
Jat,
*

Crna Gora 
SAVJET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 01-1589/10  
Podgorica, 05.12.2016. godine

Na osnovu čl. 14 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11 i 06/16) i čl. 221 i 
237 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list CG", br. 60/03 i 32/11), rješavajući po žalbi advokata Milene 
Rončević iz Podgorice, u ime privrednog društva „Total TV Montenegro" d.o.o. (zavedene kod Agencije za 
elektronske medije pod br. 01-1589/6 od 09.11.2016.g.), Savjet Agencije za elektronske medije, na sjednici 
održanoj 05.12.2016. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Usvaja se žalba advokata Milene Rončević iz Podgorice podnesena protiv Rješenja direktora Agencije za 
elektronske medije br. 02-1589/5 od 31.10.2016. godine (zavedena kod Agencije za elektronske medije 
pod brojem 01-1589/6 od 09.11.2016.g.).

2. Poništava se prvostepeno Rješenje Agencije za elektronske medije br. 02-1589/5 od 31.10.2016. godine i 
predmet vraća prvostepenom organu na ponovni postupak.

3. Prvostepeni organ je dužan da dopuni postupak otklanjanjem nedostataka zbog kojih je, iz novoutvrđenih 
činjenica, izveden pogrešan zaključak da je prigovor žalioca bio neosnovan.

4. Prvostepeni organ je dužan da, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 20 dana od dana prijema predmeta, 
donese novo rješenje.

5. Ovo rješenje će se objaviti na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardca.ora.

6. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-1589/5 od 31.10.2016. godine odbijen je prigovor 
privrednog društva „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice, podnesen protiv privrednog društva „Mtel" d.o.o., 
pružaoca AVM usluge na zahtjev „Mtel", zbog odsustva dokaza da je privredno društvo „Radio-televizija Srbije", 
emiter programa „RTS1", obavijestilo pružaoca AVM usluge na zahljev „Mtel" da nema pravo reemitovanja 
prenosa utakmice Lige šampiona Atletico Madrid - Bayern Munich, emitovanog 28.09.2016.g. u terminu od 
20:11:45 do 22:50:15. ”

U ostavljenom roku, advokat Milena Rončević iz Podgorice, u ime privrednog društva „Total TV 
Montenegro" d.o.o., je uložila žalbu Savjetu Agencije za elektronske medije (u daljem tekstu: Savjet Agencije) 
protiv navedenog prvostepenog rješenja Agencije za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija, zaveden kod 
Agencije za elektronske medije pod br. 02-1589/6 od 09.11.2016.g.), zbog nepotpuno ili nepravilno utvrđenog 
činjeničnog stanja, odnosno pogrešne primjene materijalnog prava u skladu sa čl. 226, st. 1, t. 2) i 3) Zakona o 
opštem upravnom postupku.

U žalbi se navodi da je prvostepenim rješenjem Agencija za elektronske medije (u daljem tekstu: 
Agencija) .... izvršenim uvidom u emitovanje programa „RTS1" i „HRT2" koji je  Mtel distribuirao korisnicima u 
Crnoj Gori utvrdila da je  dana 28. septembra 2016. godine na navedenim kanalima u okviru usluge Mtel-a 
emitovana fudbalska utakmica Lige šampiona At/etico Madrid - Bayern Munich ('Utakmica'), odnosno da je  sporna 
Utakmica distribuirana bez zatamnjivanja navedenih kanala". Takođe, u žalbi se navodi da je privredno društvo 
„Mtel" d.o.o. u izjašnjenju navelo da ,,u skladu sa potpisanim ugovorima sa emiterima, periodično dobija 
informacije o sadržajima za koje prava za 1eemitovanje nisu regulisana izvan teritorije Srbije, kada je  u pitanju 
'RTS', odnosno Hrvatske kada je  'HRT' u pitanju", te da „za emitovanje sporne utakmice Lige šampiona 'Atletico 
Madrid - Bayern Munich' obavještenje o nepostojanju autorskih prava za emitovanje na teritoriji Crne Gore, nijesu 
dobili."

Podnositeljka žalbe ukazuje da se „odbrana Mtei-a u konkretnom predmetu zasniva na tome da nije bio 
obaviješten o nosiocu prava intelektualne svojine na Utakmici". Ona je istakla i da „prava na emitovanje prenosa

i

http://www.ardca.org


određenih utakmica Lige šampiona srijedom u Crnoj Gori može imati samo jedan od dva privredna subjekta, 
emitera kanala „Arena Sport" (HD-WIN d.o.o. iz Srbije) ili „Sport Klub" (United Media S.a.r.i. iz Luksemburga; 
„United Media"), koji već preko godinu dana jedini emituju Ligu šampiona u Crnoj Gori". Takođe je posebno 
¡stakala da „navodi Mtel-a u konkretnom slučaju nisu tačni, odnosno da su informacije o pravima za emitovanje 
utakmica Lige šampiona bile dostupne Mtel-u, bez bilo kakvog posebnog obavještenja" i to kako se navodi:

„Na sajtu UEFA, jasno je  navedeno ko su ovlašćeni emiteri konkretnih programskih sadržaja na 
crnogorskom tržištu 1: Direct Media i emiter kanala 'Arena Sport'. Prema istom izvoru, emiter 
kanala 'RTS'je jedan od ovlašćenih emitera u Srbiji, emiter kanala 'HRT je  jedan od ovlašćenih 
emitera u Hrvatskoj. Mtel je  povezano društvo privrednog subjekta HD-WIN d.o.o., koji je  emiter 
kanala 'Arena Sport', te emituje 'Arena Sport' u svojoj ponudi, što znači da je  znao Hi morao znati 
da 'Arena Sport' nema prava prenosa konkretne Utakmice. Nacionalni emiteri država u okruženju, 
odnosno emiteri kanala 'RTS1' i 'HRT2' nemaju pravo emitovanja prenosa utakmica Lige 
šampiona na teritoriji Crne Gore, niti su ga ikada imali u skorijem vremenskom periodu. Dakle, 
očigledno je  da je  Mtel znao ili morao znati da emiteri kanala 'RTS1' i 'HRT2' nemaju prava na 
emitovanje Utakmice";

■ „United Media svoje pravo crpi iz ekskluzivnog sporazuma zaključenog sa Direct Media, sa čim je  
upoznata kako Agencija, tako i najšira javnost, nakon objavljivanja odluke u predmetu United 
Media S.a.r.i. /  Crnogorski Telekom (Rješenje Agencije br. 02-453/2 od 28.04.2016.g.). Sami 
operatori (npr. Crnogorski Teiekom u citiranom predmetu) nisu osporavali ekskluzivna prava 
United Media;

■ „Sami emiteri programa „Sport Klub" i „Arena Sport" su zvaničnim obavještenjima više puta 
informisali javnost da imaju ekskluzivna prava za emitovanje određenih prenosa fudbaiskih 
utakmica Lige šampiona. Neodrživa je  tvrdnja da je  cjelokupna crnogorska javnost, osim 
operatora čija je  to zakonska obaveza i dio svakodnevne prakse, upoznata sa tim koji kanali 
imaju prava na emitovanje utakmica najprestižnijih fudbaiskih takmičenja";

• „ Vlasnik prava na emitovanje Utakmice, United Media, uredno i proaktivno obavještava operatore
aktivne na crnogorskom tržištu o pravima na emitovanje. U predmetu United Media S.a.r.i. /  
Crnogorski Telekom, Crnogorski Teiekom je  tako naveo daje samo u periodu od januara do aprila 
2016. godine, od United Media u 6 navrata informisan o potrebi zatamnjivanja programskih 
sadržaja za ukupno 12 utakmica na četiri različita kanala (RTS, HRT, OBN i RTRS; u svakom 
slučaju, nacionalni emiteri susjednih država). Pri tako ekstenzivnoj praksi obavještavanja, 
neodrživa je  tvrdnja Mtei-a da nije znao da ii nacionalni emiteri susjednih država imaju pravo 
emitovanja sporne Utakmice. Pri tom, prema Rješenju, United Media je  obavještenje uputio i u 
konkretnom slučaju, samo ie citirao drugu utakmicu u odnosu na spornu Utakmicu. Iako se 
obavještenje odnosilo na druge utakmice, odnosno emiter kanala „Sport Klub" je  u konkretnoj 
situaciji odabrao da u konkretnom terminu prenosi drugi programski sadržaj, jasno je  da prava za 
emitovanje utakmica Lige šampiona na teritoriji Crne Gore u konkretnim terminima ima isključivo 
United Media, te da nije ta prava prenio drugim emiterima. Pitanje koji će programski sadržaj 
emitovati u konkretnoj situaciji zavisi od komercijalne odluke i izbora emitera, odnosno njegovog 
raspolaganja stečenim pravom intelektualne svojine. Činjenica da je  United Media odabrao da 
sam ne emituje konkretnu utakmicu, ne znači da „RTS", „HRT' ili bilo koji drugi emiter ima prava 
emitovanja na teritoriji Crne Gore, niti da je  Mtel imao pravo da neoviašćeno emituje Utakmicu u 
konkretnom slučaju";

■ ,,U prethodnoj praksi prenosa utakmica Lige Šampiona, odnosno Lige Evrope, Mtel je  zatamnjivao 
prenos na drugim kanalima u konkretnom terminu, što takođe implicira da je  Mtel bio svjestan da 
prava intelektualne svojine za prenos spornih utakmica na teritoriji Crne Gore pripadaju United 
Media, a ne emiteru kanala ’R T S l’ iii 'HRT2'";

Podnositeljka žalbe zaključuje „da bilo koja argumentacija po kojoj Mtel nije znao ili morao znati da pravo 
na emitovanje sporne Utakmice nemaju emiteri kanala 'RTSl'iii 'HRT2'- nije održiva".

