
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 - 353/4 
Podgorica, 16.04.2018. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 
40/11, 53/11, 6/13, 55/16 i 92/17) i čl. 18 i 116 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", br. 56/14, 
20/15, 40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, 
akt zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-353 od 01.03.2018. godine, direktor Agencije za 
elektronske medije donosi

R 3 E Š E N J E

1. Prihvata se prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, akt
zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-353 od 01.03.2018.g. i privrednom 
društvu „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica, emiteru televizijskog programa ,,TV Pink 
M", izriče se upozorenje, kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja čl. 55 st. 6 i 56 st. 4 
Zakona o elektronskim medijima, čl. 7 i 8 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima („Službeni list Crne Gore", br. 35/11 i 7/16) i Odobrenja za emitovanje 
broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine, prilikom emitovanja priloga dana 15.02.2018.godine u 
informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminima 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 16:00 i 20:00 časova
i emisiji „Centralni dnevnik" u terminu od 18:00 časova i 16.02.2018 godine u okviru
informativne emisije „Minut dva" u terminima 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00,
16:00, 17:00 i 21:00 čas.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog:

a. kršenja obaveze emitera da doprinosi cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o 
događajima u zemlji i inostranstvu (član 55 stav 6 Zakona o elektronskim medijima i 
članom 7 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima).

b. kršenja obaveze emitera da prilikom emitovanja televizijskog programa vijesti moraju 
biti nepristrasne i profesionalno korektne, a mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i 
njihov izvor ili autor prepoznatljiv (član 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima).

c. kršenja obaveze da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji dužni da 
poštuju načela objektivnosti i nepristrasnosti (član 8 st. 1 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima).

3. Privrednom društvu „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica, nalaže se da usaglasi emitovanje 
programskih sadržaja u okviru programa ,,TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o 
elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatim Odobrenjem za emitovanje.

4. Privredno društvo „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica dužno je da, u skladu sa članom 140 stav 
3 Zakona o elektronskim medijima, u programu ,,TV Pink M", u okviru informativne emisije 
„Minut, dva" u 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 i 21:00 čas i 
„Centralni dnevnik" u terminu od 18:00 časova, objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tač. 1 
ovog rješenja koja glasi:

„Agencija ze elektronske medije izrekla je emiteru ,,7V Pink M" upozorenje zbog kršenja načela 
objektivnosti i nepristrasnosti, odnosno propuštanja da svojim informativnim programom 
doprinosi cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti, kao i obaveze da mišljenja i 
komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv. Upozorenje je izrečeno po 
prigovoru nacionalnog javnog emitera „Radio Televizija Crne Gore" u vezi sa prilozima 
emitovanim dana 15. i 16.02.2018 godine u okviru informativne emisije „Minut dva" i „Centralni 
dnevnik".

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 01. marta 2018. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen je 
prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" Podgorica (u daljem tekstu: RTCG), na rad 
privrednog društva „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica (u daljem tekstu: emiter), emitera televizijskog 
programa ,,TV Pink M" (zaveden kod Agencije pod br. 02-353 od 01.03.2018.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na priloge emitovane u informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminima 
09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 16:00 i 20:00 časova i „Centralni dnevnik" u terminu od 18:00 časova dana
15.02.2018. godine i programski sadržaj „Minut, dva" u terminima 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 
15:00, 16:00, 17:00 i 21:00 čas dana 16.02.2018. godine, u vezi sa podacima o gledanosti programa koje je 
objavila RTCG. Po mišljenju podnosioca prigovora, emiter je prekršio čl. 55 st. 6 i 56 st. 4 Zakona o 
elektronskim medijima i čl. 7 i 8 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima.

Podnosilac prigovora je istakao da, po njegovom mišljenju „prilozipredstavljaju grubo kršenje citiranih 
odredbi zakona, kao i čiana 7 i člana 8 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima, 
imajući u vidu da isti sadrže neprimjerene i pristrasne komentare novinara: 'opskurdni podaci o nepostojećem 
reitingu', 'iznuđeno izvinjavala', 'trenutni menadžment Javnog preduzeća RTCG ombanjuje javnost 
podmetanjem falsifikovanih podataka o gledanosti', 'istraživali smo o još jednom pokušaju manipulacije 
plasiranom na RTCG', 'ubjedljivo posljednji na skali gledanosti', 'nekakva agencija', 'naručeno, kontradiktorno 
istraživanje firme ЕЗ Consulting, koja se medijima nikada nije bavila', 'nedosanjan san',..''

Takođe, podnosilac prigovora ističe da dana 15.02.2018. godine emiter „iako nije pribavio izjavu Milice 
Daković, već prezentuje promo video, objavio je  da se radi o firmi koja se nikada nije bavila medijima što je  
neistina i kontradiktorno sa onim što su u istoj emisiji objavili sjutradaif.

Kako se dalje navodi u prigovoru, „emiter žeii manipulisati i  sa izjavom člana Savjeta Milana Radovića 
koju izjavu je  dao na Sjednici Savjeta prije kako i sam emiter prikazuje dva mjeseca, pa zaista nije jasno 
dovođenje ove izjave u kontekst izvršenog istraživanja, na koje istraživanje ima pravo Javni servis, kao i ostali 
mediji. Takođe, činjenica je  da u dužem vremenskom periodu ovaj emiter vrijeđa čelne ljude RTCG, pri čemu 
sve što je u vezi RTCG prikazuju kroz selektivno izvještavanje i lično ubjeđenje novinara što čini suštinu svih 
priloga vezanih za rad javnog servisa, pri čemu krše načelo nepristrasnostf.

Zbog svega navedenog, prema mišljenju podnosioca prigovora, „emiter ne poštuje načelo objektivnog 
in formi sanja građanđ'.

Na kraju, podnosilac prigovora predlaže da „Agencija za elektronske medije usvoji prigovor i ... 
izrekne kaznenu mjeru koja odgovara prirodi i težini učinjenog prekršaja, a posebno imajući u vidu da je  
emiteru u više navrata u posljednjih šest mjeseci izrečeno upozorenje zbog kršenja programskih standarda 
vezanih za proizvodnju informativnog programa".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima (u daljem tekstu: Zakon) i 
Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik).

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimak emitovanih programskih 
sadržaja emitera i sačinio nalaz dana 06.03.2018. godine (akt broj 05-353/1 od 06.03.2018.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona i članom 112 Zakona o upravnom 
postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do kršenja Zakona, 
Pravilnika i Odobrenja za emitovanje br. O-TV-K-14, Agencija je emiteru dostavila predmetni prigovor, sa 
nalazom Sektora za monitoring i zatražila da u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano 
izjašnjenje na date navode (akt broj 02-353/2 od 07.03.2018.god.).

