 35/11 i 7/16) i tačke 7.1. 
izdatog Odobrenja za emitovanje broj O-TV-J-Ol od 25.01.2013. godine, prilikom emitovanja, dana
18.10.2017. godine, emisije „Iz pravog ugla".

U ostavljenom roku, JP „Radio i Televizija Crna Gore” iz Podgorice je uložilo žalbu Savjetu Agencije 
za elektronske medije (u daljem tekstu: Savjet Agencije) protiv navedenog prvostepenog Rješenja Agencije 
za elektronske medije (zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-1383/5 od 07.12.2017.g.), 
jer je kako navodi predmetno rješenje „neosnovano i nezakonito".

U žalbi se ističe da je „emiter Radoviću u prvoj emisiji 'Iz pravog ugia' po dobijanju njegovog 
reagovanja, omogućio ostvarivanje prava da iznese svoj stav povodom objavljenih navoda odnosno da 
ispravi navode, koji su, po njegovom mišljenju b ili 'nest/niti" napominjući da je „intervju bio program 
uživo, u kome po ustanovljenoj formi emisije i programskoj šemi učestvuje samo i isključivo jedan gost i 
u kome nije uvijek izvjesno šta bi se moglo reći i ko bi se mogao pomenutf.

Podnosilac žalbe navodi da „МНап Radović nije 'bilo koja osoba' već javni funkcioner koji treba da 
ima najveći stepen tolerancije u javnim političkim debatama i o važnim društvenim pitanjima, naročito 
onim koja izazivaju kontroverzi, ističući da je to „dio prakse Evropskog suda koja još nije usaglašena 
sa domaćim propisima aii zajedno sa Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava ima primat u 
primjeni, onako kako to predvidja Ustav Crne Gore".

Nadalje, podnosilac žalbe ističe da je „novinarka Pejović u emisiji iznijela vrjednosni sud, 'interno 
pravilo, van zakona', što je  rezultat detaljnog istraživanja i proučavanja teme koje se odnosi na 
preispitivanje rada Administrativnog odbora u određenom vremenskom periodd', detaljno iznoseći u 
nastavku žalbe argumentaciju za izjavu novinarke.

Prema mišljenju podnosioca žalbe „radi se o pitanju od javnog interesa par ехсеИепсе je r je  
novinarka otvorila temu koja je  duži vremenski period izazivala interesovanje javnosti i daia priliku 
predsjedniku Administrativnog odbora Skupštine da razjasni javnosti iz kojih razloga i na osnovu čega je  
to tijelo samo propisivalo i postavljalo uslove za izbor lica iako mu je  u nadležnosti da samo procjenjuje 
ispunjenost us/ova propisanih zakonom".

http://www.ardca.org


Takođe, u žalbi se ukazuje da „и emisiji ne postoji nijedna kvalifikacija koju je  novinarka 
izgovorila a koja se odnosi na ličnost Hi rad Milana Radovića odnosno konstatacija da je  riječ o 
njegovom nezakonitom izboru, kao ni da je  znao za interno pravilo", kao i da „novinarka nijednom nije 
konstatovala da je  'interni propis, van zakona' protivzakonit.

Podnosilac žalbe se poziva na praksu Evropskog suda, koja prema mišljenju podnosioca žalbe 
„štiti novinare kada iznose kritične vrjednosne sudove, pa čak, pod odredjenim uslovima, i kada se 
utvrdi da su činjenice netačne", i iznosi mišljenje da „uloga autorke i voditeljke nije samo da iznosi 
činjenice i traži odgovore gosta koji informišu, već i da istraživački, u ime javnosti traga za istinom, da 
vidi šta se krije iza službenih izjava i dokumenata i da iznoseći argumente, činjenice, stavove, kritike, 
podstakne i navede gosta da otkrije i  nešto što nije imao namjeru da kaže a što predstavlja suštinu 
teme o kojoj se razgovara".