U žalbi se ukazuje na pogrešnu primjenu materijalnog prava, jer je prigovor podnesen „zbog kršenja 
propisa o autorskim i srodnim pravima i neoviašćenog prikazivanja programskog sadržaja na teritoriji Crne Gore". 
Ona konstatuje da „prava na emitovanje Utakmice u Crnoj Gori ima isključivo United Media" i naglašava „emiteri 
programa 'RTS1' i 'HRT2' nemaju pravo emitovanja Utakmice u Crnoj Gori", a da je  „Mtel emitovao spornu 
Utakmicu na kanalima 'RTS1' i 'HRT2'. Po njenom mišljenju, „da ii su emiteri programa 'RTSl' i 'HRT2' obavijestili 
ili nisu Mtel o pravima, u potpunosti nije relevantno za pitanje da ii je  Mtel povredio prava intelektualne svojine 
vlasnika sadržaja".

Podnositeljka žalbe navodi da „obaveze iz či. 83., st. 6. i st. 7. Zakona o elektronskim medijima su 
obaveze predviđene za emitere koji nemaju prava na emitovanje određenih programskih sadržaja. U konkretnom

2



slučaju, to su emiteri kanala 'RTS1' i 'HRT2'. Ako su oni prekršili tu obavezu, to ne daje pravo operatoru da 
neovlašćeno emituje sadržaj. Operatori su dužni da poštuju prava intelektualne svojine i ne može ih u tome 
opravdati eventualno nepoštovanje druge administrativne obaveze trećih lica (emitera)... u či. 5.4. Opštih us/ova 
za usluge javne fiksne elektronske komunikacione mreže izričito predviđa da neće snositi odgovornost prema 
pretplatnicima za eventualna privremena zamračenja pojedinih televizijskih kanala, do kojih je  došlo uslijed 
poštovanja ekskluzivnih prava trećih lica na emitovanje pojedinih sadržaja na teritoriji Crne Gore. Po samom 
Zakonu, vlasnik prava intelektualne svojine, nema obavezu da obavještava operatore o bilo čemu, već je  to dobra 
praksa United Media na predmetnom tržištu."

Nadalje, podnositeljka žalbe se poziva na prethodnu praksu Agencije da i kada su se operatori „pozivali na 
činjenicu da im emiteri nisu dostavljali obavještenje o zamračivanju sadržaja, konkretno baš za fudbalske sadržaje 
emitovane na kanalu „Sport Klub" i baš za kanal „RTS1", Agencija je  utvrdila da su operatori morali znati za 
navedene informacije, odnosno zatamniti sliku na kanalima koji nisu Imali regulisana autorska prava za crnogorsko 
tržište" (Odluka Agencije br.02-1035/9 od28.09.2016.g.).

Ona ukazuje na akt Agencije br. 02-1035/5 od 04.09.2015.godine, u kojem se kaže: „operator 'M-kabl'je 
u prilogu izjašnjenja dostavio obavještenje emitera 'Sport Klub'od 03.09.2015. godine u kojem se navodi da 'Sport 
Klub kanali koji se nalaze u okviru United Media Group, imaju ekskluzivna prava prenosa svih fudbaiskih utakmica 
kvalifikacija za EURO 2016 na teritoriji Crne Gore", kao i na zaključak Agencije „analizom prigovora, izjašnjenja i 
svih raspoloživih informacija, može se konstatovati da ekskluzivno pravo prenosa svih fudbaiskih utakmica 
kvalifikacija za EURO 2016 na teritoriji Crne Gore ima emiter televizijskog programa 'Sport Klub' pa samim tim 
imao je  i  pravo prenosa utakmice 'Partizan-Bate' 26. avgusta 2015. godine. S  tim u vezi, operator je  morao znati i 
posjedovati navedenu informaciju i bio je  u obavezi da zatamni sliku na kanalu 'RTS 1' je r  taj kanal nije ostvario 
pravo emitovanja pomenutog sadržaja na teritoriji Crne Gore. "

Podnositeljka želbe smatra da je prvostepeni organ nepravilno utvrdio da „Mtel nije bio u obavezi da 
ograniči distribuciju tog sadržaja", te da je takav „rezon direktno kntradiktoran prethodnoj praksi".