Dana 13.03.2018. godine, emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden kod Agencije 
pod br. 02-353/3 od 13.03.2018.god.) u kojem se navodi da je spornih dana emitovao „prilog u formi osvrta, 
a u vezi sa lažiranim podacima to gledanosti i povjerenju' koje je  JP RTCG na čelu sa trenutno Andrijanom 
Kadijom i Vladanom Mćunovićem kao prvima u Uniji odgovornosti, tendenciozno netačno i namjerno lažirala te 
tako ih objavila na frekvenciji Javnog preduzeća RTCG..."

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Emiter ističe „da nije prekršio ni čian 55 niti član 56 Zakona o elektronskim medijima, kako podnosilac 
prigovora navodf. Prema mišljenju emitera, emitovanjem priloga ispoštovan je član 56 st. 4 Zakona, jer je 
emiter „upravo građanima prezentovao (a prema jedinim relevantnim podacima IPSOS-a i Telekoma u koje 
svi emiteri imaju uvid, a koje su svi emiteri obavezni da koriste kao jedina relevantna i TAČNA), RTCG je  
ubjedljivo na posljednjem mjestu mjesecima. U želji da sakriju te podatke koji bi bili uvod u smjenu 
menadžera JP RTCG, zbog neadekvatnog odnosa prema javnim funkcijama koje pokrivaju oni su pravili 
'posebna istraživanja', a ta istraživanja plaćali opet novcem građana i prezentovali ih kao istraživanje 
gledanost?.

Emiter se posebno poziva na član 4 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim 
medijima i to na javni interes, a prema njegovom mišljenju „javni interes je  da se zna kako se troši i 
primjenjuje 12 miliona eura građana Crne Gore koje je  na raspolaganju Javnom preduzeću RTCG-Javnom 
servisu, servisu svih građana, koji se finansira iz budžeta, a kojima raspolažu javni funkcioneri menadžeri JP 
RTCG Andrijana Kadija i Viadan Mićunović.

Kako se navodi u izjašnjenju, emiter je „poštujući i pravilo druge strane pozvao i Vladana Mićunovića i 
Andrijanu Kadiju koji su 13.02. i  iznijeli neistinite podatke o gledanosti, više puta, da kažu šta imaju kao druga 
strana i da li će podnijeti ostavke zbog zloupotrebe funkcija Generalne direktorice JP RTCG i direktora TVCG, 
što su OBOJE odbili, a što su gledaoci mogli da čuju..."

Emiter ukazuje da je „ispoštovao načelo objektivnosti, tačnosti, blagovremenosti i nepristrasnostT i 
predlaže da Agencija odbije prigovor kao neosnovan.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimke 
emitovanih sadržaja, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Emiter je, dana 15. februara 2018. godine, u informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminu od 
09:00:38 do 09:05:56 sati (5 minuta 18 sekundi) emitovao prilog koji je predmet prigovora.
Prilog počinje sljedećim novinarskim tekstom:
Novinarski tekst -  (OFF1): „N i nakon što su razotkriveni u decembru za plasiranje neistina o 
gledanosti, zbog čega se Andrijana Kadija iznuđeno izvinjavala, n/jesu trenutni menadžeri RTCG-a 
odustali od stare prakse. Detaljnije u osvrtu naše Ane Pantović:
Novinarski tekst -  (OFF2): „Iako je prije tačno dva mjeseca Pink M televizija otkrila da 
trenutni menadžment Javnog preduzeća RTCG-a obmanjuje javnost podmetanjem falsifikovanih 
podataka o gledanosti, a zbog čega su morali da se javno izvinjavaju, Andrijana Kadija i Viadan 
Mićunović u javnost ponovo izlaze sa opskurnim podacima o nepostojećem rejtingu, iako su 
ubjedljivo posljednji na skali gledanosti. Generalna direktorica Javnog servisa ni nakon što se, 
doduše iznuđeno, izvinjavala našoj televiziji i  građanima Crne Gore za saopštene neistine u 
decembru, nije naučila da bi trebalo da prizna da je trenutni menadžment RTCG spustio na 
ubjedljivo posljednje mjesto i to prema jedinim vjerodostojnim podacima ugledne agencije i 
kompanije, koje su kao mjerodavne prihvatile i  na raspolaganju su apsolutno svim televizijama u 
Crnoj Gori.
Trenutni menadžment i uredništvo Javnog preduzeća RTCG sinoć su na nacionalnoj frekvenciji u 
'Dnevniku' saopštili da su po gledanosti i  povjerenju navodno u vrhu i sve to im je  izmjerila 
nekakva agencija koja se bavi energetikom i ekologijom. Pošto RTCG-u istraživanje renomirane 
agencije Ipsos i Telekoma ne ide u prilog, javnosti plasiraju naručeno kontradiktorno istraživanje 
firme ЕЗ Consulting, koja se medijima nikada nije bavila, što se lako može zaključiti iz promo 
videa u kojem o firmi govori vlasnica Milica Daković."
Na početku priloga emitovani su snimci bez prostornih ili vremenskih odrednica zabilježeni ispred 
zgrade RTCG-a, kao i neoznačeni snimak sa sjednice Savjeta RTCG-a, na kojem se dominantno 
prikazuju generalna direktorica RTCG-a Andrijana Kadija i direktor TVCG-a Viadan Mićunović, te 
snimcima tehničkih uređaja iz televizijske režije.
Dio navedenog novinarskog teksta pokriven je i slikama (screenshot) tekstova sa portala Pink M 
(pink.me), pod naslovom: Javn i servis u službi tabloida Vijesti objavljuje neistine o gledanosti 
(VIDEO)"; „RAIČEVIĆ ZA PINKM: IPSOS ne stoji iza podataka koje je  plasirao RTCG, ta 
„gledanost" nije tačna (VIDEO)"; „Kadija: Izvinjavam se Pinku zbog greške u gledanosti RTCG, 
izvinjenje bilo dovoljno za Dubrovnik i ostale zločine"; kao i slikom (screenshot) teksta sa portala 
RTCG (rtcg.me): „KADIJA 0 PODACIMA: Propust, a ne manipulacija".

