
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02-871/4  
Podgorica, 15.07.2016. godine

Na osnovu člana 40 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11 i
06/13), člana 196 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list RCG", br. 60/03 i "SI. list CG", br. 73/10 i
32/11), postupajući po prigovoru gospođe Tatjane Bečanović iz Nikšića (zaveden kod Agencije za elektronske 
medije pod br. 02-871 od 14.06.2016.g.), direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E N J E

1. Odbija se, kao neosnovan, prigovor gospođe Tatjane Bečanović, iz Nikšića, na rad privrednog 
društva „Pink M Company" d.o.o., emitera televizijskog programa „TV Pink M" (zaveden pod 
brojem 02-871 od 14.06.2016. godine).

2. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

3. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 14.06.2016. godine, Agenciji za elektronske medije dostavljen je prigovor gospođe Tatjane 
Bečanović, iz Nikšića, na rad privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. (u daljem tekstu: emiter), kao 
emitera televizijskog programa „TV Pink M" (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-871 od
14.06.2016.g.). ’ '

Predmetni prigovor se odnosi na programski sadržaj „Minut, dva" koji je emitovan na programu ,,TV 
Pink M", dana 06. juna 2016. godine u 20:02 časova, i u sklopu njega prilog u kojem su kako navodi 
podnositeljka prigovora, iz „Dnevnih novina" preneseni djelovi teksta u kome se osporavaju naučne 
reference i stručni kvaliteti iste, što je , kako se navodi, „posebno signifikantno zbog činjenice" da je od 
nedavno „pomoćnica ministra prosvjete u Vladi izbornog povjerenja". Takođe se navodi da su u emisiji 
„Minut, dva", povodom teksta podnositeljke prigovara objavljenog u „Vijestima", izneseni „kritički stavovi', a 
da publika „TV Pink M" nije informisana o stavovima koje je ista javno iznijela, niti joj je omogućeno da iste 
komentariše. Naime, prema navodima podnositeljke prigovora „način na koji je  Pink M prenio djeiove teksta 
iz Dnevnih novina", u kojima su na njen račun iznesene optužbe, „predstavljaju kršenje načela objektivnosti, 
je r  se  prenesenim komentarima izričito favorizuje jedna strana, a to je  autor teksta u Dnevnim novinama". 
Nadalje se ističe da podnositeljki prigovora „n ije pružena prilika za izjašnjenje, čime je  prekršeno pravilo 
druge strane", koja, kako se navodi "obavezuje elektronski m edij da kod izjašnjavanja o pitanjima Hi 
pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su  uključene u raspravu pruži mogućnost 
da u polem ici učestvuju na ravnopravan način", kao i da „kako sto ji u Pravilniku, ne dozvoljava jednostrane 
napade na ličnost", što je kako se navodi „urađen prilog b io ."

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) je 
pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o 
elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 40/11, 53/11 i 06/13) i Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 35/11 i 07/16, u daljem tekstu: Pravilnik).

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije je izvršio uvid u snimke emitovanih spornih 
programskih sadržaja emitera „TV Pink M" i sačinio nalaz dana 22.06.2016. godine.

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 8 
Zakona o opštem upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org


došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima, Pravilnika I Odobrenja za emitovanje, Agencija je emiteru 
dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila da, u roku od osam dana od 
dana prijema zahtjeva, dostavi pisano izjašnjenje na date navode (akt broj 02-871/2 od 23.06.2016.god.).

Dana 01.07.2016.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden pod br. 02-871/3 od
01.07.2016.god.) u kojem se navodi da je „Pink M televizija, u okviru informativne forme „Minut, dva", 
emitovala vijest u vezi sa sporenjima i različitim stavovima o pojedinim terminima iz Rječnika crnogorskog 
narodnog i književnog jezika, koji su se našli u fokusu crnogorske javnosti". U izjašnjenju se navodi da su 
„ osnovni elementi za sadržaj vijesti preuzeti ... iz Dnevnih novina", kao i da je izvor „jasno naznačen". 
Takođe se navodi da „prilog sadrži i  audio/video izjavu poslanika URE Dritana Abazovića, građanskog 
pokreta kome pripada i  prof. Tatjana Bečanović".

Nadalje, emiter je ukazao na sljedeće, kako navodi, „nesporne činjenice"'.

