
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  1774 
Podgorica, 27.08.2018. godine

Na osnovu člana 40 i 144 Zakona o elektronskim medijima („SI. list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11, 06/13 
i 55/16), člana 18 i 116 Zakona o upravnom postupku („SI. list CG", 56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), postupajući 
po prigovoru političke partije „Demokratska partija socijalista" (DPS) iz Podgorice, akt zaveden kod Agencije 
za elektronske medije pod br. 02-1628 od 04.12.2017.g., direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E N J E

1. Odbija se, kao neosnovan, prigovor političke partije „Demokratska partija socijalista" (DPS), 
na rad privrednog društva „Radio i televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice (RTCG), 
javnog emitera opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore" 
(TVCG1), zaveden pod brojem 02-1628 od 04.12.2017.godine.

2. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

3. Ovo rješenje će se objaviti na veb-sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

5. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 04.12.2017. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen je 
prigovor političke partije „Demokratska partija socijalista" (DPS) iz Podgorice, na rad Javnog preduzeća „Radio 
i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice (u daljem tekstu: RTCG), kao javnog emitera opšteg televizijskog 
programa „Prvi program Televizije Crne Gore" - TVCGl (zaveden kod Agencije pod br. 02-1628 od
04.12.2017.g.).

Predmetni prigovor se odnosio na priloge emitovane 26. novembra 2017. godine u emisiji „Izpravog 
ugla' autorke Duške Pejović, u kojoj je  gostovao predsjednik GP URA Dritan Abazović", u kojem su kako se 
navodi „prekršena ... pravila i norme (RTCG) o izvještavanju u toku predizborne kampanje uoči izbora koji su 
predviđeni za 26. novembar". Podnosilac prigovora navodi da je  „shodno članu 1 Pravila, RTCG... dužna da u 
skladu sa materijalnim i tehničkim mogućnostima kontinuirano predstavlja javnosti sve dostupne i relevantne 
informacije o toku i sadržini predizborne kampanje, poštujući profesionalne standarde, programska načela i 
principe javnog servisa, kroz izvještaje u informativnim i predstavljanjem izbornih programa u drugim 
emisijama i debatama, vodeći računa o balansu i ravnopravnosti, ne stavljajući u privilegovan položaj bilo koju 
izbornu listu." On ukazuje da je urednički tim RTCG „prekršio pravila koja je  sam usvojio i na koja se obavezao 
time što je privilegovan tretman i prostor obezbjedio samo jednom gostu, jednom od čelnih ljudi iz opozicije", 
ukazujući da je „time RTCG povrijedila princip zabrane prikazivanja sadržaja koji će biti u vezi sa predstojećim 
izborima van izbornog bloka u informativnim emisijama i izbornim debatama".

Takođe, kako se navodi „pomenutom odredbom člana 1 Pravila je  predviđeno i da će termine 
emitovanja i dužinu trajanja posebnih programskih blokova na RTCG utvrditi programsko-uređivački tim, 
vodeći računa o ravnomjernoj zastupljenosti svih izbornih Usta u skladu sa Zakonom o izboru odbornika i 
poslanika", ukazujući da „uređivački tim RTCG veoma neobično percipira taj standard", jer je „jedan govornik 
imao privilegovan status da uoči izborne ćutnje preko 70 minuta govori o raznim političkim temama".

Podnosilac prigovora je istakao da je „članom 3 Pravila je  propisano da je  cilj izvještavanja o 
pred izbornoj kampanji da se obezbjedi objektivna informisanost javnosti kako bi glasači mogli da izvrše 
adekvatan izbor" navodeći da je „pozivom na učešće u emisiju samo jednog gosta iz jedne političke partije u

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcq.org

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcq.org


najgledanijem terminu i svega nekoliko dana uoči izbora je  očigledno stavljanje jedne strane u neravnopravan 
položaj u odnosu na sve druge političke subjekte", kao i da „niko ne spori pravo a utorke emisije da ugosti 
sagovomika po svom izboru ali je  ona to mogla i trebala učiniti prije potvrđivanja zbirne izborne liste učesnika 
predizbome kampanje (član 4 Pravila)."

