
Crna Gora 
SAVJET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 01 -  1685/3 
Podgorica, 07.11.2016.godine

Na osnovu čl. 14 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11 i 06/13) i 
člana 235 stav 1 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list CG", br. 60/03 i 32/11), rješavajući po žalbi 
privrednog društva „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice, javnog emitera opštih televizijskih 
programa „Prvi program Televizije Crne Gore" (TVCG1) i „Drugi program Televizije Crne Gore" (TVCG2), 
zavedenoj kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-1685/2 od 28.10.2016.g., Savjet Agencije za 
elektronske medije, na sjednici održanoj 07.11.2016. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Odbija se, kao neosnovana, žalba privrednog društva „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz 
Podgorice, javnog emitera opštih televizijskih programa „Prvi program Televizije Crne Gore" (TVCGl)
i „Drugi program Televizije Crne Gore" (7VCG2), podnesena protiv Rješenja Agencije za elektronske 
medije br. 02-1685/1 od 13.10.2016. godine.

2. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcQ.org.

3. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-1685/1 od 13.10.2016. godine prihvaćeni su 
prigovori gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora političke partije „Demokratska partija socijalista" 
(DPS), podneseni protiv privrednog društva „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice (u daljem
tekstu: RTCG), zbog toga što je RTCG prekršio obavezu propisanu Zakonom o elektronskim medijima da, u
cilju ostvarivanja javnog interesa u oblasti informisanja, u vrijeme predizborne kampanje, na osnovu 
posebnih pravila, obezbijedi ravnopravno predstavljanje političkih stranaka, koalicija i kandidata koji imaju 
prihvaćene kandidature i izborne liste, povodom emitovanja programskog sadžaja emitovanog 26. septembra 
2016. godine u periodu od 21:12:00 do 23:31:47 sati u emisiji „Debata" na TVCGl i povodom repriziranog 
programskog sadržaja, emisije „Debata" na TVCG2, dana 27. septembra 2016. godine u periodu od 16:05:24 
do 17:52:06 sati.

U ostavljenom roku, Savjet RTCG je uložilo žalbu Savjetu Agencije za elektronske medije (u daljem 
tekstu: Savjet Agencije) protiv navedenog prvostepenog rješenja Agencije. Žalbom se prvostepeno Rješenje
pobija jer, kako se navodi, prvostepeni organ nije pravilno utvrdio činjenično stanje i tumačio Zakon o 
elektronskim medijima i Pravilnik o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: 
Pravilnik). Podnosilac za ovakvo mišljenje navodi sljedeće razloge:

- U prvostepenom rješenju se ne daje definicija „'ravnopravnog predstavljanja političkih stranaka'i u 
kakvom je  odnosu ova zakonska form ulacija sa korišćenjem  rekvizita u debatnoj em isiji prilikom  
iznošenja političkih stavova jednog učesnika i ustajanja istog učesnika i dostavljanja rekvizita 
predstavnici druge političke partije

- „U  trenutku održavanja debatne predizborne em isije, Zakon o elektronskim medijima, Pravilnik o 
programskim standardima u elektronskim medijima, Pravila o izvještavanju RTCG o sad rži ni 
predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 2016. godine (u  
daljem  tekstu : Pravila o izvještavanju RTCG), ne daju posebno tumačenje - definiciju 
'ravnopravnog predstavljanja političkih stranaka' precizirajući da se ravnopravnost u predizbornim  
debatama ili uopšte u emisijama narušava upotrebom rekvizita ili ustajanjem u studiju u emisijama 
koje se emituju uživo". Prvostepeni organ ,,m je dao dokaze i činjenice ko ji b i jasno pokazali kršenje 
istih". Pri tome, podnosilac žalbe je podsjetio na „praksu Upravnog suda koji nailazi da je  u ovim i 
sličnim situacijama počinjena bitna povreda pravila upravnog postupka iz člana 226. stav 2. tačka 7.

1

http://www.ardcQ.ora


u vezi člana 203 Zakona o opštem upravnom postupku kada odluka ne sadrži obrazloženje iz kojeg 
treba da proizilazi utvrđeno činjenično stanje, dokaze na kojima se odluka zasniva, i razloge koji su  
bili odlučni p ri ocjeni dokaza".

