
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02-464/23  
Podgorica, 17.07.2017. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 
46/10, 40/11, 53/11 i 6/13) i člana 232 Zakona o opštem upravnom postupku ("SI. list RCG", br. 60/03, 
73/10 i 32/11), postupajući po žalbi advokatske kancelarije „Vujačić" iz Podgorice, u ime privrednog društva 
„Total TV Montenegro" d.o.o. (akt zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-464/8 od
12.05.2017.g.), direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E N J E

1. Privrednom društvu „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice, pružaocu AVM usluge na 
zahtjev „Total TV", izriče se upozorenje, kao upravno nadzorna mjera srazmjerna prirodi i 
težini kršenja člana 83 stav 7 Zakona o elektronskim medijima i tačke 8.3 Odobrenja za 
pružanje AVM usluge na zahtjev br. 0-AVMD-06, zbog neovlašćenog iskorišćavanja autorskog 
djela prilikom reemitovanja serije „Komšije", u periodu od 06.-12.03.2017.g., na programu 
,,RTS SAT'.

2. Nalaže se privrednom društvu „Total TV Montenegro" d.o.o. da ubuduće preduzme mjere, 
odnosno „zatamni" sadržaje za koje emiter određenog TV programa, koji se nalazi u njegovoj 
ponudi, nema pravo emitovanja za teritoriju Crne Gore.

3. Privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. je dužno da, u skladu sa članom 140 stav 3 
Zakona o elektronskim medijima, informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 ovog rješenja objavi 
na svom info kanalu.

4. Ovim rješenjem se zamjenjuje Rješenje broj 02-464/7 od 25.04.2017. godine.

5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana dostavljanja rješenja.

6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-464/7 od 25.04.2017. godine usvojen je prigovor 
privrednog društva „Mtel" d.o.o. (akt zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-464 od
24.03.2017.g.) i privrednom društvu „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice, pružaocu AVM usluge na 
zahtjev „Total TV", izrečeno upozorenje, kao upravno nadzorna mjera srazmjerna prirodi i težini kršenja 
člana 83 stav 7 Zakona o elektronskim medijima i tačke 8.3 Odobrenja za pružanje AVM usluge na zahtjev 
br. 0-AVMD-06, zbog neovlašćenog iskorišćavanja autorskog djela prilikom reemitovanja serije „Komšije", u 
periodu od 06.-12.03.2017.g., na programu „RTS SAT'.

U ostavljenom roku, advokat Jelena Vujisić iz Podgorice, u ime privrednog društva „Total TV 
Montenegro" d.o.o., je uložila žalbu Savjetu Agencije za elektronske medije protiv navedenog prvostepenog 
Rješenja Agencije za elektronske medije (zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. 01-464/8 od
12.05.2017. godine). U žalbi se navodi da je „uz bitne povrede odredaba postupka sa razloga što podnosiocu 
... žalbe nije bilo omogućeno učešće u postupku tj. nije organizovana rasprava na kojoj bi se podnosiocu ... 
žalbe omogućilo da se izjasni o činjenicama bitnim za donošenje odluke u ovoj pravnoj stvari".

U žalbi se ukazuje na nepostojanje aktivne legitimacije na strani podnosioca prigovora, koji nema 
pravnog interesa za iniciranje ovog postupka, jer niti je isti autor prava za koje se tvrdi da je povrijeđeno, 
niti je korisnik niti zastupnik nosioca takvog prava, niti sa nosiocem takvog prava je u ugovornom odnosu, pa 
je nejasno u kom svojstvu je isti inicirao ovaj postupak. Podnositeljka žalbe ukazuje da nije utvrđen autor

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


djela koje je navodno neovlašćeno iskorišćeno ili nosilac prava na isto, „pa je  nejasno kako je  utvrđeno da je  
došlo do neovlašćenog iskorišćavanja autorskog djela u konkretnom slučaju".

Podnositeljka žalbe ističe da „prvostepeni organ potpuno pogrešno utvrđuje da je  Total TV 
Montenegro d.o.o., 'reemitovao emisije iz serije 'Komšije' bez zatamnjivanja na kanalu RTS Sat', jer u 
tehničkom i svakom drugom smislu nije moguće vršiti reemitovanje Free to Air Kanala tj. nekodiranih kanala, 
putem satelitske mreže/platforme Total TV, sa razloga što se signali Free to Air kanala direktno spuštaju sa 
satelita na satelitske prijemnike korisnika, tako da se u konkretnom ne radu uopšte o 'reemitovanju'". Ona 
posebno naglašava „da nije tačna činjenica da je program RTS Sat uključen u 'osnovni paket' koji se nudi 
korisnicima usluga uz naknadu, jer je ovaj kanal u sklopu 'Slobodnih kanala' koji su dostupni korisnicima bez 
obzira na paket na koji su pretplaćeni što se može utvrditi čak prostim uvidom u web sajt 
http://totaltv.tv/me i ponudu Total TV Montenegro d.o.o. koja je  na istom istaknuta, gdje se ovaj kanal 
nalazi u sklopu stranice označene kao 'Slobodni kanali"'. Takođe, podnositeljka žalbe ukazuje „da se program 
'RTS SAT slobodno emituje putem satelita Eutelsat 16E, kao 'Free to air' kanal Hi slobodni kanal (u daljem 
tekstu FTA kanal) dostupan svakom imaocu satelitskog prijemnika besplatno", kao i da je "korisnicima ne 
samo satelitske opreme Total TV već i korisnicima bilo koje druge satelitske opreme dostupni su FTA kanali 
koji su besplatni bez obzira da li su pretplatnici neke satelitske platforme".

U žalbi se navodi da „'Total TV Montenegro' d.o.o. ne može biti pasivno legltimisan u ovom 
postupku, odnosno snositi odgovornost za eventualno 'neovlašćeno' emitovanje pojedinih serija na kanalu 
'RTS SAT, jer je po svojoj prirodi FTA ka na i koji se besplatno emituje odnosno koji je  besplatno dostupan 
svakom imaocu satelitskog prijemnika". Takođe, žalbom se ističe da „zabrinjava odluka prvostepenog organa 
imajući u vidu da je  'Total TV Montenegro' d.o.o. jedini operater u Crnoj Gori koji ima dozvolu za satelitsku 
distribuciju programa reemitovanjem posredstvom satelitske mreže/platforme Total TV te da isti nema 
tehničkih mogućnosti da provjerava sadržaje na slobodnim kanalima niti da utiče na iste (vrši zatamnjivanje i 
slično), pa je  apsolutno nejasno u čemu se sastoji radnja navodnog neovlašćenog reemitovanja sporne serije 
sa strane 'Total TV Montenegro' d.o.o." Podnositeljka žalbe ukazuje „da je  prvostepeni organ koji je i izdao 
dozvolu društvu „ Total TV Montenegro" d.o.o., upoznat sa prednjim činjenicama i upravo na insistiranje 
pomenutog organa dostavljena je ovom organu lista slobodnih kanala koji se mogu gledati posredstvom 
satelitskih prijemnika (ne posredstvom platforme Total TV) i da isti ne želi da prihvati činjenicu da se 
slobodni kanali ne reemltuju posredstvom platforme 'Total TV već je  emitovanje istih moguće prostim 
posjedovanjem satelitskog prijemnika bilo kod proizvođjača direktno spuštanjem signala sa satelita na 
satelitski prijemnik". Ona navodi da „Total TV Montenegro' d.o.o. je  jedini operator u Crnoj Gori koji ima 
dozvolu za satelitsku distribuciju programa reemitovanjem posredstvom satelitske mreže/platforme Total TV, 
što podrazumjeva da se preko satelitskih prijemnika ovog operatora koje ustupa korisnicima mogu gledati i 
svi slobodni tj. nekodirani kanali", i zaključuje da „ukoliko prvostepeni organ kao regulator zadrži ovako 
pogrešan stav iz osporene odluke, svaki prigovor usmjeren protiv društva Total TV Montenegro' d.o.o. koji 
se odnosi na 'neovlašćeno reemitovanje sadržaja na slobodnim kanalima' bi bio osnovan, pa se postavlja 
pitanje da li to znači da je onda rad operatora koji vrši satelitsku distribuciju programa u Crnoj Gori 
nemoguć, odnosno nedozvoljen."

