
•33X

Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02-1685/1  
Podgorica, 13.10.2016. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143, 144 i 145 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 
46/10, 40/11, 53/11 i 6/13) i člana 196 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list RCG", br. 60/03, 73/10 I 
32/11), postupajući po prigovorima gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora političke partije 
„Demokratska partija socijalista" (DPS), akta zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1534 od
27.09.2016.g. i 02-1581 od 28.09.2016.g., direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E NJ E

1. Prihvataju se prigovori, gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora političke partije 
„Demokratska partija socijalista" (DPS), (akta zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. 
02-1534 od 27.09.2016.g. i 02-1581 od 28.09.2016.g.) i javnom preduzeću „Radio i Televizija 
Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice, javnom emiteru opštih televizijskih programa „Prvi 
program Televizije Crne Gore" (TVCG1) i „Drugi program Televizije Crne Gore" (TVCG2), 
izriče se upozorenje, kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja člana 74 stav 2 al. 7) Zakona o 
elektronskim medijima, člana 52 Zakona o izboru odbornika i poslanika ("SI. list Republike Crne 
Gore", br. 04/98, "SI. list Crne Gore", br. 12/16), člana 5 Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini 
predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 2016.g. (akt br. 01- 
4551-16 od 19.07.2016.god.) i tačke 7.1. izdatih odobrenja za emitovanje br. O-TV-J-Ol i 0-TV-J-02 
od 25.01.2013. godine, povodom programskog sadžaja emitovanog 26. septembra 2016. godine u 
periodu od 21:12:00 do 23:31:47 sati u emisiji „Debata" na TVCG1 i povodom repriziranog 
programskog sadržaja, emisije „Debata" na TVCG2, dana 27. septembra 2016. godine u periodu od 
16:05:24 do 17:52:06 sati.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog nepoštovanja:

a. člana 74 stav 2 alineja 7 Zakona o elektronskim medijima, kojim je propisano da su u cilju 
ostvarivanja javnog interesa u oblasti informisanja, javni emiteri dužni da u vrijeme 
predizborne kampanje, na osnovu posebnih pravila, obezbjeđuju ravnopravno 
predstavljanje političkih stranaka, koalicija i kandidata koji imaju prihvaćene kandidature i 
izborne liste.

b. člana 52 Zakona o izboru odbornika i poslanika, a u vezi sa članom 55 stav 1 i 56 istog 
Zakona, kojim je propisano da su učesnici u predizbornoj kampanji dužni da poštuju Ustav 
Crne Gore, zakone i kodekse profesionalne etike i obavezuju se na fer ponašanje, koje 
isključuje uvrede i klevete, kršenje pravila pristojnosti ili vrijeđanje osjećanja javnosti.

c. člana 5 Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne 
Izbore koji će se održati 16. oktobra 2016.g, kojim je propisano da će javni servis svim 
izbornim listama obezbijediti ravnopravan pristup na svojim programima, bez diskriminacije 
po bilo kom osnovu.

3. Javnom emiteru „Radio i Televizija Crna Gore" d.o.o., nalaže se da usaglasi emitovanje programskih 
sadržaja u okviru programa TVCGl i TVCG2 sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim 
medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatim odobrenjima za emitovanje.

4. Javni emiter „Radio i Televizija Crna Gore" d.o.o. dužan je da, u skladu sa članom 140 stav 3 
Zakona o elektronskim medijima i članom 62 Zakona o izboru odbornika i poslanika, informaciju o 
Izrečenoj mjeri iz tač. 1 ovog rješenja objavi u programima TVCGl, u četvrtak 13.10.2016. g. u 
21:00 čas u okviru informativne emisije „Debata".

5. Agencija za elektronske medije upozorava da će svako ponovno kršenje odredbi iz tač. 1 ovog 
rješenja, rezultirati strožijim mjerama u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

6. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog prijema.

1
Bulevar Svetog Petra Cetlnjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.ora

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcQ.ora


7. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

8. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 27.09.2016. godine, Agenciji za elektronske medije dostavljen je prigovor gospodina Tarzana 
Miloševića, političkog direktora političke partije „Demokratska partija socijalista" (DPS), na rad Javnog preduzeća 
„Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice (u daljem tekstu: RTCG), kao javnog emitera opšteg televizijskog 
programa TVCG1 (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1534 od 27.09.2016.g.).

