
NK
Crna Gora 

SAVJET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE
Broj: 01 -  1018/6 

Podgorica, 30.08.2016. godine

Na osnovu čl. 14 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11 i 06/13) i 
člana 235 stav 1 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list CG", br. 60/03 i 32/11), rješavajući po žalbi 
privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. iz Podgorice, emitera televizijskog programa „TV Pink M" 
(zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-1018/5 od 15.08.2016.g.), Savjet Agencije za 
elektronske medije, na sjednici održanoj 30.08.2016. godine, donio je

RJEŠENJE

1. Odbija se, kao neosnovana, žalba privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. iz Podgorice, 
emitera televizijskog programa „TV Pink M", podnesena protiv Rješenja Agencije za elektronske 
medije br. 02-1018/4 od 01.08.2016. godine.

2. Ovo rješenje će se objaviti na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcQ.org.

3. Protiv ovog rješenja može se pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-1018/4 od 01.08.2016. godine prihvaćen je 
prigovor Željka Ivanovića iz Podgorice, podnesen protiv privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. iz 
Podgorice, emitera televizijskog programa „TV Pink M", zbog nepoštovanja načela objektivnosti i 
nepristrasnosti, definisanih čl. 4 i 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima 
(„Službeni list CG", br. 35/11 i 07/16, u daljem tekstu: Pravilnik), povodom priloga u kojem se, kako navodi 
podnosilac prigovora, „ osnivači dnevnika Vijesti, Žeijko Ivanović i Miodrag Perović vrijeđaju, diskvalifikuju i 
optužuju na način koji je  višestruko problematičan sa stanovišta poštovanja principa novinarskog 
izvještavanjđ\ Podnosilac prigovora je posebno istakao da se ,,u  prilogu o navodnom pritisku lidera pojedinih 
opozicionih stranaka na uredništvo RTCG, ... između ostalog, zaključuje: Uz prisustvo lobista vlasnika Vijesti 
sa kojima je  ova trojka u političkom savezu a koji poput Gorana Đuroviča sjede u Savjetu RTCG već je  
uveliko započeto uništavanje državne televizije po političkim  zahtjevima Miodraga Perovića, Željka Ivanovića i 
ove tro jk f. Kako se u prigovoru tvrdi „(p)om enuti stav se u prilogu pokriva fotografijom  sa zvaničnog 
susreta Željka Ivanovića, Milke Tadić i  Miodraga Perovića sa tadašnjim predsjednikom Skupštine CG R. 
Krivokapićem u jedno j od sala te institucije."

U ostavljenom roku, privredno društvo „Pink M Company" d.o.o. iz Podgorice je uložio žalbu Savjetu 
Agencije za elektronske medije (u daljem tekstu: Savjet Agencije) protiv navedenog prvostepenog rješenja 
Agencije. Žalbom se prvostepeno Rješenje pobija iz sljedećih razloga:

- emiter je u Izjašnjenju povodom prigovora naveo „da je  riječ o komentaru koji je  utemeljen na
činjenicama, čiju autentičnost niko nije doveo u pitanje";

- „n ije adekvatan pristup rasuđivanj(a) i odiučivanj(a) po prigovoru koji dovodi u pitanje ispravnost 
samog postupka zaključivanja medija na osnovu nespornih činjenica, p ri čemu se izrečena mjera 
bazira na procjeni da nije bilo dovoljno elemenata za takvu vrstu našeg zaključka, odnosno stava 
(m išljenja, kom entara...)".

- „povezanost i zajedničko djelovanje dijela opozicionih partija (tzv. trojka), dijela NVO i dijela medija
(je ) opšte poznata...". Emiter smatra da su on i „drugi m ediji ... to do sada u više navrata ... 
nedvosmisleno argum entovali...". Stoga je „uvjeren da ne treba svaku činjenicu svakog puta
dokazivati od samog početka u svakom prilogu". On zaključuje da „ta njihova povezanost i
sinhronizovano djelovanje, upravo predstavlja jednu od poenti „njegovog" priloga";

