
Crna Gora
SAVJET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 01 -  1232/6 
Podgorica, 03.10.2016.godine

Na osnovu čl. 14 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11 i 06/13) i čl. 
221 i 237 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list CG", br. 60/03 i 32/11), rješavajući po žalbi 
gospodina Rada Miloševića iz Nikšića (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-1232/5 od
16.09.2016.g.), Savjet Agencije za elektronske medije, na sjednici održanoj 03.10.2016. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Usvaja se žalba gospodina Rada Miloševića iz Nikšića podnesena protiv Rješenja direktora Agencije 
za elektronske medije br. 02-1232/4 od 02.09.2016. godine (zavedena kod Agencije za elektronske 
medije pod brojem 01-1232/5 od 16.09.2016.g.).

2. Poništava se prvostepeno Rješenje Agencije za elektronske medije br. 02-1232/4 od 02.09.2016. 
godine i predmet vraća prvostepenom organu na ponovni postupak.

3. Prvostepeni organ je dužan da dopuni postupak otklanjanjem nedostataka zbog kojih je, je iz 
utvrđenih činjenica, izveden pogrešan zaključak da nije došlo do kršenja čl. 7 i 8 st. 1 (u dijelu koji 
se odnosi na načela objektivnosti, nepristrasnosti i tačnosti) Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima („Službeni list CG", br. 35/11 i 7/16).

4. Prvostepeni organ je dužan da, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 20 dana od dana prijema 
predmeta, donese novo iješenje.

5. Ovo rješenje će se objaviti na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcq.org.

6. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-1232/4 od 02.09.2016. godine odbijen je prigovor 
Rada Miloševića iz Nikšića, podnesen protiv privrednog društva „Pink M Company" d.o.o., emitera 
televizijskog programa „TV Pink M", zbog kršenja čl. 55 st. 6 i 56 st 4 Zakona o elektronskim medijima (u 
daljem tekstu: Zakon) i čl. 7 i 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem 
tekstu: Pravilnik), povodom priloga emitovanog 11. jula 2016. godine u okviru programa „TV Pink M" u 
informativnoj emisiji „Minut, dva" u 19:00 časova, sljedeće sadržine:

Spiker: „Aktuelni direktor Zavoda za zapošljavanje, Rade Milošević, praktično je otjeran iz Uprave za 
kadrove zbog krađe telefona u toj instituciji 2008. godine, piše današnja štampa. Ipak, afera je zataškana 
zbog straha da bi mogla da ugrozi kredibilitet tog, u tom momentu, malog državnog organa.

No, njegova biografija je inače puna nestašluka. Prvi put je privođen sa nepunih 14 godina, zbog 
krađe i podmetanja požara. Prema krivičnim prijavama Milošević i njegova dva druga su 19. septembra 
2000. podmetnuli požar u podrumu Dragana Ignjatovića u zgradi T  20, pri čemu su prostorije u potpunosti 
izgorjele kao i stvari koje su se u njima nalazile. Nekoliko mjeseci nakon ovoga događaja, Milošević je sa još 
jednim drugom iz prostorija službe pravne pomoći u ulici Radoja Dakića u Nikšiću, ukrao dvije pisaće mašine
i pečate te organizacije, a nekoliko dana kasnije i biciklo sa tavana stambene zgrade.

U izjavi za našu televiziju Milošević kaže da nije dobio otkaz u Upravi, već da je dobio novi posao i da 
se protiv njega ne vodi nikakav krivični postupak, što će uskoro, kako kaže, i dokazati".

Fono izjava (Rade Milošević): „Moram reći da je ovo jedna onako dosta prizemna kampanja, i, kao 
što sam već ranije upoznao javnost, nikad krivično nijesam odgovarao i protiv mene se ne vodi nikakav 
krivični postupak, što ću uskoro i dokazati zvanična dokumentacija državnih organa Crne Gore."

http://www.ardcq.org


U ostavljenom roku, Rade Miloševića iz Nikšića je uložio žalbu Savjetu Agencije za elektronske 
medije (u daljem tekstu: Savjet Agencije) protiv navedenog prvostepenog rješenja Agencije (zavedena kod 
Agencije za elektronske medije pod br. 02-1232/5 od 16.09.2016.g.), zbog pogrešnog tumačenja Pravilnika 
u korist emitera. Žalbom se ističe da je prilikom donošenja Rješenja Agencije za elektronske medije br. 02­
1232/4 od 02.09.2016. godine došlo do pogrešne primjene materijalnog prava i ukazuje na djelove 
prvostepenog rješenja koji to potvrđuju.