Predmetni prigovor se odnosio na, kako navodi podnosilac, mpovrede norm i medijskog zakonodavstva kao 
opštih propisa, te Pravila predstavljanja Javnog servisa donijetlh u skladu sa Pravilnikom  o izvještavanju RTCG o 
sadržin i predizbome kampanje za parlam entarne izbore, kao posebnih norm i koje propisuju postupanje prilikom  
predstavljanja političkih partija" u emisiji „Debata" emitovanoj 26. septembra 2016. godine u okviru TVCG1, u 
kojoj se „predstavnik Demokratskog fronta Marko MHačić na grub i  uvrjedijiv način obratio gospođi M arti
Šćepanović, predstavnici Demokratske partije socijalista, a potom jo j predao metalne lisice, uz slanje neprim jerene 
poruke da njih treba predati predsjedniku njene partije, gospodinu M ilu Đukanoviću".

Podnosilac prigovora navodi da je „Televizija Crne Gore 26.09.2016. godine, sa početkom u 21h, 
em itovala em isiju „DEBATA", sa ciljem  predstavljanja izbornih Usta za redovne parlam entarne izbore ko ji će se 
održati 16. oktobra o.g, sa temom Po litički prioriteti, i  konkretnim  podtemama Vladavina prava i jačanje institucija; 
i  Vaši po litičk i p rio rite ti ako pobijedite na izborim a". On ističe da kada je „Marko MHačić, učesnik debate iz  
Demokratskog fronta, dobio 30 sekundi za završnu riječ, došlo je  do grube povrede" gore pomenutih propisa, jer 
se ,,predstavnik Demokratskog fronta Marko MHačić na grub i  uvrjedijiv način obratio gospođi M arti Šćepanović, 
predstavnici Demokratske partije socijalista, a potom jo j predao metalne lisice, uz slanje neprim jerene poruke da 
njih treba predati predsjedniku njene partije, gospodinu M ilu Đukanoviću. Podnosilac prigovora je naveo da su „na 
ovaj način povrijeđene odredbe Zakona o elektronskim  medijima ("SI.list CG", br.46/10, 40/11, 53/11, 6/13, 
55/16), te Zakona o izmjenama i  dopunama Zakona o elektronskim  medijima ("SI. lis t CG", br. 55/16)".

U prigovoru se naglašava da su ,,u dokumentu upućenom svim  političkim  subjektim a koji im aju pravo na 
predstavljanje kod Javnog servisa (RTCG), jasno predviđene procedure i  pravila" i ukazuje na:

„Pra vilo broj 1: Svi učesnici u debati su ra vnopra vni".

„Pravilo broj 9: Urednik/urednica debate ima pravo da isk lju či m ikrofon učesniku ko ji se ne 
pridržava pravila debate".

Nadalje, podnosilac prigovora ukazuje da je „ovakav odnos Javnog servis (RTCG), us/ovio:

Evidentno neravnopravan položaj predstavnika Demokratske partije socijalista 

Izlazak iz  definisanog političkog i  pravnog okvira Debate 

Izostanak nužnog uredničkog intervencionizm a, i  reakcije voditelja ove em isije 

Prenošenje am bijenta ulice i  destrukcije u Javn i servis (RTCG),

što je, kako se navodi, „dovelo do povrede standarda medijskog predstavljanja, potpune devalvacije 
kulture dijaloga, i  potpunog obesm išljavanja učešća relevantnih po litičkih  činilaca u jednoj ovako devastiranoj 
em isiji".

Podnosilac prigovora se na kraju i osvrnuo „da je  incidentu u navedenoj em isiji prethodila i  okolnost 
povrede Kućnog reda ..., je r je  gospodin MHačić u zgradu Javnog servisa (RTCG), a potom  i  u Studio u kojem se 
održava Debata, unio nedozvoljeni m etalni predm et - metalne lis ice ."

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) pokrenula je 
postupak za utvrđivanje da li je prigovor osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim 
medijima i Pravilnika.

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimak emitovanog programskog sadržaja 
javnog emitera na TVCG1 i sačinio nalaz dana 27.09.2016. godine (akt broj 02-1534/1 od 27.09.2016.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 8 Zakona o 
opštem upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do kršenja 
Zakona o elektronskim medijima (u daljem tekstu: Zakon), Pravilnika o programskim standardima u elektronskim 
medijima ("Službeni list Crne Gore", br. 35/11 i 7/16, u daljem tekstu: Pravilnik) i Odobrenja za emitovanje br. O- 
TV-J-01, Agencija je direktoru i predsjedniku Savjeta RTCG dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za 
monitoring i zatražila da hitno dostave pisano izjašnjenje, jer predmetna tema i okolnosti koje su od javnog

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.ora


značaja i interesa prevazilaze redovnu proceduru izjašnjenja emitera (akt broj 02-1534/2 i 02-1534/3 od
28.09.2016.god.).

Dana 28.09.2016. godine Agenciji je dostavljen i drugi prigovor gospodina Tarzana Miloševića, političkog 
direktora „Demokratska partija socijalista" (DPS), na rad RTCG, kao javnog emitera opšteg televizijskog programa 
TVCG2 (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1581 od 28.09.2016.g.).