Podnositeljka žalbe smatra da prvostepeni organ niti jednim dokazom nije potkrijepio odluku kojom 
je utvrdio da je podnosilac žalbe prekršio Zakon o autorskom i srodnim pravima, već se osporena odluka 
temelji na paušalnim tvrdnjama. Ona navodi „da bi postojalo kršenje člana 83 stav 7 Zakona o elektronskim 
medijima, člana 19 Zakona o autorskom i srodnim pravima i tačke 8.3 Odobrenja za pružanje A VM usluge na 
zahtjev br. 0-AVMD-06 zbog neovlašćenog iskorišćavanja autorskog djela, neophodno bi bilo utvrditi:

„čije autorsko pravo se krši, jer ako se ne zna ko je nosilac prava odnosno autor djela ne može
postojati ni kršenje prava",

„kojom radnjom je  izvršeno neovlašćeno iskorišćavanje autorskog djela".

Žalbom je ukazano da „prvostepeni organ potpuno pogrešno utvrđuje da je radnja izvršena 
reemitovanjem, jer u konkretnom slučaju ne postoji reemitovanje putem satelitske mreže/platforme Total 
TV, već direktno emitovanje posredstvom satelita i satelitskih prijemnika". Takođe, žalbom se ističe da je 
„Ugovorom o poslovnoj saradnji br. 1342/2010 od 26.11.2010. godine, zaključenim između Radiodifuzne 
ustanove Radio televizije Srbije (RTS) sa jedne strane i Srpske kablovske mreže Serbia - Broadband -  SBB, 
kao Operatora sa druge strane, predviđeno da je  Operator (preko svoje satelitske platforme Total TV) dužan 
da programe RTS Sat emituje - distribuira na teritoriji Crne Gore odnosno učini dostupnim bez izmjena i 
umetanja bilo kakvih sadržaja, odgovarajućim tehničkim kvalitetom signala", kao i da „postupanje operatora

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcg.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://totaltv.tv/me
mailto:ard@ardcg.org
http://www.ardca.org


'Total TV Montenegro' d.o.o. suprotno odredbama ugovora (koje je i tehnički nemoguće) bi za posljedicu 
imalo odgovornost istog zbog kršenja odredbi ugovora".

U žalbi se ističe „da je i Radio televizija Srbije u svom izjašnjenju navela da se njihovo obavještenje 
za zatamnjivanje nije odnosilo na Total TV satelitsku mrežu, kao i da je prvostepeni organ ranije uvjeravo 
podnosioca žalbe da sve dok obavještenja RTS-a o potrebi zamračivanja programa na kanalu RTS SAT budu 
se odnosila i na podnosioca ove žalbe, da će takva obaveza postojati, medjutim sada kad se iz obavještenja 
RTS-a jasno izvodi zaključak da se obaveza zamračivanja programa na kanalu RTS Sat ne odnosi na 
podosioca žalbe, prvostepeni organ i dalje insistira na nepostojećoj odgovornosti ovog operatera (sve 
suprotno zakonu)". Podnositeljka žalbe navodi da „operater 'Total TV Montenegro' d.o.o. postupa u svemu u 
skladu sa zakonom, i nastoji ispoštovati sve propise, u ugovorne obaveze a posebno obaveze zatanjivanja 
programskih sadržaja, pa su svi prigovori u tom smislu, a posebno sa strane operatera koji za isto nemaju 
pravnog interesa, u potpunosti bespredmetni". Ona ukazuje „da ukoliko se kroz dalji postupak potvrdi 
osporena odluka to bi značilo da se zauzeo nezakonit stav da operater Total TV Montenegro d.o.o. praktično 
mora kontrolisati sadržaje koji se emituju na siobodnim-nekodiranim kanalima koji su dostupni korisnicima 
satelitskih prijemnika ovog operatera na teritoriji Crne Gore, što bi za posledicu imalo potpuno 
onemogućavanje daljeg rada ovog operatera", kao i da „nigdje u svijetu niti jednim propisom niti jedan 
operater nije obavezan da kontroliše sadržaj slobodnih nekodiranih kanala koji se slobodno emituju putem 
satelita".

Podnositeljka žalbe naglašava „da se mora razumjeti da reemitovanje kanala putem kablovske mreže 
i satelitske mreže ne može biti identično i na isti način tretirano sa aspekta propisa, i da se kod podnosioca 
žalbe kao operatera koji vrše satelitsku distribuciju programa mora cjeniti mogućnost prijema slobodnih 
kanala posredstvom satelitskih prijemnika i to odvojeno od reemitovanja kanala putem satelitske 
mreže/platforme Total TV, te da je  isto bez uticaja na odgovornost ovog operatera za prijem slobodnih 
kanala putem satilitske opreme koji i nema niti može imati tehničkih mogućnosti da utiče na priljem 
slobodnih kanala putem satelitske opreme koju ustupi korisnicima".

Na kraju podnositeljka žalbe zaključuje da je osporeno rješenje donijeto uz bitne povrede odredbi 
upravnog postupka, te da je nepotpuno i pogrešno utvrđeno stvarno činjenično stanje, usljed čega je sa 
strane prvostepenog organa pogrešno primijenjeno materijalno pravo na štetu podnosioca žalbe. Ona je 
predložila da Savjet Agencije napadnuto rješenje poništi kao nezakonito ili isto preinači uvažavajući navode iz 
žalbe i obustavi postupak ili isto ukine i predmet vrati na ponovni postupak i odlučivanje.

Članom 232 Zakona o opštem upravnom postupku je propisano da „kada je rješenje donešeno bez 
prethodno sprovedenog posebnog ispitnog postupka koji je bio obavezan ..., a stranka u žalbi traži da se 
posebni ispitni postupak sprovede, odnosno da joj se pruži mogućnost da se izjasni o tim činjenicama i 
okolnostima, prvostepeni organ je dužan da sprovede taj postupak". Imajući to u vidu, a u cilju 
omogućavanja strankama da se izjasne o činjenicama bitnim za donošenje odluke u ovoj pravnoj stvari, 
Agencija za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) je dana 06.07.2017. godine organizovala usmenu 
raspravu.

Nakon sprovedene usmene rasprave, razmatranja žalbenih navoda i izjašnjenja stranaka, kao i svih 
drugih informacija i navoda sadržanih u spisima predmeta, direktor Agencije je konstatovao sljedeće:

privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o., pružalac AVM usluge na zahtjev „Total TV", 
je reemitovao emisije iz serije „Komšije":

bez zatamnjivanja na kanalu RTS Sat dana:

o 27.02.2017. u periodu od 21:59:21 do 22:29:22,,

o 06.03.2017.g. u periodu od 14:31:54 do 15:01:51 i od 21:58:28 do
22:28:52 i

o 07.03.2017.g. u periodu od 14:33:57 do 15:03:13 i 22:00:05 do 22:28:55 
sata;

sa zatamnjenjem na kanalu RTS 1 dana:

o 06.03.2017.g. u periodu od 14:32:00 do 15:05:16 i od 21:00:03 do
22:30:35

o 07.03.2017.g. u periodu od 14:34:01 do 15:03:17 i 22:00:10 do 22:29:25
sata i

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

3_____________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardca.org


Dana 09.03.2017.g. u periodu od 14:29:32 do 15:02:57 i 21:00:12 do 23:01:54 sata, kada 
je na RTS 1 bilo najavljeno emitovanje emisije iz serije „Komšije", (re)emitovani su drugi 
sadržaji.

Agencija ne raspolaže sa snimcima da je privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o., 
pružalac AVM usluge na zahtjev „Total TV" reemitovao programski sadržaj „Vojna 
Akademija” dana 05.03.2017. od 20:00 sati na kanalu RTS Sat.

Dana 24.03.2017. godine, privredno društvo „Mtel" d.o.o. iz Podgorice, dostavilo je Agenciji 
prigovor na rad privrednog društva „Total TV Montenegro" d.o.o. iz Podgorice, pružaoca 
AVM usluge na zahtjev „Total TV", zbog, kako se navodi u prigovoru, „neovlašćenog 
prikazivanja programskog sadržaja na teritoriji Crne Gore".