- ,,u  Zakonu o izboru odbornika i poslanika se ne daju bliža određenja Hi tumačenja pojedinih izraza i 
formulacija kao što su 'fer ponašanje koje isključuje uvrede i klevete', 'kršenje pravila pristojnosti' ili 
'vrijeđanje osjećanja javnosti'. Zbog toga se, po mišljenju podnosioca žalbe ni "ovaj ... argument 
AEM ne može uzeti u obzir".

- Prema praksi Evropskog suda za ljudska prava, „M išljenja izražena oštrim i prenaglašenim jezikom  
takođe su zaštićena, a obim zaštite zavisi od konteksta i svrhe kritike. U pitanjima javnih kontroverzi
ii i javnog interesa, tokom političke debate, u izbornim kampanjama ili kada se kritike upućuju Vladi, 
političarima ili državnim organima, oštre riječi i gruba kritika mogu se očekivati i Sud ih toleriše u 
većoj m jeri". On takođe podsjeća da „Izražavanje zaštićeno po članu 10 Evropske konvencije o 
ljudskim pravima nije ograničeno na riječi, napisane ili izgovorene, već se odnosi i  na slike, vizuelne 
prikaze i radnje koje imaju za c ilj da izraze neku ideju ili da prezentiraju neku inform aciju", kao i da 
je Sud utvrdio „da član 10 ne štiti samo inform acije ili ideje koje se povoljno primaju ili se smatraju 
neuvredljivima ili nečim što ne izaziva reakcije, već i one koje vrijeđaju, šokiraju ili uznemiravaju, 
takvi su zahtjevi pluralizma, tolerancije i širokoum nosti bez kojih nema demokratskog društva. Zbog 
toga on smatra da „je  u skladu sa praksom Evropskog suda za ljudska prava urednik i voditelj 
em isije, koja je  predm et spora, pravilno procijenio izlaganje Marka Milačića jednog od učesnika 
debate".

- Pravila o izvještavanju RTCG „nisu sadržala u trenutku emitovanja debatne em isije bliže određenje 
termina "ravnopravnosti", kao i da su „tek nakon ovog događaja izm ijenjena Pravila RTCG kojima je  
jasno propisano što su dozvoljeni rekviziti koji se mogu unijeti u studio u debatnim emisijama i 
kojima je  zabranjeno ustajanje učesnika i šetanje u studiju tokom debatne em isije. Podnosilac žalbe 
podsjeća „na stavove Evropskog suda za ljudska prava koji kaže da u okviru slobode izražavanja se  
ne podrazumijevaju samo izgovorene ili napisane riječi već i same radnje. " Nadalje, podnosilac žalbe 
ističe i da „rekviziti koje je  koristio učesnik debate Milačić tkz. 'lisice' nijesu zabranjene za korišćenje i 
nošenje ni jednim  pozitivnim propisom".

- „nastup učesnika u predizbomoj debati nije sadržao elemente propisane čianom 3 Pravila o 
predstavljanju RTCG". Podnosilac žalbe smatra da je „Intervencija voditelja 'Debate' zbog upotrebe 
rekvizita (lisice) mogla da uslijedi u pravcu pozivanja učesnika da doprinesu što korektnijoj 
atm osferi, ali je  potrebno imati na umu činjenicu da tada važeća Pravila nisu sadržala spisak 
dozvoljenih rekvizita koji se  mogu koristiti u debatnoj em isiji. Učesnik 'Debate' je  mogao pokazati i 
nacrtane lisice na komadu papira pa bi se opet moglo postaviti pitanje da ii je  time prekršeno neko 
pravilo. "Takođe je istakao da „Pravilima nije bilo zabranjeno ni ustajanje učesnika i njihova direktna 
komunikacija, odnosno dostavljanje određenih materijala i si. intervencija voditelja i pozivanje 
učesnika da se vrati na svoje m jesto je  bila prim jerena i  jedina moguća u ovoj situaciji. Voditelj 
em isije ne treba fizički da se obračunava sa učesnicima em isija. U ovom slučaju nije bila ugrožena 
ravnopravnost učesnika u debati, a mje bilo osnova da se isključi mikrofon učesniku koji je  koristio 
rekvizite je r  nije povrijedio odredbe iz člana 3 Pravila. Učesnici u debati su slobodni da u skladu sa 
svojim  uvjerenjima iznose stavove u odnosu na političku i društvenu situaciju".

- Prilikom „repriziranja osporene 'Debate'... osporeni sadržaj nije emitovan je r  je  em isija prekinuta 
prije 'spornog' dijela". Po mišljenju podnosioca žalbe, „tim e prestaje osnov za prigovor DPS-a."