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

3______________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.oro

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.oro


f

Takođe su korišćeni i kadrovi na kojima se vide grafički uređeni („chart column") podaci, sa 
naslovom JANUAR 2018" i odrednicom u donjem dijelu slajda ,,SHR%" na kojima TV Pink M 
zauzima prvo mjesto.
Navedeni dio priloga pokriven je i segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem 
lijevom uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headline. „NAJVIŠE 
POVJERENJA U RTCG" (zbog rezolucije snimka tekst i  grafikon n/jesu jasno vidljivi). Kao 
pokrivalice korišćeni su i djelovi TV priloga o istraživanju ЕЗ Consulting-a, na kojima je prikazana 
Aleksandra Popović (u prilogu potpisana kao projekt menadžer ЕЗ Consulting-a), kao i spisak 
djelatnosti pomenute firme.
U nastavku je emitovan video snimak na kojem govori Milica Daković, a tokom čega je emitovan 
titl na engleskom jeziku (u gornjem lijevom uglu označeno: „IZVOR: YOUTUBF).
Milica Daković: „Firma je  osnovana 2009. godine i bavimo se biznis konsaltingom u oblasti 
energetike, zaštite životne sredine i ekonomije."
Novinarski tekst — (OFF2): „Paradoksalnost predstave na RTCG-u ogleda se i u tome što je  
ispred ЕЗ Consuiting-a, do sada predstavljana kao ekonomska analitičarka Aleksandra Popović, 
prezentovala istraživanje o gledanosti i kvalitetu medija. Vodeći se principom prava javnosti da 
zna kako se troši novac građana Crne Gore koji Javni servis finansiraju sa preko 12 miliona, 
istraživali smo još jednom o pokušaju manipulacije plasiranom na RTCG-u. Pokušali smo da 
pitamo Milicu Daković šta njenu firmu preporučuje da se bavi istraživanjem o medijima i koju je  
to metodologiju koristila. Ona do emitovanja nije odgovarala na naša pitanja.
U nedovoljno jasnoj prezentaciji na RTCG-u navedeno je  istraživanje rađeno na uzorku od 1.000 
ispitanika starijih od 15 godina. Tragikomična kontradiktornost ogleda se i u tome da su 
petnaestogodišnjaci i  stariji 'Dnevnik 2 'ocijenili kao najbolji segment programa, ali su rekii i da je 
politički pristrasan i da nije moderan. Prema mišljenju stručnjaka koje smo kontaktirali, takođe, 
ključna spornost u radu firme ЕЗ Consulting za RTCG je  i to što su dosadašnja istraživanja za 
Javni servis rađena sa starijim od 18 godina, pa su sada ovi stručnjaci uporediii ispitivanja sa 
različitim uzorcima, što je  zbog različitih kategorija neuporedivo. I  dalji detalji metodologije za 
firmu ЕЗ Consulting Milice Daković ostaju pitanja na koja od nje nijesmo dobili odgovore." 
Navedeni novinarski tekst pokriven je slikom (screenshot) spiska imena i prezimena sa 
funkcijama, koji je označen kao „Autorski tim: ЕЗ Consulting -  Епегду -  Ecology -  Есопоту", 
kao i naslovnom stranicom Finalnog izvještaja istraživanja koje je radila firma ЕЗ Consulting: 
„Istraživanje o niskokarbonskom turizmu u Crnoj Gori". Dio navedenog novinarskog teksta 
pokriven je i slikom (screenshot) teksta sa portala RTCG, pod naslovom: "ISTRAŽIVANJE 
POKAZALO: Građani najviše vjeruju Javnom servisu" (zbog rezolucije snimka tekst i grafikon 
nijesu jasno vidljivi). Emitovan je i grafički prikaz rezultata ankete: "Koju domaću TV 
stanicu/program najčešće gledate?".
U nastavku priloga slijedi zvučni i grafički prikaz - slajd sljedećih pitanja:
"Kako je  ЕЗ Consulting birao tip uzorka za istraživanje koje je naručilo Javno pred uzeće RTCG?
Je li firma sama napravila upitnik ili je  imala i sugestije od klijenta - RTCG, jer nas zanima da ii je  
i u kojoj mjeri biio spornih, odnosno sugestivnih pitanja koja bi onda dala nerelevantne i 
tendenciozne podatke?
Da ii je Daković sigurna u pouzdanost podataka, da ii bi zarad boije pouzdanosti korigovali nešto 
u istraživanju?
Kojom metodom je  koncipirala pitanja za mjerenje povjerenja? Da ii možemo da vidimo upitnik, 
kako bi građani mogli da se uvjere da pitanja nijesu sugestivna?"
Novinarski tekst -  (OFF2): „Krah programa RTCG-a sve je  očitiji nakon što se uredništvo i 
trenutni menadžment, prema mišljenju većeg dijela javnosti, već mjesecima otvoreno stavio na 
stranu opozicije, a što je  vidljivo i u informativnim emisijama. Podsjećamo građane i da je  prije 
dva mjeseca jedan od članova Savjeta RTCG-a МИап Radović saopštio da Televizija Crne Gore u 
udarnom terminu ima gledanost samo 2 odsto, što je  moguće manje i od broja zaposlenih u 
Javnom servisu."
Navedeni dio priloga pokriven je segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem 
lijevom uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headline. „SASLUŠANJA ZBOG 
DONACIJA", kao i segmentima političkog talk-show programa „Replika". Zatim su prikazani snimci

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.org


sa sjednice Savjeta RTCG-a, nakon čega je emitovana izjava člana Savjeta RTCG-a Milana 
Radovića (u gornjem lijevom uglu označeno: '15.12.2017. MATERIJAL: RTCG').
Milan Radović: "Gleda nas, znači, od ukupnog broja 2% gledalaca u prime time-u."
Novinarski tekst -  (Štand up): "Po sigurno 20-i put kontaktirali smo generalnu direktoricu 
RTCG-a i direktora Televizije Crne Gore Andrijanu Kadiju i Viadana Mićunovića, oba puta da ih 
pitamo, između ostalog, zašto novac građana koriste za naručena istraživanja i plaćaju za to 
firmu koja nikada ranije nije radila istraživanje o medijima."
U nastavku štand up-a emitovan je grafički prikaz -  slajd sljedećih pitanja:
"Po kojoj metodi su upoređiH dva neuporediva istraživanja?
Kako kontinuirano mjerenje gledanosti ugledne agencije u koje sve televizije imaju uvid, a koja 
su kao mjerodavna prihvatile i na raspolaganju ih imaju apsolutno sve televizije u Crnoj Gori, 
pokazuju dijametralno suprotno i jedino tačno sliku na kojoj je RTCG na posljednjem mestu?
Da li će zbog ovakvih poteza podnijeti ostavke?"
Novinarski tekst -  (Štand up): "Ostali smo uskraćeni na odgovore na ova i brojna druga 
pitanja. Kadija i Mićunović i  dalje smatraju da građanima koji plaćaju ne moraju da podnose 
račune."
U nastavku je emitovana fono izjava direktora TVCG-a Viadana Mićunovića:
Vladan Mićunović: "Ja nemam odgovor ni na jedno Vaše pitanje, ne morate me zvati uopšte."
Novinarski tekst -  (Štand up): "Kadija na naše uporne pozive i poruke nije uopšte 
odgovarala."
Tokom štand up-a emitovana je slika (screenshot) SMS poruke upućene, kako se navodi, 
generalnoj direktorici RTCG-a Andrijani Kadiji.
Opisani prilog je 15.02.2018. godine emitovan u terminima od 09:00, 10:00, 11:00 i 12:00 sati u 
okviru informativne emisije „Minut, dva".