Podnosilac žalbe je ukazao da je ,,u  prilogu izričito navedeno da je  lopov i  piroman, dakle osoba 
sumnjivih moralnih vrijednosti, sa isključivim  ciljem  da se skrene pažnja javnosti sa informacija o 
zloupotrebama javnih resursa (opšteg dobra) koje je  otkrio obavljajući funkciju direktora Zavoda za 
zapošljavanje". On smatra da se „ta j zaključak jasno dokazuje upoređivanjem minutaže koju je  televizija Pink 
M posvetila izvještavanju o javno dostupnim informacijama o otkrivenim zloupotrebama u Zavodu za 
zapošljavanje (pomenute inform acije su prenijeli sv i drugi relevantni m ediji) i minutaže koja je  posvećena 
kampanji neosnovanog blaćenja koja je  povedena na njegovu štetu, čime je  televizija Pink M prekršila 
obavezu da javnost izvještava istinito, cjelovito i nepristrasno u skladu sa Zakonom i Pravilnikom".

U žalbi se navodi da se prvostepenim rješenjem apsolutno prenebregava obaveza da se  na bilo 
koji način odredi o činjenici na koju je  ukazao: njegovoj diskreditaciji je  TV Pink M pribjegla sa isključivim  
ciljem  da se skrene pažnja javnosti sa informacija o zloupotrebama javnih resursa (opšteg dobra) koje je  
otkrio obavljajući funkciju direktora Zavoda za zapošljavanje". Takođe, žalilac poziva Savjet Agencije „da, u 
skladu sa svojim  nadležnostima, u cilju pravilnog zaključivanja pribavi informaciju o tome koliko je  TV Pink M 
izvještavala javnost o zloupotrebama na koje je  ukazivao obavljajući funkciju direktora Zavoda za 
zapošljavanje Crne Gore u okolnostima opšte poznate afere 'Snim ak'... i ta j podatak uporedi sa podatkom o 
tome kolika minutaža u informativnom programu ove televizije je  bila posvećena jednostranoj kampanji 
protiv njega". On ukazuje „da je  TV Pink M prekršila Zakon i  Pravilnik kojima se propisuje da je  obaveza 
emitera koji proizvodi informativni program da to radi profesionalno i odgovorno i na ta j način 'doprinese 
slobodnom, istinitom , cjelovitom , nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti' (čl. 55, st. 6 Zakona
i član 7 Pravilnika)".

Podnosilac žalbe je istakao i da je „prilogom predstavljeno da je  izvjesno dokazano da je  lopov, iako 
je  autoru vijesti u tom trenutku bilo jasno da nikada protiv mene nije poveden krivični postupak". U prilog 
takvom stavu on je citirao dio priloga u kojem se kaže: „M ilošević je  sa jednim  drugom iz prostorija službe 
pravne pomoći u ulici Radoja Dakića u Nikšiću, ukrao dvije pisaće mašine i pečat te organizacije, a nekoliko 
dana kasnije i biciklo sa tavana stambene zgrade".

On je posebno istakao da je do pogrešne primjene Zakona i Pravilnika došlo jer:
- u prvostepenom rješenju se navodi da je „em itovani program priprem ljen u formi 

komentara/osvrta baziranog na tekstu objavljenom istog dana u dnevnom listu 'Informer', 
pri čemu se „prenebregava činjenica da je  na ta j način em iter eksplicitno prekršio Zakon koji 
propisuje da: 'm išljenja i  komentari moraju b iti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv'" 
(član 56 st. 4 tač. 3 Zakona).