Nadalje, žalilac se pozvao i na posupke: „United Media/  Crnogorski Teiekom, Broadband Montenegro/  M- 
Kabl (Odluka Agencije br. 02-365/2 od 05.10.2010.g.), IN CO /  Total TV (Odluka Agencije br. 02-176/2 od 
17.10.2010.g.) ili Dragan Perišić/  M-Kabl (Rješenje Agencije br. 02-376/2 od 14.04.2016.g.)", gdje je kako se 
navodi, „Agencija sankcionisala operatore zbog kršenja čl. 19. ili 28. Zakona o autorskim i srodnim pravima, 
odnosno tačke Odobrenja kojom je  propisana obaveza poštovanja zaštićenih autorskih i srodnih prava". On 
konstatuje da je „potpuno neshvatljivo zašto konkretni operator (Mtel) nije sankcionisan u spornoj situaciji, pri 
očiglednom kršenju istih odredaba, naročito je r je  u predmetu Mtel (Rješenje Agencije br. 02-469/1 od 25. aprila
2015. godine.) to već ramje učinjeno."

U žalbi se konstatuje da „bez obzira na činjenicu da (ne)ispunjavanje obaveze emitera o obavještavanju 
operatora o zamračivanju programa (odnosno, neregulisanim autorskim pravima za druge teritorije) ne oslobađa 
operatora odgovornosti, treba imati u vidu i daje Agencija u konkretnom predmetu nepotpuno, odnosno 
nepravilno utvrdila činjenično stanje", i da je ,Agencija odbila prigovor žalioca kao neosnovan zbog odsustva 
dokaza da je  emiter kanala 'RTS 1' obavijestio Mtel da nema pravo reemitovanja Utakmice", kao i da „Agencija se u 
tom pogledu isključivo oslonila na izjašnjenje stranke u postupku, Mtel-a, i ni na koji način nije ispitao tvrdnje 
stranke u postupku ili tražio dodatne dokaze za ovakvu tvrdnju, bilo obraćanjem Za I i ocu ili traženjem informacija 
od emitera". Takođe se u žalbi navodi na koji način je privedno društvo „Mtel" d.o.o. „obaviješten o nepostojanju 
prava na emitovanje sporne Utakmice":

„opseg prava koje ugovori dodjeljuju - Mtel se poziva na „potpisane ugovore sa emiterima, prema 
kojim dobija informacije o sadržajima za koja prava na reemitovanje nisu regulisana...". Prema 
praksi saradnje sa konkretnim emiterima Total TV-a i povezanih operatora, ugovori, odnosno 
sagiasnosti na osnovu kojih se vrši distribucija kanala nacionalnih emitera iz država u regionu 
(uključujući 'RTS!' i 'HRT2) izričito ne pokrivaju prava na sportske sadržaje. Dakle, Mtel nije 
mogao smatrati da konkretni emiteri imaju prava na bilo koji sportski sadržaj koji bi mogli imati u 
programu, odnosno nije mogao da emituje bilo kakav sportski sadržaj na predmetnim kanalima. 
U tom smislu, ukoliko Agencija smatra da je  ovo pitanje uopšte relevantno (s obzirom da je  
očigledno da konkretni emiteri nisu imali prava na ove sadržaje), Total TV predlaže izvođenje 
sljedećih dokaza: Uvid u pravni osnov za distribuciju kanala 'RTS1' i 'HRT2' u ponudi Mtei-a, 
odnosno izjašnjenje odgovornih lica emitera navedenih kanala o opsegu prava koja su dodeljena 
takvim pravnim osnovom za crnogorsko tržište. Predloženim dokazom bi bilo moguće utvrditi da 
citirani emiteri generalno izuzimaju sportski sadržaj iz prava koje prenose na operatore na 
crnogorskom tržištu."

- „obavještavanje od strane emitera - pored svih prethodno iznijetih argumenata, vrio je  sporan 
navod Mtel-a da nije bio obaviješten o nepostojanju autorskih prava za emitovanje sporne 
Utakmice na teritoriji Crne Gore.