I ovaj prigovor se odnosio, kako navodi podnosilac na, „povrede norm i medijskog zakonodavstva kao 
opštih propisa, te Pravila predstavljanja Javnog servisa donijetih u skladu sa Pravilnikom  o izvještavanju RTCG o 
sadržin i predizbome kampanje za parlam entarne izbore, kao posebnih norm i koje propisuju postupanje prilikom  
predstavljanja političkih partija" u reprizi emisije „Debata" emitovanoj 27. septembra 2016. godine u okviru TVCG2 
u periodu od 16:05:24 do 17:52:06 sati, u kojoj je, kao se navodi „ponovnim  em itovanjem em isije 'Debata', došlo 
do grube povrede prava građana ko ji su finansijeri TVCG kao javnog servisa, i  uzmemiravanja ukupne javnosti, na 
način što se urednički tim  oglušio o stavove Savjeta iznijete u saopštenju, pa je  ponovo došlo do prenošenja 
am bijenta ulice i  opšte destrukcije u Javni servis (RTCGj\

Podnosilac prigovora navodi da se „na ovaj način potpuno obesm išljava učešće relevantnih političkih 
činilaca u političkom  predstavljanju kod Javnog servisa, a istovremeno se krše sv i oni međunarodni standardi u 
oblasti slobode medija koje smo kao država, na tem elju ustavnih principa, dužni da prim jenjujem o po principu 
bezuslovne adopcije međunarodnog prava".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je ponovno pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika.

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije je izvršio uvid u snimak emitovanog programskog sadržaja 
javnog emitera TVCG2 i sačinio nalaz dana 28.09.2016. godine (akt broj 05-1581/1 od 28.09.2016.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 8 Zakona o 
opštem upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do kršenja 
Zakona, Pravilnika i Odobrenja za emitovanje br. 0-TV-J-02, Agencija je direktoru i predsjedniku Savjeta emitera 
dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila da hitno dostave pisano izjašnjenje, jer 
predmetna tema i okolnosti koje su od javnog značaja i interesa prevazilaze redovnu proceduru izjašnjenja emitera 
(akt broj 02-1581/2 i 02-1581/3 od 29.09.2016.god.).

Dana 05.10.2016.g. predsjednik Savjeta Javnog preduzeća „Radio i Televizija Crne Gore" (u daljem 
tekstu: predsjednik Savjeta RTCG) dostavio je Agenciji pisano izjašnjenje br. 01-5761-16 od 05.10.2016.g. (akt 
zaveden pod br. 02-1534/5 od 05.10.2016.god.) u kojem se navodi „da je  Savjet RTCG na sjedn ici koja je  održana 
u utorak, 4.10.2016. godine, razm otrio Izvještaj Kom isije za predstavke i  prigovore slušalaca i gledalaca br.01- 
5723/16, od 3.10.2016. godine i donio sledeće Preporuke:

Savjet RTCG je  odbio prigovor gledaoca (koji se odnosi na premijerno/direktno emitovanje 
„Debate"), je r n ije došlo do kršenja Programskih principa i  profesionalnih standarda RTCG kao n i 
Pravila o Izvještavanju RTCG o sadržin i predizborne kampanje za parlam entarne izbore ko ji će se 
održati 16. oktobra 2016. godine.

Savjet RTCG će izv ršiti hitne dopune Pravila o izvještavanju RTCG o sadržin i predizborne 
kampanje za parlam entarne izbore ko ji će se održati 16. oktobra 2016. Godine, kako b i se u ovaj 
dokument unio spisak dozvoljenih rekvizita u predizbornim  debatama.

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca 
(u daljem tekstu: Izvještaj), akt br. 01-5723/16 od 03.10.2016.g., sa sjednice održane 29. septembra 2016. god. 
U izvještaju se navodi da je „povod za dostavljanje prigovora bilo korišćenje rekvizita u nastupu jednog od 
učesnika predizbome debate održane na TVCG 26.09.2016". Takođe se ukazuje da ,,u skladu sa Poslovnikom 
Kom isije za predstavke i  prigovore slušalaca i  gledalaca upućen je  poziv uredničkom tim u da prisustvuju sjednici 
Kom isije Hi da se izjasne pisanim  putem  o eventualnom kršenju program skih principa i  standarda". Izvještajem se 
konstatuje da je „p isan i odgovor na prigovor dostavio urednički tim  kao i  voditelj em isije 'Debata'".