- je prvostepenim rješenjem neosnovano „suspendovano pravilo druge strand' time što je 
prilog proglašen za „komentar/osvrt". On ovakav stav tumači na sljedeći način: „To što se ja  
ne slažem sa navodima da sam lopov i  piroman nije dovoljan dokaz da TV Pink M 'izvještava
o pitanjima koja uključuju sukob', pa onda i n/jesu bili obavezni da m i omoguće ravnopravno 
učešće u raspravi?!". On smatra da je neopravdano zanemarena činjenica da pravilo druge 
strane „ne dozvoljava jednostrane napade na ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih 
kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili institucijama, bez novih 
relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izvještavanje o istoj pojavi, 
događaju, instituciji ili ličnosti" - čl. 4 Pravilnika, tačka m) Pravilo druge strane;

■ prvostepenim rješenjem se emiter ne smatra odgovornim za emitovane sadržaja sve dok
program priprema na bazi informacija koje preuzima iz drugih medija, a da se ne uzima u
obzir „da li su te prenešene inform acije iskonstruisane izm išljotine kojima se prevazilaze 
granice prava na slobodno izražavanje kao u mom slučaju, ili ipak postoji javn i interes da 
javnost bude upoznata sa njim đ\ On smatra da „Zakon, kao ni praksa Evropskog suda za 
ljudska prava ne poznaju ovakvo tumačenje obaveza emitera koje je  sračunato upravo kako 
bi TV Pink M bez ikakvih posledica zloupotrebljavala pravo na slobodno izražavanja.

■ prvostepenim rješenjem je zanemarena obaveza prvostepenog organa da se izjasni na
navode o kršenju zakonske „obaveze da se javnost mora informisati istinito". Istakao je

2



svoje navode iz prigovora da je emiter „p rije emitovanja spornog priloga znao da su  
inform acije lažne, odnosno da je emiter „saopštio javnosti da je  lopov, iako mu je  prije 
objavljivanja takve tvrdnje bilo jasno da nikada protiv njega (podnosioca prigovora/žalbe) 
nije vođen krivični postupak niti se ikada raspravljalo o njegovoj krivičnoj odgovornostr.

- Prvostepenim rješenjem je „neuvjerljivo i bez utemeljenog obrazloženja" zaključeno da se 
„ne može govoriti o tome" da formulacija „u  izjavi za našu televiziju M ilošević kaže da nije 
dobio otkaz u Upravi, već da je  dobio novi posao i da se protiv njega ne vodi nikakav krivični 
postupak, što će uskoro, kako kaže i  dokazati, predstavlja „uredničku intervenciju" kojom je 
njegova izjava „nedvosmisleno i  isključivo vezana za prvu od više izgovorenih laži -  da je  
otuđio telefon u Upravi za kadrove". Ponovio je navode iz prigovora da „na ovaj način TV 
Pink M nije dozvolila ni minimalne šanse da gledalac može zaključiti da je  demantovao sve 
lažne tvrdnje koje su mu štavljenje na teret, već, naprotiv, izvodi se zaključak da samo 
opovrgava krađu telefona dok se odlučio da prećuti druge ozbiljne optužbe da je  otuđivao 
tuđe stvari i podmetao požar". On smatra da je time izbjegnut „jed in i mogući na logici i 
činjenicama zasnovan zaključak: proglašen sam lopovom i piromanom (u  djetin jstvu) i 
lopovom dok sam bio zaposlen u Upravi za kadrove (u  skorijem  periodu - 2008), a od TV 
Pink M sam dobio priliku samo da kratko prokomentanšem navode da sam dobio otkaz iz 
Uprave za kadrove zbog navodne krađe koju sam počinio 2008. godine".

■ Prvostepeno rješenje je donijeto uz nepravilnu primjenu citiranih propisa, uz tumačenje 
protivno pravilima i jezičkog i ciljnog tumačenja Zakona i Pravilnika. On smatra da je 
prvostepenim rješenjem „obesm išljen zaštitni karakter normi, koje su propisane upravo u 
interesu zaštite prava javnosti da bude objektivno informisana, kao i prava osobe da bude 
zaštićena od jednostranih napada -  blaćenja".

U zaključku, podnosilac žalbe je predložio da Savjet Agencije ukine provostepeno rješenje i donese 
na zakonu zasnovanu odluku.