3



U pogledu kanala „RTS", Agencija je  u prethodnoj praksi (predmeti P&P Permissions & Rights /  
Telemach i Neda Imsirović /  Crnogorski Teiekom - Rješenje Agencije br. 02-880/3 od 21. jula
2016. godine,) utvrdila da od 1. januara 2016. godine Radiotelevizija Srbije 'redovno i u 
kontinuitetu' dostavlja spiskove programskih sadržaja koje treba zatamniti zbog nepostojanja 
prava intelektualne svojine operatorima aktivnim na crnogorskom tržištu. Agencija je  takođe 
navela da Radiotelevizija Srbije ovakve detaljne prikaze programske šeme dostavlja i samoj 
Agenciji. U praksi, Radiotelevizija Srbije na nedjeljnom nivou dostavlja crnogorskim operatorima 
obavještenja o zamračenju.
Pri tom, žalilac je  u samom prigovoru naveo da je  Radiotelevizija Srbije blagovremeno obavijestila 
sve operatore na teritoriji Crne Gore da se pomenuta utakmica mora zamračiti, a Agencija ni na 
koji način nije pokušala da utvrdi pomenutu činjenicu, već se u potpunosti oslonio na neistiniti 
iskaz Mtel-a. U tom pogledu, od ključnog značaja je  činjenica da Zalilac (a, pretpostavljamo i 
drugi operatori aktivni na crnogorskom tržištu) zapravo jeste dobio spisak zamračenja od 
Radiotelevizije Srbije. Konkretno, zaposleni Radiotelevizije Srbije, g. Zlatan Begović, je  dostavio 
Žaliocu informaciju o neposjedovanju prava na Utakmicu, odnosno programsku šemu za period 
26.9.-2.10.2016.godine. To se može potvrditi uvidom u dostavljeni dokaz - Dopis Radiotelevizije 
Srbije od 26. septembra 2016. godine, sa pratećim mejlom.
Ako je  Žalilac primio dostavljeno obavještenje, vrlo je  vjerovatno da je  i Mtel primio dopis slične 
sadržine. Kako je  navedeno obavještenje direktno suprotno navodima Mtei-a, a s  obzirom da se 
iz e-mail korespondencije Radiotelevizije Srbije ne može utvrditi ko su adresati poruke, Zalilac 
predlaže izvođenje sljedećeg dokaza: Izjašnjenje odgovornih lica emitera kanala „RTS1" o 
obavještavanju Mtel-a o nepostojanju prava za emitovanje Utakmice.
U pogledu kanala „HRT\ neosnovanost navoda Mtel-a je  jo š  očiglednija. Naime, operatori aktivni 
na crnogorskom tržištu su jo š  21. aprila 2016. godine dobili obavještenje od Hrvatske 
radiotelevizije prema kome ..HRT2" nema prava na emitovanje sportskih sadržaja izvan Hrvatske, 
uključujući Ligu šampiona i Ligu Evrope. Hrvatska radiotelevizija je  izričito naveo operatorima da 
ovu informaciju zanemaruju na sopstvenu odgovornost, te da su operatori obavezni da zamrače 
odgovarajuće programske sadržaje. Ispred Mtel-a, navedeno obavještenje su primili Elena 
Rajković, Hajrudin Kocan, Jelena Radmiiović, Saša Jovanović, Tatjana Mandić i Vladimir Lučić, te 
je  apsolutno neodrživo bilo kakvo objašnjenje da Mtel nije znao da ii „HRT2" ima pravo na 
emitovanje Utakmice. To se može potvrditi uvidom u dostavljeni dokaz - Dopis Hrvatske 
radiotelevizije od 21. aprila 2016. godine, sa pratećim mejlom.
Iako to pitanje nije suštinski značajno za pravilnu primjenu materijalnog prava u konkretnom 
predmetu, iz dostavljenih i predloženih dokaza, jasno je  da je  činjenično stanje u konkretnom 
predmetu nepotpuno ili nepravilno utvrđeno, s  obzirom da Mtel jeste obaviješten o pravima 
reemitovanja prenosa sporne Utakmice, suprotno izreci Rješenja.

Na kraju, podnositeljka žalbe zakjučuje da je „Mtel jasno i neposredno učinio povredu odgovarajućih 
propisa. Mtel je  bio svjestan i namjerno je  učinio navedenu povredu, odnosno znao je  ili morao je  znati da emiteri 
kanala 'RTS1 i 'HRT2' nemaju prava na emitovanje sporne Utakmice", kao i da je „jasno je  da je  u konkretnom 
slučaju povreda zakona načinjena svjesno i grubo, te da je  u prvostepenom postupku nepotpuno ili nepravilno 
utvrđeno činjenično stanje, odnosno pogrešno je  primijenjeno materijalno pravo".

Podnositeljka žalbe je predložila i da Savjet Agencije ukine provostepeno rješenje i „riješi upravnu stvar 
tako što će utvrditi da je Mtel prekršio odredbe Zakona, Zakona o autorskim i srodnim pravima i Odobrenja".

Na sjednici održanoj 05.12.2016.g., Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i tom prilikom ostvario 
uvid u sljedeće spise predmeta:

Prigovor privrednog društva „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice na rad privrednog društva „Mtel" 
d.o.o., pružaoca AVM usluge na zahtjev „Mtel", podnesen dana 30.09.2016.g. (akt broj 02-1589 od
30.09.2016.god.);

- Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 05-int. od 30.09.2016.god.);
- Zahtjev za izjašnjenje pružaoca AVM usluge na zahtjev povodom navoda iz prigovora (akt broj 02-1589/1 

od 30.09.2016.god.);
Izjašnjenje pružaoca AVM usluge na zahtjev na navode iz prigovora broj 30073/1 od 03.10.2016. godine 
(zavedeno pod br. 02-1589/2 od 03.10.2016.god.);