Urednički tim RTCG, kako se navodi u Izvještaju, saopštio je da „povodom prigovora DPS sm atra da nijesu 
doprin ijeli incidentnoj situaciji u em isiji Debata. Voditelj svojim  ponašanjem n iti je  doprinio, n iti je  mogao sp riječiti 
nastali incident, budući da je  vinovnika incidenta mogao samo usmeno upozoriti, što je  i  učinio. TVCG sa žaljenjem  
konstatuje da se atmosfera iz  parlam enta i  ukupnog političkog života, ne njihovom  zaslugom , prenijela i  u njihov 
studio."

Takođe, voditelj emisije „Debata" u svom izjašnjenju navodi da je ,,u em isiji Debata, koja je  em itovana
26.09.2016.godine, posao voditelja odradio na profesionalan i  je d in i m ogući način", navodeći da je „sam a Debata 
i ma i a normalan i  za naše p rilike  uobičajeni tok do momenta kada je  predstavnik DF-a Marko M ilačić, ustao i  krenuo

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Podgorica, Cma Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardcg.org


ka predstavnici DPS-a M arti Šćepanović, što pravilim a 'Debate' n ije zabranjeno". On ukazuje da bi u slučaju 
njegove reakcije da na fizički način sprječi Milačića "došlo do velikog incidenta, što je  možda i  priželjkivano na 
nekim adresama", ali je kako se navodi odlučio da ostane na svom mjestu i verbalno upozori Milačića na 
neprimjereno ponašanje. Takođe, navodi da gospodinu Milačiću mikrofon nije mogao biti isključen, „je r u svom 
izlaganju nije bilo elemenata kojim  krši pravila Debate". Na kraju konstatuje da su „uličararsku atmosferu, kako 
navode u DPS-u, u svakodnevni živo t un ije li upravo po litičari svojim  djelovanjem  u Skupštini, što tamošnje 
strukture takođe nijesu uspjele da preduprijede, pa ne vidi razlog za čuđenje sto se nešto slično može desiti i  na 
Javnom servisu."

Nadalje, Komisija je nakon „upoznavanja" sa prigovorom, odgovorom uredničkog tima i voditelja 
predmetne emisije, a pozivajući se na član 3 Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizbome kampanje za 
parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 2016. godine, zaključila:

„Nastup učesnika u pred izbornoj debati n ije sadržao elemente propisane članom 3 Pravila";

„Intervencija voditelja debate zbog upotrebe rekvizita (lisice) je  mogla da uslijed i u pravcu 
pozivanja učesnika da doprinesu što korektnijoj atm osferi a li je  potrebno im ati na umu činenicu 
da postojeća Pravila ne sadrže spisak dozvoljenih rekvizita ko ji se mogu koristiti u debatnoj 
em isiji";

„Pravilim a nije zabranjeno n i ustajanje učesnika i  njihova direktna kom unikacija odnosno 
dostavljanje određenih m aterijala i si. Intervencija voditelja i  pozivanje učesnika da se vrati na 
svoje m jesto je  bila prim jerena i  jed ina moguća u ovoj situaciji";

„U  ovom slučaju nije bila ugrožena ravnopravnost učesnika u debati a n ije bilo osnova da se 
isk ljuči m ikrofon učesniku ko ji je  koristio rekvizite je r n ije povrijedio odredbe iz  člana 3 Pravila. 
Učesnici u debati su slobodni da u skladu sa svojim  uvjerenjim a iznose stavove u odnosu na 
političku i  društvenu situaciju".

Nadalje, Komisija je dala preporuke Savjetu RTCG, koje je usvojio, a iste su naprijed navedene.

Takođe, dana 05.10.2016.g. predsjednik Savjeta RTCG je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje br. 01- 
5762-16 od 05.10.2016.g. (akt zaveden pod br. 02-1581/5 od 05.10.2016.god.) u kojem se navodi „da je  Savjet 
RTCG na sjednici koja je  održana u utorak, 04.10.2016. godine, razm otrio Izvještaj Kom isije br.01-5724/16, od
3.10.2016. godine i donio sledeću Preporuku:

Savjet RTCG je  odbio prigovor gledaoca k̂oji se odnosi na repriziranje „Debate") je r nije došlo do 
kršenja Programskih principa i  profesionalnih standarda RTCG, kao n i Pravila o izvještavanju 
RTCG o sadržin i predizborne kampanje za parlam entarne izbore ko ji će se održati 16. oktobra 
2016. godine.

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca 
(u daljem tekstu: Izvještaj), akt br. 01-5724/16 od 03.10.2016.g., sa sjednice održane 29. septembra 2016. god. 
Naime, u izvještaju se navodi da je  „povod za dostavljanje prigovora bilo repriziranje Debate održane na TVCG
26.09.2016. u kojoj je  korišćen rekvizit u nastupu jednog od učesnika". Takođe se ukazuje da je „u  skladu sa 
Poslovnikom Kom isije za predstavke i  prigovore slušalaca i  gledalaca upućen poziv uredničkom tim u da prisustvuju 
sjednici Kom isije ili se izjasne pisanim  putem o eventualnom kršenju program skih principa i  standarda", kao i da je 
isti dostavio „pisani odgovor".