Podnosilac žalbe smatra da je Agencija:

„zanemarila da u emisiji nije izrečena nijedna kvalifikacija koja se odnosi na ličnost ili rad 
Milana Radovića odnosno ne postoji konstatacija da je  riječ o njegovom nezakonitom 
izboru, kao ni da je  znao za interno pravilo",

„pogrešno utvrdila da je  novinarka prekršila načelo tačnosti, objektivnosti i nepristrasnosti 
ne uzimajući u obzir praksu Evropskog suda, i član 10. Evropske konvencije o zaštiti ljudskih 
prava i sloboda koji se odnose na zaštitu slobode izražavanja, sankcionišući njeno pravo na 
vrjednosni sud i mišljenje a prije svega zanemarujući da je  druga strana bila u studiju i 
imala priliku da ospori njen sta\?\

„osporila pravo novinarke Pejović da istražuje i preispituje rad državnih organa 
ograničavajući je  time da su jedino ispravne i tačne informacije upravo onog organa čiji se 
rad preispituje, što je  u ovom slučaju Administrativni odbof',

„objavljivanje ispravke - odgovora Radovića nije uzela u obzir prilikom odluke o tome da li 
da prihvati prigovor Milana Radovića i izrekne mjeru upozorenja",

„nije uvažila praksu Evropskog suda prilikom odlučivanja o tome da li će prihvatiti prigovor 
Milana Radovića kao javnog funkcionera a ne bilo kog lica.."

Na kraju, podnosilac žalbe navodi da se „Savjet Agencije za elektronske medije odbije prigovor 
Milana Radovića, poništi pobijano rješenje prvostepenog organa (Agencije za elektronske medije) i tako 
riješi ovu upravnu stvar".

Agencija je dostavila gospodinu Milanu Radoviću predmetnu žalbu i zatražila da dostavi pisano 
izjašnjenje na žalbu najkasnije do 18.12.2017. godine (akt broj 02-1383/6 od 14.12.2017.god.).

Gopspodin Milan Radović je u ostavljenom roku dostavio pisano izjašnjenje povodom navedene 
žalbe, u kom navodi:

- „Žalbu RTCG broj 02-1383/5 od 7.12.2017. godine odbacuje zbog neistina i zbog toga što je 
manipulativno napisana sa ciljem da se odbrani novinarka koja je  ličnim razlozima motivisana 
neprofesionalno stavila njega u negativan kontekst bez prava na odgovor i pri tom u Žaibi nije 
dat niti jedan dokaz da je  novinarka radila u skladu sa novinarskim standardima i dužnom 
novinarskom pažnjonf,

„...da je novinarka imala lične interese pominjanja njega kroz sugestivno pitanje čime je  
prekršila osnovne novinarske reguld', precizirajući u nastavku činjenice i dokaze za koje smatra 
da idu tome u prilog,

- „Saopštiti da je Administrativni odbor sproveo proceduru 'van zakona' je  činjenica a ne 
vrijednosni sud ... Evropski sud za ljudska prava u ovakvim slučajevima smatra da se ovakvi 
navodi smatraju ozbiljnim i da zahtijevaju ozbiljne postupke provjere. Posebno, Sud smatra, da 
je provjera obavezna ako su navodi objavljeni u mediju koji ima visoku gledanost ili tiraž, kao 
što je  svakako Javni serviš'.

„Zbog svih činjenica i dokaza iznijetih gore, kao i u prigovoru i odgovoru koji sam dostavio 
ranije, predlaže da se odbije Žalba RTCG broj 02-1383/5 od 7.12.2017. godine i potvrdi 
prvostepeno Rješenjd'.

2



Na sjednici održanoj 15.01.2018. godine, Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i tom 
prilikom ostvario uvid u sljedeće spise predmeta:

Prigovor gospodina Milana Radovića iz Podgorice na rad JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz 
Podgorice, javnog emitera opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore" 
(7VCG1), podnesen dana 23.10.2017.g. (zaveden kod Agencije pod br. 02-1383 od 23.10.2017.g.);

Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 05-1383/1 od 24.10.2017.god.);

Zahtjev za izjašnjenje JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz Podgorice povodom navoda iz prigovora 
(akt broj 02-1383/2 od 25.10.2017.god.);

Reagovanje gospodina Milana Radovića povodom iznijetih navoda tokom emisije „Iz pravog ugla" 
emitovane 18.10.2017. godine (akt zaveden kod Agencije pod br.1383/3 od 30.10.2017, godine);