- Zahtjev za dopunu izjašnjenja pružaoca AVM usluge na zahtjev povodom navoda iz prigovora (akt broj 
02-1589/3 od 04.10.2016.god.);

- Dopuna izjašnjenje pružaoca AVM usluge na zahtjev na navode iz prigovora broj 30073/3 od 05.10.2016. 
godine (zavedeno pod br. 02-1589/4 od 06.10.2016.god.);

4



- Rješenje direktora Agencije za elektronske medije po prigovoru (akt br. 02-1589/5 od 31.10.2016.god.);
- Žalba na Rješenje direktora Agencije za elektronske med'je (zavedena pod br. 01-1589/6 od

09.11.2016.god.).
- Zahtjev za izjašnjenje pružaoca AVM usluge na zahtjev povodom navoda iz žalbe (akt broj 01-1589/7 od

23.11.2016.god.); ‘
- Izjašnjenje pružaoca AVM usluge na zahtjev na navode iz žalbe broj 33626/1 od 30.11.2016. godine 

(zavedeno pod br. 01-1589/8 od 30.11.2016.god.);
- Ugovor o distribuciji programa zaključen između Javne medijske ustanove Radio Televizija Srbija i 

privrednog društva „Mtel" d.o.o. (akt od 11.04.2016.g., zaveden u Agenciji pod br. 02-1100 od
12.07.2016.g.). '
Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 

predmeta, Savjet Agencije je konstatovao sljedeće:
1) Dana 28. septembra 2016. godine na kanalu „RTS 1" u terminu od 20:11:45 do 22:50:15 i na „HRT 

2" od 19:58:15 do 23:20:40 sati emitovana je fudbalska utakmica Lige šampiona Atletico Madrid -  
Bayern Munich i distribuirana bez zatamnjivanja kanala.

2) Dana 30.09.2016. godine, privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice, dostavilo je 
Agenciji prigovor na rad privrednog društva „Mtel" d.o.o. iz Podgorice, pružaoca AVM usluge na 
zahtjev „Mtel", zbog, kako je navedeno u prigovoru, „kršenja propisa o autorskom i srodnim pravima i 
neoviašćenog prikazivanja programskog sadržaja na teritoriji Crne Gord'.
Podnosilac prigovora je naveo da je „Mtel dana 28.09.2016. godine neov/ašćeno distribuirao svojim 
korisnicima utakmicu Lige šampiona Atletico Madrid - Bayern Munićh na RTS kanalu, počev od 20:45 
časova, pa sve do kraja pomenute utakmice, čime je  grubo prekršio propise o autorskim pravima i 
intelektualnoj svojini i nanio štetu poslovnoj konkurenciji koja uredno zamračuje sadržaje za koje nisu 
regulisana prava distribucije na teritoriji Crne Gore".
U prigovoru se ističe „da se radi o neovlašćenom reemitovanju, tj. da Mtel nije imao pravo da ne 
zamrači RTS kanal u momentu prenosa ove utakmice", navodeći da:

• „RTS nema regulisana prava distribucije utakmica Lige šampiona na teritoriji Crne Gorć',

■ „RTS je  blagovremeno obavijestio sve operatore na teritoriji Crne Gore da se pomenuta utakmica
mora zamračiti".

Nadalje, podnosilac prigovora je zaključila da „zbog ovakvih situacija gdje operator svjesno ne želi da 
poštuje propise iz domena autorskih prava, dovodi u zabludu svoje korisnike i korisnike drugih 
operatora na način što korisnici stiču sliku da Mtel ima pravo na distribuciju pomenutih sadržaja, a 
Total TV, koji je  zamračio kanal, nema. Što dalje dovodi do revolta kod njegovih korisnika, koji 
raskidaju korisnički odnos i potom prelaze kod konkurencije."

3) U pisanom izjašnjenju na podneseni prigovor (akt zaveden kod Agencije pod br. 02-1589/2 od
03.10.2015.godine), privredno društvo „Mtel" d.o.o. je navelo da je dana 26.09.2016.g. dobilo „e-mail 
upućen od strane predstavnika 'United media Production'", koji je sadržao obavještenje 
„Sportklub/United media" da imaju ekskluzivno pravo prenosa fudbaiskih utakmica Lige šampiona 
„Menhengladbah-Barselona" najavljenog za 28.09.2016.g. i „Fenerbahče-Fejnord" najavljenog za
29.09.2016.g.". Pomenuto objavještenje je dostavljeno Agenciji kao sastavni dio izjašnjenja. U 
izjašnjenju se ističe da „sporna utakmica Lige šampiona Atletico Madrid -  Bayern Munich, emitovana 
dana 28.09.2016.g. na TV programu 'RTS1', nije navedena u obavještenju 'United Media'.