Na sjednici održanoj 03.10.2016.g., Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i tom prilikom 
ostvario uvid u sljedeće spise predmeta:

- Prigovor Rada Milošević iz Nikšića na rad privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. (u daljem
tekstu: emiter), podnesen elektronskom poštom dana 03.08.2016.g. (akt broj 02-1232 od
03.08.2016.god.);

- Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 05-1238/1 od 03.08.2016.god.);
- Zahtjev za izjašnjenje emitera povodom navoda iz prigovora (akt broj 02-1232/2 od

04.08.2016.god.);
- Izjašnjenje emitera na navode iz prigovora broj 2230-08/16 od 15.08.2016. godine (zavedeno pod

br. 02-1232/3 od 15.08.2016.god.);
- Rješenje direktora Agencije za elektronske medije po prigovoru (akt br. 02-1232/4 od

02.09.2016.god.); '
- Žalba na Rješenje direktora Agencije za elektronske medije (zavedena pod br. 01-1232/5 od

08.09.2016.god.).
Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 

predmeta, Savjet Agencije je konstatovao sljedeće:
1) Dana 11. jula 2016. godine u 19:00 sati u okviru informativne emisije „Minut, dva", emitovan je 

prilog, u trajanju od 79 sekundi (sadržina transkripta naprijed navedena).
2) Dana 03.08.2016. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen

je prigovor koji se odnosio na dio programskog sadržaja emitovanog dana 11. jula 2016. godine
u 19:00 sati u okviru informativne emisije „Minut, dva". Podnosilac prigovora je naveo da su
„netačni i izm išljeni" navodi objavljeni u prilogu da je „...istje ra n  iz Uprave za kadrove ... zbog 
krađe telefona". Po njegovom mišljenju, „ova informacija je  .... plasirana ... u cilju narušavanja 
njegove reputacije kao čovjeka koji se nalazi na poziciji direktora Zavoda za zapošljavanje Crne 
Gore".
Prigovorom je ukazano i da je „apsolutno neosnovano, neobjektivno i prizemno portretisan kao 
lopov i  piroman, dakle osoba sumnjivih moralnih vrijednosti, sa isključivim  ciljem  da se  skrene 
pažnja javnosti sa informacija o zloupotrebama javnih resursa (opšteg dobra) koje je  otkrio 
obavljajući funkciju direktora Zavoda za zapošljavanje?" Takav stav se, kako kaže, „dokazuje

3



upoređivanjem minutaže koju je  em iter posvetio u izvještavanju o javno dostupnim  
informacijama o otkrivenim zloupotrebama u Zavodu za zapošljavanje (pomenute inform acije su  
prenijeli sv i drugi relevantni m ediji) i minutaže koja je  posvećena kampanji neosnovanog 
blaćenja koja je  povedena na njegovu štetu i bez bilo kakvog utemeljenja i povoda, čime je  
em iter prekršio obavezu da javnost izvještava istinito, cjelovito i nepristrasno u skladu sa 
Zakonom i Pravilnikom".
On je posebno istakao da je prilogom „predstavljeno da je  izvjesno dokazano da je  lopov, 
odnosno osoba koja je  otuđivala stvari, kako na prethodnom poslu tako i privatno, i koja je  
sklona podmetanju požara tj. uništavanju tuđe imovine, iako je  autoru vijesti u tom trenutku bilo 
jasno da nikada protiv njega mje poveden krivični postupak, a ne da je  proglašen krivično 
odgovornom za bilo koju od tvrdnji koje su mu stavljene na te re t.
U prigovoru je navedeno i mišljenje da formulacija dijela priloga koja glasi: ,,u  izjavi za našu 
televiziju M ilošević kaže da nije dobio otkaz u Upravi, već da je  dobio novi posao i  da se protiv 
njega ne vodi nikakav krivični postupak, što će uskoro, kako kaže i  dokazati", predstavlja 
„uredničku intervenciju", kojom se ostavlja utisak da je njegova izjava „isključivo vezana za prvu 
od više izgovorenih laži". Ovakvom uređivačkom intervencijom, kako je navedeno u prigovoru, 
emiter nije dozvolio „n i minimalne šanse da gledalac može zaključiti da je  demantovao sve lažne 
tvrdnje koje su mu stavljene na teret. Naprotiv, izvodi se zaključak da samo opovrgava krađu 
telefona ..., dok se odlučio da prećuti druge ozbiljne optužbe da je  otuđivao tuđe stvari i 
podmetao požar"... Po njegovom mišljenju, „sam o mu je  formalno pružena mogućnost da se  
izjasni u vezi sa optužbama koje mu se stavljaju na teret, te da se  ni u kom slučaju ne može 
kazati da je  dobio priliku da u raspravi utiče na ravnopravan način, kako je  to propisano 
Zakonom i Pravilnikom".