Na sjednici održanoj 07.11.2016.g., Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i tom prilikom 
ostvario uvid u sljedeće spise predmeta:

- Prigovor gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora političke partije „Demokratska partija 
socijalista" (DPS), na rad Javnog preduzeća „RTCG" d.o.o. iz Podgorice, kao javnog emitera opšteg 
televizijskog programa TVCG1 (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1534 od
27.09.2016.g.);

- Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 02-1534/1 od 27.09.2016.god.);

- Zahtjevi za izjašnjenje direktoru i predsjedniku Savjeta RTCG (akta br. 02-1534/2 i 02-1534/3 od
28.09.2016.god.);

- Izjašnjenje Savjeta RTCG (akt zaveden pod br. 02-1534/5 od 05.10.2016.god.);

2



- Drugi prigovor gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora „Demokratska partija socijalista" 
(DPS), na rad RTCG, kao javnog emitera opšteg televizijskog programa TVCG2 (zaveden kod 
Agencije za elektronske medije pod br. 02-1581 od 28.09.2016.g.);

- Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 05-1581/1 od 28.09.2016.god.);

- Zahtjevi za izjašnjenje direktoru i predsjedniku Savjeta RTCG (akta br. 02-1581/2 i 02-1581/3 od
29.09.2016.god.); '

- Izjašnjenje Savjeta RTCG (akt zaveden pod br. 02-1581/5 od 05.10.2016.god.);

- Zaključak o spajanju predmeta br. 02-1534 od 27.09.2016.g. i 02-1581 od 28.09.2016.g. (akt br. 02­
1685 od 10.10.2016.g.)

- Rješenje direktora Agencije za elektronske medije po prigovorima gospodina Tarzana Miloševića, 
političkog direktora političke partije „Demokratska partija socijalista" (DPS) (akt br. 02-1685/1 od
01.08.2016.god.); '

- Žalba na Rješenje direktora Agencije za elektronske medije (akt br. 01-1685/2 od 28.10.2016.god.).

Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 
predmeta, Savjet Agencije konstatovao je sljedeće:

1) Dana 26. septembra 2016. godine RTCG je, u programu TVCG1 u periodu od 21:12:00 do 
23:31:47 sati, emitovao emisiju „Debata", posvećenu predstavljanju stavova učesnika u 
predizbornoj kampanji na temu „Politčki prioriteti: (1) vladavina prava i jačanje institucija, (2) 
vaši prioriteti u ovoj oblasti ako pobijedite na izborima".

U skladu sa pravilima debate, prema kojima je, na kraju, svaki učesnik imao 30 sekundi za 
završnu riječ, emisija sadrži izlaganje predstavnika Demokratskog fronta Marka Milačića, 
sljedeće sadržine (transkript):

23:27:24 sati

TON -  Marko Milačić -  DF: U ime ljubavi prema Crnoj Gori i u ime pravde, nikako 
revanšizma, želim da ovom prilikom ne šaljem poruku, već direktno poklon šefu režima Milu 
Đukanoviću, a to su lisice iz Spuža. Jer će upravo ovo biti ono što čeka njega i njegove prijatelje 
tajkune i kumove, neposredno nakon izbora 16. oktobra. Ovo će biti mali poklon za Mila 
Đukanovića, ali vjerujte mi veliki za Crnu Goru, koju želimo da oslobodimo i zbog toga 
zaokružite broj 13, broj Ustanka.

TON - Zoran Leković - voditelj: Gospodine Sijariću, vaših 30 sekundi. Izvolite.

TON -  Marko Milačić -  DF: (ustaje i kreće prema predstavnici DPS-a) Da predam lisice...

TON - Zoran Leković - voditelj: Ja Vas molim, gospodine Milačiću. Gospodine Milačiću, 
molim Vas da se vratite na svoje mjesto.

(Marko Milačić ostavlja lisice ispred predstavnice DPS-a Marte Šćepanović)

TON - Zoran Leković - voditelj: Gospodine Milačiću, nadam se da znate da je ovo kršenje 
pravila ove debate, a o tome ćemo kasnije.

23:30:23 sati

Ton - Marta Šćepanović - DPS: Zaslužujem da Vam se obratim, jer ste trebali da upozorite 
gospodina koga su jedva primili na listu Fronta da svoje ulične performanse ostavi za ulicu.

TON - Zoran Leković - voditelj: Samo malo, molim Vas.