Urednički tim RTCG, kao se navodi u Izvještaju, u saopštenju je naglasio da „kada je  rije č o repriznom  
em itovanju, takođe, sm atra da je  prigovor neosnovan budući da sporni sadržaj n ije em itovan."

Nadalje, Komisija je nakon „upoznavanja"sa prigovorom i odgovorom uredničkog tima zaključila:

„Repriziranje em isije 'Debata' n ije bilo predviđeno programskom šemom je r se ovakvog tipa 
em isije ne repreziraju. Usljed greške u planiranju i  rea lizaciji programa, repriziran je  sadržaj ko ji 
je  prekinut p rije  kraja em isije u momentu kada je  urednički tim  uočio grešku. Sadržaj ko ji 
osporava podnosilac prigovora nije n i emitovan.

U ovom slučaju nije došlo do kršenja Programskih principa i  profesionalnih standarda RTCG, 
Pravila o izvještavanju RTCG o sadržin i predizborne kampanje za parlam entarne izbore ko ji će se 
održati 16. oktobra 2016. godine kao n i Zakona o elektronskim  medijima.

Komisija je dala preporuku Savjetu RTCG, koju je usvojio, a ista je naprijed navedena.

Agencija za elektronske medije je nakon detaljnog pregleda utvrdila da se oba prigovora zasnivaju na 
sličnom činjeničnom stanju, kao i na istom pravnom osnovu, i da je Agencija stvarno nadležna u pogledu

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org


navedenih predmeta. Imajući u vidu navedeno, Agencija je zaključkom spojila predmete i u nastavku vodi 
jedinstveni postupak (akt br. 02-1685 od 10.10.2016.g.).

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimak 
emitovanih sadržaja, Agencija za elektronske medije konstatuje sljedeće:

Dana 26. septembra 2016. godine RTCG je u programu TVCG1 u periodu od 21:12:00 do 23:31:47 sati 
emitovao emisiju „Debata", posvećenu predstavljanju stavova učesnika u predizbornoj kampanji na temu 
„Politčki prioriteti: (1) vladavina prava i jačanje institucija, (2) vaši prioriteti u ovoj oblasti ako pobijedite 
na izborima".

U skladu sa pravilima debate, prema kojima je, na kraju, svaki učesnik imao 30 sekundi za završnu riječ, 
emisija sadrži izlaganje predstavnika Demokratskog fronta Marka Milačića, sljedeće sadržine (transkript):

23:27:24 sati

TON -  Marko Milačić -  DF: U ime ljubavi prema Crnoj Gori i u ime pravde, nikako revanšizma, želim da 
ovom prilikom ne šaljem poruku, već direktno poklon šefu režima Milu Đukanoviću, a to su lisice iz Spuža. 
Jer će upravo ovo biti ono što čeka njega i njegove prijatelje tajkune i kumove, neposredno nakon izbora 
16. oktobra. Ovo će biti mali poklon za Mila Đukanovića, ali vjerujte mi veliki za Crnu Goru, koju želimo da 
oslobodimo i zbog toga zaokružite broj 13, broj Ustanka.

TON - Zoran Leković - voditelj: Gospodine Sijariću, vaših 30 sekundi. Izvolite.

TON -  Marko Milačić -  DF: (ustaje i  kreće prema predstavnici DPS-a) Da predam lisice...

TON - Zoran Leković - voditelj: Ja Vas molim, gospodine Milačiću. Gospodine Milačiću, molim Vas da 
se vratite na svoje mjesto.

(Marko M ilačić ostavlja lisice  ispred predstavnice DPS-a Marte Šćepanović)

TON - Zoran Leković - voditelj: Gospodine Milačiću, nadam se da znate da je ovo kršenje pravila ove 
debate, a o tome ćemo kasnije.

23:30:23 sati

Ton - Marta Šćepanović - DPS: Zaslužujem da Vam se obratim, jer ste trebali da upozorite gospodina 
koga su jedva primili na listu Fronta da svoje ulične performanse ostavi za ulicu.

TON - Zoran Leković - voditelj: Samo malo, molim Vas.

TON - Marta Šćepanović - DPS: Da svoje ulične performanse... Jer je navikao samo na ulicu, da ostavi 
na ulici.

TON - Zoran Leković - voditelj: Znate da je ovo kršenje pravila.

TON -  Marko Milačić -  DF: Tamo je narod, na ulici, a narod će da vam sudi.