Podnosilac prigovora je naveo da je „posiednjih mjeseci konstatovao povećan broj žalbi 
korisnika njegovih KDS usluga (MBOX paketa), u kojima korisnici izražavaju svoje 
nezadovoljstvo zbog zatamnjivanja sadržaja za koje pojedine medijske kuće (prvenstveno 
RTS) nemaju regullsana prava emitovanja za teritoriju Crne Gore". Takođe je ukazao da 
„korisnici svoje nezadovoljstvo posebno akcentuju činjenicom da su sadržaji koji su na 
'MBOX' paketu zamračeni uz obavještenje da 'kanal nije otkupio prava emitovanja za
teritoriju Crne Gore', istovremeno su dostupni na kanalima 'Total TV'-a". Prigovorom je
ukazano da je ,,Agencija već vodila postupak protiv 'Total TV'-a zbog neovlašćenog 
emitovanja serija ta 'Sumnjiva lica' na RTS-u, koji je  okončan Rješenjem Agencije broj 01- 
03/2 od 17.01.2016.godine, kojim se 'Total TV'-u izriče upravno nadzorna mjera upozorenja 
zbog neovlašćenog iskorišćavanja autorskog djela reemitovanjem pomenute serije na RTS 
kanali) ', kao i da je „Rješenje Agencije u žalbenom postupku potvrdio i Savjet Agencije za 
elektronske medije". Istim je navedeno da „iako je  Rješenjem Agencija naložila privrednom 
društvu 'Total TV', da ubuduće preduzme mjere, odnosno 'zatamni' sadržaje za koje emiter 
određenog TV programa koji se nalazi u njegovoj ponudi nema pravo emitovanja za 
teritoriju Crne Gore, 'Total TV' je  nastavio sa grubim kršenjem zakona i Odobrenja za
pružanje AVM usluga na zahtjev, uporno reemitujući sadržaje bez prava emitovanja na
teritoriji Crne Gore na RTS kanalu".

Kao potvrdu svojih navoda podnosilac prigovora je ukazao na „neovlašćeno emitovanje 
serijala 'Komšije' i 'Vojna Akademija', za koje je od RTS-a, 'Total TV' kao i ostali operatori, 
dobio izričito obavještenje o obaveznom zatamnjivanju" i naveo sljedeće dokaze:

„mejt obavještenje RTS-a o obaveznom zatamnjivanju određenih sadržaja sa
programskom šemom za period 6.3-12.3.2017.godine";

„CD sa snimkom emitovanja sadržaja za koje je postojala obaveza zatamnjivanja na
'Total TV'-u.

Prigovorom se zaključuje da „nepoštovanjem Zakona, kao i kršenjem Odobrenja za pružanje 
A VM usluga na zahtjev, 'Total TV' osim što ne pruža usluge u skladu sa pozitivno pravnim 
propisima na snazi u Crnoj Gori, istovremeno,MTEL'-u pričinjava direktnu i indirektnu štetu, 
zbog koje prima konstantne žalbe i prijetnje raskidom ugovora od strane korisnika, a takođe 
i značajno narušava konkurenciju u Crnoj Gori i dovodi druge učesnike na tržištu koji 
poštuju zakonske obaveze, u neravnopravan položaj". Na kraju, podnosilac prigovora 
predlaže da „Agencija za elektronske medije preduzme sve mjere iz obima svojih zakonskih 
ovlašćenja, kako bi sankcionisala i spriječila buduće nezakonito postupanje operatora 
'TOTAL TV', posebno uzimajući u vidu prethodno već izrečenu mjeru upozorenja i 
konstantno kršenje zakona od strane 'Total TV'-a".
Imajući u vidu da je kao jedan od dokaza za svoje navode, podnosilac prigovora dostavio 
elektronsko obavještenje RTS koje se odnosi na „prenos teniskih mečeva sa takmičenja u 
Indian Velsu"sa „Listom programa sa neregulisanim pravima od 06. do 12.03 2017.g.", a ne 
kako je naveo u prigovoru „meji obavještenje RTS-a o obaveznom zatamnjivanju određenih 
sadržaja sa programskom šemom za period 6.3-12.3.2017.godine", Agencija je dana
27.03.2017.g. podnosiocu prigovora dostavila Poziv na ispravku podneska (akt br. 02-464/1 
od 27.03.2017.g.). Pozivom je ukazano da „ispravkom treba otkloniti nedostatak time što će 
se dostaviti, dokaz, obavještenje RTS o obaveznom zatamnjivanju određenih sadržaja sa 
programskim šemama za period od 06.-12.03.2017.g. za programe RTS1, RTS2, RTS HD i 
RTS Sat".

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Dana 28.03.2017.godine podnosilac prigovora je saglasno Pozivu za ispravku podneska 
dostavio dopunu prigovora (akt br. 02-464/2 od 28.03.2017.g.). Dopunom prigovora je 
navedeno da je „tačno da se u tekstu mejl obavještenja govori o teniskom turniru, a/i se iz 
'subject'-a mejia koji glasi 'program RTS sa neregulisanim pravima' i priloženoj šemi koja 
sadrži sve programe koji se navedenog dana emituju a za koje RTS nema regulisana prava 
emitovanja za Crnu Goru, nesumnjivo zaključuje da se obavještenje ne odnosi isključivo na 
teniski turnir, već na sve sadržaje sa neregulisanim pravima navedenim u programskoj 
šemi". Istom su dostavljena i „dva obavještenja RTS-a u kojima se eksplicitno govori o 
neregulisanim pravima za teritoriju Crne Gore, za emitovanje serija 'Komšije' i 'Vojna 
akademija, kao i prateće programske šeme, koje je „ Total TV", kao i ostali pružaoci AVM 
usluga koji reemituju program RTS-a, uredno primio" (obavještenja dostavljena ,,MTEL"-u 
dana 17.02. i 09.03.2017.g. sa pregledima sadržaja iz programske šeme za koje nijesu 
regulisana prava, za periode od 24. do 26.02.2017.g. i od 27.02. do 04.03.2017.g.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i 
članom 8 Zakona o opštem upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenica da li je 
distribucijom programskog sadržaja došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima i 
izdatog Odobrenja za emitovanje AVM usluge na zahtjev br. 0-AVMD-06, Agencija je 
pružaocu AVM usluge na zahtjev dostavila predmetni prigovor sa dopunom i zatražila da, u 
roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano izjašnjenje (akt br. 02-464/3 
od 29.03.2017.g.).

U ostavljenom roku, privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. nije dostavio pisano 
izjašnjenje povodom navedenog prigovora i dopune istog.

Imajući u vidu da prigovor i dopuna prigovora nije sadržala dokaz ili informaciju kojom se 
potvrđuje da je Javna medijska ustanova „Radio-Televizija Srbije" - RTS obavijestila 
privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. da nema regulisana prava reemitovanja 
programskog sadržaja „Komšije" i „Vojna akademija" van teritorije Srbije (odnosno za 
teritoriju Crne Gore), Agencija je dana 30.03.2017.g. (akt br. 02-464/4 od 30.03.2017.g.) 
poslala zahtjev Javnoj medijskoj ustanovi „Radio-Televizija Srbije" da dostavi sljedeće 
informacije:

Dokaz da je „Radio-Televizija Srbije", kao emiter programa RTS1, RTS2, RTS HD i 
RTS Sat, imala regulisana prava emitovanja predmetnih programskih sadržaja 
putem satelitske (DTH), MMDS i kablovske platforme, u periodu od 06.-
12.03.2017.g. za teritoriju Crne Gore.

Dokaz da je „Radio-Televizija Srbije" dostavila obavještenje pomenutom operatoru 
za zamračivanje (skremblovanje) programskih sadržaja ukoliko nije imala regulisana 
prava za pomenute platforme i teritoriju Crne Gore.