TON - Marta Šćepanović - DPS: Da svoje ulične performanse... Jer je navikao samo na ulicu, 
da ostavi na ulici.

TON - Zoran Leković - voditelj: Znate da je ovo kršenje pravila.

TON -  Marko Milačić -  DF: Tamo je narod, na ulici, a narod će da vam sudi.

TON - Zoran Leković - voditelj: Molim vas, ja sam rekao da je ovo kršenje pravila, a to je 
ono što ja mogu da kažem. Ja nisam ni obezbjeđenje, ni radnik obezbjeđenja, ni neko ko bi

3



trebao da primjenjuje silu. Ja sam se nadao tome da ćemo ovo na demokratski način da 
riješimo. Ja sam rekao da je to kršenje pravila, to je ono što je u mom domenu, ostalo treba da 
rješavaju nadležne institucije i odbori.

2) Dana 27. septembra 2016. godine RTCG je, u okviru TVCG2 u periodu od 16:05:24 do 17:52:06 
sati, emitovao reprizu emisije „Debata" u skraćenoj verziji. Naime, reprizirani programski sadržaj 
emitovan je u trajanju od 1 sat 46 minuta 42 sekunde. S obzirom da je premijerna emisija 
trajala 2 sata 19 minuta i 47 sekundi, može se konstatovati da emisija „Debata" nije reprizirana 
u cjelosti i da repriza nije sadržala sporne elemente koji su predmet prigovora, kao i da je bila 
kraća za 33 minuta.

3) Dana 27.09.2016. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen
je prigovor gospodina Tarzana Miloševića, političkog direktora političke partije „Demokratska 
partija socijalista" (DPS), na rad Javnog preduzeća RTCG d.o.o. iz Podgorice, kao javnog emitera 
opšteg televizijskog programa TVCGl (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02­
1534 od 27.09.2016.g.). '

Predmetni prigovor se odnosio na, „povrede normi medijskog zakonodavstva kao opštih propisa, 
te Pravila predstavljanja Javnog servisa donijetih u skladu sa Pravilnikom o izvještavanju RTCG
0 sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore, kao posebnih normi koje propisuju 
postupanje prilikom predstavljanja političkih partija" u emisiji „Debata" emitovanoj 26. 
septembra 2016. godine u okviru TVCGl, u kojoj se „predstavnik Demokratskog fronta Marko 
Milačić na grub i uvrjedljiv način obratio gospođi Marti Šćepanović, predstavnici Demokratske 
partije socijalista, a potom jo j predao metalne lisice, uz slanje neprim jerene poruke da njih 
treba predati predsjedniku njene partije, gospodinu Milu Đukanoviću".

Podnosilac prigovora naglašava da su ,,u  dokumentu upućenom svim političkim  subjektima koji 
imaju pravo na predstavljanje kod Javnog servisa (RTCG), jasno predviđene procedure i praviiđ'
1 ukazuje na:

- „Pravilo broj 1 : Svi učesnici u debati su ravnopravni'.

- „Pravilo broj 9 : Urednik/urednica debate ima pravo da isključi mikrofon učesniku koji se ne 
pridržava pravila debate".

Nadalje, podnosilac prigovora je ukazao da je „ovakav odnos Javnog servisa (RTCG), uslovio:

- Evidentno neravnopravan položaj predstavnika Demokratske partije socijalista,

- Izlazak iz definisanog političkog i pravnog okvira Debate,

- Izostanak nužnog uredničkog intervencionizma, i  reakcije voditelja ove em isije,

- Prenošenje ambijenta ulice i  destrukcije u Javni servis (RTCG),

što je, kako se navodi, „dovelo do povrede standarda m edijskog predstavljanja, potpune 
devalvacije kulture dijaloga, i potpunog obesmišljavanja učešća relevantnih političkih činilaca u 
jedno j ovako devastiranoj em isiji".

Podnosilac prigovora se na kraju i osvrnuo „da je  incidentu u navedenoj em isiji prethodila i 
okolnost povrede Kućnog reda ..., je r  je  gospodin Milačić u zgradu Javnog servisa (RTCG), a 
potom i u Studio u kojem se održava Debata, unio nedozvoljeni metalni predm et - metalne 
lisice ."