- „suština ... žalbe je  u tome da smatra da ne može b iti sankcionisan za m išljenje, odnosno komentar, 
čije slobodno javno izražavanje spada u jedno od neotuđivih prava medija, čak i onda kada nema

i

http://www.ardcq.org


dovoljno nepobitnih dokaza. A u ovom slučaju, činjeničnu osnovu na bazi koje smo iznijeli svoje 
stavove i  m išljenja u predmetnom prilogu, niko nije doveo u pitanje".
Emiter je u žalbi ukazao i na „nekoliko izvoda iz presuda Evropskog suda za ljudska prava, povodom 

prim jene člana 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima, koje se odnose na prava medija kada je  u 
pitanju izražavanje m išljenja (komentara, stava i s i) , posebno kada su u pitanju javne ličnosti i institucije". 
On je posebno istakao sljedeće stavove Suda:

- Sud je  utvrdio da postoji razlika između iznošenja činjenica i izražavanja m išljenja, ili 
vrednosnih sudova: Prema m išljenju Suda, potrebno je  napraviti pažljivu razliku između 
činjenica i vrijednosnih sudova. Postojanje činjenica se može dokazati, dok istinitost 
vrijednosnih sudova nije dokaziva... Kad su u pitanju vrijednosni sudovi, ovaj zahtjev 
(zahtjev da novinari moraju dokazati istinitost vrijednosnog suda) je  nemoguće ispuniti i on 
krši samu slobodu m išljenja, koja je  sastavni dio prava zajemčenog članom 10 (či. 10) 
Konvencije. (Ligens protiv Austrije, 1986, tačka 46. Vidi takođe Dichand protiv Austrije, 
2002, tačka 42).

- Bilo b i neprihvatljivo da se novinaru zabrani izražavanje kritičkog vrijednosnog suda, osim  
onda kada je  u stanju da dokaže svoju istinu. (Daiban protiv Rumu nije, 1999, tačka 49).

- Novinarska sloboda obuhvata i moguće pribjegavanje određenom stepenu pretjerivanja, ili 
čak provokaciji. (Prager i Oberschiick protiv Austrije, 1995, tačka 38)".

Na sjednici održanoj 30.08.2016.g., Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i tom prilikom 
ostvario uvid u sljedeće spise predmeta:

- Prigovor Željka Ivanovića iz Podgorice na rad privrednog društva „Pink M Company" d.o.o. (u daljem 
tekstu: emiter), podnesen elektronskom poštom dana 01.07.2016.g. (akt broj 02-1018 od
01.07.2016.god., u daljem tekstu: prigovor);

- Nalaz Sektora za monitoring (akt broj 05-1018/1 od 05.07.2016.god.);
- Zahtjev za izjašnjenje emitera povodom navoda iz prigovora (akt broj 02-1018/2 od

07.07.2016.god.);
- Izjašnjenje emitera na navode iz prigovora (akt broj 02-1018/3 od 15.07.2016.god.);
- Rješenje direktora Agencije za elektronske medije po prigovoru (akt br. 02-1018/4 od

01.08.2016.god.);
- Žalba na Rješenje direktora Agencije za elektronske medije (akt br. 01-1018/5 od 15.08.2016.god.).

Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 
predmeta, Savjet Agencije konstatovao je sljedeće:

1) Dana 15. juna 2016.g. u 18:00 sati u centralnoj informativnoj emisiji „Infomonte" i u 18:00, 
19:00, 20:00 i 21:00 sat u okviru informativne emisije „Minut, dva", emitovan je prilog, u 
trajanju od 96 sekundi, sljedeće sadržine (transkript):
Najava: "Kako lideri takozvane 'trojke' Miodrag Lekić, Ranko Krivokapić i Žarko Rakčević vide 
slobodu medija, najbolje pokazuje dokument do koga je  došao naš portal. Na osnovu njega se  
vidi da 'trojka'šalje direktive u Javni servis, traži da se m ijenja programska šema i ukazuje koje 
teme treba da se obrađuju."
Prilog: "Šta za lidere takozvane 'trojke' predstavlja sloboda medija i nezavisnost Javnog servisa, 
teme na kojima upravo i njihov Savjet pokušava da politički profitira, najbolje svjedoči dokument 
do koga je  došao portal Pink M. U njemu se vidi kako ova 'trojka' lidera zamišlja da bi trebalo da 
izgledaju m ediji u državi koju b i oni vodili. U maniru najgorih komunističkih vremena, svojim  
imenima i prezimenima Miodrag Lekić, Ranko Krivokapić i Žarko Rakčević šalju direktive u Javni 
servis, gdje po partijskim  ciljevima traže da se m ijenja programska šema, preuzimaju ulogu 
urednika i saopštavaju koje teme b i trebalo da se obrađuju po željama njihovih glavnih odbora. 
Takvim postupcima se na najgrublji način vrši pritisak na uređivačku politiku Javnog servisa, uz 
prisustvo lobista vlasnika Vijesti sa kojima je  ova 'trojka' u političkom savezu, a koji poput 
Gorana Đurovića sjede u Savjetu RTCG-a, već je  uveliko započeto uništavanje državne televizije 
po političkim  zahtjevima Miodraga Perovića, Željka Ivanovića i ove 'trojke'. Očigledno da je  
sljedeća faza da se dnevne košuljice, sagovornici, sinhroni i off-ovi dostavljaju iz partije ove 
trojice potpisnika, a da se valjda narod ne dosjeti neće stavljati na partijske memorandume, 
nego će slati na bijele cedulje."