TON - Zoran Leković - voditelj: Molim vas, ja sam rekao da je ovo kršenje pravila, a to je ono što ja 
mogu da kažem. Ja nisam ni obezbjeđenje, ni radnik obezbjeđenja, ni neko ko bi trebao da primjenjuje 
silu. Ja sam se nadao tome da ćemo ovo na demokratski način da riješimo. Ja sam rekao da je to kršenje 
pravila, to je ono što je u mom domenu, ostalo treba da rješavaju nadležne institucije i odbori.

Dana 27. septembra 2016. godine RTCG je u okviru TVCG2 u periodu od 16:05:24 do 17:52:06 sati 
emitovao reprizu emisije „Debata" u skraćenoj verziji. Naime, reprizirani programski sadržaj emitovan je u 
trajanju od 1 sat 46 minuta 42 sekunde. Budući da je premijerna emisija, trajala 2 sata 19 minuta i 47 
sekundi, može se konstatovati da emisija „Debata" nije reprizirana u cjelosti i da repriza nije sadržala 
sporne elemente koji su predmet prigovora, kao i da je bila kraća za 33 minuta.

članom 74 stav 2 al. 7) Zakona o elektronskim medijima propisano je da su, u cilju ostvarivanja javnog 
interesa u oblasti informisanja, javni emiteri dužni da u vrijeme predizborne kampanje, na osnovu 
posebnih pravila, obezbjeđuju ravnopravno predstavljanje političkih stranaka, koalicija i kandidata koji 
imaju prihvaćene kandidature i izborne liste.

članom 52 Zakona o izboru odbornika i poslanika, propisano je da su učesnici u predizbornoj kampanji 
dužni da poštuju Ustav Crne Gore, zakone i kodekse profesionalne etike i obavezuju se na fer ponašanje, 
koje isključuje uvrede i klevete, kršenje pravila pristojnosti ili vrijeđanje osjećanja javnosti.

članom 5 Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se 
održati 16. oktobra 2016.g, propisano je da će javni servis svim izbornim listama obezbijediti ravnopravan

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardcg.org


pristup na svojim programima, bez diskriminacije po bilo kom osnovu.

Pravilnikom o programskim standardima u elektronskim medijima ("Službeni list Crne Gore", br. 35/11 i 
7/16) u članu 5 je propisano da su emiteri odgovorni za sve objavljene sadržaje, kao i za profesionalne 
aktivnosti lica koja su zaposlena u njima.

Savjet RTCG je donio „Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne 
izbore koji će se održati 16. oktobra 2016.g."(akt br. 01-4551-16 od 19.07.2016.god.), saglasno čl. 55 st. 
1 Zakona o izboru odbornika i poslanika.

Članom 3 Pravila je predviđeno da u svojim izvještajima i prikazima RTCG neće objavljivati izjave i druge 
sadržaje kojima se ... iskazuje ... diskriminacija po osnovu ... političkog ili drugog mišljenja. Istim članom 
je propisano i da prihvatanjem nastupa na Javnom servisu, predstavnici svake izborne liste preuzimaju 
obavezu da će poštovati državu Crnu Goru i da neće govoriti sadržaje kojima se iskazuje mržnja i 
diskriminacija, kao što je navedeno u prethodnom stavu, kao i da je RTCG dužna da interveniše na svako 
izlaganje kojim se ne poštuje preuzeta obaveza.

Članom 5 Pravila predviđeno je da će javni servis svim izbornim listama obezbijediti ravnopravan pristup 
na svojim programima, bez diskriminacije po bilo kom osnovu, kao i da će primjenjivati jednake 
kriterijume za sve ispoljene stavove i neće svojim programskim sadržajima promovisati sopstvene stavove 
o učesnicima predizborne kampanje.

Članom 14 Pravila je propisano da će RTCG u formi debatne emisije na Radiju i TV omogućiti suočavanje 
izbornih lista.

Kako se prigovorom ukazuje na odgovornost RTCG za kršenje Zakona o elektronskim medijima, prilikom 
sagledavanja da li je došlo do kršenja istog mora se utvrditi da li je emiter ili njegov predstavnik (voditelj 
emisije) učinio ili propustio da učini nešto čime je omogućio ili podsticao prenošenje ili širenje 
neprimjerenih sadržaja odnosno poruka učesnika u predizbornoj kampanji.

Izjava predstavnika Demokratskog fronta Marka Milačića, koja je predmet prigovora, data je u sklopu 
njegovog 30-sekundnog iznošenja završne riječi na kraju „Debate" i praćena je ustajanjem i ostavljanjem 
lisica ispred predstavnice DPS.