- da su osnovna i jedina tema priloga bile „ozbiljne javne kontroverze i  sporenja u pogledu 
značenja pojedinih pojmova iz Rječnika crnogorskog jezika , koje su  poprimile krajnje ozbiljne 
političke i  druge konotacije koje uveliko izlaze izvan stručnih okvira samog projekta" i da je , 
„gospođa Bečanović... koordinatorka Savjeta za izradu projekta i  mje neprirodno da se  ona 
pominje u tom kontekstu";

- „kao jedan od izvora informacija o tim sporenjima" iskoristili su „djeiove objavljenog teksta iz 
Dnevnih novina, koji sadrži negativne ocjene o radu i  stručnom profilu gospođe Bečanović", 
ali to „n ije bila tema priloga niti se  TZ Pink M n i na koji način bavio niti je  izrekao i  jednu  
rije č  kao sopstvenu ocjenu o gospođi Bečanović kao stručnjaku ili kao ličnosti',

■ Da se „poštovanje principa istinitosti ne m je ri... istinitošću prenesenih ( i direktno citiranih) 
navoda iz sasvim legitimnog i  jasno navedenog izvora", već, kako se navodi, činjenicom da 
je emiter istinito prenio „javno izrečene činjenice i  sudove')

■ da „ukoliko je  podnositeljka prigovora smatrala važnim da" gledaoce upozna sa „istinitim  
činjenicama (pošto objavljene ocjenjuje neistinitim) i  sopstvenim stavovima", bez obzira što 
,,TV Pink" nije „neposredni i  primami izvor tih informacija", em iter b i objavio „njeno  
reagovanje ili ispravke u skladu sa zakonom", ukazujući da „ukoliko cijeni da je  oklevetana, 
može podnijeti tužbu sudu".

Na kraju izjašnjenja se navodi da „osnov koji podnositeljka prigovora navodi kao razlog za prigovor" 
na rad emitera, po njihovom uvjerenju, „ne posto ji' i da prigovor smatraju neutemeljenim i predlažu da se 
odbije kao neosnovan.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimak 
emitovanog sadržaja, može se konstatovati sljedeće:

- Dana 6. juna 2016.g. u 20:02 sata emitovan je u okviru informativne emisije „Minut, dva", 
prilog sljedeće sadržine (transkript):

„R ječnik crnogorskog jezika koji je  nedavno izdao CANU i dalje je  u žiži crnogorske javnosti. 
Profesorica Tatjana Bečanović, koordinator Savjeta za izradu Rječnika, pokušala je  nedavno 
da skandalozne greške na koje je  ukazala stručna javnost predstavi kao napad vladajuće 
partije koja, uplašena za opstanak, raspiruje nacionalizam u Crnoj Gori. To govori osoba 
protiv koje se  vodi postupak pred sudom časti na Univerzitetu Crne Gore zbog vrijeđanja 
studenata na nacionalnoj osnovi, zato što  je  od njih istih dobila najnižu ocjenu kao profesor, 
pišu Dnevne novine. Krajem maja prošle godine, grupa studenata Odsjeka za srpski jez ik  i  
književnost Filozofskog fakulteta u Nikšiću tražila je  od uprave te univerzitetske jedin ice i 
Univerziteta Crne Gore da ih zaštite od profesorice Tatjane Bečanović koja im je  prijetila i 
provocirala ih na etničkoj i  nacionalnoj osnovi. Bečanovićka se  uprkos protivljenju manjinskih 
partija našla na poziciji pomoćnika ministra prosvjete sa posebnim oviašćenjima. Nema 
zvanje redovnog profesora, budući da nema ni jedan objavljen naučni rad, što  se  može 
vidjeti na sajtu Univerziteta, ali se  ipak našla u ekspertskom timu CANU-a.

Rječnik je  posebno naišao na kritiku predstavnika Bošnjaka i  Albanaca zbog, kako su  kazali, 
grubih uvreda na račun pripadnika bošnjačko-muslimanskog i  albanskog naroda i  građana 
islamske vjeroispovijesti.

Dritan Abazović, funkcioner pokreta URA, čiji je  Bečanović član, ne m isli da je  bilo zle
2

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardca.org
www.ardcg.org

mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.ora


namjere autora Rječnika, a lise  greške moraju ispraviti."