Dana 12.04.2017.g., Javna medijska ustanova „Radio-Televizija Srbije" je dostavila pisano 
izjašnjenje povodom predmetnog postupka (akt zaveden u Agenciji pod br. 02-464/5 od
12.04.2017.g.). U izjašnjenju se navodi da je „kao pružalac medijskih usluga koji ustupa 
pravo na reemitovanje programa RTS operaterima na teritoriji Crne Gore dostavila 
cirkularnu elektronsku poruku koja se odnosi na neophodnost onemogućavanja praćenja 
emisija iz TV serija/a 'Komšije' i 'Vojna akademija' u periodu od 6-12. marta 2017.g." 
Takođe, u izjašnjenju se ukazuje da se obavještenje ,,u slučaju platforme 'Total TV 
Montenegro' odnosi na kanal RTS 1, na kojem se navedena emisija emituje u terminima koji 
su precizno navedeni", kao i da „kada su u pitanju kanali RTS HD i RTS Sat na njih se 
obaveštenje o neophodnosti onemogućavanja prijema ne odnosi jer se kanal RTS HD ne 
nalazi na ovoj platformi, a kanal RTS Sat je  dostupan jer je  dodeljen u listu nekodiranih 
kanala, na poziciji 028, ali faktički nije emitovan preko Total TV satelitske mreže, već je, 
preko prijemne opreme koju koriste korisnici ove platforme, dostupan za praćenje". 
Izjašnjenem se navodi da je ugovorni odnos između RTS i kompanije Srpske kablovske 
mreže-SBB regulisan Ugovorom o saradnji, potpisanim 30.11.2010.g. Njime je, kako se 
navodi, RTS ustupio pravo na reemitovanje programa RTS 1, RTS 2 i RTS SAT u okviru 
globalne satelitske platforme „Total TV" kao i drugih kanala u okviru drugih mreža za 
distribucuju medijskih sadržaja. Takođe, u izjašnjenu se ukazuje da je članom 3. ugovoreno 
da će operator (SBB) signal programa "RTS Sat" automatski dodijeliti u svoju programsku 
TV listu i tako ga učiniti dostupnim gledaocima "Total TV" servisa. RTS ukazuje da pomenuti

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.ora


kanal nije na "Total TV" platformi, već je korisnicima ove platforme dostupan kao program 
koji "RTS" emituje preko satelita slobodnim signalom, kao i veliki broj drugih kanala koji se 
slobodnim signalom emituju, a mogu se pratiti opremom za prijem kanala na "Total TV" 
platformi. Nadalje, ukazuje se da je „predmetni ugovor o saradnji produžen aneksima, 
uključujući aneks 6. tako da važi do 31.12.2017. godinć', kao i da „odredbe koje se odnose 
na RTS Sat nisu izmenjene aneksima, tako da je njihovo važenje produženo do navedenog 
datuma".

Izjašnjenjem se zaključuje da u konkretnom slučaju i drugim sličnim slučajevima kompanija 
"SBB", kao vlasnik platforme „Total TV Montenegro", nije imala tehničkih mogućnosti da na 
kanalu "RTS Sat" onemogući prijem programa za koje je dopisom RTSa zatraženo 
zatamnjenje, odnosno onemogućavanje prijema korisnicima na teritoriji Crne Gore, i da se 
cirkularno obavještenje koje je u konkretnom slučaju upućeno i predstavniku kompanije 
"SBB" odnosilo na više RTS kanala, pri čemu je "SBB" u mogućnosti da u okviru platforme 
„Total TV" onemogući prijem emisija na kanalima "RTS 1" i "RTS 2", a na svojim drugim 
distributivnim platformama u Crnoj Gori (Telemach, M Kabl) i na kanalu "RTS Sat".

Javna medijska ustanova „Radio-Televizija Srbije" zaključuje da „kada je u pitanju ka na i RTS 
Sat smatra se da nije došlo do postupanja koje je  suprotno zahtevu", kao i da „ukoliko je 
došlo do propusta u pogledu zatamnjivanja RTS 1 kanala na ’Total TV Montenegro' 
platformi tokom emitovanja navedenih programa onda je u pitanju postupanje koje je 
suprotno zahtevu".

Nadalje, izjašnjenjem se konstatuje da je „sistem reguiisanja TV prava na premijernim 
programima igra ne strukture složen i zbog toga RTS pred uzima sve moguće mere kako bi 
postupanje naših partnera koji reemituju naše programe na različitim platformama van 
teritorije Srbije bilo u skladu sa zakonskim propisima", kao i da „za pojedine premijerne TV 
serije mogu, biti regulisana prava za određenu teritoriju ali da se u slučaju ustupanja 
ekskluzivnih prava nekom pružaocu medijskih usluga sa te teritorije situacija promijeni, u 
periodu važenja ustupljenih prava" jer „poslovni modeli koji se primenjuju podrazumevaju 
više načina eksploatacije nove produkcije i imaju za cilj i povraćaj uloženih sredstava, koja 
se zatim koriste za finansiranje novih projekata".

U izjašnjenju se navodi da „imajući u vidu navedene okolnosti koje mogu stvoriti nejednake 
mogućnosti operatora različitih platformi da zatamne sadržaje na programu 'RTS Sat', 'RTS' 
priiagođava programsku šemu ovog kanala toj činjenici, kako bi svi operatori u Crnoj Gori i 
drugim teritorijama, koji su njegovi partneri, bili u ravnopravnom položaju".

Izjašnjenje Javne medijske ustanove „Radio-Televizija Srbije" dostavljeno je na izjašnjenje 
privrednim društvima „MTEL" d.o.o. i „Total TV Montenegro" d.o.o. Ista se nisu izjasnila na 
pomenuto izjašnjenje (akt br. 02-464/6 od 19.04.2017.g.).

Rješenjem Agencije za elektronske medije br. 02-464/7 od 25.04.2017. godine usvojen je 
prigovor privednog društva „Mtel" d.o.o. podnesen protiv privrednog društva „Total TV 
Montenegro" d.o.o., zbog kršenja člana 83 stav 7 Zakona o elektronskim medijima i tačke 
8.3 Odobrenja za pružanje AVM usluge na zahtjev br. 0-AVMD-06, zbog neovlašćenog 
iskorišćavanja autorskog djela prilikom reemitovanja serije „Komšije", u periodu od 06.-
12.03.2017.g., na programu „RTS SAT'.

Dana 12.05.2017.g., u ostavljenom roku, privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. iz 
Podgorice, preko advokata Jelene Vujisić, uložilo je žalbu protiv prvostepenog rješenja 
Agencije, jer je kako navodi „osporeno rješenje donijeto uz bitne povrede odredbi postupka 
jer podnosiocu žalbe nije bilo omogućeno učešće u postupku tj. nije organizovana rasprava 
na kojoj bi se podnosiocu žalbe omogućilo da se izjasni o činjenicama bitnim za donošenje 
odluke u ovoj pravnoj stvari' (akt zaveden u Agenciji pod br. 01-464/8 od 12.05.2017.g.).

Dana 26.05.2017.g. Agencija je, saglasno članu 232 Zakona o opštem upravnom postupku, 
dostavila poziv na usmenu raspravu podnosiocu žalbe, podnosiocu prigovora i RTSu (akta 
br. 02-469/9, 02-464/10 i 02-469/13 od 26.05.2017.g.)

Istovremeno sa pozivom za usmenu raspravu, Agencije je RTS-u dostavila i zahtjev za 
dostavljanje, u pisanoj formi, podataka odnosno odgovora na pitanja:

Da li je „Radio-Televizija Srbije", kao emiter programa RTS1, RTS2, RTS HD i RTS
Sat, imala regulisana prava emitovanja predmetnog programskog sadržaja putem

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.ora


satelitske (DTH), MMDS i kablovske platforme, u periodu od 06.-12.03.2017.g. za 
teritoriju Crne Gore?

Da li je „Radio-Televizija Srbije" dostavila obavještenje pomenutom operatoru za 
zamračivanja (skremblovanje) predmetnog programskog sadržaja na programima 
RTS1, RTS2, RTS HD i RTS Sat ukoliko nijeste imali regulisana prava za satelitsku 
(DTH) platformu na teritoriji Crne Gore?

Dana 13.02.2017.g. RTS je Agenciji dostavio pisano izjašnjenje povodom predmetnog 
postupka (akt zaveden u Agenciji pod br. 02-464/14 od 02.06.2017.g.). Izjašnjenjem je RTS 
ostao pri navodima iz prethodnog izjašnjenja br. 13367 od 12.04.2017.g.