U prigovoru je istaknuto da „naročito fiagrantnim smatraju kršenje člana 5a i 5c", jer se ,,Savjet RTCG 
obavezao da će se rad Javnog servisa bazirati na načelu uređivačke nezavisnosti i  da svojim programskim 
sadržajima neće, direktno Hi indirektno favorizovati nijednog učesnika predizbome kampanjć' .Takode, u istom 
je navedeno da je ,,gospodin Abazović... ovu priliku iskoristio u dnevno-političke svrhe, što mu se možda i ne 
može zamjeriti s obzirom na značaj izbora, ali zato se zamjerka ne može ne uputiti uređivačkom timu i autorki 
emisije koji ništa nisu preduzeli da do toga ne dođe". Podnosilac prigovora navoda da je emisijom „doprinijelo 
ogromnoj neuravnoteženosti i time prekršio član 5c kojim je  propisano da će Javni servis u pred izbornoj 
kampanji izvještavati na uravnotežen način". On je citirao i član 6 Pravila kojom je propisano, kako se navodi, 
da „javni servis neće tokom predizbome kampanje emitovati komentare ili druge oblike novinarskog 
izražavanja u kojima se komentarišu izborne aktivnosti ili programi izbornih lista" ukazujući da je  „autorka 
svom gostu omogućila da svoj i  program svoje partije prezentuje crnogorskoj javnosti svega četiri dana prije 
izbora dok niko drugi tu privilegiju nije imao".

Nadalje podnosilac prigovora je naveo da je javni servis „prekršio Pravila u kojima je  propisano da će 
Javni servis RTCG svim izbornim listama omogućiti pravo na odgovor, ukoliko izvještaj objavljen pod 
uredničkom odgovornošću sadrži neistinite informacije Hi pristrasne i iskrivljene činjenice (čl. 10 Pravila)". On 
navodi da je „predsjenik GP URA ... u najvećem dijelu emisije imao pravo na vođenje monologa uz povremeno 
sufiiranje a utorke emisije".

Podnosilac prigovora se osvrnuo na Pravilnik o programskim standardima i načela objektivnosti i 
nepristrasnosti i naveo da bi „zadatak Javnog servisa morao da bude borba za prezentaciju sukobljenih 
političkih stavova". Takođe, podnosilac prigovora je ukazao na član 5 stav 1 Pravilnika da je „emiteri 
odgovorni za sve objavljene sadržaje, bez obzira na njihov izvor, kao i za profesionalne aktivnosti lica koja su 
zaposlena u njima". Na kraju podnosilac prigovora predlaže da se „konstatuju povrede članova 5 i 8 Pravilnika 
i članova 1, 2, 4, 5 i 6 Pravila".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima (u daljem tekstu: Zakon), 
Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik) i Odobrenja za 
emitovanje.

Dana 18.12.2017.g., Savjet javnog emitera „Radio i Televizija Crne Gore" (u daljem tekstu: Savjet 
RTCG) dostavio je Agenciji pisano izjašnjenje br. 01-6780 od 15.12.2017.g. (akt zaveden kod Agencije pod br. 
02-1628/1 od 18.12.2017. god.) u kojem se navodi „da je Savjet RTCG na sjednici održanoj u petak
15.12.2017.g., razmotrio Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i gledalaca br. 01-6733 od
14.12.2017. godine i donio Preporuku:

da se odbije prigovor zbog kršenja Pravila o izvještavanju RTCG tokom predizbome kampanje 
za lokalne izbore od 26. novembra 2017. na Cetinju, Mojkovcu, Petnjici i gradskoj opštini 
Tuzi.

da se uspostavi profesionalni standard - donese odluka koja se odnosi na emitovanje ili 
neemitovanje emisija koje obrađuju političke teme u predizbornom periodu.

da se generalnoj direktorki RTCG naloži da zatraži od Agencije za elektronske medije da 
donesu jasna pravila za praćenje predizbome kampanje za RTCG kako jajvni servis ne bi bio 
optuživan za navodne nedostatke u sopstvenim pravilima čime se otvara prostor za različite 
interpretacije."

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i 
gledalaca akt br. 01-6733 od 14.12.2017.g. (u daljem tekstu: Izvještaj), u kojem se saopštava da je „emisija 
’Iz pravog ugla' redovna je  politička emisija u okviru informativnog programa TVCG1 emituje se samo 
srijedom uživo od 20:05 časa", kao i da je „riječ o emisiji koja je  po formi intervju sa jednim gostom i ta forma 
se nije mijenjala od kada je  ustanovljena 25. januara 2017.godine". U izvještaju se navodi da ,,u posljednjih 4 
sedmice pred lokalne izbore u Mojkovcu, Cetinju, Petnjici i Tuzima uredništvo TVCG odlučilo je  da gosti u 
emisiji 'Iz pravog ugla' budu lideri vodećih političkih partija u Crnoj Gori" i da je „stoga je  kao gost prvo bio 
pozvan lider DPS-a Milo Djukanović koji je  odbio učešće uz obrazloženje: 'Gostovanje Predsjednika 
Đukanovića nije realno...Do naredne prilike.. '"Nadalje se navodi da je „gost 1.11.2017.godine bio lider SDP-a