Kako navedeno izjašnjenje nije sadržalo informaciju o postojanju pisanog dokaza o tome da li je 
emiter programa „RTS 1" imao regulisana prava emitovanja predmetnog sadržaja, za teritoriju Crne 
Gore i platformu koju koristi, Agencija je od „Mtel" d.o.o. tražila dopunu izjašnjenja (akt zaveden kod 
Agencije pod br. 02-1589/3 od 04.10.2016.godine).

U dopunjenom izjašnjenju (akt br. 02-1589/4 od 06.10.2016.godine) „Mtel" d.o.o. navodi da „... u 
skladu sa potpisanim ugovorima sa emiterima, periodično dobija informacije o sadržajima za koje 
prava za reemitovanje nisu regulisana izvan teritorije Srbije, kada je  u pitanju 'RTS', odnosno 
Hrvatske kada je  'HRT u pitanju". Na kraju se konstatuje da „za emitovanje sporne utakmice Lige 
šampiona 'Atletico Madrid-Bayern Munich', obavještenje o nepostojanju autorskih prava za 
emitovanje na teritoriji Crne Gore, nijesu dobili".

4) U pisanom izjašnjenju na podnesenu žalbu (akt zaveden kod Agencije pod br. 02-1589/8 od
30.11.2015.godine) privredno društvo „Mtel" d.o.o. je navelo da je „žalba neosnovana, 
neargumentovana i sačinjena na osnovu pogrešno predstavljenog činjeničnog stanja". Takođe, u

5



izjašnjenju je „Mtel" d.o.o. ponovio navode iz izjašnjenja po prigovoru kao i konstatacije da je: ,,'opšte 
poznata' činjenica ko su oviašćeni emiteri određenih sportskih sadržaja kao i da takvi podaci postoje 
na sajtu UEFA neozbiljna, je r niti je  'MTEL' dužan da prati objave na sajtovima međunarodnih 
sportskih udruženje niti se nečije pravo emitovanja određenih medijskih sadržaja može tretirati kao 
'opšte poznato' koje bi svi subjekti na tržištu elektronskih medija morali znati. Na kraju izjašnjenja 
„Mtel" d.o.o. „predlaže da Savjet odbije žalbu kao neosnovanu i potvrdi Rješenje Agencije".

5) Ugovor o distribuciji programa, zaključen između Javne medijske ustanove Radio Televizija Srbije" i 
privrednog društva „Mtel" (operator) d.o.o. od 11.04.2016.g., odnosi se na „regulisanje međusobnih 
prava i obaveza ugovornih strana u vezi sa prijemom i neekskluzivnim, linearnim, simultanim 
reemitovanjem i distribucijom satelitskog TV programa RTS, 'RTS SA T i segmenata programa RTS1, 
RTS2 i RTS HD od strane Operatora, radi prijema od strane njegovih pretplatnika preko kablovskog 
distributivnog sistema Operatora, i to satelitskog TV programa RTS, 'RTS Sat' i segmenata programa 
RTS1, RTS2, i RTS HD, za koje je  RTS posjeduje prava za reemitovanje na teritoriji Crne Gore". 
Nadalje, Ugovorom se u dijelu „Regulisanje prava" (str 3. i 4.) navodi:

- „RTS garantuje da ima pravo da prenese, odnosno ustupi prava na reemitovanje svojih 
programa Operatoru u obimu i na način reguiisan ovim ugovorom";

- „Ovim ugovorom Operator stiče pravo da reemituje isključivo segmente programa RTS1, 
RTS21 RTS HD sa regulisanim pravima za reemitovanje izvan teritorije Srbije, a obavezan je  
da tokom reemitovanja programa RTS1, RTS21 RTS HD na vreme pokrije/zatamni signal svih 
emisija i reklamnih sadržaja za koje TV prava nisu regulisana u pogledu reemitovanja na 
teritoriji Crne Gore";

- „Operator je  obavezan da redovno izvrši blagovremene prethodne provere obima reguiisanja 
TV prava za sve emisije programa RTS1 i RTS2 koje su prema programskoj šemi objavljenoj 
na zvaničnom sajtu RTS kod odgovornih urednika RTS":

- „RTS nema obavezu da unaprijed obavještava operatora o emisijima na programima RTS1, 
RTS2 i RTS HD za koja prava nisu regulisana u smislu mogućnosti da budu reemitovana u 
okviru njegove kablovske mreže. RTS će, bez obzira na ovu odredbu ugovora, nastojati da 
Operatoru blagovremeno pruži informacije o ovim emisijama. Po pravilu međunarodni 
sportski prenosi i filmski i senjski program koji nije u produkciji RTS na programima RTS1, 
RTS2 i RTS HD su emisije koje operator nema pravo da reemituje, što ne isključuje druge 
emisije sa neregulisanim pravima."