Izjašnjenje Javne medijske ustanove „Radio-Televizija Srbije" dostavljeno je na izjašnjenje 
privrednim društvima „MTEL" d.o.o. i „Total TV Montenegro" d.o.o. (akt br. 02-464/15 od
06.06.2017.g.).

Dana 07.06.2017.g. održana je usmena rasprava na kojoj su prisustvovali predstavnici 
podnosioca žalbe (privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o.) i podnosiopca prigovora 
(privredno društvo „M TEL" d.o.o.) i sačinjen Zapisnik o usmenoj raspravi (br. 02-464/16 od
07.06.2017. godine).

Na usmenoj raspravi Radivoje Radovanović izvršni direktor privrednog društva „Total TV 
Montenegro" d.o.o. je ukazao da je „Total TV" satelitska platforma i da RTS šalje cirkularni 
mejl za sve svoje kanale (RTS 1, RTS 2, RTS HD i RTS SAT). On je ukazao da „Total TV" ne 
može da zatamni RTS SAT zato što je FTA kanal („Free to Air") koji se nalazi na samom 
satelitu i da svako ko kupi bilo kakav satelitski prijemnik, nevezano za „Total TV", može da 
prati isti. Takođe, on navodi da je tehnički nemoguće da iz „baze" zatamne sadržaj FTA 
kanala, jer na samom satelitu postoje kanali kao što su: RTV Republike Srpske, HRT, Al 
Jazeera..., koji se odlaskom na net-u mogu dobiti, jer se nalaze na satelitu. On je istakao da 
„Total TV' može da zatamni samo ono što su kanali „Total TV ' u okviru „transpondera" a ne
i što je „Free to Air", jer je to neizvodljivo, ni tehnički ni fizički. Takođe, zaključuje da jedino 
RTS može sam da zatamni sadržaj na RTS SAT kanalu.

Advokatica Jelena Vujisić, punomoćnica podnosioca žalbe, dostavila je Agenciji i podnosiocu 
prigovora „Mtel" d.o.o. kopiju "novog teksta" obavještenje koji RTS dostavlja operaterima 
(od 07. aprila 2017.g.), sa naznakom da se „obavještenje odnosi na sve platforme van 
teritorije Srbije (kablovske, IPTV i OTT mreže), a na DTH platformu „Total TV" isključivo 
kada su u pitanju kanali RTS 1 i RTS HD". Ona navodi da je to još jedna činjenica da je 
tehnički nemoguće da „Total TV Montenegro" predmetni kanal zatamni, jer ne „prolazi" kroz 
platformu istog nego se signal sa satelita direktno „spusta" na prijemnik.

Suzana Todorović, predstavnica Serbia - Broadband -  SBB je ukazala da ugovor koji je SBB 
iz Srbije potpisao sa RTS-om dao im je pravo da samostalno ili da to pravo daju povezanim 
licima na teritoriji, između ostalog, Crne Gore, da distribuiraju program RTS SAT potpuno 
neizmijenjenom integralnom obliku i u tom smislu ne postoji pravo da se mijenja sadržaj 
predmetnog kanala. Ona je navela da dodatno kao prepreka postoji i tehnička nemogućnost 
„Total TV" da se zamrači sadržaj na RTS SAT-u. Takođe, je ukazala da je SBB kontaktirao 
RTS povodom „cirkularnih" obavještenja koje upućuje operatorima i da su im ¡siti potvrdili da 
im jasno da „Total TV" ne može da zatamni sadržaje na RTS SAT-u i da cirkularna pisma 
„prosto" šalju svim operaterima. Ona je navela da zbog svih problema povodom 
obavještenja/cirkularnih pisama koja dostavlja RTS isti je izmijenio sadržaj obavještenja i 
prilagodio ga ugovoru, faktičkom, činjenično tehničkom stranju i mogućnostima izvršenja. 
Predstavnica SBB je dodala da „Total TV" ne može biti pasivno legitimisan, i da, ukoliko 
postoji problem sa pravima na predmetnoj seriji za teritoriju Crne Gore, u ovom predmetu 
može biti pasivno legitimisan samo RTS.

Advokatica Jelena Vujisić predložila je da, tehničko lice iz Agencije, Goran Vuković, može da 
objasni tehničke mogućnosti prijema „Free to Air" kanala putem satelitskih prijemnika, preko 
Total TV platforme i da utvrdi da li je „Total TV' u tehničkoj mogućnosti da zamračuje 
programe na „Free to Air" kanalima. Ona je naglasila da „Total TV ' ne vrši reemitovanje 
programa sa „Free to Air", jer ne vrši dekodiranje pa da reemituje kanal preko svoje 
platforme, već je u pitanju direktan prijem sa satelita na prijemik Totala. Ona je naglasila da

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.org


korisnici „Total TV" mogu imati još jedan satelitski prijemnik i isto će primiti „Free to Air" 
kanal na taj satelitski prijemnik koji nema karticu „Total TV". Nadalje ona je zaključila da, 
saglasno tehničkim mogućnostima i prirodi „Free to Air" kanala, nema prostora za bilo kakvu 
odgovornost „Total TV". Punomoćnica podnosioca žalbe, konstatovala je da je „Total TV" 
DTH platforma i kao takva jedina je u Crnoj Gori i to je razlika u odnosu na druge platforme 
na čijim prijemnicima se ne mogu emitovati „Free to Air" kanali slobodno. Ona je ukazala 
predstavnici „MTEL"-a da to što „MTEL" prihvata ograničenje sadržaja na „Free to Air" 
kanalu zapravo predstavlja dogovor izmedju njih i RTS-a.

Elena Rajković, ovlašćena predstavnica „MTEL" d.o.o. je navela da je „MTEL" dostavio 
pisano izjašnjenje na žalbu i navela da se u žalbi navode, po mišljenju „Total TV", dvije 
činjenice i to nedostatak tehničke mogućnosti zatamnjenja kanala jer je u pitanju „Free to 
Air" kanal i nedostatak aktivne legitimacije sa strane ,,MTEL"-a da podnose žalbe i pasivne 
„Total TV" označenog kao nekog ko krši zakon. Ona je navela da se stav „MTEL"-a po 
pitanju tehničke mogućnosti zatamnjenja RTS SAT na platformi „Total TV" nalazi u 
izjašnjenju koju su dostavili Agenciji i na raspravi uručili predstavnicima „Total TV 
Montenegro" d.o.o. Takođe, predstavnica ,,MTEL"-a je navela da oni imaju aktivnu 
legitimaciju jer su „pogođeni" kršenjem zakona od strane „Total TV Montenegro" d.o.o. 
posebno što je, kako navodi, na ovaj način ugroženo načelo konkurencije iz člana 3 tačka 5 
Zakona o elektronskim medijima budući da je „Total TV Montenegro" d.o.o." propustio da 
zatamni predmetni sadržaj, a „MTEL" postupio saglasno Zakonu, Odobrenu za emitovanje i 
obavještenju koje je dobio od RTS da zatamni isti. Samim tim, ona je navela da su korisnici 
,,MTEL"-a dovedeni u neravnopravan položaj jer korisnici „Total TV" su mogli da gledaju 
predmetni sadržaj dok korisnici „MTEL" nisu. Ona je navela da konstantno na adresi „MTEL"- 
a dolaze žalbe korisnika zašto oni ne mogu da gledaju programske sadržaje koji su 
zatamnjeni dok su kod drugih operatora isti dostupni iako se nalaze na istoj teritoriji za koju 
se sadržaj otkupljuje. Predstavnica „MTEL"-a se osvrnula i na elektronsko obavještenje koje 
su dostavili predstavnici „Total TV", a koje se odnosi na obavještenje RTS, i ukazalo da isto 
nije relevantno za raspravu, budući da se ne odnosi na period u kome je emitovan 
predmetni sadržaj. Ona je ukazala da aktivna legitimacija na strani ,,MTEL"-a postoji jer 
„Total TV" mora da poštuje Zakon jer je isti eksplicitan kada je u pitanje zatamnjivanje 
sadržaja kao i da je „Total TV" dobio obavještenje od RTS povodom zatamnjenja. Što se tiče 
tehničkih mogućnost, ona je navela da su to zahtjevi iz Odobrenja koji se moraju ispuniti 
kao i da se RTS SAT nalazi na listi Kataloga programa „Total TV" i samim tim isti je 
odgovoran za postupanje prema zahtjevima za zatamnjenje. Nadalje, predstavnica ,,MTEL"-a 
je zatražila da im se dostavi ugovor između „Total TV" i „RTS" uz zatamnjenje komercijalnih
i drugih povjerljivih elemenata.