4) Dana 28.09.2016. godine Agenciji je dostavljen i drugi prigovor gospodina Tarzana Miloševića,
političkog direktora „Demokratska partija socijalista" (DPS), na rad RTCG, kao javnog emitera 
opšteg televizijskog programa TVCG2 (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02­
1581 od 28.09.2016.g.). '

I ovaj prigovor se odnosio, kako je naveo podnosilac na, „povrede normi medijskog 
zakonodavstva kao opštih propisa, te Pravila predstavljanja Javnog servisa donjetih u skladu sa 
Pravilnikom o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore, kao 
posebnih normi koje propisuju postupanje prilikom predstavljanja političkih partija" u reprizi 
emisije „Debata" emitovanoj 27. septembra 2016. godine u okviru TVCG2 u periodu od 
16:05:24 do 17:52:06 sati, u kojoj je, kao se navodi „ponovnim emitovanjem em isije 'Debata',

4



došlo do grube povrede prava građana koji su finansijeri TVCG kao javnog servisa, i 
uzmemiravanja ukupne javnosti, na način što se urednički tim oglušio o stavove Savjeta iznijete 
u saopštenju, pa je  ponovo došlo do prenošenja ambijenta ulice i  opšte destrukcije u Javni 
servis (RTCG)'.

Podnosilac prigovora je naveo da se „na ovaj način potpuno obesm/šljava učešće relevantnih 
političkih činilaca u političkom predstavljanju kod Javnog servisa, a istovremeno se krše sv i oni 
međunarodni standardi u oblasti slobode medija koje smo kao država, na tem elju ustavnih 
principa, dužni da prim jenjujemo po principu bezusiovne adopcije međunarodnog pravd'.

5) U pisanom izjašnjenju na podneseni prigovor (akt br. 01-5761-16 od 05.10.2016.g., zaveden u 
Agenciji pod br. 02-1534/5 od 05.10.2016.god.) Savjet RTCG je naveo „da je  Savjet RTCG na 
sjednici koja je  održana u utorak, 4.10.2016. godine, razmotrio Izvješta j Kom isije za predstavke i 
prigovore slušalaca i gledalaca br.01-5723/16, od 3.10.2016. godine i donio sledeće Preporuke:

- Savjet RTCG je  odbio prigovor gledaoca (koji se odnosi na premijerno/direktno emitovanje 
„Debate"), je r  nije došlo do kršenja Programskih principa i  profesionalnih standarda RTCG kao 
ni Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini pred izborne kampanje za parlamentarne izbore koji će 
se održati 16. oktobra 2016. godine.

- Savjet RTCG će izvršiti hitne dopune Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne 
kampanje za parlamentarne izbore koji će se  održati 16. oktobra 2016. Godine, kako bi se u 
ovaj dokument unio spisak dozvoljenih rekvizita u predizbornim debatama.

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i 
gledalaca (u daljem tekstu: Izvještaj), akt br. 01-5723/16 od 03.10.2016.g., sa sjednice održane 
29. septembra 2016. god. U izvještaju se navodi da je „povod za dostavljanje prigovora bilo 
korišćenje rekvizita u nastupu jednog od učesnika predizborne debate održane na TVCG 
26.09.2016". Takođe se ukazuje da ,,u  skladu sa Poslovnikom Kom isije za predstavke i prigovore 
slušalaca i gledalaca upućen je  poziv uredničkom timu da prisustvuju sjednici Kom isije ili da se  
izjasne pisanim putem o eventualnom kršenju programskih principa i standarda". Izvještajem se 
konstatuje da je „pisani odgovor na prigovor dostavio urednički tim kao i  voditelj em isije 
'Debata'".

Urednički tim RTCG, kako se navodi u Izvještaju, saopštio je da „povodom prigovora DPS 
smatra da nijesu doprinijeli incidentnoj situaciji u em isiji Debata. Voditelj svojim  ponašanjem niti 
je  doprinio, niti je  mogao spriječiti nastali incident, budući da je  vinovnika incidenta mogao 
samo usmeno upozoriti, što je  i učinio. TVCG sa žaljenjem  konstatuje da se atmosfera iz 
parlamenta i ukupnog političkog života, ne njihovom zaslugom, prenijela i u njihov studio."