2. Istog dana, u okviru informativne emisije „Minut, dva" u terminu od 16:00:13 do 16:03:15 i od 
17:00:13 do 17:03:15 sati (3 minuta 2 sekunde) emitovan je prilog sljedeće sadržine:
Novinarski tekst -  (OFF): „Pink M televizija od juče pokušava da detaljnije informiše građane
o istraživanju firme ЕЗ Consulting o gledanosti medija, koje je  naručio trenutni menadžment 
Radio Televizije Crne Gore, a po kojem je  navodno Televizija Crne Gore druga po popularnosti i 
prva po povjerenju, jer u tačnost saopštenih podataka opravdano sumnjamo iz više razloga. 
RTCG-u gledanost mjere stručnjaci za energetiku, ekonomiju i niskokarbonski turizam. Prvi razlog 
zbog čega opravdano sumnjamo u istinitost istraživanja ЕЗ Consulting-a o gledanosti i  medijima 
je, jer Pink M kao i sve druge televizije u Crnoj Gori ima uvid u jedine vjerodostojne podatke 
jedne ugledne agencije i renomirane kompanije koje su kao neupitne i mjerodavne prihvatili svi 
mediji i koji ne zavise od proizvoljnih odgovora određenog broja građana, već su mjereni 
preciznim instrumentima.
Prema tim podacima, Televizija Crne Gore u kontinuitetu je na posljednjem mjestu po gledanosti, 
što je  dijametralno suprotno istraživanju firme u vlasništvu Milice Daković, a koja se bavi 
ekologijom, ekonomijom i energetikom, dok se medijima nikada nije bavila. Odgovori koje su iz 
firme ЕЗ Consulting daii na naša precizna pitanja ne sadrže ništa što odgovara na dileme. U 
mejlu koji smo dobiti od Milice Daković, nije precizno odgovoreno apsolutno ni na jedno pitanje 
koje intrigira javnost. U odgovoru, doduše, priznaju da je metodologiju ЕЗ Consulting-u suflirao 
naručilac. Trenutni menadžment javnog preduzeća RTCG Andrijana Kadija i Viadan Mićunović, 
dakie, napravio je  sebi po volji istraživanje, a da se zaključiti da je  onda Daković samo to 
potpisala faksimilom svoje firme koja ispituje niskokarbonski turizam."
Dio navedenog novinarskog teksta pokriven je slikom (screenshot) teksta sa portala RTCG, pod 
naslovom: „ISTRAŽIVANJE POKAZALO: Građani najviše vjeruju Javnom servisu" (zbog rezolucije 
snimka tekst i grafikon nijesu jasno vidljivi). U više navrata, prilog je pokriven neoznačenim 
snimkom sa sjednice Savjeta RTCG-a, na kojem se dominantno prikazuju Andrijana Kadija i 
Vladan Mićunović, kao i snimcima bez prostornih ili vremenskih odrednica zabilježenim ispred 
zgrade RTCG-a i TV Pink M, te snimcima tehničkih uređaja iz televizijske režije.
Navedeni prilog pokriven je i segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem lijevom 
uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headline. „NAJVIŠE POVJERENJA U 
RTCG" (zbog rezolucije snimka tekst i grafikon nijesu jasno vidljivi).

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcq.orQ

mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardcq.orQ


Takođe su korišćeni i kadrovi na kojima se vide grafički uređeni („chart column") podaci, sa 
naslovom JANUAR 2018" i odrednicom u donjem dijelu slajda ,,SHR%" na kojima TV Pink M 
zauzima prvo mjesto.
Kao pokrivalice za navedeni novinarski tekst korišćena je slika (screenshot) spiska imena i 
prezimena sa funkcijama, koji je označen kao „Autorski tim: ЕЗ Consulting -  Епегду -  Ecoiogy -  
Есопоту", kao i naslovna stranica Finalnog izvještaja istraživanja koje je radila firma ЕЗ 
Consulting: „Istraživanje o niskokarbonskom turizmu u Crnoj Gori".
U nastavku je emitovan video snimak na kojem govori Milica Daković, a tokom čega je emitovan 
titl na engleskom jeziku (u gornjem lijevom uglu označeno: „IZVOR: YOUTUBP).
Milica Daković: „Firma je  osnovana 2009. godine i bavimo se biznis konsaitingom u oblasti 
energetike, zaštite životne sredine i ekonomije."
Takođe, u prilogu je emitovana i slika (screenshot) e-mail prepiske između, kako se navodi, 
Milice Daković i redakcije TV Pink M.
Novinarski tekst -  (OFF): „Zbog građana koji javno preduzeće RTCG finansiraju sa 12 mi/iona 
eura, a vodeći se interesom javnosti da zna, pitanja koja je  uputio Pink M bila su jasna."
u nastavku priloga slijedi zvučni i grafički prikaz - slajd sljedećih pitanja:
„Kako je  ЕЗ Consulting birao tip uzorka za istraživanje koje naručilo Javno preduzeće RTCG?
Je li firma sama napravila upitnik iii je  imaia i sugestije od klijenta - RTCG, je r nas zanima da ii je  
i  u kojoj mjeri biio spornih, odnosno sugestivnih pitanja koja bi onda daia nerelevantne i 
tendenciozne podatke?
Da li je  Daković sigurna u pouzdanost podataka, da ii bi zarad bolje pouzdanosti korigovaii nešto 
u istraživanju?
Kojom metodom je  koncipirala pitanja za mjerenje povjerenja? Da ii možemo da vidimo upitnik, 
kako bi građani mogli da se uvjere da pitanja n/jesu sugestivna?"
Novinarski tekst -  (OFF): „Iz ЕЗ Consulting-a nas upućuju da detalje i podatke tražimo od 
naručioca Radio Televizije Crne Gore. Našoj televiziji se, međutim, generalna direktorica Javnog 
servisa Andrijana Kadija od juče ne javlja, a direktor Televizije Crne Gore Viadan Mićunović nam 
je kazao da na pitanja koja postavljamo u ime građana Crne Gore neće da odgovara."
U nastavku je emitovana fono izjava direktora TVCG-a Vladana Mićunovića:
Viadan Mićunović: J a  nemam odgovor ni na jedno Vaše pitanje. Ne morate me zvati uopšte."

3. Istog dana, u okviru informativne emisije „Centralni dnevnik" u terminu od 18:06:30 do 18:12:30 
sati (6 minuta), kao i u okviru informativne emisije "Minut, dva" u terminu od 19:54:30 do 
20:00:17 sati (5 minuta 47 sekundi) emitovan je prilog sljedeće sadržine:
Najava („Centralni dnevnik") / Novinarski tekst -  (OFF) ("Minut, dva"): "Pink M televizija od 
juče pokušava da detaljnije informiše građane o istraživanju firme ЕЗ Consulting o percepciji 
gledanosti medija, koje je  naručio trenutni menadžment RTCG-a, a po kojem je  navodno 
Televizija Crne Gore druga po popularnosti i prva po povjerenju, jer u tačnost saopštenih 
podataka opravdano sumnjamo iz više razloga. RTCG ie izabrao stručnjake za energetiku, 
ekonomiju i niskokarbonski turizam. A na pitanja naše televizije postavljena u interesu građana 
koji rad Javnog servisa plaćaju. Andrijana Kadija i Viadan Mićunović odgovore nemaiu. 
(podvučeni dio teksta emitovan je samo u najavi u "Centralnom dnevniku", ne i kao dio 
novinarskog off-a u emisiji "Minut, dva")
Novinarski tekst -  (OFF): „Prvi razlog zbog čega opravdano sumnjamo u istinitost istraživanja 
ЕЗ Consulting-a o gledanosti i medijima je  jer Pink M kao i sve druge televizije u Crnoj Gori ima 
uvid u jedine tačne podatke jedne ugledne agencije i renomirane kompanije koje su kao neupitne
i mjerodavne prihvatili svi mediji i koji ne zavise od proizvoljnih odgovora određenog broja 
građana, već su mjereni preciznim instrumentima. Prema tim podacima Televizija Crne Gore u 
kontinuitetu je  na posljednjem mjestu po gledanosti što je  dijametralno suprotno istraživanju 
koje je predstavljeno na RTCG-u prije dvije noći.
U nedovoljno jasnoj prezentaciji na RTCG-u navedeno je  da je  istraživanje rađeno na uzorku od
1.000 ispitanika starijih od 15 godina. Najupečatljivija i tragikomična kontradiktornost ogleda se i 
u tome da su petnaestogodišnjaci i stariji "Dnevnik 2" ocijenili kao najbolji segment programa, ali 
su rekii i  da je politički pristrasan i da nije moderan.