Na kraju, predstavnica „Total TV", advokatica Jelena Vujisić predložila je da se održi još 
jedna usmena rasprava povodom navoda da „Total TV ' ima mogućnosti da zatamni „Free to 
Air" kanale, kako bi Goran Vuković zaposleni u Agenciji objasnio sa tehničkog aspekta 
mogućnost zatamnjenja preko DTH platforme ili dovođenje vještaka koji će objasniti 
navedene mogućnosti.

Predstavnica ,,MTEL"-a je zaključila da nije ključno da li „Total TV" ima ili ne tehničke 
mogućnosti, već su ključne Zakonske obaveze i obaveze utvrđene Odobrenjem, kao i da je 
problem operatora kako će propisane obaveze primijeniti.

Suzana Todorović, predstavnica Serbia - Broadband -  SBB je još jednom dodala da nosilac 
pasivne legitimacije RTS u svom izjašnjenju navodi da se obavještenje o zatamnjenju RTS 
SAT-a ne odnosi na „Total IV" tj. imalac licence ukazuje da se to odnosi na određene 
operatere ali i ne na „Total TV". Ona je ukazala da je ugovorna obaveza da se RTS SAT 
navede na listi kanala sa „nekim" brojem na kojem se nalazi i isti ne predstavlja 
komercijalnu ponudu.

Dana 07.06.2017.g. privredno društvo „Mtel" d.o.o. dostavilo je pisano izjašnjenje na žalbu 
„Total TV Montenegro" d.o.o. (akt br. 02-464/12 od 07.06.2017.g.).

U izjašnjenju na žalbu se navodi da „isticanje nedostataka aktivne legitimacije na strani 
'MTEL’-a kao podnosioca prigovora, koji kako 'Total TV Montenegro' navodi 'nema pravnog 
interesa za iniciranje postupka' je  neozbiljno, budući da je 'MTEL' kao KDS operator koji u

8
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.org


potpunosti poštuje i ispunjava sve obaveze predviđene Zakonom o elektronskim medijima i 
Odobrenjem Agencije za elektronske medije, direktno pogođen nezakonitim postupanjem 
'Total TV Montenegro', jer takvo nezakonito postupanje remeti ravnopravnost privrednih 
subjekata u sferi poslovanja elektronskih medija i 'MTEL '-u nanosi znatnu šteti)', kao i da je 
„kršenjem autorskog i srodnih prava, 'Total TV Montenegro' ugrozio i načelo konkurencije iz 
člana 3, tačka 5 Zakona o elektronskim medijima budući da je propuštanjem da zatamni 
program koji su drugi operatori poštujući zakon, zatamniii, učinio je svoju ponudu na tržištu 
atraktivnijom i istovremeno, reemitujući programe za koje nisu plaćena autorska prava na 
teritoriji Crne Gore- jeftinijonf. U izjašnjenju se zaključuje da „upravo iz načela zaštite 
konkurencije, proiziiazi aktivna legitimacija MTEL-a kao podnosioca prigovora".

Izjašnjenjem se ističe da je „tvrdnja podnosioca prigovora da ne postoje tehničke 
mogućnosti zatamnjenja RTS SAT-a netačna, budući da „Total TV Montenegro, RTS SAT 
kanal može da zatamnjuje i potpuno kontroliše sa svoje Total TV platforme koja je  povezana
i sa zemaljskom platformom njihovog glavnog head end-a i u potpunosti je  pod tehničkom 
kontrolom vlasnika platforme, za sve zahtijeve zatamnjivanja, što je  podobnije tehnički 
objašnjeno u tabeli koja je da ta u prilogu izjašnjenja".

Nadalje, u izjašnjenju se ukazuje „na činjenice zbog kojih je  Total TV Montenegro' 
odgovoran za kršenje člana 83 stav 7 Zakona o elektronskim medijima i dana 19 Zakona o 
autorski i srodnim pravima" i to:

- „Total TV Montengro je u svom katalogu programa naveo da među ostalim 
kanalima, nudi i RTS SAT, na kanalu 28, za koji ima saglasnost JMU RTS za 
reemitovanje RTS SAT programa')

- „emiter JMU RTS, obavijestio je Total TV Montenegro’ dana 02.12.2016.godine da 
je  neophodno na kanalima RTS SAT, RTS 1 i RTS HD izvršiti zatamnjenje serije 
’Komšije’zbog nereguiisnih prava na teritoriji Crne Gore";

„uprkos dostavljenom obavještenju, ’Total TV Montenegro’ pomenutu emisiju nije 
zatamnio, iako je članom 83, stav 7, Zakona o elektronskim medijima, jasno 
propisano je  da Pružaiac usluge na zahtjev ne smije da emituje programske sadržaje 
za koje su ga emiteri blagovremeno obavijestili da nema pravo emitovanja 
određenih programskih sadržaja".

Izjašnjanjem je ukazano da je „RTS SAT kanal koji se nalazi na zvaničnom Katalogu kanala 
Total TV Montenegro', što znači da ih ovaj operator kroz svoju uslugu nudi korisnicima". 
Podnosilac izjašnjenja konstatuje da „'Total TV Montenegro', kao pružaiac AVM usluga na 
zahjev odgovoran je za sadržinu i poštovanje autorskog i srodnih prava, budući da je  A VM 
usluga, po definiciji (dan 8, tačka 11 ZEM-a), usluga koja je pod uređivačkom odgovornošću 
pružaoca usluge", pa je, kako se navodi, „potpuno ireivantno da ii je  RTS SAT FT A kanal ili 
ne, jer je  to kanal koji se nalazi u Katalogu kanala 'Total TV Montenegro'". On ukazuje da 
„ukoliko Total TV Montenegro' neće i/ili 'tehnički ne može', da ispuni obaveze koje su 
decidno i jasno definisane zakonom i odobrenjem za pružanje AVM usluge na zahtjev, 
smatramo da bi ova Agencija trebala preispitati licencu/odobrenje 'Total TV Montenegro', 
zbog neispunjenja preuzetih obaveza".

Podnosilac izjašnjenja se osvrnuo na izjašnjenje koje je JMU RTS uputila Agenciji povodom 
ovog predmeta, i ukazao na „određene nelogičnosti i netačne konstatacije u predmetnom 
dopisu, počev od njihovih konstatacija da RTS SAT nije na Total TV platformi i 'tehničkoj 
nemogućnosti' Total TV-a, pa do zaključka da 'RTS samo izuzetno zahtijeva zatamnjivanje 
sadržaja na RTS SAT-u', što ni na koji način ne umanjuje niti negira dvije ključne činjenice",
i to:

„da je RTS obavijestio Total TV o obavezi zatamnjivanja spornog sadržaja na RTS 
SAT-u";

„da Total TV, za razliku od ostalih AVM pružaoca uiuga nije postupio po 
predmetnom obavještenju, čime je prekršio gore navedne odredbe Zakona o 
elektronskim medijima i Zakona o autorskim i srodnim pravima".

Na kraju podnosilac izjašnjenja predlaže da se žalba odbije u cjelosti kao neosnovana.