Takođe, voditelj emisije „Debata" u svom izjašnjenju navodi da je „u  em isiji Debata, koja je  
emitovana 26.09.2016. god ine, posao voditelja odradio na profesionalan i jed in i mogući način", 
navodeći da je „sama Debata imala normalan i  za naše prilike uobičajeni tok do momenta kada 
je  predstavnik DF-a Marko Milačić, ustao i krenuo ka predstavnici DPS-a Marti Šćepanović, što  
pravilima 'Debate' nije zabranjeno". On ukazuje da bi u slučaju njegove reakcije da na fizički 
način sprječi Milačića "došlo do velikog incidenta, što je  možda i priželjkivano na nekim 
adresama", ali je kako se navodi odlučio da ostane na svom mjestu i verbalno upozori Milačića 
na neprimjereno ponašanje. Takođe, navodi da gospodinu Milačiću mikrofon nije mogao biti 
isključen, „je r u svom izlaganju nije bilo elemenata kojim krši pravila Debate". Na kraju 
konstatuje da su „uličararsku atmosferu, kako navode u DPS-u, u svakodnevni život unijeli 
upravo političari svojim  djelovanjem u Skupštini, što tamošnje strukture takođe nijesu uspjele 
da preduprijede, pa ne vidi razlog za čuđenje sto se nešto slično može desiti i na Javnom  
servisu ."

Nadalje, Komisija je nakon „upoznavanja" sa prigovorom, odgovorom uredničkog tima i 
voditelja predmetne emisije, a pozivajući se na član 3 Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini 
predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 2016. godine, 
zaključila:

- „Nastup učesnika u predizbomoj debati nije sadržao elemente propisane članom 3 Pravila";

- „Intervencija voditelja debate zbog upotrebe rekvizita (lisice) je  mogla da uslijedi u pravcu 
pozivanja učesnika da doprinesu što korektnijoj atm osferi ali je  potrebno imati na umu činenicu

5



da postojeća Pravila ne sadrže spisak dozvoljenih rekvizita koji se mogu koristiti u debatnoj 
em isiji";

- „Pravilima nije zabranjeno ni ustajanje učesnika i  njihova direktna komunikacija odnosno 
dostavljanje određenih materijala i si. Intervencija voditelja i pozivanje učesnika da se vrati na 
svoje m jesto je  bila prim jerena i jedina moguća u ovoj situaciji";

- „U  ovom slučaju mje bila ugrožena ravnopravnost učesnika u debati a nije bilo osnova da se  
isključi mikrofon učesniku koji je  koristio rekvizite je r  nije povrijedio odredbe iz člana 3 Pravila. 
Učesnici u debati su slobodni da u skladu sa svojim  uvjerenjima iznose stavove u odnosu na 
političku i  društvenu situaciju".

Nadalje, Komisija je dala preporuke Savjetu RTCG, koje je usvojio, a iste su naprijed navedene.

6) Dana 05.10.2016.g. Savjet RTCG je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje, povodom drugog 
prigovora, koji se odnosi na reprizu „Debate" (akt br. 01-5762-16 od 05.10.2016.g., zaveden u 
Agenciji pod br. 02-1581/5 od 05.10.2016.god.) u kojem se navodi „da je  Savjet RTCG na 
sjednici koja je  održana u utorak, 04.10.2016. godine, razmotrio Izvješta j Komisije br. 01­
5724/16, od 3.10.2016. godine i  donio sledeću Preporuku:

- Savjet RTCG je  odbio prigovor gledaoca (Icoji se odnosi na repriziranje „Debate") je r  nije 
došlo do kršenja Programskih principa i profesionalnih standarda RTCG, kao ni Pravila o 
izvještavanju RTCG o sadržini pred izborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 
16. oktobra 2016. godine.

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i 
gledalaca (u daljem tekstu: Izvještaj), akt br. 01-5724/16 od 03.10.2016.g., sa sjednice održane 
29. septembra 2016. god. Naime, u izvještaju se navodi da je  „povod za dostavljanje prigovora 
bilo repriziranje Debate održane na TVCG 26.09.2016. u kojo j je  korišćen rekvizit u nastupu 
jednog od učesnika". Takođe se ukazuje da je ,,u  skladu sa Poslovnikom Kom isije za predstavke
i prigovore slušalaca i gledalaca upućen poziv uredničkom timu da prisustvuju sjednici Komisije 
Hi se izjasne pisanim putem o eventualnom kršenju programskih principa i standarda", kao i da 
je isti dostavio „pisani odgovor".

Urednički tim RTCG, kao se navodi u Izvještaju, u saopštenju je naglasio da „kada je  rije č o 
repriznom emitovanju, takođe, smatra da je  prigovor neosnovan budući da sporni sadržaj mje 
emitovan."