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ardPardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

http://www.ardcg.org


Ključni razlog koji nije zgoreg ponoviti je  što se istraživanjem medija bavila kompanija, kojoj je  u 
fokusu, kako je  u samom nazivu naznačeno ekonomija, energetika i ekologija. Tako je ЕЗ do 
sada radio istraživanja o održivom razvoju, o niskokarbonskom turizmu, a vlasnica i direktorica 
Milica Daković se bavila i značajem rodne ravnopravnosti za razvoj informacionog društva. U 
ovakvom istraživanju ovakvih stručnjaka možda RTCG i može da bude druga po gledanosti, jer to 
važi u nekom paralelnom univerzumu. Za sada je gledanost Kadiji i  Mićunoviću nedosanjan san, 
prema jedinim relevantnim istraživanjima suvereno vladaju, ali posljednjim mjestom. Za Pink M 
direktorica firme ЕЗ Consulting Milica Daković kaže da su istraživanje radili po metodi naručioca 
odnosno RTCG-a."
Navedeni novinarski tekst pokriven je slikama (screenshot) tekstova sa portala Pink M, pod 
naslovom: „NEPOSTOJEĆA GLEDANOST: rtcg suflirao metodologiju istraživačima ЕЗ Consuiting-a 
(VIDEO)"; „NOVA OBMANA RTCG-a: Stručnjaci za ekologiju im mjere gledanost i povjerenje 
(VIDEO)"; JAVNI SERVIS U SLUŽBI TABLOIDA VIJESTI: objavljuje neistine o gledanosti 
(VIDEO).
Dio priloga pokriven je i segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem lijevom uglu 
označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headline. „NAJVIŠE POVJERENJA U RTCG" 
(zbog rezolucije snimka tekst i grafikon nijesu jasno vidljivi).
U više navrata, prilog je pokriven neoznačenim snimkom sa sjednice Savjeta RTCG-a, na kojem 
se dominantno prikazuju Andrijana Kadija i Vladan Mićunović, kao i snimcima bez prostornih ili 
vremenskih odrednica zabilježenim ispred zgrade RTCG-a i TV Pink M, te snimcima tehničkih 
uređaja iz televizijske režije.
Dio navedenog novinarskog teksta pokriven je i slikom (screenshot) teksta sa portala RTCG (u 
gornjem lijevom uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG'), pod naslovom: "ISTRAŽIVANJE
POKAZALO: Građani najviše vjeruju Javnom servisu" (zbog rezolucije snimka tekst i grafikon 
nijesu jasno vidljivi). Emitovan je i grafički prikaz rezultata ankete: "Koju domaću TV 
stanicu/program najčešće gledate?".
Takođe su korišćeni i kadrovi na kojima se vide grafički uređeni („chart column") podaci, sa 
naslovom JANUAR 2018" i odrednicom u donjem dijelu slajda ,,SHR%" na kojima TV Pink M 
zauzima prvo mjesto.
Kao pokrivalice za navedeni novinarski tekst korišćena je slika (screenshot) spiska imena i 
prezimena sa funkcijama, koji je označen kao „Autorski tim: ЕЗ Consulting -  Епегду -  Ecology -  
Economf, zatim naslovne strane istraživanja koje je radila firma ЕЗ Consulting: „Istraživanje o 
niskokarbonskom turizmu u Crnoj Gori, „Istraživanje percepcije građana o održivom razvoju u 
Crnoj Gori (april 2012.)', te najava konferencije „Informaciono društvo i rodna ravnopravnost, 
na kojoj su predstavnici pomenute firme najavljeni kao učesnici.
U nastavku priloga data je izjava Milice Daković. Takođe, u prilogu je emitovana i slika 
(screenshot) e-mail prepiske između, kako se navodi, Milice Daković i redakcije TV Pink M.
Milica Daković: „Metodologija jeste bila zadata, naš dio aktivnosti odnosio se na korektno 
prikupljanje podataka i obradu podataka."
Novinarski tekst -  (OFF): „Tako se nameće zaključak da je  trenutni menadžment RTCG-a na 
ovaj način napravio sebi po volji istraživanje po svojoj metodologiji kojim se može manipuiisati, a 
tražio je nekoga ko će se ispod takvog istraživanja gledanosti potpisati.
Daković nam je  kazala i da je  firma na čijem je  čeiu jeste prepoznata po fokusu u oblasti 
energetike i ekologije i po ekonomskim analizama, ali da su u vezi sa medijima radili samo jedan 
projekat, ne precizirajući šta su to o medijima radili. Daković nam je  kazala da su oni za RTCG 
radili takozvano istraživanje o percepciji gledanosti. U izvještaju na "Dnevniku" RTCG-a prije dvije 
noći, međutim, termin percepcija ne postoji, već oni to prezentuju kao gledanost i  sebi daju 
drugo mjesto.
U prethodnom pisanom odgovoru koji smo dobili od Daković danas pored toga što pokušava da 
bude ironična i nama nudi usluge istraživanja vidljivo je  da izbjegava da da odgovore na naša 
konkretna pitanja."
U nastavku priloga slijedi zvučni i grafički prikaz - slajd sljedećih pitanja:
„Kako je  ЕЗ Consulting birao tip uzorka za istraživanje koje naručilo Javno preduzeće RTCG?