9
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcq.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcq.org
http://www.ardca.org


Dana 14.06.2017.g., u ostavljenom roku, privredno društvo „Total TV Montenegro" d.o.o. iz 
Podgorice, preko advokata Jelene Vujisić dostavilo je izjašnjenje na izjašnjenje privrednog 
društva „Mtel" d.o.o. na podnesenu žalbu. U njemu se ističe „da ne stoje navodi Mtei-a da 
isti ima aktivnu legitimaciju za učešće u ovom postupku, sa razlogom koji je  upravo isti i 
naveo u izjašnjenju a to je da je  podnosilac prigovora 'KDS operator', dok je  Total TV 
Montenegro 'DTH operator' tako da sa tog aspekta ni tehnika reemitovanja istih nije ni 
slična, imajući u vidu da je  jedan kablovski a drugi je operator koji reemituje program putem 
satelita, što je neuporedivo, što i daje različitost u prijemu FTA prilikom upotrebe opreme 
ovih operatora za prijem signala, a samim tim i djelom različitu primjenu propisa u odnosu 
na iste". Ukazuje se i da „ne stoje navodi da Total TV Montenegro doo Podgorica, ugrožava 
načelo konkurencije, i to upravo sa naprijed navedenih razloga, te da bi se mogio uopšte 
razmatrati načelo konkurencije, neophodno bi bilo da se radi o operatorima koji koriste istu 
tehniku reemitovanja programa što u konkretnom nije slučaj'' Nadalje, ona navodi da „je 
Usta i redosljed kanala koji dostavlja podnosilac prigovora uz Izjašnjenje, te izvođenje 
zaključka da činjenica da je  RTS SAT na istom broju kanala kod usluge Total TV po 
državama dokazuje da operator Total TV Montenegro d.o.o. može zatamnjivati program na 
RTS SATje na nivou apstrakcije, odnosno bez utemeljenja na ijednom ozbiljnom argumentu 
Hi dokazu."

Ukazuje se i da je ,,u cilju osporavanja prednjih navoda predloženo da se u tom djelu izjasni 
stručno lice prvostepenog organa zaduženo za poslove tehnike, koje ima stručna znanja u 
ovoj oblasti ili čak angažuje vještak odgovarajuće struke, ukoliko je za prvostepeni organ 
uopšte sporna činjenica u dijelu mogućnosti društva Total TV Montenegro d.o.o., da vrši 
zatamnivanje programa na FTA kanalima, iako je čak i laiku jasno da se signal FTA kanala 
može bezuslovno primati na svakom satelitskom prijemniku bez obzira da li je  isti korisnik 
usluge Total TV i da li koristi njihovu karticu, jer ovi kanali nisu kodirani i nije neophodno da 
prolaze platformu Total TV radi dekodiranja". U istom je ukazano da „činjenica da se u 
katalogu programa Total TV Montenegro d.o.o. nalazi RTS SAT, ne znači da se ovaj kanal 
nudi korisnicima u komercijalnom smislu, jer korisnici samim posjedovanjem satelitskog 
prijemnika mogu primati signal FTA kanala medju kojima je i RTS SAT, te čak i kad im se 
suspenduje usluga Total TV isti imaju mogućnost prijema ovih kanala jer korišćenje Total TV 
kartice nije uslov niti može biti uslov da imalac bilo kog satelitskog prijemnika prima signal 
FTA kanala", kao i da je „RTS SAT je u katalogu programa operatora Total TV Montenegro 
doo svrstan u grupu FTA kanala, kojima sam naziv potvrđuje da su besplatni kanali, a 
društvu Total TV Montenegro d.o.o. se ne može osporiti mogućnost da korisnike upozna o 
prednostima satelitske opreme". Takođe, podneskom se zakjučuje „da je  nesvrsishodno da 
se vode ovakvi postupci, koji nemaju utemeljenja na zakonu, te da se dovodi pitanje i 
preispituje mogućnost rada DTH operatera koje je nesporno sa aspekta zakona". Predloženo 
je da prvostepeni organ ili Savjet Agencije za elektronske medije, napadnuto Rješenje, 
poništi kao nezakonito ili isto preinači i obustavi postupak ili isto ukine i predmet vrati na 
ponovni postupak i odlučivanje.

Ugovorom o poslovnoj saradnji br. 1342/2010 od 26.11.2010. godine, zaključenim između 
Radiodifuzne ustanove Radio televizije Srbije (RTS) sa jedne strane i Srpske kablovske 
mreže Serbia - Broadband -  SBB, kao Operatora sa druge strane, regulisana su pitanja u 
vezi sa reemitovanjem programa RTS-a satelitskim i kablovskim distributivnim platformama 
Operatora. Njim je predviđeno da:

- je Operator stekao ne-ekskluzivno pravo da preko svoje satelitske platforme (Total 
TV) reemituje satelitski TV program RTS SAT na teritoriji Evrope.

je Operator dužan da programe RTS reemituje, distribuira odnosno učini dostupnim 
svojim satelitskim distribucionim sistemom (Total TV), simultano, bez izmjena i 
umetanja bilo kakvih sadržaja, odgovarajućim tehničkim kvalitetom signala. Takođe 
je predviđeno da je Operator obavezan da distribuciju ovih programa vrši isključivo 
kodiranim signalom i da onemogući distribuciju odgovarajuće prijemne opreme i 
kartica za dekodiranje signala licima koja nemaju status pretplatnika. Pored toga, 
Operator se obavezao da će distribuciju programa RTS (RTS Sat, RTS 1 i RTS 2) 
vršiti u okviru osnovnog satelitskog Total TV paketa programa na teritoriji Evrope 
(član 2).

10
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.ora
http://www.ardca.org


Operater je, prema članu 3, odgovoran za preuzimanje signala svih programa koji su 
predmet ugovora i o svom trošku ih preuzima i prenosi, odnosno čini dostupnim 
svojim satelitskim i kablovskim distributivnim sistemima do krajnih korisnika. Takođe 
su definisani tehnički uslovi preuzimanja programa (iz master studija RTS-a za RTS 
1, RTS 2 i RTS Digital, odnosno preko satelita za RTS Sat).

Imajući u vidu da je navedenim ugovorom precizirana distribucija/preuzimanje programa 
RTS Sat-a, Agencija smatra neosnovanim zahtjev podnosioca žalbe, sa usmene rasprave, da 
zaposleni iz Agencije ili vještak utvrđuju mogućnost zatamnjenja „Free to Air" kanala putem 
DTH platforme. Kako za rješavanje predmetnog postupka nije bilo potrebno „stručno znanje" 
kojim ne raspolaže Agencija nije bilo potrebo izvođenje dokaza organizovanjem posebne 
usmene raprave ili vještačenjem.

U Katalogu radijskih i televizijskih programa privrednog društva „Total TV Montenegro" 
d.o.o. (Odluka o izmjeni i dopuni odobrenja za pružanje audiovizuelne medijske usluge na 
zahtjev br. 0-AVMD-06, br. 02-2238 od 23.12.2016.g.) nalazi se program RTS Sat. Isključivo 
pisano obavještenje Agenciji je osnov za utvrđivanje obima i vrste prava i obaveza 
operatora, dok to ne može biti informacija objavljene na veb sajtu operatora. Operator je, 
posljednji put, dana 07.10.2016. godine dostavio Agenciji, u pisanoj formi, „Spisak slobodnih 
kanal" koje „Total Tv" ima usvojoj ponudi (akt zaveden pod brojem 02-1665 od 07.10.2016. 
godine). U tom spisku nema RTS Sat. Dakle, ne stoje navodi da je operator ovaj kanal 
isključio iz svoje ponude u osnovnom paketu „koji se nudi korisnicima usluga uz naknadu", 
te da se on nalazi u okviru „slobodnih kanala". Saglasno tome, nesporna je uređivačka 
odgovornost „Total TV Montenegro" d.o.o., saglasno Zakonu o elektronskim medijima, kako 
za uključivanje i raspoređivanje ovog programa u svojoj ponudi, tako i za obezbjeđivanje 
uslova za poštovanja zaštićenih autorskih i srodnih prava. Ta obaveza je propisana tačkom 
9.3. Odobrenja za pružanje AVM usluge na zahtjev br. 0-AVMD-06 (akt.br 02-450/1 od 
30.04.2015.g.), izdatog „Total TV Montenegro" d.o.o.

Uključivanjem programa RTS Sat u svoj osnovni paket (koji je korisnicama/pretplatnicima 
AVM usluga na zahtjev „Total TV" dostupan na osnovu zaključenog korisničkog ugovora), 
ovaj program je postao dio ponude „Total TV Montenegro" d.o.o. Njegovim pozicioniranjem 
„Total TV Montenegro" d.o.o. ga je izjednačio sa bilo kojim drugim kanalom u svojoj 
komercijalnoj ponudi koju promoviše, oglašava i pod komercijalnim uslovima čini dostupnom 
korisnicima. Dakle, kako je on odgovoran za njegovo tehničko preuzimanje (bilo da se radi o 
preuzimanju sa satelita ili nekim drugim putem) i uključivanje u ponudu, on je odgovoran i 
za usagalašenost njegovog reemitovanja na teritoriji Crne Gore. Jedan od aspekata 
zakonitog reemitovanja je poštovanje obaveza da ne smije da distribuira programske 
sadržaje za koje ga emiter obavijesti da nema pravo emitovanja posredstvom određene 
platforme.