Nadalje, Komisija je nakon „upoznavanja" sa prigovorom i odgovorom uredničkog tima 
zaključila:

- „Repriziranje em isije 'Debata' nije bilo predviđeno programskom šemom je r  se ovakvog tipa 
em isije ne repreziraju. Usljed greške u planiranju i realizaciji programa, repriziran je  sadržaj koji 
je  prekinut prije kraja em isije u momentu kada je  urednički tim uočio grešku. Sadržaj koji 
osporava podnosilac prigovora nije ni emitovan.

- U ovom slučaju nije došlo do kršenja Programskih principa i profesionalnih standarda RTCG, 
Pravila o izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će 
se održati 16. oktobra 2016. godine kao ni Zakona o elektronskim medijima.

Komisija je dala preporuku Savjetu RTCG, koju je usvojio, a ista je naprijed navedena.

7) Prvostepeni organ je pravilno zaključio da izjava M.Milačića predstavlja političku poruku učesnika 
predizborne kampanje koju je iznio u toku posebno organizovane debate i vremena na koje je 
imao pravo. Na iznošenje takve poruke ima pravo, a pravo da čuju imaju i gledaoci javnog 
servisa, u okviru njihovog prava na informisanje. Bilo kakvo ograničavanje iznošenja takve izjave 
(poruke) bilo bi suprotno obavezi javnog servisa da obezbijedi ravnopravno predstavljanje 
učesnika u predizborno kampanji. Jer, koliko god ta poruka bila provokativna i tendenciozna, pa
i šokirajuća, ona govori o stavovima političkog subjekta kojeg autor izjave predstavlja. 
Korišćenjem mogućnosti da isključi mikrofon u toku iznošenja ove poruke emiter bi upravo 
ugrozio njegovu ravnopravnost u debati i na pristrastan način uskratio, kako njegovo pravo da 
iznese svoju poruku, tako i pravo javnosti da je čuje. Međutim, iznešenim stavovima, postupcima

6



i neovlašćeno unešenim predmetom učesnik u debati ne smije da ugrozi prava drugih, a uslove 
za poštovanje takvih prava dužan je da obezbijedi emiter.

8) Opravdan je i zaključak prvostepenog organa da je donošenjem Pravila predstavljanjanja u 
predizbornoj kampanji koji ne sadrže jasne i razrađene odredbe o pravilima ponašanja prije i u 
toku emisija, posebno onih koje se direktno emituju, emiter je propustio da propiše uslove koji 
će zaista obezbijediti ravnopravne uslove za predstavljanje programa, uz maksimalno 
eliminisanje mogućnosti zloupotrebe slobode izražavanja i prava na predstavljanje posredstvom 
javnog servisa. To se ne može usmjeriti na individualnu odgovornost voditelja emisije, već 
javnog emitera.

9) Nije opravdan navod iz žalbe da je zbog skraćivanja reprize predmetne „Debate" i neemitovanje 
dijela emisije od 33 minuta (uključujući od obraćanje i postupak M.Milačića) prestao „osnov za 
prigovor". Savjet Agencije je ocijenio da je prvostepeni organ pravilno zaključio da je takvim 
postupkom potvrđeno odsustvo profesionalnog i odgovornog odnosa nacionalnog javnog emitera 
prema svim učesnicima u predizbornoj kampanji čiji predstavnici su uzeli učešće u spornoj 
„Debati". Neki od njih su dobili šansu da se njihovo predstavljanje čuje i vidi još jednom, dok je 
jedan dio njih bio uskraćen za tu mogućnost.

10) Savjet Agencije smatra da nijesu osnovani navodi da je činjenica da se 'u Zakonu o izboru 
odbornika i poslanika se ne daju bliža određenja ili tumačenja pojedinih izraza i formulacija kao 
što su „ fer ponašanje koje isključuje uvrede i klevete', 'kršenje pravila pristo jnosti' ili 'vrijeđanje 
osjećanja ja vn o sti'...", opravdanje za nepropisivanje jasnih i nedvosmislenih pravila 
predstavljanja od strane javnog emitera.

11) Savjet Agencije smatra da je upravo jedno od temeljnih prava i sloboda javnog emitera da 
samostalno i u okvirima svoje uređivačke politike i slobode samostalno usvaja pravila 
predstavljanja, a ne da mu ih propisuje bilo koji državni organ.