2



2) Dana 01.07.2016. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen 
je prigovor gospodina Željka Ivanovića iz Podgorice, na rad emitera televizijskog programa ,,TV 
Pink M" (zaveden kod Agencije pod br. 02-1018 od 01.07.2016.g.). Predmetni prigovor se 
odnosio na programski sadržaj emitovan dana 15. juna 2016.g. u 18:00 sati u centralnoj 
informativnoj emisiji „Infomonte" i u 19:00, 20:00 i 21:00 sat u okviru informativne emisije 
„Minut, dva", i u sklopu njega Prilog čija je sadržina (transkript) naprijed navedena. Emiter je, 
prema navodima podnosioca prigovora, izvršio povrede Pravilnika time što je:
- prekršio načelo objektivnosti (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano kao „obaveza

elektronskih medija da u informativnim programima svako stanovište predstave na 
objektivan način, bez uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna 
strana, ili neistinito predstavio predmet informativnog sadržaja. Kada između elektronskog 
medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u 
programu mora jasno naglasiti"), „ tendencioznim komentarisanjem činjenica, njihovom  
jednostranom  interpretacijom  i sugestivnom kontekstualizacijom kojom se optužuje Žeijko 
Ivanović da zajedno sa pomenutom grupom, sprovodi plan uništenja Javnog servisa, 
RTCGI"; '

- prekršio načelo nepristrasnosti (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano kao „obaveza 
elektronskih medija da činjenično izvještavanje jasno odvoji od stava, mišljenja ili 
komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara ne smiju da 
diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog predstavljanja. Primjena ovog načela 
isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima s ciljem promjene 
njihovog osnovnog smisla (zlonamjerno skraćivanje ili montiranje djelova sadržaja i si.), 
odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao 
saopštenog);

- prekršio načelo slobode objavljivanja komentara (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano 
kao „sloboda elektronskih medija da u skladu sa svojom uređivačkom politikom komentarišu 
pojave, događaje i postupke pojedinaca, državnih organa, političkih partija i drugih 
institucija, kao i obaveza da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno 
onih koji se odnose na istu temu"), jer, po mišljenju podnosioca prigovora, „em iter nije 
saopštio da li je  u predmetnom prilogu „rije č  o komentaru, već je  netačne i  tedenciozne 
stavove saopšti(o) u form i uobičajene servisne inform acije!?";

- emitovao sadržaj koji „spada u govor m ržnje" {a koji je prema čl. 4 Pravilnika definisan kao 
„svi oblici izražavanja kojima se podstiče, omogućava podsticanje ili širi mržnja ili 
diskriminacija po osnovu rase, etničke pripadnosti, boje kože, pola, jezika, vjere, političkog ili 
drugog uvjerenja, nacionalnog ili socijalnog porijekla, imovnog stanja, članstva u sindikatu, 
obrazovanja, društvenog položaja, bračnog ili porodičnog statusa, starosnog doba, 
zdravstvenog stanja, invaliditeta, genetskog nasljeđa, rodnog identiteta ili polne 
orijentacije"^ jer, kako se ističe u prigovoru, „autor priloga i uredništvo Pinka opasno 
targetiraju Zeljka Ivanovića, dovodeći u problem ne samo njegov radni angažman veći ličnu 
bezbijednost. Kako se takve formulacije pojavljuju u čitavom periodu od 13. juna do 21. 
juna, jasno je  da se radi o tendenciji i sm išljenoj kampanji protiv Željka Ivanovića koja time 
spada u govor m ržnjš'. Dalje se u prigovoru navodi da je „ovakav zaključak ... jo š  više 
utemeljen saznanjem da se ista kampanja, zasnovana na istim lažima i  tendencioznim  
stavovima i kvalirikacijama, sprovodi od strane PINK M TV u posljednjih 3 godine!')