Rješenje direktora Agencije za elektronske medije po prigovoru (akt br. 02-1383/4 od
22.11.2017.god.);

- Žalbu JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz Podgorice, na Rješenje direktora Agencije za elektronske 
medije (akt zaveden kod Agencije pod br. 01-1383/5 od 07.12.2017.god.);

Dopis o dostavi žalbe JP „Radio i Televizija Crne Gore" na izjašnjenje gospodinu Milanu Radoviću 
(akt zaveden kod Agencije pod br. 01-1383/6 od 14.12.2017.god.);

- Izjašnjenje na žalbu gospodina Milana Radovića (akt zaveden kod Agencije pod br. 01-1383/7 od
18.12.2017. godine).

Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 
predmeta, Savjet Agencije je konstatovao sljedeće:

1) Dana 18. oktobra 2017. godine, u terminu od 20:08:22 do 21:31:19 sati, JP „Radio i Televizija 
Crne Gore" iz Podgorice emitovala je emisiju „Iz pravog ugla". Urednica emisije g-đa Duška 
Pejović je dala uvod u temu emisije:

Duška Pejović: „Emisija Iz pravog ugia - uživo na javnom servisu. Večeras ćemo razgovarati o 
sukobu interesa i ograničenjima u vršenju javne funkcije, kada je riječ o javnim funkcionerima, 
prije svega članovima Savjeta Televizije Crne Gore i postupcima koji se vode protiv njih kada je 
riječ o povredi zakona. Kao što znate, poštovani građani i  građanke, u posljednje vrijeme, 
nekako u fokusu javnosti jesu dešavanja u vezi sa Radio Televizijom Crne Gore. Jedni tvrde da 
je riječ o pritiscima kako bi se kontrolisao Javni servis, dok sa druge strane postoje stavovi da je 
riječ samo o kršenju zakona od strane pojedinih članova Radio Televizije Crne Gore, znači od 
strane članova Savjeta Radio Televizije Crne Gore. I  upravo zbog toga naš gost večeras je  
predsjednik Administrativnog odbora Skupštine Crne Gore, gospodin Luiđ Škrelja."

U terminu od 21:09:15 do 21:10:10 (55 sekundi) emitovan je segment koji je predmet 
prigovora:

Duška Pejović: „Ја Vas recimo pitam da ii su Vam, recimo, poznate određene odluke 
Administrativnog odbora kada je  opet bio izbor za dana Savjeta Agencije za elektronske medije 
i izbor za člana Savjeta Radio Televizije Crne Gore, recimo, između Slavice Striković i  Milana 
Radovića kada, je uvedeno interno pravilo, van Zakona, da se može priznati podrška samo onih 
nevladinih organizacija koje su imale ovjerenu poresku prijavu. Pazite sad to? Iako je, recimo 
Slavica Striković imala veći broj nevladinih organizacija, ali zbog toga što nije imala, što nije 
imala, znači, ovu informaciju o internom propisu izabran je, recimo, gospodin Miian Radović i  pri 
tome je, u jednom drugom slučaju, kod Agencije za elektronske medije između Edina 
Koljenovića i Marine Vujačić, Administrativni odbor glasao, iako je Marina Vujačić imala oba 
us/ova više zadovoljena, nego, Edin, Edin Koljenović. Šta Vi mislite o tome, što, recimo, 
Administrativni odbor g/asa?"

2) Dana 23.10.2017. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen 
je prigovor JP „Radio i Televizija Crna Gore" iz Podgorice koji se odnosio na programski sadržaj 
emitovan dana 18. oktobra 2017. godine, u terminu od 20:08:22 do 21:31:19 sati, u sklopu 
emisije „Iz pravog ugla", čija je sadržina (transkript) naprijed navedena. Emiter je, prema 
navodima podnosioca prigovora, izvršio povrede čl. 5, 7, 8 i 11 Pravilnika o programskim

з



standardima u elektronskim medijima („SI. list CG", br. 35/11 i 7/16), a posebno ukazuje da:

„...autorka je, pored etičkog kodeksa, prekršila i ... Programske principe i profesionalne 
standarde RTCG...: tačnost, objektivnost, nije provjerila sve činjenice i nije navela 
precizno izvor, kredibilitet, pravednost, uravnoteženost izvještavanja, standarde prilikom 
intervjua, i prećutala je  brojne informacije. Očigledno je da je urednica koristila samo 
jedan izvor i  to koji je upitan a nije koristila zvanične dokumente...čime je  publici 
plasirala neistinitu informaciju

„...Administrativni odbor nije uvodio interna pravila, što se može vidjeti iz dokumenta 
broj Broj 00-63-14/14-4 od 10. aprila 2014. godine"

„...Administrativni odbor se pozvao na zakonske obaveze koje su važile do 9. jula 2011. 
godine. Oko 120 NVOa koje su tom prilikom predložile kandidate za članstvo u Savjetu 
podnijelo je makar jedan izvještaj koji je  bio ovjeren od strane Poreske uprave. Što 
govori da organizacijama to nije bio nepoznat uslov ili da je neko novo interno pravilo. I  
ovo je javno dostupno na sajtu Skupštine. Urednica Pejovič, ove navode je prećutala, a 
biia je  dužna da saopšti sve informacije

„Na ovaj način urednica je  nanijela štetu mom ugledu i dovela je u pitanje, plasirajući 
neistine i nepotpune informacije, zakonitost mog izbora u Savjet RTCG...nije uzeia u 
obzir i stranu koja je bila uključena čime je publiku uskratila za drugo mišljenje...nije me 
kontaktirala niti prije emisije niti tokom emisije, i ja nijesam imao priliku da iznesem 
drugu stranu priče iako sam jedna od uključenih strana

Izvještavanje ne smije da sadrži vrijednosne kvalifikacije od strane autora. Činjenice i 
stavovi treba da budu odvojeni jedni od drugih i jasno stavljeni u kontekste, a 
izvještavanje mora nepristrstrasno uzeti u obzir sve osobe, institucije, događaje, 
relevantne za temu i urednici se ne smiju svrstavati i  biti pristrasni?

3) Agencija je emiteru dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila 
da, u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano izjašnjenje na date navode 
(akt broj 02-1383/2 od 25.10.2017.god.), ali u ostavljenom roku, emiter nije dostavio pisano 
izjašnjenje povodom navedenog prigovora.

4) Dana 30.10.2017. godine podnosilac prigovora dostavio je Agenciji reagovanje, koje je uputio 
emiteru, sa zahtjevom da bude emitovano u prvoj narednoj emisiji u skladu sa Zakonom o 
medijima.

5) U emisiji „Iz pravog ugla" emitovanoj dana 01.11.2017. godine (prvoj narednoj nakon 
podnošenja zahtjeva za objavljivanje) navedeno reagovanje gospodina Milana Radovića je 
objavljeno u cjelini. U reagovanju se, između ostalog, kaže:

„и pomenutoj emisiji, autorka Duška Pejović nije objektivno predstavila sve informacije,
i jasno se svrstala na samo jednu stranu navodnog problema".

„...и emisiji (je) potpuno naopako predstavljen tok procesa kako bi se javnost navela na 
pogrešan zaključak da sam ja kao kandidat znao za interna pravila i da je  
Administrativni odbor na taj način meni omogućio interne informacije i da tako budem 
izabran u Savjet".

,,Autorka svjesno, ..., nije saopštila da je  zakonska obaveza nevladinih organizacija bila 
da podnesu finansijske izvještaje nadležnom državnom organu prilikom predlaganja 
kandidata, a ne da to čine sami kandidati. Tako svjesno prećutana činjenica sakrila je 
ispravnu verziju čitavog procesa i javnosti kao apsolutna istina plasirana je  apsolutno 
iskrivljena slika."

6) Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da u, skladu sa načelom slobode objavljivanja 
komentara, u skladu sa svojom uređivačkom politikom, komentariše pojave, događaje i 
postupke pojedinaca, uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, 
posebno onih kojih se odnose na isti temu, ali ni pravo podnosioca prigovora da ukoliko smatra 
da ti stavovi nijesu utemeljeni na njih reaguje podnošenjem ispravke ili odgovora.