3) U pisanom izjašnjenju na podneseni prigovor (akt zaveden pod br. 02-1232/3 od
15.08.2016.god.), emiter je ukazao da je 11. jula ove godine emitovao „prilog u kojem se na
temelju pisanja dnevne štampe, kao i zvaničnih službenih dokumenata nadležnog državnog 
organa, saopštavaju činjenice iz prošlosti novopostavljenog državnog funkcionera, direktora 
Zavoda za zapošljavanje, za koje se ne može sm atrati da su stvar privatnosti n iti tvrditi da za 
njima (takvim činjenicama i saznanjima) ne postoji opravdan javn i interes On smatra 
neosnovanim prigovor jer je, kako kaže, objavio „inform acije iz legitimnih izvora (dnevna štampa
i organ unutrašnjih poslova) i omogućio pomenutoj ličnosti da saopšti svoje činjenice".
Emiter se osvrnuo na pojedine navode iz prigovora i istakao:

- U vezi sa navodima oko minutaže posvećene određenim temama: „Koliko će koje
pitanje, ili izjava, dobiti prostora m jereno sekundama, zavisi od mnogo čega: stila
izražavanja govornika, sadržaja i  značaja onoga što govori, sposobnosti da jasno i
precizno formuhše svoje m isli i  si. Isključivo je  pravo medija (urednika) da odlučuje šta 
će se objaviti." On smatra da su neutemeljene tvrdnje podnosioca prigovora „da kraće 
vremensko trajanje segmenta (dijela, sadržaja) priloga obavezno znači diskrim inaciju u 
odnosu segment (dio) koji je  vremenski duži".

- U vezi sa navodima da mu je „samo formalno pružena mogućnost da se izjasni u vezi sa 
optužbama koje mu se stavljaju na teret, te da se ni u kom slučaju ne može kazati da je  
dobio priliku da u raspravi utiče na ravnopravan način, kako je  to propisano Zakonom i 
Pravilnikom", da podnosilac prigovora „m iješa novinarski žanr vijest i TV em isije tipa 
Talk show ili polemike u studiju?"

Emiter je u izjašnjenju zaključio da ,,u  dnevnoj štam pi i  dokumentu državnog organa su izrečene 
tvrdnje i saopšteni službeni podaci o postupcima jedne ličnosti u prošlosti, ta ličnost je  na to 
odgovorila da su izrečene tvrdnje neistinite i da će to uskoro dokazati - i  to je  sadrža j... priloga", 
kao i da se podnosilac prigovora nije obratio „sa zahtjevom da iskoristi pravo na ispravku i/ili 
odgovor u skladu sa članovima 26 do 35 Zakona o medijima".

4) Stavom 6 član 55 Zakona je propisano da je emiter dužan da doprinosi: slobodnom, istinitom, 
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i 
inostranstvu; poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih vrijednosti, 
institucija i pluralizma ideja; kao i unapređenju kulture javnog dijaloga i poštovanju jezičkih 
standarda.

4



5) Stavom 4 član 56 je propisano da emitovanje televizijskog programa mora da ispunjava sljedeće 
uslove: (a) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti 
primjereno zastupljeni; (b) vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, 
moraju biti nepristrasne i profesionalno korektne; (c) mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i 
njihov izvor ili autor prepoznatljiv i (d) mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u 
mišljenjima o političkim ili privrednim pitanjima.

6) Članom 7 Pravilnika je propisano da su emiteri koji proizvode (uređuju i emituju) informativni 
program dužni da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose (a) slobodnom, 
istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u 
zemlji i inostranstvu i (b) poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i sloboda, demokratskih 
vrijednosti, institucija i pluralizma ideja.

7) Pravilnikom je propisana (u članu 8) i obaveza elektronskih medija da poštuju, između ostalih i 
načelo objektivnosti (obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako 
stanovište predstave na objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se 
favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja) i pravilo 
druge strane (obaveza elektronskih medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama koje 
uključuju sukob bilo koje vrste, svim stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da 
u polemici učestvuju na ravnopravan način).