Voditelj emisije nije reagovao u toku izlaganja M. Milaćića (dok je on pokazivao lisice), već samo nakon 
što je M. Milaćlć ustao sa svog mjesta. Tada ga je pozvao da se vrati na svoje mjesto i u nekoliko navrata 
ukazao da njegov gest predstavlja kršenje pravila debate. Dakle, voditelj nije reagovao kad je vidio da 
M.Milaćić pokazuje lisice i nije skrenuo pažnju da je samo pokazivanje "predmeta", čija je namjena lišenje 
slobode, predstavlja kršenje pravila debate.

Uočavajući nepotpunost navedenih Pravila Savjet RTCG je ista korigovao nakom prijema prigovora.

Može se govoriti da je postojao propust voditelja, jer je izostala adekvatna reakcija na postupak 
M.Milačića. Kasnije, ponavljanjem da se radi o kršenju pravila debate, jasno je iznesen stav 
emitera/voditelja po tom osnovu, ali se može steći utisak da se to mišljenje odnosi samo na postupak 
ustajanja sa mjesta i postavljanja lisica pred predstavnicu DPS-a.Treba imati u vidu jasnu razliku između 
odgovornosti autora poruke, s jedne strane, i odgovornosti medija i medijskih poslenika koji doprinose 
njihovom prenošenju ili širenju u okviru svog zadatka da prenose informacije i ideje o pitanjima od javnog 
interesa, s druge strane. Dakle, treba imati u vidu da li je predstavnik medija na bilo koji način doprinio 
nepristrasnom ili neravnopravnom tretmanu svih učesnika u debati. Vrlo je važno razlikovati da li poruka 
ili gest potiču od predstavnika političke partije (autor) ili predstavnika medija, odnosno da ii se ponašanje 
voditelja može shvatiti kao posljedica stavova novinara, a ne samo moderiranja debate uz poštovanje 
dogovorenih pravila.

Ovdje se radi o slučaju da se dovodi u pitanje ponašanje medija zato što nije osudio „ponašenje" učesnika 
debate. To se može zaključiti na osnovu izjave predstavnice DPSa koja glasi: „Zaslužujem  da Vam se 
obratim , je r ste trebali da upozorite gospodina.... da svoje ulične perform anse ostavi za u licu ."

Voditelj je svojim višestrukim izjavama jasno stavio do znanja da gest M.Milačića predstavlja kršenja 
pravila, ali je propustio da iskoristi mogućnosti koja mu je stojala na raspolaganju, a to je da prije 
nastavka emisije ukaže na kršenje pravila debate. Voditelj emisije je morao biti svjestan toga, pa samim 
tim se može govoriti o odgovornosti medija za moguće kršenje uslova ravnopravnosti predstavljanja 
učesnika u predizbornoj kampanji.

Treba imati u vidu ulogu medija u predstavljanju podnosioca izbornih lista (njihovih programa i 
aktivnosti), kao i pravo javnosti da prima takve informacije i ideje. U tom cilju, Agencija pri donošenju 
odluke po predmetnom prigovoru treba da cijeni jasnu razliku između odgovornosti autora poruke (i

6

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardcQ.org


gesta), s jedne strane, i odgovornosti medija i medijskih poslenika koji doprinose njenom predstavljanju i 
širenju u okviru svog zadatka da prenose informacije i ideje o pitanjima od javnog interesa, s druge 
strane.

Konačno Agencija za elektronske medije konstatuje da izjava M.Milačića predstavlja političku poruku 
učesnika predizborne kampanje koju je iznio u toku posebno organizovane debate i vremena na koje je 
imao pravo. Na iznošenje takve poruke ima pravo, a pravo da čuju imaju i gledaoci javnog servisa, u 
okviru njihovog prava na informisanje. Bilo kakvo ograničavanje iznošenja takve izjave (poruke) bilo bi 
suprotno obavezi javnog servisa da obezbijedi ravnopravno predstavljanje učesnika u predizborno 
kampanji. Jer, koliko god ta poruka bila provokativna i tendenciozna, pa i šokirajuća, ona govori o 
stavovima političkog subjekta kojeg autor izjave predstavlja. Korišćenjem mogućnosti da isključi mikrofon 
u toku iznošenja ove poruke emiter bi upravo ugrozio njegovu ravnopravnost u debati i na pristrastan 
način uskratio, kako njegovo pravo da iznese svoju poruku, tako i pravo javnosti da je čuje. Međutim, 
iznešenim stavovima, postupcima i neovlašćeno unešenim predmetom učesnik u debati ne smije da ugrozi 
prava drugih, a uslove za poštovanje takvih prava dužan je da obezbijedi emiter. To u ovom slučaju nije 
obezbijeđeno pa je ugroženo zakonom i podzakonskim aktima ustanovljeno pravo jednog učesnika u 
„Debati".