Savjet Agencije je konstatovao da prvostepeni organ nije propustio da razmotri bilo koju činjenicu, 
koja je relevantna za odlučivanje o eventualnom kršenju obaveza propisanih Zakonom o elektronskim 
medijima da, u cilju ostvarivanja javnog interesa u oblasti informisanja, u vrijeme predizborne kampanje, na 
osnovu posebnih pravila, obezbijedi ravnopravno predstavljanje političkih stranaka, koalicija i kandidata koji 
imaju prihvaćene kandidature i izborne liste.

Takođe, Savjet je ocijenio neosnovanom, u konkretnom predmetu, konstataciju podnosioca žalbe da 
je počinjena bitna povreda pravila upravnog postupka iz člana 226. stav 2. tacka 7. u vezi člana 203 Zakona
o opštem upravnom postupku kada odluka ne sadrži obrazloženje iz kojeg treba da proizilazi utvrđeno 
činjenično stanje, dokaze na kojima se odluka zasniva, i razloge koji su bili odlučni pri ocjeni dokaza".

Jer, u cilju utvrđivanja osnovanosti žalbenog navoda da predmetna odluka ne sadrži obrazloženje iz 
kojeg treba da proizilazi utvrđeno činjenično stanje, dokaze na kojima se odluka zasniva, i razloge koji su bili 
odlučni pri ocjeni dokaza", Savjet Agencije je ostvario uvid u predmetno rješenje i konstatovao da su 
dispozitiv i njegovo obrazloženje međusobno saglasni u mjeri da se logično, jasno i pouzdano može 
ocjenjivati zakonitost rješenja, jer je dato obrazloženje u cjelosti upodobljeno sa sadržinom dispozitiva. 
Savjet Agencije smatra da obrazloženje prvostepenog rješenja direktora Agencije jasno ukazuje na razloge 
za odluku iz dispozitiva te da isto navodi razloge za donošenje prvostepene odluke. Saglasno navedenom, 
Savjet Agencije je odbacio kao neosnovan navod žalbe da je dispozitiv rješenja u suprotnosti sa 
obrazloženjem i konstatovao da je nije došlo do kršenja člana 226 stav 2 alineja 7 Zakona o opštem 
upravnom postupku.

Savjet Agencije smatra da je prvostepeno rješenje donešeno u skladu sa principima Evropskog suda 
za ljudska prava, na koju se poziva i emiter u žalbi.

Savjet Agencije je posebno imao u vidu, član 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i 
osnovnih sloboda, koji dopušta ograničene restrikcije slobode izražavanja u cilju zaštite određenih važnijih 
interesa. Član 10(2) Konvencije postavlja parametre za legitimno ograničavanje, u kojem se, između ostalog 
kaže:

„Ostvarivanje ovih sloboda, budući da uključuje obaveze i  odgovornosti, može podlijegati takvim 
formalnostima, uslovima, ograničenjima ili sankcijama predviđenim zakonom i koje su neophodne u 
demokratskom društvu u in teresu .... za štite ... ugleda ili prava drugih ,...

1



Izrečena mjera (upozorenje) je opravdana, proporcionlana i potrebna jer je emiteru skrenuta pažnja 
na potrebu detaljnijeg i preciznijeg propisivanja pravila predstavljanja u toku izborne kampanje.

Savjet Agencije smatra naspornim da je u predmetnom slučaju došlo do kršenja čl. 74 stav 2 al. 7) 
Zakona o elektronskim medijima, člana 52 Zakona o izboru odbornika i poslanika i član 5 Pravila o 
izvještavanju RTCG o sadržini predizborne kampanje za parlamentarne izbore koji će se održati 16. oktobra 
2016.g. ‘

Savjet Agencije je utvrdio da je postupak koji je prethodio prvostepenom Rješenju pravilno i 
zakonito sproveden i da je Rješenje pravilno i na zakonu zasnovano, a žalba neosnovana.

Saglasno navedenom, Savjet Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.

Ovo rješenje će biti objavljeno na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
PRAVNA POUKA

Ovo rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne 
Gore, u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. Tužba se podnosi u tri primjerka, sa dokazom o uplati
10,00 Eur sudske takse na žiro-račun broj 832-11521-69, shodno tarifnom broju 16. Zakona o sudskim 
taksama.

- Direktor javnog preduzeće „Radio i Televizija'-^ e n
- Predsjednik Savjeta „Radio i Televizija Crne Goft? . -
- Tarzan Milošević, politički direktor političke partije DPS, podnosilac prigovora
- Direktor Agencije za elektronske medije
- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva

Predsjednik

Dostavljeno:

8

http://www.ardcg.org