- prekršio načelo tačnosti (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano kao „obaveza elektronskih 
medija da izvještavanje bude zasnovano na činjenicama, odnosno zabrana emitovanja vijesti
i izvještaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti. Vijesti i izvještaji koji se ne 
mogu potvrditi, ili čija tačnost nije pouzdano utvrđena, mogu se emitovati samo ako se jasno 
naznači njihova nezvaničnost ili nepotvrđenost"), jer je, po mišljenju podnosioca prigovora, 
„jasno ... da u pomenutom prilogu i citiranim stavovima nema nikakvog suvlisnog osnova, da 
se radi o izmišljenim i tendencioznim kvalifikacijama ličnosti";

- prekršio pravilo druge strane (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano kao "obaveza 
elektronskih medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama koje uključuju sukob bilo 
koje vrste, svim stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da u polemici 
učestvuju na ravnopravan način. Ovo načelo ne dozvoljava jednostrane napade na ličnosti, 
niti vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim

3



grupama ili institucijama, bez novih relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili 
ponovljeno izvještavanje o istoj pojavi, događaju, instituciji ili ličnosti"), jer „niko iz TV PINK 
M nije zvao Željka Ivanović za izjavu ili komentar povodom pomenutih brutalnih i opasnih 
optužbi i konstatacija".

3) U pisanom izjašnjenju na podneseni prigovor (akt zaveden pod br. 02-1018/3 od
15.07.2016.god.) emiter naveo da „prilog na koji je  podnesen prigovor predstavlja redakcijski 
komentar/osvrt na zvanični akt koji su potpisali tri lidera opozicione partije, u kome daju 
instrukcije kojim temama i na koji način b i trebalo da se bavi javn i servis TV CG do izborđ', kao i 
da je sadržaj tog dokumenta „poslužio kao motiv i činjenični osnov da javno iznese m išljenje i 
sud o takvoj praksi, koju smatra neprihvatljivom u demokratskom društvd'. Taj dokument je 
emiter, kako ističe, predstavio slikom, ,,a  podnosilac prigovora njegovo postojanje i autentičnost 
nije doveo u p ita n jć Po procjeni emitera, problematika kojom se u spornom prilogu bavio 
„predstavlja pitanje od javnog interesa, a ne bilo čiju privatnu stva f'. Nadalje, emiter se osvrnuo 
na pojedine navode iz prigovora i istakao:
- da su Jasno odvojene činjenice od m išljenja (stava, komentara), kao i da su komentari 

razdvojeni od ostalih vijesti i  informacija'
- činjenice kojima podnosilac prigovora argumentuje tvrdnju „da (je ) prekrši(o) načelo 

objektivnosti predstavlja m išljenje o (njegovom) m išljenju, odnosno komentar na (njegov) 
kom entat'.

- „komentator ima pravo da slobodno izrazi m išljenje, na osnovu činjenica koje ocijeni tačnim i 
relevantnim".

Takođe, emiter je ukazao da „ovaj, kao i drugi podnosioci prigovora prenebregavaju 
jednostavnu činjenicu da sv i koji se bave javnim  poslovima podliježu javnom sudu", kao i da su, 
kako se u izjašnjenju navodi „sv i (njegovi) p rilo zi... o onome i povodom onoga što javn i akteri 
javno rade i što može da izaziva posljedice i na druge članove našeg društva".

4) Emitovani prilog je dat u formi komentara/osvrta. Prilog je „pokriven" kadrovima u kojima se 
nalaze lica o kojima je riječ u prilogu, kao i ilustracijama ranije objavljenih tekstova na portalima 
„Pink M" i „Vijesti". Emiter je, umjesto govornim putem, informacije o izvorima podataka na 
kojima bazira svoj komentar dao vizuelnim putem. Prilog sadrži i kadrove u kojima se prikazuje 
dokument upućen Savjetu RTCG i potpisan od strane Miodraga Lekića, Ranka Krivokapića i Žarka 
Rakčevića.