Slijedi audio-vizuelni snimak izjave Abazovića, u trajanju od 14 sekundi, sljedećeg sadržaja: 
„Očekujem da autori, odnosno Akademija nauka, u tom pravcu zaista preduzmu određene 
korake i  da zaista tekst Rječnika učine onakvim kakav b i bio prihvatljiv za sve građane Crne 
Gore."

- Jedan od izvora informacija koji se pominje u samom prilogu su „d jeiovi objavljenog teksta iz 
Dnevnih novina" i to: „R ječnik crnogorskog jezika koji je  nedavno izdao CANU i  dalje je  u žiži 
crnogorske javnosti. Profesorica Tatjana Bečanovič, koordinator Savjeta za izradu Rječnika, 
pokušala je  nedavno da skandalozne greške na koje je  ukazala stručna javnost predstavi kao 
napad vladajuće partije koja, uplašena za opstanak, raspiruje nacionalizam u Crnoj Gori. To 
govori osoba protiv koje se  vodi postupak pred sudom časti na Univerzitetu Crne Gore zbog 
vrijeđanja studenata na nacionalnoj osnovi, zato što je  od njih istih dobila najnižu ocjenu 
kao profesor", pokriven je slikama novina:

- Dnevne novine: Slučaj profesorke Bečanović: Studenti joj dali dvojku, a URA 
Ministarstvo prosvjete,

- Dnevne novine: Slučaj rječnik: Od studenata dvojke a od URE Ministarstvo,

i internet stranica:

- Cafe Del Montenegro, http://www.cdm.me/drustvo/crna-aora/beca novic-spriieciti- 
zloupotrebu-i-nereaularnosti-u-sistemu-obrazovania:

- Vijesti Online, http://www.viiesti.me/viiesti/becanovic-spriecavanie-zloupotreba-i- 
nereaularnosti-u-sistemu-obrazovania-890678

- Kodex, http://kodex.me/clanak/85715/niksic-profesorica-tatiana-becanovic-vriiedala- 
studente-na-nacionalnoi-osnovi.

Dio priloga: „Krajem  maja prošle godine, grupa studenata Odsjeka za srpski je z ik  i 
književnost Filozofskog fakulteta u Nikšiću tražila je  od uprave te univerzitetske jedin ice i 
Univerziteta Crne Gore da ih zaštite od profesorice Tatjane Bečanović koja im je  prijetila i  
provocirala ih na etničkoj i  nacionalnoj osnovi. Bečanovićka se  uprkos protivljenju manjinskih 
partija našla na poziciji pomoćnika ministra prosvjete sa posebnim ovlašćenjima. Nema 
zvanje redovnog profesora, budući da nema n i jedan objavljen naučni rad, što  se  može 
vidjeti na sajtu Univerziteta, ali se  ipak našla u ekspertskom timu CANU-a. Rječnik je  
posebno naišao na kritiku predstavnika Bošnjaka i  Albanaca zbog, kako su kazali, 
grubih uvreda na račun pripadnika bošnjačko-muslimanskog i  albanskog naroda i  građana 
islamske vjeroispovijesti", „pokriven" je slikama internet stranica i to:

- Cafe Del Montenegro, http://www.cdm.me/drustvo/crna-oora/studenti-optuzili- 
becanovic-za-uvrede-na-etnickoi-i-nacionalnoi-osnovi:

- Mondo, http://mondo.rs/a798138/Info/Ex-Yu/Profesorka-iz-Niksica-vrediala-studente- 
srpskoa-iezika.html:

- Večernje novosti, http://www.novosti.rs/vesti/planeta.300. html :550182-Vrediala- 
studente-srpskog-iezika:

- Vijesti, http://www.viiesti.me/viiesti/becanoviceva-ide-u-prosvietu-peiovicu-anb-889799:

- Univerzitet Crne Gore,
http://nastava.uca.ac.me/ucg/index.php/naucni radovi/naucniRadovi/admin?NaucniRad 
ovi%5Btrazi radnik naziv%5D=Be%C4%8Danovi%C4%87+Tatiana&NaucniRadovi%5B 
trazi oroied naziv%5D=Filozofski+fakultet&vtO-PretraQa:

- Radio Slobodna Evropa, http://www.slobodnaevropa.oro/a/bunt-zboo-riecnika-albanci- 
su-autohtoni-a-ne-aaresori727754715.html;