Javna medijska ustanova „Radio-Televizija Srbije" u svom izjašnjenju od 12.04.2017.g. je 
potvrdila da je dostavila privrednom društvu „Total TV Montenegro" d.o.o. elektronsko 
obavještenje, kojim je ukazano na „neophodnost onemogućavanja praćenja emisija iz TV 
serija/a 'Komšije' i 'Vojna akademija' u periodu od 6-12. marta 2017.g.'\ putem RTS kanala 
uključujući RTS Sat. Saglasno tome, može se zaključiti da je emiter (RTS) blagovremeno 
obavijestio „Total TV Montenegro" d.o.o. o obavezi zatamnjivanja predmentog sadržaja 
zbog neregulisanih prava.

Izjašnjenjem RTS-a ne dovodi se u pitanje sadržaj predmetnog obavještenja da RTS nije 
imao regulisana prava reemitovanja serije „Komšije" van Srbije u periodu od 6-12. marta 
2017.g. U izjašnjenju se, sa druge strane, ukazuje da ,,u slučaju platforme 'Total TV 
Montenegro' ... kada su u pitanju kanali RTS HD i RTS Sat na njih se obaveštenje o 
neophodnosti onemogućavanja prijema ne odnosi jer se kanal RTS HD ne nalazi na ovoj 
platformi, a kanal RTS Sat je dostupan jer je  dodeljen u listu nekodiranih kanala, na poziciji 
028, ali faktički nije emitovan preko Total TV satelitske mreže, već je  preko prijemne 
opreme koju koriste korisnici ove platforme dostupan za praćenje". On je istakao i da 
smatra da „kada je  u pitanju kanal RTS Sat smatra da nije došlo do postupanja koje je 
suprotno zahtevu". Dakle, emiter ne dovodi u pitanje da je pomenuto obavještenje poslao 
zbog činjenice da nije imao regulisana prava reemitovanja serije „Komšije" za teritoriju Crne 
Gore, već ističe da se ono ne odnosi na kanal RTS Sat jer on „nije emitovan preko Total TV

11
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org


satelitske mreže, već je preko prijemne opreme koju koriste korisnici ove platforme 
dostupan za praćenje".
Javna medijska ustanova „Radio-Televizija Srbije" izjašnjenjem od 12.04.2017.g. nije 
dostavila Dokaz, koji je Agencija zatražila Zahtjevom za dostavljanje podataka dana
30.03.2017.g., da je „Radio-Televizija Srbije", kao emiter programa RTS1, RTS2, RTS HD i 
RTS Sat, imala regulisana prava emitovanja predmetnih programskih sadržaja putem 
satelitske (DTH), MMDS i kablovske platforme, u periodu od 06.-12.03.2017.g. za teritoriju 
Crne Gore.

JMU „Radio-Televizija Srbije" ni na ponovni Zahtjev Agencije, za dostavljanje podataka (akt. 
br 02-464/13 od 26.05.2017.g.) nije dostavila konkretan odgovor na pitanja:

Da li je „Radio-Televizija Srbije", kao emiter programa RTS1, RTS2, RTS HD i RTS 
Sat, imala regulisana prava emitovanja predmetnog programskog sadržaja putem 
satelitske (DTH), MMDS i kablovske platforme, u periodu od 06.-12.03.2017.g. za 
teritoriju Crne Gore?

Da li je „Radio-Televizija Srbije" dostavila obavještenje pomenutom operatoru za 
zamračivanja (skremblovanje) predmetnog programskog sadržaja na programima 
RTS1, RTS2, RTS HD i RTS Sat ukoliko nijeste imali regulisana prava za satelitsku 
(DTH) platformu na teritoriji Crne Gore?

Uvažavajući slobodu ugovornih strana da svoja prava i obaveze regulišu na način koji će biti 
u interesu obje strane, ne može se dovesti u pitanje odgovornost „Total TV Montenegro" 
d.o.o., kao pružaoca AVM usluge na zahtjev da, kako prije tako i nakon definisanja okvira 
koji reguliše ta prava i obaveze (ugovor, saglasnost, memorandum ili slično), učini sve kako 
bi se obezbijedilo poštovanje obaveza propisanih Zakonom o elektronskim medijima i izdatim 
Odobrenjem.

Nije opravdan navod iz žalbe da je prvostepeni organ osporeno rješenje donio bez dokaza 
odnosno odlučnih činjenica. Naime, Agencija je pravilno utvrdila, a to nije opovrgnuto ni u 
posebnom ispitnom postupku, da je RTS blagovremeno obavijestio „Total TV Montenegro" 
d.o.o. o obavezi zatamnjivanja predmentog sadržaja zbog neregulisanih prava. Dakle, ni 
informacijom RTS-a od 12.04.2017. godine, ne dovodi se u pitanje sadržaj obavještenja da 
RTS nije imao regulisana prava reemitovanja serija „Komšije" i „Vojna akademij" u periodu 
od 6.-12. marta 2017. godine van teritorije Republike Srbije. Zanemarivanjem te informacije
i omogućavanjem pristupa tom sadržaju, „Total TV Montenegro" d.o.o. je prekršio član 83 
stav 7 Zakona o elektronskim medijima, koji upravo propisuje mjeru zatamnjivanja sadržaja 
za koja nijesu regulisana autorsko i/ili srodna prava.

Opravdani su navodi iz žalbe, da je prvostepeni organ propustio da organizuje usmenu 
raspravi „na kojoj bi se podnosiocu žalbe omogućilo da se izjasni o činjenicama bitnim za 
donošenje odluke u ovoj pravnoj stvari".

Imajući to u vidu, Agencije je u postupku po podnesnoj žalbi, samostalno otklonila uočeni 
nedostatak, organizovanjem usmene rasprave što je saglasno članu 232 Zakona o opštem 
upravnom postupku. Njime je propisano da prvostepeni organ može uvažiti zahtjev iz žalbe i 
donijeti novo rješenje.

Direktor Agencije je konstatovao da Rješenjem br. 02-464/7 od 25.04.2017.g. nije propustio da 
razmotri bilo koji navod iz prigovora, koji je relevantan za odlučivanje o kršenju Zakona i uslova iz 
Odobrenja.

Nesporno se može utvrditi da, reemitovanjem (distribucijom) predmetne serije na kanalu „RTS SAT', 
„Total TV Montenegro" d.o.o. nije postupio po blagovremeno dostavljenom obavještenju RTS-a (emitera) da 
za predmetni sadržaj (serija „Komšije") nema regulisana prava za teritoriju Crne Gore za posmatrani period i 
time prekršio član 83 stav 7 Zakona o elektronskim medijima.

Podnosilac žalbe nije iznio nove dokazne predloge ili činjenice kojim bi se potvrdila osnovanost 
podnesene žalbe, odnosno koje bi ukazivale da Agencija nije, prilikom donošenja Rješenja br. 02-464/7 od
25.04.2017.g., potpuno i pravilno utvrdila sve činjenice i okolnosti koje su od značaja za donošenje Rješenja.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije za 
elektronske medije je, saglasno članu 232 Zakona o opštem upravnom postupku, zamijenio osporeno

12
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ardOiardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardca.org


rješenje, donio odluku kao u dispozitivu ovog iješenja i naložio privrednom društvu „Total TV Montenegro" 
d.o.o. da ubuduće preduzme mjere, odnosno „zatamni" sadržaje za koje emiter određenog TV programa, 
koji se nalazi u njegovoj ponudi, nema pravo reemitovanja za teritoriju Crne Gore.

Pružaocu AVM usluge na zahtjev je takođe naloženo i da u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona o 
elektronskim medijima izrečenu mjeru upozorenja objavi na svom info kanalu.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- „Mtel" d.o.o.
- „Total TV Montenegro" d.o.o.
- Advokatska kancelarija „Vujačić"
- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

13____________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org