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

7________________________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Je li firma sama napravila upitnik Hi je  imala i sugestije od klijenta - RTCG, jer nas zanima da li je
i u kojoj mjeri bilo spornih, odnosno sugestivnih pitanja koja bi onda daia nerelevantne i 
tendenciozne podatke?
Da ii je  Daković sigurna u pouzdanost podataka, da li bi zarad bolje pouzdanosti korigovali nešto 
u istraživanju?
Kojom metodom je  koncipirala pitanja za mjerenje povjerenja? Da li možemo da vidimo upitnik, 
kako bi građani mogli da se uvjere da pitanja nijesu sugestivna?"
Novinarski tekst -  (OFF): „Zbog ugovora sa naručiocem, kako kaže Daković, nije nam mogia 
dati uvid u upitnik. A nas je  zanimalo da se uvjerimo da ii su pitanja u upitniku bila sugestivna, 
što bi proizvelo pogrešnu percepciju. Upućeni smo na menadžment Javnog servisa."
Navedeni dio priloga pokriven je segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem 
lijevom uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headiine'. „NAJVIŠE 
POVJERENJA U RTCG" (zbog rezolucije snimka tekst i  grafikon nijesu jasno vidljivi).
Novinarski tekst -  (OFF): „Našoj televiziji se, međutim, generalna direktorica RTCG-a 
Andrijana Kadija od juče ne javlja, a direktor Televizije Crne Gore Vladan Mićunović nam je  kazao 
da na pitanja koja postavljamo u ime građana Crne Gore neće da odgovara."
U nastavku priloga emitovana je slika (screenshot) SMS poruke upućene, kako se navodi, 
generalnoj direktorici RTCG-a Andrijani Kadiji. Potom slijedi fono izjava direktora TVCG-a Viadana 
Mićunovića:
Vladan Mićunović: J a  nemam odgovor ni na jedno Vaše pitanje. Ne morate me zvati uopšte."
Novinarski tekst -  (Štand up): „А pitali smo trenutni menadžment da zbog javnosti i  građana 
koji plaćaju rad Javnog servisa RTCG odgovore na naša pitanja."
u nastavku priloga slijedi zvučni i grafički prikaz - slajd sljedećih pitanja:
„Zašto novac građana koriste za naručena istraživanja i plaćaju za to firmu koja nikad ranije 
radila istraživanje o medijima?
Po kojoj metodi su uporedili dva neuporediva istraživanja? Kako kontinuirana mjerenja gledanosti 
ugledne agencije u koje sve televizije imaju uvid, a koja su kao mjerodavna, prihvatile i na 
raspolaganju ih imaju, apsolutno sve televizije u Crnoj Gori pokazuju dijametralno suprotnu i 
jedinu tačnu sliku, na kojoj je  RTCG na posljednjem mjestu?
Da li će zbog ovakvih poteza podnijeti ostavke?"
Novinarski tekst -  (Štand up): „Pink M je naveo jasne razloge za sumnju u vjerodostojnost 
ovog istraživanja, a prije dva mjeseca smo otkrili da se trenutni menadžment RTCG-a bavi 
manipulacijama. Tada su u želji da naštete našoj televiziji, ubjedljivo najgledanijoj, iznijeli 
frapantne neistine, zbog čega se Kadija, doduše iznuđeno izvinjavala. Nastavljamo da insistiramo 
da odgovore i da javnost detaljno informišu o ovom istraživanju kojim im je  izmjereno povjerenje 
po minornoj gledanosti, jer bilježe rekordni pad i na ubjedljivo su posljednjem mjestu po jedinom 
mjerodavnom istraživanju u koje sve televizije imaju uvid i koje su sve televizije prihvatile kao 
vjerodostojno."
Dio navedenog novinarskog teksta pokriven je slikama (screenshot) tekstova sa portala Pink M, 
pod naslovom: Javn i servis u službi tabloida Vijesti objavljuje neistine o gledanosti (VIDEO)"; 
„RAIČEVIĆ ZA PINKM: IPSOS ne stoji iza podataka koje je  plasirao RTCG, ta „gledanost" nije 
tačna (VIDEO)"; „Kadija: Izvinjavam se Pinku zbog greške u gledanosti RTCG, izvinjenje bilo 
dovoljno za Dubrovnik i ostale zločine".

4. Emiter je, dana 16. februara 2018. godine, u informativnoj emisiji „Minut, dva" u terminu od 
14:02:24 do 14:06:10 sati (3 minuta 46 sekundi) emitovao prilog koji je predmet prigovora.
Prilog počinje sljedećim novinarskim tekstom:
Novinarski tekst -  (OFF): „Pink M televizija od juče pokušava da detaljnije informiše građane
o istraživanju firme ЕЗ Consulting o percepciji gledanosti medija, koje je  naručio trenutni 
menadžment RTCG-a a po kojem je navodno Televizija Crne Gore druga po popularnosti i  prva 
po povjerenju, jer u tačnost saopštenih podataka opravdano sumnjamo iz više razloga.
Prvi razlog zbog čega opravdano sumnjamo u vjerodostojnost istraživanja ЕЗ Consulting-a o 
gledanosti i  medijima je  je r Pink M kao i sve druge televizije u Crnoj Gori ima uvid u jedine tačne 
podatke jedne ugledne agencije i renomirane kompanije koje su kao neupitne i  mjerodavne 
prihvatili svi mediji i  koji ne zavise od proizvoljnih odgovora određenog broja građana već su