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Ranko Krivokapić sa kojim su razgovarali o različitim temama a lokalni izbori su uzgred pomenutT, kao i da su 
„08.11.2017. i 15.11.2017.godine gosti emisije 'Iz pravog ugla' bili predstavnici vladajućih stranaka - 
predsjednik Parlamenta i lider SD-a Ivan Brajović i  potpredsjednik Vlade i lider Bošnjačke stranke Rafet 
Husović sa kojima je  urednica u dijelu emisije razgovarala o lokalnim izborima". Izvještajem se ukazuje da 
nakon pomenutih ,,u cilju objektivne informisanosti, gost u emisiji 22.11.2017. bio je  Dritan Abazović, lider 
URE, sa kojim se takođe razgovaralo o lokalnim izborima" i zaključuje da „su 3 sedmice prije izbora, u emisiji 
'Iz pravog ugla' o lokalnim izborima govorila tri gosta od kojih su dva iz viadajuće koalicije, dok lider DPS-a 
nije prihvatio gostovanje". Takođe se konstatuje da je „lider DPS-a odbio je  da gostuje" pa je samim tim 
„postignuta ravnomjerna zastupljenost gostiju u predizbomoj kampanji, te poštovanje prinicipa nezavisnosti, 
uravnoteženosti, nepristrasnosti i ravnopravnosti". Urednički tim se pozvao i na član 2 Pravila o izvještavanju 
RTCG tokom predizbome kampanje za lokalne izbore 26. novembra 2017.godine koji propisuje: ,/RTCG se 
neće ograničavati samo na izvještavanje o događajima koje organizuju političke partije, već će tragati i za 
informacijama iz drugih izvora, poštujući profesionalne principe i standarde. RTCG ima pravo da, poštujući 
profesionalne i etičke standarde, u redovnim informativnim emisijama prenosi i novinarski obrađuje pojedine 
izjave predstavnika izbornih Usta za koje procijeni da imaju posebnu važnost i težinu." Samim tim, kako 
zaključuje urednički tim u saopštenju „Pravila o izvještavanju ne zabranjuju ekspiicitno da se u drugim 
redovnim Informativnim emisijama, van posebnog programskog bloka i termina, iznose stavovi predstavnika 
izbornih lista i lidera političkih partija, a u kojima su lokalni ¡zbori bili samo jedna od nekoliko tema razgovora". 
Takođe, u istom se ukazuje da „je emisija Iz pravog ugla' redovna politička emisija u okviru informativnog 
programa, te da je bilo nemoguće izbjeći političke teme ko god da je  bio gost emisijđ' ni da je „....u intervjuu 
jedan na jedan' koji se emituje samo srijedom, neko morao biti posljednji gost pred izborć'.

Imajući u vidu navedeno, urednički tim zaključuje i sljedeće:

„pravila o izvještavanju RTCG tokom predizbome kampanje za lokalne izbore koji će se 
održati 26. novembra 2017. na Cetinju, Mojkovcu, Petnjici i gradskoj opštini Tuzi ni u jednom 
članu ne propisuju da se u pred izbornom periodu ne emituju emisije koje obrađuju političke 
teme. Nijedna emisija informativnog programa nije stavljena van programske šeme a sve 
emisije ovog segmenta programa predviđaju učešće gostiju različitih političkih i ideoloških 
opredjeljenja a njihovo iznošenje stavova po pojedinim pitanjima može biti uvijek predmet 
negodovanja različitih političkih aktera iz pozicije i opozicije i  to bez obzira da U u emisijama 
učestvuju predstavnici političkih partija, nevladinih organizacija Hi drugih institucija".

,,u emisiji 'Iz pravog ugla' nisu prekršena Pravila o izvještavanju RTCG tokom predizbome 
kampanje za lokalne izbore koji će se održati 26. novembra 2017. na Cetinju, Mojkovcu, 
Petnjici i  gradskoj opštini Tuzi kao ni drugi profesionalni standardi RTCG. Ukoliko ne postoje 
jasne smjernice da H se u predizbornom periodu mogu emitovati sadržaji političkog karaktera, 
postoji opasnost od autocenzure. Zato je  neophodno da se ustanovi jasan odnos RTCG prema 
ovom pitanju".