5) Zakonom o elektronskim medijima, je propisana obaveza emitera da se prilikom emitovanja 
televizijskog programa: događaji moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja moraju biti 
primjereno zastupljeni; vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i događaje, moraju 
biti nepristrasne i profesionalno korektne; mišljenja i komentari moraju biti odvojeni i njihov 
izvor ili autor prepoznatljiv kao i da se mora podsticati nepristrasnost, uz poštovanje razlika u 
mišljenjima o političkim ili privrednim pitanjima (član 56);

6) Pravilnikom u članu 8 je propisano da su elektronski mediji dužni da poštuju načela 
objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane diskriminacije, slobode 
objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane, kao i da mišljenja i komentari moraju 
biti odvojeni od činjeničnog izvještavanja, a njihov izvor ili autor prepoznatljivi.

7) Prvostepeni organ je pravilno zaključio da drugi dio pretposljednje rečenice priloga koja glasi: 
„Takvim postupcima se na najgrublji način vrši pritisak na uređivačku politiku Javnog servisa, uz 
prisustvo lobista vlasnika Vijesti sa kojima je  ova 'trojka' u političkom savezu, a koji poput 
Gorana Đurovića sjede u Savjetu RTCG-a, već je  uveliko započeto uništavanje državne televizije 
po političkim  zahtjevima Miodraga Perovića, Željka Ivanovića i ove 'trojke'", predstavlja komentar 
kojim se saopštava precizno mišljenje, odnosno tvrdnja/zaključak za koji ne postoji 
zadovoljavajuće činjenično utemeljenje. Naime, ne postoji u činjenicama, koje su prezentirane u 
prilogu i na kojima se prilog temelji, dovoljan osnov koji bi mogao biti prihvatljivo opravdanje za 
zaključak i komentar koji predstavlja tako tešku javnu optužbu ne samo za medij („Vijesti"), već 
posebno za dva njegova poimenično navedena suvlasnika. Riječ je o proizvoljnom povezivanju 
različitih elemenata, bez racionalnog i makar minimalno obrazloženog osnova za ozbiljnu, a 
faktički nepotkrijepljenu izričitu tvrdnju (optužbu) da je opoziciona trojka, uz pomoć političkih 
lobista sa kojima je u političkom savezu, uveliko započela „uništavanje državne televizije £Q 
političkim zahtjevima Miodraga Perovića. Želika Ivanovića...". Naglašeni dio rečenice predstavlja

4



upravo suštinski dio, koji predstavlja direktnu tvrdnju koja je morala imati eksplicitniju činjeničnu 
podlogu.

8) Opravdan je i zaključak prvostepenog organa da je emiter prekršio načela objektivnosti i 
nepristrasnosti, jer se na osnovu informacija vezanih za predmetni dokument (koji je povod za 
objavljivanje priloga), bez relevantnih podataka, iznose navodi (komentari) o podnosiocu 
prigovora, kojima se neistinito predstavlja predmet informativnog sadržaja, a lično uvjerenje i 
mišljenje urednika i novinara diskriminatorno su uticali na način predstavljanja teme sadržaja. 
Ne dovodeći u pitanje da je objavljivanje informacije o predmetnom dokumentu novi relevantan 
podatak o postupanju ili odnosu političkih aktera prema javnom servisu, ne može se opravdati 
objavljivanje nagativnih konotacija na račun podnosioca prigovora, odnosno, njegovo dovođenje 
u vezu sa „uništavanje(m ) državne televizije po političkim  zahtjevima", između ostalih, 
podnosioca prigovora. U kontekstu emitovanog priloga, ovakav zaključak se može okvalifikovati 
kao proizvoljan i pretjeran, posebno u smislu novinarskog standarda da „komentar ne smije biti 
prezentiran tako da stvara utisak da se radi o već utvrđenoj činjenici". U prilogu se formulacijom 
datog komentara upravo snažno potencira netačan zaključak da se radi o utvrđenoj činjenici.