7) Međutim, ispravan je stav prvostepenog organa da je emitovanjem navoda da je „...uvedeno

4



interno pravilo, van Zakona, da se može priznati podrška samo onih nevladinih organizacija koje 
su imale ovjerenu poresku prijavu", prekršeno je načelo tačnosti, jer je emiter mogao znati da 
se ne radi o „internom pravilu, van zakona". Emiter pogrešno tumači načelo tačnosti, jer u 
emisiji izjednačava stav novinara sa činjeničnim stanjem koje je navodno utvrđeno. U tom 
kontekstu, postavljajući pitanje gostu u emisiji, novinarka je svoje stavove predstavila kao tačne 
činjenice na koje samo traži komentar.

8) Navodi novinarke nemaju činjenično utemeljenje, na šta upućuje prvostepeni organ navodeći da 
podnosilac prigovora opravdano ukazuje da je takva informacija bila sadržana u „dokumentu 
broj 00-63-14/14-4 od 10. aprila 2014. godine koji je javno dostupan na sajtu Skupštine Crne 
..." što ukazuje da je emiter mogao znati da se ne radi o tome da je „...uvedeno interno pravilo, 
van Zakona".

9) Emitovanjem reagovanja u prvoj narednoj emisiji „Iz pravog ugla" po njegovom dobijanju, 
podnosiocu prigovora je omogućeno ostvarivanje prava da iznese svoj stav povodom objavljenih 
navoda, odnosno ispravi navode, koji su, po njegovom mišljenju, bili „neistiniti".

10) Međutim, to ne mijenja činjenicu da je emiter na ovaj način prekršio načelo objektivnosti 
(uređivačkom intervencijom i komentarom je favorizovao samo svoj stav, odnosno neistinito 
predstavio predmet sadržaja) i načelo nepristrasnosti (lično uvjerenje i mišljenje novinara je 
diskriminatorno uticalo na način predstavljanja teme predmentog sadržaja). U programskom 
sadržaju pomenuto je ime podnosioca prigovora na način da se može steći utisak da je imao 
pristup „informaciji o internom propisd', što se može smatrati negativnom konotacijom u vezi sa 
njim, na šta podnosilac prigovora nije imao priliku da se izjasni.

11) Podnosilac žalbe nije iznio nove dokazne predloge ili činjenice kojim bi se potvrdila osnovanost 
podnesene žalbe, odnosno koje bi ukazivale da Agencija nije, prilikom donošenja prvostepenog 
Rješenja, potpuno i pravilno utvrdila sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje 
Rješenja. Naime, prvostepenim Rješenjem je kostatovano da nije opravdan podneseni prigovor 
da je, emitovanjem spornog priloga, emiter prekršio čl. 8 i 12 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima („SI. list Crne Gore", br. 35/11 i 7/16) i tačke 7.1. izdatog 
Odobrenja za emitovanje broj O-TV-J-Ol od 25.01.2013. godine, kojim je propisano da je emiter 
odgovoran za sadržinu emitovanog programa.

S tim u vezi, Savjet Agencije je konstatovao da prvostepeni organ nije propustio da razmotri bilo koji 
navod iz prigovora, koji je relevantan za odlučivanje o eventualnom kršenju programskih standarda.

Savjet Agencije je utvrdio da je postupak koji je prethodio prvostepenom Rješenju pravilno i 
zakonito sproveden i da je Rješenje pravilno i na zakonu zasnovano, a žalba neosnovana.

Saglasno navedenom, Savjet Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.

Ovo rješenje će biti objavljeno na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

PRAVNA POUKA

Ovo rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne 
Gore, u roku od 20 dana od dana prijema rješenja. Tužba se podnosi u tri primjerka, sa dokazom o uplati
10,00 Eur sudske takse na žiro-račun broj 832-11521-69, shodno tarifnom broju 16. Zakona o sudskim 
taksama.

Predsjednik 
[encije za elektronske medije

Dostavljeno:
- JP „Radio i Televizija Crna Gore", podnosilac žali 

Gospodin Milan Radović 
Direktor Agencije za elektronske medije 
Sektor za pravne i ekonomske poslove 
Arhiva

5

http://www.ardcg.org