- Cafe Del Montenegro, http://www.cdm.me/politika/rnustafic-riecnik-ie-nasrtai-na- 
maniine:

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-maii: ard@ardca.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

http://www.cdm.me/drustvo/crna-aora/becanovic-spriieciti-
http://www.viiesti.me/viiesti/becanovic-spriecavanie-zloupotreba-i-
http://kodex.me/clanak/85715/niksic-profesorica-tatiana-becanovic-vriiedala-
http://www.cdm.me/drustvo/crna-qora/studenti-optuzili-
http://mondo.rs/a798138/Info/Ex-Yu/Profesorka-iz-Niksica-vrediala-studente-
http://www.novosti.rs/vesti/planeta.300.html:550182-Vrediala-
http://www.viiesti.me/viiesti/becanoviceva-ide-u-prosvietu-peiovicu-anb-889799
http://nastava.uca.ac.me/ucq/index.php/naucni
http://www.slobodnaevropa.org/a/bunt-zbog-riecnika-albanci-
http://www.cdm.me/politika/mustafic-riecnik-ie-nasrtai-na-
mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.orQ


Radio i Televizija Crne Gore, http://www.rtcq.me/vhesti/politika/129412/nimanbequ- 
~ilband-autohtoni-narod.html.

na osnovu kojih se može zaključiti da ovaj dio priloga baziran na informacijama iz 
pomenutih izvora. Ipak, zbog brzine kojom se smjenjuju slike moglo bi se postaviti 
pitanje da li je takvim uvidom i intervencijom emiter jasno pružio informaciju da se radi
o preuzetoj vijesti/informaciji ili o njegovom komentaru, imajući u vidu da za navedeni 
dio priloga emiter, u svom izjašnjenju, nije naveo izvore.

Ako se ima u vidu format emisije „Minut, dva" i težnja emitera da u što kraćem periodu
objavi što više informacija, moglo bi se zaključiti da nije došlo do namjernog
izostavljanja izvora, već prosto pružanja informacije o korišćenim izvorima vizuelnim ali 
ne i govornim putem, što je dovoljno, kako bi, autor istih bio „prepoznatljiv')

- emitovani prilog je dat u formi vijesti;

- podnositeljka prigovora je imala pravo da emiteru uputi reagovanje, ispravku, saopštenje i 
si. o svojim stavovima i činjenicama o predmetnom prilogu, u skladu sa zakonom. Prema 
raspoloživim informacijama, to pravo podnositeljka prigovora nije iskoristila.

Imajući u vidu navedeno, može se zaključiti da nije opravdan podneseni prigovor da je , emitovanjem 
spornog priloga, emiter prekršio načelo objektivnost (jer nije bilo uređivačke intervencije i komentara kojima
bi se favorizovala jedna strana, već su informacije preuzete iz prepoznatljivih izvora), kao ni pravilo druge
strane (prilog je u formi vijesti, i u istom nije riječ o raspravi, polemici i si., niti se bavi utvrđivanjem 
činjeničnih stanja, niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja). Pomenuta pravila su definisana članom
4 i propisana članom 8 Pravilnika na sljedeći način:

- načelo objektivnosti: "obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako stanovište 
predstave na objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala 
jedna strana, ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja. Kada između elektronskog 
medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u 
programu mora jasno naglasiti" (član 4 al. i);

- Pravilo druge strane: "obaveza elektronskih medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama 
koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da 
u polemici učestvuju na ravnopravan način. Ovo načelo ne dozvoljava jednostrane napade na 
ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim 
grupama ili institucijama, bez novih relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno 
iz^eštavanje o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti" (član 4 al. m).

Na osnovu navedenog, može se utvrditi da emiter nije prekršio član 8 Pravilnika (načelo objektivnosi
i pravilo druge strane) i tačku 7.1 izdatog Odobrenja za emitovanje O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine, kojim 
je propisano da je emiter odgovoran za sadržinu emitovanog programa.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 152 i 196 Zakona o opštem upravnom postupku, donio odluku kao i dispozitivu ovog rješenja.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- Privredno društvo „Pink M Company" d.o.o.
- Tatjana Bečanović, podnositeljka prigovora
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardca.org
www.ardca.ora

http://www.rtcq.me/vhesti/politika/129412/nimanbequ-
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.ora