8

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardca.ora


mjereni preciznim instrumentima. Prema tim podacima Televizija Crne Gore u kontinuitetu je  na 
posljednjem mjestu po gledanosti što je  dijametralno suprotno istraživanju koje je  predstavljeno 
na RTCG-u prije dvije noći.
Ključni razlog koji nije zgoreg ponoviti je  što se istraživanjem medija bavila kompanija, a kako je  i 
u samom nazivu naznačeno, fokus firme koje je vlasnica i direktorica Milica Daković je  na 
ekonomiji, energetici i  ekologiji. Tako je  ЕЗ do sada radio istraživanja o održivom razvoju, o 
niskokarbonskom turizmu, a Dakovićeva se bavila i značajem rodne ravnopravnosti za razvoj 
informacionog društva. U ovakvom istraživanju ovakvih stručnjaka možda RTCG i može da bude 
druga po gledanosti, jer to važi u nekom paralelnom univerzumu. Za sada je  gledanost Kadiji i 
Mićunoviću nedosanjan san, prema jedinim relevantnim istraživanjima suvereno vladaju, ali 
posljednjim mjestom. Za Pink M direktorica firme ЕЗ Consulting Milica Daković kaže da su 
istraživanje radili po metodi naručioca odnosno RTCG-a."
Navedeni novinarski tekst pokriven je slikama (screenshot) tekstova sa portala Pink M, pod 
naslovom: „NEPOSTOJEĆA GLEDANOST: rtcg sufiirao metodologiju istraživačima ЕЗ Consulting-a 
(VIDEO)"; „NOVA OBMANA RTCG-a: Stručnjaci za ekologiju im mjere gledanost i povjerenje 
(VIDEO)"; JAVNI SERVIS U SLUŽBI TABLOIDA VIJESTI: objavljuje neistine o gledanosti 
(VIDEO).
Dio priloga pokriven je i segmentima iz informativne emisije „Dnevnik" (u gornjem lijevom uglu 
označeno: 'MATERIJAL: RTCG') na kojima je prikazan headiine. „NAJVIŠE POVJERENJA U RTCG" 
(zbog rezolucije snimka tekst i grafikon nijesu jasno vidljivi). Takođe su korišćeni i kadrovi na 
kojima se vide grafički uređeni („chart column") podaci, sa naslovom „JANUAR 2018" i 
odrednicom u donjem dijelu slajda ,,SHR%" na kojima TV Pink M zauzima prvo mjesto.
Dio navedenog novinarskog teksta pokriven je slikom (screenshot) teksta sa portala RTCG, pod 
naslovom: „ISTRAŽIVANJE POKAZALO:Građani najviše vjeruju Javnom servisu" (zbog rezolucije 
snimka tekst i grafikon nijesu jasno vidljivi), kao i snimcima bez prostornih ili vremenskih 
odrednica zabilježenim ispred zgrade RTCG-a i TV Pink M, te snimcima tehničkih uređaja iz 
televizijske režije.
Kao pokrivalice korišćeni su i djelovi TV priloga o istraživanju ЕЗ Consulting-a (u gornjem lijevom 
uglu označeno: 'MATERIJAL: RTCG'), na kojima je prikazana Aleksandra Popović (u ranijim 
prilozima potpisana kao projekt menadžer ЕЗ Consulting-a), kao i spisak djelatnosti pomenute 
firme, zatim slike (screenshot) naslovnih strana istraživanja koje je radila firma ЕЗ Consulting 
„Istraživanje o niskokarbonskom turizmu u Crnoj Gori, "Istraživanje percepcije građana o 
održivom razvoju u Crnoj Gori (april 2012.)", te najava konferencije "Informaciono društvo i 
rodna ravnopravnost" na kojoj su predstavnici pomenute firme najavljeni kao učesnici.
U nastavku priloga data je izjava Milice Daković (u gornjem lijevom uglu ekrana označen datum:
15.02.2018.).
Milica Daković: „Metodologija jeste bila zadata, naš dio aktivnosti odnosio se na korektno 
prikupljanje podataka i obradu podataka."
U nastavku priloga emitovana je i slika (screenshot) e-mail prepiske između, kako se navodi, 
Milice Daković i redakcije TV Pink M.
Novinarski tekst -  (OFF): „Tako se nameće zaključak da je  trenutni menadžment Radio 
Televizije Crne Gore na ovaj način napravio sebi po volji istraživanje po svojoj metodologiji kojim 
se može manipulisati, a tražio je  nekoga ko će se ispod takvog fingiranog istraživanja gledanosti 
potpisati.
Daković nam je  kazala da su oni za RTCG radili takozvano istraživanje o percepciji gledanosti. U 
izvještaju na 'Dnevniku' Radio Televizije Crne Gore prije dvije noći, međutim, termin percepcija 
ne postoji, već oni to prezentuju kao gledanost i sebi daju drugo mjesto. Iako znaju da suvereno 
vladaju, ali posljednjim mjestom, na skali gledanosti. U prethodnom pisanom odgovoru koji smo 
dobili od Daković danas pored toga što pokušava da bude ironična i nama nudi usluge 
istraživanja vidljivo je  da izbjegava da da odgovore na naša konkretna pitanja.
Zbog ugovora sa naručiocem, kako kaže Daković, nije nam mogla dati uvid u upitnik. A nas je  
zanimalo da se uvjerimo da li su pitanja u upitniku bila sugestivna, što bi proizvelo pogrešnu 
percepciju. Upućeni smo na menadžment Javnog servisa."
Tokom novinarskog teksta emitovan je grafički prikaz - slajd sljedećih pitanja:
„Kako je  ЕЗ Consulting birao tip uzorka za istraživanje koje naručilo Javno preduzeće RTCG?

9
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.org


Je // firma sama napravila upitnik Hi je  imala i sugestije od klijenta - RTCG, jer nas zanima da li je
i u kojoj mjeri bilo spornih, odnosno sugestivnih pitanja koja bi onda dala nerelevantne i 
tendenciozne podatke?
Da ii je  Daković sigurna u pouzdanost podataka, da li bi zarad bolje pouzdanosti korigovaii nešto 
u istraživanju?
Kojom metodom je  koncipirala pitanja za mjerenje povjerenja? Da li možemo da vidimo upitnik, 
kako bi građani mogli da se uvjere da pitanja nijesu sugestivna?"
Novinarski tekst -  (OFF): „Našoj televiziji se, međutim, generalna direktorica RTCG-a 
Andrijana Kadija od prekjuče ne javlja, a direktor Televizije Crne Gore Vladan Mićunović nam je  
kazao da na pitanja koja postavljamo u ime građana Crne Gore neće da odgovara."
Vladan Mićunović: J a  nemam odgovor ni na jedno Vaše pitanje. Ne morate me zvati uopšte." 
Novinarski tekst -  (OFF): „Pink M je  naveo jasne razloge za sumnju u vjerodostojnost 
istraživanja, a prije dva mjeseca smo razotkrili da se trenutni menadžment RTCG bavi 
manipulacijama. Tada su, u želji da naštete našoj televiziji, ubjedljivo najgledanijoj, iznijeli 
frapantne neistine zbog čega se Kadija, doduše iznuđeno, izvinjavaia. Nastavljamo da insistiramo 
da odgovoraju i da javnost detaljno informišu i o ovom spornom istraživanju kojim im je  ЕЗ 
Consulting izmjerio povjerenje na minornoj gledanosti, jer bilježe rekordni pad i na posljednjem 
su mjestu prema podacima jedinog relevantnog mjerenja u koje sve televizije imaju uvid i 
prihvatile su ga kao verodostojno."
Opisani prilog je 16.02.2018. godine emitovan u terminima od 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 
13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 i 21:00 sat u okviru informativne emisije „Minut, dva".

5. Članom 55 st. 6 Zakona o elektronskim medijima određeno je da je emiter dužan da doprinosi 
slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o 
događajima u zemlji i inostranstvu.

6. Zakonom o elektronskim medijima, u čl. 56 st. 4, propisano je da emitovanje radijskog ili 
televizijskog programa mora da ispunjava sljedeće uslove:
1) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti primjereno 
zastupljeni;
2) vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, moraju biti nepristrasne i 
profesionalno korektne;
3) mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv;
4) mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u mišljenjima o političkim ili 
privrednim pitanjima.

7. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo objektivnosti kao obaveza elektronskih medija da u 
informativnim programima svako stanovište predstave na objektivan način, bez uređivačkih 
intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio predmet 
informativnog sadržaja, kao i da kada između elektronskog medija i pojedinaca i/ili organizacija 
postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u programu mora jasno naglasiti;

8. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih medija da 
činjenično izvještavanje jasno odvoje od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i 
mišljenje urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog 
predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim 
sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla /zlonamjerno skraćivanje ili montiranje 
djelova sadržaja i si./, odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni 
smisao saopštenog.

9. Pravilnikom o programskim standardima u elektronskim medijima, u članu 7, stav 1 alinej a) 
propisano je da emiteri koji proizvode (uređuju i emituju) informativni program dužni su da to 
rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose slobodnom, istinitom, cjelovitom, 
nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i inostranstvu.

10. Članom 8 st. 1 Pravilnika propisano je da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski 
mediji dužni da poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane 
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.