8) Emitovani prilog predstavlja komentar baziran na tekstu objavljenom istog dana (11. jula) u 
dnevnom listu „Informer" u vezi sa, navodnim, primjerima nepodobnih djela i ponašanja 
direktora Zavoda za zapošljavanje, Rada Miloševića, iz vremena kad je bio maloljetnik i kada je 
bio angažovan u drugom državnom organu. Prilog sadrži i fono izjavu podnosioca prigovora koja 
je emitovana na samom kraju priloga.

9) Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da u, skladu sa načelom slobode objavljivanja 
komentara, u skladu sa svojom uređivačkom politikom, komentariše pojave, događaje i postupke 
pojedinaca, uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih 
koji se odnose na istu temu pri čemu mora voditi računa o normama propisanim Zakonom o 
elektronskim medijima i Pravilnikom.

10) Iako je u uvodnom dijelu priloga emiter naveo da „p iše današnja štampa", a kao pokrivalicu 
iskoristio kadar u kojem se vidi tekst objavljen u dnevnom listu „Informer" (po pod nazivom 
„Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona"), nastavak priloga je formulisan tako da se 
ne može sasvim jasno zaključiti da li su ti navodi preneseni ili se radi o komentarima emitera.
U izjašnjenju emitera se kaže da je prilog nastao „na tem elju pisanja dnevne štampe, kao i 
zvaničnih službenih dokumenata nadležnog državnog organa". Ipak, na osnovu priloga se ne 
može zaključiti koji su to dokumenti ni o kojem se državnom organu radi.
Imajući u vidu ozbiljnost optužbi za nepodobna djela koje se navodima stavljaju na teret 
podnosiocu žalbe, emiter je propustio da, na profesionalan i odgovoran način, objavi cjelovitu i 
nepristrasnu informaciju o podnosiocu žalbe. Naime, iako je imao namjeru da sačini prilog „na 
temelju pisanja dnevne štampe, kao i zvaničnih službenih dokumenata nadležnog državnog 
organa", emiter je bio dužan da provjeri informacije prije nego objavi sljedeći navod: „Prema 
krivičnim prijavama M ilošević i njegova dva druga su 19. septembra 2000. podmetnuli požar u 
podrumu Dragana Ignjatovića u zgradi T  20, p ri čemu su prostorije u potpunosti izgorjele kao i 
stvari koje su se u njima nalazile. Nekoliko m jeseci nakon ovoga događaja, M ilošević je  sa jo š  
jednim  drugom iz prostorija službe pravne pomoći u ulici Radoja Dakića u Nikšiću, ukrao dvije 
pisaće mašine i  pečate te organizacije, a nekoliko dana kasnije i biciklo sa tavana stambene 
zgrade".
Objavljivanjem ovakvog navoda emiter je objavio necjelovitu i pristrasnu informaciju jer je, bez 
obzira na protok vremena (skoro 16 godina), propustio da provjeri da li je i na koji način završen 
postupak (postupci) iniciran(i) „krivičnim prijavama". On je, bez pribavljanja ili bar pokušaja 
pribavljanja informacije o rezultatu eventualno pokrenutih postupaka, odlučio da saopšti navode 
(komentare) koji su formulisani tako da se stiče utisak da se radi o utvrđenim činjenicama 
(„Nekoliko m jeseci nakon ovoga događaja, M ilošević je  ... ukrao dvije pisaće mašine i pečate te 
organizacije, a nekoliko dana kasnije i  biciklo sa tavana stambene zgrade."). I u svom izjašnjenju 
emiter svoje navode definiše kao „činjenice iz prošlostr.