6) Članom 19 Zakona o autorskom i srodnim pravima ("SI. list CG", br. 37/11 i 53/16) propisano je da 
„autor ima isključivo pravo da dozvoli ili zabrani iskorišćavanje svog djela ili njegovih primjeraka", kao 
i da „iskorišćavanje autorskog djela dozvoljeno je samo kada autor, pod uslovima koje odredi, ustupi 
odgovarajuće autorsko imovinsko pravo".

7) Tačkom 9.3. poglavlja Odobrenja za pružanje AVM usluge na zahtjev br. O-AVMD-12 (akt.br 02-450/1 
od 30.04.2015.g.) propisana je obaveza poštovanja zaštićenih autorskih i srodnih prava.

8) Prvostepeni organ je pravilno zaključio da se obavještenje emitera programa „Sportklub" od
26.09.2016.g., ne odnosi na sporni programski sadržaj tj. utakmicu Lige šampiona Atletico Madrid -  
Bayern Munich.

9) Podnositeljka žalbe je iznijela nove dokazne predloge kojima je ukazano da Agencija nije, prilikom 
donošenja prvostepenog Rješenja, potpuno i pravilno utvrdila sve činjenice i okolnosti koje su od 
značaja za donošenje Rješenja. Naime, prvostepenim Rješenjem nijesu uzete u obzir odredbe 
Ugovora o distribuciji programa zaključenog između „Javne medijske ustanove Radio Televizija Srbija" 
i privrednog društva „Mtel" d.o.o. od 11.04.2016.g. Nakon zaključenja ovog ugovora, „Mtel" je znao i 
morao znati da su međunarodni sportski prenosi, u koji spada i Utakmica, emisije koje nemaju pravo 
da se reemituju. Savjet naglašava da je sve ostalo segment poslovne saradnje dvije kompanije pa i 
segment prekršenih dogovorenih obaveza o obavještavanju.

10) Savjet Agencije, svjestan novih odlučnih činjenica i odvojenog prigovora advokata Milene Rončević iz 
Podgorice, ovlašćene zastupnice privrednog društva „United Media S.a.r.i., (zaveden pod brojem 02­
1813 od 28.10.2016.godine), povodom istog programskog sadržaja reemitovanog od strane istog 
pružaoca AVM usluge na zahtjev, predlaže spajanje sa predmetnim postupkom, saglasno članu 118 
stav 1 Zakona o opštem upravnom postupku kojim je propisano da „ako se prava ili obaveze stranaka 
zasnivaju na istom ili sličnom činjeničnom stanju i na istom pravnom osnovu i ako je organ koji vodi 
postupak u pogledu svih predmeta stvarno nadležan, može se pokrenuti i voditi jedan postupak i 
onda kada se radi o pravima i obavezama više stranaka".

6



S tim u vezi, Savjet Agencije je konstatovao da su opravdani navodi iz žalbe, odnosno da je podnositeljka 
žalbe ukazala na nove dokaze i činjenice, koje nijesu uzete u obzir u prvostepenom postupku, pa je došlo do 
pogrešnog zaključka da je prigovor neosnovan.

Članom 237 Zakona o opštem upravnom postupku je propisano da kada drugostepeni organ utvrdi da se 
u prvostepenom postupku nije vodilo računa o pravilima postupka koja su od uticaja na rješavanje stvari, a ne radi 
se o bitnim povredama pravila postupka iz člana 226 ovog zakona, on će dopuniti postupak i otkloniti navedene 
nedostatke sam ili preko prvostepenog organa ili zamoljenog organa. Nadalje, istim članom je propisano da ako 
drugostepeni organ nađe da će nedostatke prvostepenog postupka (utvrđivanje odlučnih činjenice i okolnosti koje 
su od značaja za donošenje rješenja) brže i ekonomičnije otkloniti prvostepeni organ, on će svojim rješenjem 
poništiti prvostepeno rješenje i vratiti predmet prvostepenom organu na ponovni postupak. U tom slučaju, 
drugostepeni organ je dužan svojim rješenjem da ukaže prvostepenom organu u kom pogledu treba dopuniti 
postupak, a prvostepeni organ je dužan u svemu da postupi po drugostepenom rješenju i da, bez odlaganja, a 
najkasnije u roku od 20 dana od dana prijema predmeta, donese novo rješenje. Protiv novog rješenja stranka ima 
pravo na žalbu.

Saglasno navedenom, Savjet Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.
Ovo rješenje će biti objavljeno na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.
Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
PRAVNA POUKA
Ovo rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore, 

u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. Tužba se podnosi u tri primjerka, sa dokazom o uplati 10,00 Eur 
sudske takse na žiro-račun broj 832-11521-69, shodno tarifnom broju 16. Zakona o sudskim taksama.

Dostavljeno:
- Advokat Milena Rončević
- „Total TV Montenegro" d.o.o.
- „Mtel” d.o.o.
- Direktor Agencije za elektronske medije
- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva

Predsjednik 
ndje za elektronske medije

7

http://www.ardcg.org