9) Podnosilac žalbe nije iznio nove dokazne predloge ili činjenice kojim bi se potvrdila osnovanost 
podnesene žalbe, odnosno koje bi ukazivale da Agencija nije, prilikom donošenja prvostepenog 
Rješenja, potpuno i pravilno utvrdila sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje 
Rješenja.
Naime, prvostepenim Rješenjem je kostatovano da je opravdan podneseni prigovor i da je 
emiter prekršio načela objektivnosti i nepristrasnosti, što su standardi definisani članom 4 i 
propisani članom 8 Pravilnika, kao i tačku 7.1 izdatog Odobrenja za emitovanje O-TV-K-14 od
21.07.2011. godine i član 5 Pravilnika kojim je propisano da je emiter odgovoran za sadržinu 
emitovanog programa.

Savjet Agencije smatra da se objavljivanje spornog komentara („..uveliko započela „uništavanje 
državne televizije po političkim zahtjevima Miodraga Perovića, Željka Ivanovića..."), tako da stvara utisak da 
se radi o već utvrđenoj činjenici, ne može opravdati argumetnima kao što su da „podnosilac prigovora nije 
doveo u pitanje postojanje i  autentičnost dokumenta upućenog Savjetu RTCG i potpisanog od strane 
M.Lekića, R.Krivokapića i Ž.Rakčevića, te „da je  rije č o komentaru koji je  utemeljen na činjenicama, čiju 
autentičnost niko nije doveo u pitanjd'. Takođe se objavljivanje spornog komentara ne može opravdati time 
da se radi o problematici koja „predstavlja pitanje od javnog interesa, a ne bilo čiju privatnu stvar". Iako se 
objavljivanje informacije o pomenutom dokumentu može smatrati pitanjem od javnog interesa, i dalje se 
time ne potvrđuje, na približno prihvatljiv način, povezanost podnosioca prigovora sa praksom ili stanjem na 
koje emiter ukazuje u vezi sa ponašanjem ili navodnim namjerama tzv. „trojke", kao neposrednog i jedinog 
autora pisma, prema javnom servisu.

Takođe se ne može smatrati opravdanom argumentacijom ni to da je „povezanost i zajedničko 
djelovanje dijela opozicionih partija (tzv. trojka), dijela NVO i dijela medija opšte poznata...". Jer, emiter nije 
dao ni jedno logično obrazloženje ili bilo kakav dokaz u prilog opravdanosti i utemeljnosti zakjučka da pismo 
potvrđuje (neprihvatljivo) ponašanje podnosioca prigovora prema javnom servisu. Savjet Agencije smatra 
neopravdanim postupanje emitera da, zbog postojanja određenog dokumenta (činjenične osnove) koji, po 
mišljenju emitera, ukazuje na odnos ili stavove tačno određenog/ih subjekata (tzv. „trojke"), te iste stavove 
ili odnos pripisuje i drugim licima (podnosilac prigovora), zbog njihove navodne „opšte poznate povezanosti i 
zajedničkog djelovanjđ'.

Savjet Agencije je konstatovao da prvostepeni organ nije propustio da razmotri bilo koju činjenicu, 
koja je relevantna za odlučivanje o eventualnom kršenju programskih standarda.

Savjet Agencije smatra da je prvostepeno rješenje donešeno u skladu sa principima Evropske 
konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, uz uvažavanje prakse Evropskog suda za ljudska 
prava, na koju se poziva i emiter u žalbi.

Polazeći od prava na slobodu izražavanja i uređivačku autonomiju medija, mediji su slobodni da 
određenu pojavu, događaj ili slično tretiraju na različiti način, a da pri tome ne prekrše propise. Ne može se 
dovesti u pitanje pravo emitera da u, skladu sa načelom slobode objavljivanja komentara, u skladu sa 
svojom uređivačkom politikom, komentariše pojave, događaje i postupke pojedinaca, uz obavezu da 
komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih koji se odnose na istu temu pri čemu 
mora voditi računa o normama propisanim Zakonom o elektronskim medijima i Pravilnikom.

Što se tiče vrijednosnih sudova, Savjet Agencije je posebno imao u vidu stav Suda da oni moraju 
imati neki vid činjenične osnove: [Č ]ak i kada neka izjava predstavlja vrednosni sud, srazm jernost m iješanja

5



može zavisiti od toga da ii postoji dovoljna činjenična osnova za spornu izjavu, budući da vrijednosni sud bez 
činjenične osnove koja bi ga potkrijepila može b iti pretjeran (Flux i Samson protiv Moldavije, 2007, tačka 
24).