5



11) Bez obzira što emiter tvrdi da je sačinio prilog „na temelju pisanja dnevne štampe, kao i 
zvaničnih službenih dokumenata nadležnog državnog organa", ne može se isključiti njegova 
odgovornost za emitovani sadržaj u dijelu koji se odnosi na obavezu emitovanja sadržaja kojima 
će se doprinijeti cjelovitom i nepristrasnom informisanju. Savjet Agencije je posebno imao u vidu 
praksu Evropskog suda za ljudska prava, koja prepoznaje posebnu ulogu medija u 
demokratskom društvu. Sud posebno ističe da „iako ne sm iju da prekorače određene granice, 
naročito kada su u pitanju ugled i  prava drugih, dužnost medija je  da saopštava inform acije i 
ideje o svim pitanjima od javnog interesa, u skladu sa svojim  obavezama i odgovornostima. Ne 
samo da ima zadatak da prenosi takve inform acije i ideje, već i javnost ima pravo da ih prima. U 
suprotnom, štampa ne bi bila u stanju da obavlja svoju bitnu ulogu „čuvara javnog interesa" 
(Thoma protiv Luksemburga, 2001, tačka 5). Dakle, emiter je imao pravo da prenese informacije
o javnom službeniku (R.Milošević), ali je morao da vodi računa da pri tome ne ugrozi prava 
podnosioca žalbe na zaštitu ugleda (dostojanstva), kao i prava da iznese svoje stanovište 
povodom navoda o navodnim nepodobnim djelima. Pored toga, on je morao da učini što je u 
njegovoj moći da na profesionalan i odgovoran način provjeri navode prije objavljivanja 
necjelovite informacije na način kao da su to utvrđene činjenice.

12) Emitovanim prilogom prekršeno je načelo tačnosti (koje je članom 4 Pravilnika definisano kao 
obaveza elektronskih medija da izvještavanje bude zasnovano na činjenicama, odnosno zabrana 
emitovanja vijesti i izvještaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti. Vijesti i 
izvještaji koji se ne mogu potvrditi, ili čija tačnost nije pouzdano utvrđena, mogu se emitovati 
samo ako se jasno naznači njihova nezvaničnost ili nepotvrđenost), jer je emiter propustio da 
navede izvor podataka na kojima bazira svoj komentar (iako ga u izjašnjenju definiše kao 
„zvanični službeni dokumenti nadležnog državnog organđ') da je podnosilac žalbe „podmetnuo 
požar" i nešto „ukrać'. Na osnovu pregleda kadrova kojima je „pokriven" prilog, a koji sadrže 
slike određenih dokumenata, ne može se steći utisak, a još manje utvrditi, da je to dokument 
nekog državnog organa. Uvažavajući pravo emitera da, u granicama njegove slobode 
izražavanja, traži, pribavlja i objavljuje dokumente koji ukazuju na informacije od intereresa za 
javnost, ne može se opravdati emitovanje mišljenja i komentara koji imaju izrazito negativnu 
konotaciju (na štetu podnosioca žalbe), bez prethodne provjere njihove tačnosti. Jer, iako je 
određene „optužbe" naveo uz napomenu „prema krivičnim prijavama", emiter je bio dužan da 
provjeri kakav je status postupaka za koje se vezuju te „krivične prijave", posebno imajući u vidu 
značajan protok vremena od kada su navodne radnje učinjenje. Umjesto toga u prilogu se, 
formulacijom datih komentara, potencira netačan zaključak da se radi o utvrđenim činjenicama. 
S obzirom na ozbiljnost datih navoda, ne može se opravdati postupanje emitera da je prilog 
bazirao na „pisanju dnevne štampe". U ovom slučaju, emiter se morao pozvati na jedini pravno- 
formalni dokument koji može potvrditi istinitost navoda, a to je pravosnažna sudska presuda 
ukoliko postoji.

13) Emitovanim prilogom prekršeno je načelo objektivnosti (koje je članom 4 Pravilnika definisano 
kao obaveza elektronskih medija da u informativnim programima svako stanovište predstave na 
objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna 
strana, ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja). Emiter je propustio da na 
objektivan način predstavi informacije o navodnim nepodobnim djelima podnosioca žalbe, već je 
neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja iznošenjem navoda bez činjeničnog 
osnova. Iako je emitovao fono izjavu podnosioca žalbe, on je dao komentar koji glasi: „u  izjavi 
za našu televiziju M ilošević kaže da nije dobio otkaz u Upravi, već da je  dobio novi posao i  da se  
protiv njega ne vodi nikakav krivični postupak, što će uskoro, kako kaže i dokazatT. Dakle, 
emitovanjem ovakve formulacije (uređivačka intervencija), prije fono izjave, može se steći utisak 
da se izjava odnosi samo na navode vezane za angažman u Upravi za kadrove. Upoređivanjem 
te formulacije sa fono izjavom može se zaključiti da je lično uvjerenje i mišljenje urednika i 
novinara diskriminatorno uticalo na način predstavljanja teme priloga, odnosno da je datim 
komentarima promijenjen smisao saopštenog. Jer, čak i ako je u određenom trenutku u prošlosti 
protiv određenog lica bio pokrenut određeni prekršajni ili krivični postupak, obaveza emitera je 
(posebno nakon protoka vremena od 16 godina), da provjeri kako tačnost tih navoda, tako i 
eventualni epilog pokrenutih postupaka. Na taj način, emiter je prekršio i načelo nepristrasnosti, 
koje je članom 4 Pravilnika definisano kao obaveza elektronskih medija da činjenično 
izvještavanje jasno odvoji od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje 
urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog

6



predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim 
sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla (zlonamjerno skraćivanje ili montiranje 
djelova sadržaja i si.), odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni 
smisao saopštenog.

14) Prvostepeni organ je pravilno zaključio da prilog ne predstavlja rezultat izvještavanja o pitanjima 
ili pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste. U prilogu nije riječ o raspravi, polemici i si., niti 
se on bavi utvrđivanjem stavova različitih strana o konkretnom pitanju (čemu služi "pravilo 
druge strane"). Osim toga, emiter je, nakon objavljivanja navoda o, navodnim, nepodobnim 
djelima i negativnim konotacijama prenio i fono-izjavu podnosioca prigovora, čime je dao priliku 
podnosiocu prigovora/žalbe da komentariše date navode.

15) Nijesu osnovani navodi podnosioca žalbe da je prilikom donošenja prvostepenog rješenja 
postojala namjera tumačenja Zakona ili Pravilnika u korist emitera, a na štetu podnosioca žalbe 
/prigovora. U sprovođenju nadzora nad primjenom Zakona i Pravilnika, a posebno kada se radi o 
odredbama koje definišu programska načela ili principe, prvostepeni organ se kretao u 
granicama slobodne procjene, uvažavajući dva seta prava: s jedne strane, pravo na slobodu 
izražavanja emitera i sa druge strane, pravo podnosioca prigovora/žalbe na zaštitu dostojanstva
i ugleda.

S tim u vezi, Savjet Agencije je konstatovao da su opravdani pojedini navodi iz žalbe, odnosno da je 
zbog izvođenja pogrešnog zaključka iz utvrđenih činjenica došlo do pogrešnog tumačenja Pravilnika da nije 
došlo do kršenja članova 7 i 8 st. 1 (u dijelu koji se odnosi na načela objektivnosti, nepristrasnosti i tačnosti) 
Pravilnika.

Članom 237 Zakona o opštem upravnom postupku je propisano da kada drugostepeni organ utvrdi 
da se u prvostepenom postupku nije vodilo računa o pravilima postupka koja su od uticaja na rješavanje 
stvari, a ne radi se o bitnim povredama pravila postupka iz člana 226 ovog zakona, on će dopuniti postupak i 
otkloniti navedene nedostatke sam ili preko prvostepenog organa ili zamoljenog organa. Nadalje, istim 
članom je propisano da ako drugostepeni organ nađe da će nedostatke prvostepenog postupka (utvrđivanje 
odlučnih činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje rješenja) brže i ekonomičnije otkloniti 
prvostepeni organ, on će svojim rješenjem poništiti prvostepeno rješenje i vratiti predmet prvostepenom 
organu na ponovni postupak. U tom slučaju, drugostepeni organ je dužan svojim rješenjem da ukaže 
prvostepenom organu u kom pogledu treba dopuniti postupak, a prvostepeni organ je dužan u svemu da 
postupi po drugostepenom rješenju i da, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 20 dana od dana prijema 
predmeta, donese novo rješenje. Protiv novog rješenja stranka ima pravo na žalbu.

Saglasno navedenom, Savjet Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.
Ovo rješenje će biti objavljeno na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.
Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
PRAVNA POUKA
Ovo rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne 

Gore, u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. Tužba se podnosi u tri primjerka, sa dokazom o uplati 
10,00 Eur sudske takse na žiro-račun broj 832-11521-69, shodno tarifnom broju 16. Zakona o sudskim 
taksama.

Dostavljeno:
- Rade Milošević, podnosilac žalbe
- Direktor Agencije za elektronske medije
- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva

✓^"^""^sPredsjednik
jcta Agencije za elektronske medije

7

http://www.ardcg.org