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimak 
emitovanog sadržaja, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Dana 22. novembra 2017. godine, RTCG je u programu TVCG1 emitovala emisiji „Iz pravog ugla" u sa 
početkom u 20:05 sati. To je redovna informativno-politička emisija koja se emituje jedanput 
nedeljno, srijedom od 20:05 časova.

2. Članom 8 Pravilnika propisana je dužnost elektronskim medijima da u proizvodnji informativnih 
programa poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane 
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane. Takođe je propisano, 
u da se događaji moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja biti profesionalno i korektno 
zastupljeni, kao i da mišljenja i komentari moraju biti odvojeni od činjeničnog izvještavanja, a njihov 
izvor ili autor prepoznatljivi.

3. Članom 4 Pravilnika stav 1 alineja i) definisano je načelo objektivnosti kao obaveza elektronskih 
medija da u informativnim programima svako stanovište predstave na objektivan način, bez 
uređivačkih intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio 
predmet informativnog sadržaja. Kada između elektronskog medija i pojedinaca i/ili organizacija 
postoji interesna povezanost, onda se ta povezanost u programu mora jasno naglasiti;

4. Članom 4 Pravilnika stav 1 alineja j) definisano je načelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih 
medija da činjenično izvještavanje jasno odvoje od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.orq
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.orq
http://www.ardca.org


uvjerenje i mišljenje urednika i novinara ne smiju da diskriminatomo utiču na izbor teme i način 
njenog predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim 
sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla /zlonamjerno skraćivanje ili montiranje 
djelova sadržaja i si./, odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao 
saopštenog.

5. Nijesu osnovani navodi podnosioca prigovora da je emiter prekršio načelo objektivnosti ili 
nepristrasnosti (čl. 8 Pravilnika). Jer, kako se navodi u izjašnjenju RTCG, za seriju emisija prije izbora 
„kao gost je  prvo bio pozvan lider DPS-a Milo Djukanović koji je  odbio učešće", a u periodu od 01. do
22.11.2017.g. gosti predmetne emisije bili su lider SDP-a Ranko Krivokapić (opozicija), „predstavnici 
vladajućih stranaka" predsjednik Parlamenta i lider SD-a Ivan Brajović i potpredsjednik Vlade i lider 
Bošnjačke stranke Rafet Husović, te nakon njih i Dritan Abazović, lider URA-e, takođe iz opozicije („2 
gosta iz opozicije i 2 iz vlasti, uz odbijanje lidera DPS da gostuje u emisiji 01.11.2017.godine"). Time 
se potvrđuje namjera emitera da postigne ravnomjernu zastupljenost različitih političkih subjekata i da 
različita stanovišta predstave na objektivan način.

6. Imajući u vidu ustaljen format emisije („emituje se srijedom uživo od 20:05 časa, ... po formi intervju
sa jednim gostom i ta forma se nije mijenjala od kada je  ustanovljena 25.01.2017.godine"), kao i
činjenicu da je emiter upućivanjem poziva za gostovanje u emisiji različitim političkim subjektima, 
uključujući i predstavniku podnosioca prigovora, omogućio da iznesu svoje stavove u vezi sa „raznim 
politčkim temama", nije opravdan navod da emiter nije vodio računa o „baiansu i ravnopravnostT, te 
da je određene izborne liste stavio u privilegovan položaj.

7. Uvažavajući specifičnosti, prednosti i nedostatake formata predmetne emisije (intervju / razgovor sa 
jednim gostom), nije opravdano očekivanje podnosioca prigovora da iz informativno-političkih (u koje 
spada predmetna emisija) i programa o tekućim događajima u potpunosti isključi predstavnike 
političkih stranaka / subjekata. Ono što mora obezbijediti je da ti programski sadržaji, budu pravični i 
izbalansirani, što se postiže objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu 
drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u obradi određene tematike (član 13 stav 1 Pravilnika). 
Emitovanjem niza od četiri (sedmične) emisije koje su prethodile izborima emiter nije prekršio ovu 
obavezu.
Saglasno navedenom, može se zaključiti da nije opravdan prigovor da je emiter prekršio programske

standarde definisane Zakonom i Pravilnikom, odnosno da nije prekršio čl. 5 i 8 Pravilnika.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije za 
elektronske medije je, saglasno čl. 18 i 116 Zakona o upravnom postupku, donio odluku kao i dispozitivu ovog 
rješenja.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- Politička partija „Demokratska partija socijalista", podnosilac
- Savjet „Radio i Televizija Crne Gore", predsjednik
- „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o., izvršni direktor
- Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

4________________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.ora

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.ora