Savjet Agencije je posebno imao u vidu, da i prema praksi Suda, sloboda medija nije apsolutna. Ona 
je naročito „uslovljena obavezom medija da djeluju u dobroj vjeri/namjeri i da pružaju tačne i pouzdane 
informacije u skladu sa novinarskom etikom" (Bladet Tromso i Stensaas protiv Norveške, 1999, tačka 65). U 
suštini, to znači da novinari uživaju zaštitu člana 10 Konvencije, sve dok postupaju u skladu sa 
profesionalnim standardima, čak i kada upućuju jaku (pa čak i netačnu) kritiku. U isto vrijeme, član 10 
Konvencije dopušta ograničene restrikcije slobode izražavanja u cilju zaštite određenih važnijih interesa. Član 
10(2) Konvencije postavlja parametre za legitimno ograničavanje, u kojem se, između ostalog kaže:

„Ostvarivanje ovih sloboda, budući da uključuje obaveze i odgovornosti, može podlijegati takvim 
formalnostima, us/ovima, ograničenjima ili sankcijama predviđenim zakonom i koje su neophodne u 
demokratskom društvu u interesu .... zaštite ... ugleda ili prava drugih, .. ."

Savjet Agencije smatra naspornim da je u predmetnom slučaju došlo do kršenja jasno propisanih 
standarda (objektivnosti i nepristrasnosti), te da je prvostepeni organ to na valjan način argumentovao, ne 
ugrožavajući pravo emitera na slobodu izražavanja. Konstatovanjem kršenja standarda nije rečeno da je 
emiter trebao da dokazuje istinitost svog navoda (mišljenja, komentara, suda). Razlog za konstatovanje 
kršenja standarda je nepostojanje bilo kakve činjenične osnove za dovođenje u vezu podnosioca prigovora 
sa konkretnim radnjama/stavovima kojima je prilog posvećen (odnos prema javnom servisu od strane tzv. 
„trojke").

Savjet Agencije je posebno razmatrao da li izrečena mjera ispunjava tzv. trostepeni test za procjenu 
ograničavanja slobode izražavanja, uspostavljen članom 10(2) Konvencije. Nesporno je da je mogućnost 
izricanja upozorenja propisana Zakonom o elektronskim medijima pod uslovima definisanim tim zakonom, uz 
bližu razradu tih uslova kroz Pravilnik donesen od strane nadležnog regulatornog tijela (Savjeta Agencije). 
Takođe je nesporno da se izricanjem upozorenja obezbjeđuje zaštita jednog od legitinih interesa definisanih 
članom 10(2) Konvencije, u ovom slučaju „zaštita ugleda i prava i drugih". Savjet Agencije je takođe našao 
da je izrečena mjera bila neophodna zbog zaštite tog interesa. Naime, Savjet Agencije je uzeo u obzir sve 
činjenice iz spisa predmeta i zaključio da se izricanjem upozorenja, na „dovoljan i proporcionalan", način 
ukazuje emiteru da je došlo do kršenja definisanih standarda te da, ubuduće, takvo ponašanje ne bi trebalo 
da se ponovi. Na taj način, uvaženi su svi relevantni razlozi za „miješanje" u slobodu izražavanja emitera 
(izricanje upozorenja), ali na način koji je proporcionalan legitimnom cilju koji se njime želi postići tj. 
odvraćanje od takvog ponašanja u budućnosti (Cumpáná i Mazare protiv Rumunije, 2004, tačka 90).

Savjet Agencije je utvrdio da je postupak koji je prethodio prvostepenom Rješenju pravilno i 
zakonito sproveden i da je Rješenje pravilno i na zakonu zasnovano, a žalba neosnovana.

Saglasno navedenom, Savjet Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.
Ovo rješenje će biti objavljeno na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.
Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.
PRAVNA POUKA
Ovo rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti upravni spor pred Upravnim sudom Crne 

Gore, u roku od 30 dana od dana prijema rješenja. Tužba se podnosi u tri primjerka, sa dokazom o uplati
10,00 Eur sudske takse na žiro-račun broj 832-11521-69, shodno tarifnom broju 16. Zakona o sudskim 
taksama.

Dostavljeno:
„Pink M Company" d.o.o., podnosilac žalbe 
Direktor Agencije za elektronske medije

- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva

¿«A "»o *!*dsiedn'kSavjete Agerrojfe ta elektronske medije
H k # V r

Mladen Lom par

6

http://www.ardcg.org