Dakle, donošenjem Pravila predstavljanjanja u predizbornoj kampanji koji ne sadrže jasne i razrađene 
odredbe o pravilima ponašanja prije i u toku emisija, posebno onih koje se direktno emituju, emiter je 
propustio da propiše uslove koji će zaista obezbijediti ravnopravne uslove za predstavljanje programa, uz 
maksimalno eliminisanje mogućnosti zloupotrebe slobode izražavanja i prava na predstavljanje 
posredstvom javnog servisa. Pa se to ne može usmjeriti na individualnu odgovornost voditelja emisije.

Emitovanjem reprize „Debate" narednog dana u Programu TVCG2, mimo programske šeme i pravila 
predstavljanja, emiter je dodatno ugrozio ravnopravnost predstavljanja učesnika u predizbornoj kampanji. 
Naime, iako to nije bilo predviđeno po programskoj šemi, a ni Pravilima predstavljanja RTCG, emiter je 
odlučio da na sasvim drugom TV programu čiji je takođe emiter, reprizira sporni sadržaj i isto tako bez 
najave i obrazloženja isti prekine. Ne može se prihvatiti opravdanje da je time izbjegnuto emitovanje 
spornog dijela „Debate". Upravo je takvim postupkom potvrđeno odsustvo profesionalnog i odgovornog 
odnosa nacionalnog javnog emitera prema svim učesnicima u predizbornoj kampanji čiji predstavnici su 
uzeli učešće u spornoj „Debati". Neki od njih su dobili šansu da se njihovo predstavljanje čuje i vidi još 
jednom, dok je jedan dio njih bio uskraćen za tu mogućnost.

Imajući u vidu značaj efikasnog i blagovremenog reagovanja javnog servisa na prigovore vezane za 
kršenje oglašavanja I predstavljanja u vrijeme predizborne kampanje, Agencija za elektronske medije 
smatra da je emiter propustio da se organizuje na adekvatan način. Naime, umjesto što se ovim 
prigovorima bavi Komisija za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca, Agencija smatra da prigovore 
vezane za predstavljanje u toku predizborne kampanje treba da razmatra, po hitnoj proceuduri, Savjet 
RTCG. Zbog toga smatra neosnovanim prigovore predstavnika Komisije za predstavke i prigovore RTCG 
da ove prigovore treba razmatrati u rokovima koje propisuje standardna procedura propisana Zakonom o 
upravnom postupku.

Agencija za elektronske medije konstatuje da je opravdan prigovor da je RTCG prekršio obavezu 
propisanu Zakonom o elektronskim medijima da, u cilju ostvarivanja javnog interesa u oblasti informisanja, u 
vrijeme predizborne kampanje, na osnovu posebnih pravila, obezbijedi ravnopravno predstavljanje političkih 
stranaka, koalicija i kandidata koji imaju prihvaćene kandidature i izborne liste. On nije, u skladu sa članom 5 
Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. 
oktobra 2016.g., obezbijedio ravnopravan pristup na svojim programima, bez diskriminacije po bilo kom osnovu.

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tač. 7.1 izdatih odobrenja za emitovanje br. 
O-TV-J-01 i 0-TV-J-02 od 25.01.2013. godine i članu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene sadržaje, 
može se utvrditi da je RTCG objavljivanjem spornog programskog sadržaja i njegovim repriziranjem, prekršio čl. 
74 stav 2 al. 7) Zakona o elektronskim medijima, člana 52 Zakona o izboru odbornika i poslanika i član 5 Pravila o 
izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 
2016.g.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, saglasno čl. 
139, 140, 141, 143, 144 i 145. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče upravno- 
nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa "TVCGl" i 
„TVCG2” sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatim 
odobrenjima za emitovanje.

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

7__________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Prilikom izricanja upravno-nadzorne mjere, direktor Agencije je imao u vidu da je izrečena mjera 
srazmjerna prirodi i težini prekršaja, kao i da se može očekivati da će upozorenje biti dovoljno da emiter ubuduće 
ne ponovi protivpravno ponašanje.

Emiter je posebno upozoren da će svako eventualno buduće kršenje odredbi iz tač. 1 ovog Rješenja, 
rezultirati strožijim mjerama, u skladu sa Zakonom o elektronskim medijima.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima i članom 62 
Zakona o izboru odbornika i poslanika izrečenu mjeru upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne 
emisije u četvrtak 13.10.2016. g. u 21:00 čas u okviru informativne emisije „Debata" .

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana od 
dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- Direktor javnog preduzeće „Radio i Televizija Crne Gore"
- Predsjednik Savjeta „Radio i Televizija Crne Gore"
- Tarzan Mlošević, politički direktor političke partije DPS,
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

8________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardca.org