11. Polazeći od prava na slobodu izražavanja i uređivačku autonomiju, mediji su slobodni da 
određenu pojavu, događaj ili slično tretiraju na različiti način, a da pri tome ne prekrše propise,

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


kao i da u skladu sa svojom uređivačkom politikom, komentarišu pojave, događaje i postupke 
pojedinaca, uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih 
koji se odnose na istu temu pri čemu moraju voditi računa o normama propisanim Zakonom o 
elektronskim medijima i Pravilnikom.

12. Emitovani prilozi je posvećen objavljenim podacima o gledanosti programa RTCG, predstavljenim 
u Dnevniku u 19:30h dana 13.02.2018. godine. Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da u 
skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, pribavlja, objavljuje i prenosi informacije od 
interesa za javnost. Postojanje sumnje u pouzdanost i vjerodostojnost podataka o gledanosti 
programa javnog emitera, i posebno njegovo rangiranje prema gledanosti u odnosu na ostale 
emitere sa nacionalnim pokrivanjem, predstavlja pitanje od interesa za javnost. Imajući u vidu da 
ponašanje i odnos emitera prema ovom pitanju može ukazivati i na stepen i kvalitet realizacije 
obaveze emitera da nepristrasno i tačno informiše o domaćim dešavanjima od javnog interesa, 
može se zaključiti da je emiter dao doprinos blagovremenom, ali ne i nepristrasnom i cjelovitom 
informisanju javnosti.

13. Emitovanje navoda „ubjedljivo posljednji na skali gledanosti', „nekakva Agenciji, „trenutni 
menadžment, prema mišljenju većeg dijela javnosti, već mjesecima otvoreno stavio na stranu 
opoziciji, predstavlja iznošenje stava emitera o javnom servisu i njegovoj uređivačkoj politici, na 
koje on ima pravo u okviru svoje slobode izražavanja i prava da komentariše pojave, događaje i 
postupke pojedinaca.

14. Polazeći od ozbiljnosti navoda i iznijetih sumnji u zloupotrebu funkcije javnih službenika i 
obmanjivanje javnosti, ne može se naći opravdanje za iznošenje stava da „trenutni menadžment 
Javnog preduzeća RTCG-a obmanjuje javnost podmetanjem falsifikovanih podataka o 
gledanosti. Osnov za formulisanje informacije na ovaj način ne postoji, jer nema dokaza da je 
RTCG falsifikovao podatake, niti ih je emiter pružio u svom prilogu.

15. Naročito je proizvoljna i neobjektivna tvrdnja da je „trenutni menadžment javnog preduzeća 
RTCG Andrijana Kadija i Vladan Mićunović napravio sebi po voiji istraživanje, a da se zaključiti da 
je  onda Daković samo to potpisala faksimilom svoje firme koja ispituje niskokarbonski turizarri\ 
Takvu tendencioznu tvrdnju, da je RTCG sam napravio istraživanje koje je firma ЕЗ Consulting 
samo potpisala, emiter je predstavio kao nespornu činjenicu, iako u tom pravcu nije prezentovao 
bilo kakve dokaze, pa iznošenjem ovakve vijesti emiter flagrantno krši načelo nepristrasnosti i 
obavezu da korektno predoči činjenice i događaje.

16. Komentarišući metodologiju istraživanja emiter ponavlja da se „nameće zaključak da je  trenutni 
menadžment RTCG-a na ovaj način napravio sebi po volji istraživanje po svojoj metodologiji 
kojim se može manipulisati, a tražio je  nekoga ko će se ispod takvog istraživanja gledanosti 
potpisati.
Uz uvažavanje prava emitera da traži i objavljuje informacije i podatke od značaja za 
sprječavanje obmanjivanja javnosti i razotkrivanje nekompetentnosti, ne može se opravdati 
objavljivanje ovakvih navoda. Na ovaj način lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara 
diskriminatorno su uticali na način predstavljanja teme samog priloga, čime je prekršeno načelo 
nepristrasnosti.

17. Emiter na neobjektivan i necjelovit način daje prikaz događaja vezanih za objavljivanje
predmetnih podataka, uz pristrasno isticanje stava emitera da se radi o „opskurnim podacima o
nepostojećem rejtingi)' i „naručenom, kontradiktornom istraživanju firme ЕЗ Consulting, koja se 
medijima nikada nije bavila".

18. Prenoseći informaciju o tome da podaci o gledanosti koje je objavio RTCG nisu istiniti, emiter
navodi da je „fokus firme, koje je  vlasnica i direktorica Milica Daković, na ekonomiji, energetici i
ekologiji. Tako je  ЕЗ do sada radio istraživanja o održivom razvoju, o niskokarbonskom turizmu, a 
Dakovićeva se bavila i  značajem rodne ravnopravnosti za razvoj informacionog društva. U 
ovakvom istraživanju ovakvih stručnjaka možda RTCG i može da bude druga po gledanosti, jer to 
važi u nekom paralelnom univerzumu. Za sada je  gledanost Kadiji i Mićunoviću nedosanjan san, 
prema jedinim relevantnim istraživanjima suvereno vladaju, ali posljednjim mjestorrf. Emiter 
miješa informacije / vijesti sa svojim stavom i komentarom vezanim za rukovodstvo RTCG i firmu 
koja je vršila istraživanje, što je u suprotnosti sa načelima definisanim Pravilnikom.

Može se zaključiti da je opravdan podneseni prigovor, kao i da emiter nije doprinio cjelovitom i 
nepristrasnom informisanju javnosti, da je emitovao sadržaj koji nije bio ni pravičan ni izbalansiran, da je 
emitovanjem priloga tendenciozno promovisao samo svoje stavove.

11
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.org


Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tač, 7.1 izdatih odobrenja za 
emitovanje br. O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine i članu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene 
sadržaje, može se utvrditi da je emiter objavljivanjem spornog programskog sadržaja, prekršio čl. 55 st. 6 i 56 
st. 4 Zakona o elektronskim medijima i čl. 7 i 8 st. 1 Pravilnika, zbog kršenja načela objektivnosti i 
nepristrasnosti, odnosno propuštanja da doprinosi cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti, na 
pravičan i izbalansiran način.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče 
upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa 
,,TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i 
izdatim odobrenjima za emitovanje.

Prilikom izricanja upravno-nadzorne mjere, direktor Agencije je imao u vidu da je izrečena mjera 
srazmjerna prirodi i težini prekršaja, kao i da se može očekivati da će upozorenje biti dovoljno da emiter 
ubuduće ne ponovi protivpravno ponašanje.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije „Minut, dva" u 09:00, 10:00, 11:00, 12:00, 
13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00 i 21:00 čas i „Centralni dnevnik" u terminu od 18:00 časova.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU
Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 

dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- Privredno društvo „Pink M Сотрапу" d.o.o.
- Savjet „Radio i Televizija Crne Gore", predsjednik
- „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o., izvršna direktorica
- „Televizija Crne Gore", direktor
- Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

12___________________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.oro

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardcg.oro

