
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  1468/4 
Podgorica, 23.08.2018. godine

Na osnovu člana 140 i 141 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 40/11, 
53/11, 06/13, 55/16 i 92/17) i člana 18 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", br. 56/14, 20/15, 
40/16 i 37/17), postupajući po anonimnom prigovoru (zaveden kod Agencije pod brojem 02-1468 od
02.07.2018. godine), direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E N 3 E

1. Privrednom društvu „Radio i Televizija Crna Gore" d.o.o. iz Podgorice, javnom emiteru 
opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore" (TVCG1), izriče se 
upozorenje kao upravno-nadzorna mjera jer je u okviru repriznog emitovanja turističkog 
magazina, „Montenegro ali in one", dana 01.07.2018.g. (premijera 30.06.2018.g.), u terminu od 
13:00:06 do 13:26:05 sati, emitovao prikrivene komercijalne audiovizuelne komunikacije 
(oglašavanje), što je zabranjeno članom 85 stav 1 Zakona o elektronskim medijima i članom 13 
stav 1 i 2 Pravilnika o komercijalnim audiovizuelnim komunikacijama ("SI. list CG", br. 36/11).

2. Nalaže se privrednom društvu „Radio i Televizija Crna Gore" d.o.o. iz Podgorice, da usaglasi 
emitovanje programskih sadržaja u okviru tevizijskog programa „TVCG1" sa standardima 
definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatom 
Odobrenju za emitovanje.

3. Privredno društvo „Radio i Televizija Crna Gore" d.o.o. iz Podgorice je dužno da, u skladu sa 
članom 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima, u okviru televizijskog programa „TVCG1" i 
emisije „ABS", objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 ovog rješenja koja glasi:

„Agencija za elektronske medije izrekla je javnom emiteru opšteg televizijskog programa „Prvi 
program Televizije Crne Gore" upozorenje zbog emitovanja prikrivenog oglašavanja u okviru 
emisije „Montenegro ali in one", dana 01. jula 2018. godine".

4. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana dostavljanja rješenja.

5. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcQ.ora.

6. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 02. jula 2018. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen je 
anonimni prigovor, na rad Javnog preduzeća „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o. iz Podgorice, kao javnog 
emitera opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore" / TVCG1 (zaveden kod Agencije 
pod br. 02-1468 od 02.07.2018.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na emisiju „Montenegro ali in one" emitovanu 01. jula 2018. godine u 
13:00 sati. Po mišljenju podnosioca prigovora, „и toku emisije 'Montenegro ali in one'prikazano prikriveno 
oglašavanje u vidu telepromocije kompanije MK Group, koju voditelj predstavlja kao suvlasnika kompanije 
Budvanska rivijera, predstavljajući njegove hotele u Hrvatskoj i Sloveniji".

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

1______________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

http://www.ardcQ.ora
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


Polazeći od navedenog, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor osnovan, 
odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o komercijalnim 
audiovizuelnim komunikacijama (u daljem tekstu: Pravilnik).

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije je nakon uvida u snimak emitovanog programskog 
sadržaja emitera sačinio nalaz dana 03.07.2018. godine (akt broj 05-1468/1 od 03.07.2018.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 112 
Zakona o upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do 
kršenja Zakona o elektronskim medijima, Pravilnika i Odobrenja za emitovanje br. O-TV-J-Ol, Agencija je 
Savjetu RTCG dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila da u roku od sedam 
dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano izjašnjenje na date navode (akti broj 02-1468/2 od
05.07.2018.god.).

Dana 13.08.2018.g., Savjet javnog emitera „Radio i Televizija Crne Gore" (u daljem tekstu: Savjet 
RTCG) dostavio je Agenciji pisano izjašnjenje br. 01-3791 od 01.08.2018.g. (akt zaveden kod Agencije pod 
br. 02-1468/3 od 13.08.2018. god.) u kojem se navodi „da je  Savjet RTCG na sjednici od 30.07.2018.godine, 
razmotrio Zapisnik Komisije za predstavke i prigovore siuša/aca i  gledalaca br. 01-3394, od
19.07.2018.godine i donio Preporuku da se odbija prigovor".

Kao sastavni dio izjašnjenja dostavljen je Izvještaj Komisije za predstavke i prigovore slušalaca i 
gledalaca akt br. 01-3394 od 19.07.2018.g. (u daljem tekstu: Izvještaj). U njemu se navodi da je „povodom 
prigovora, Svetlana Popović Vujotić, urednica redakcije za turizam TZCG, dostavila odgovor", u kojem se 
kaže: „Televizija Crne Gore, kao javni servis, dužna je  da objektivno, nepristrasno i blagovremeno informiše 
građane o svim događajima" i ukazuje da „и prilogu koji je tema prigovora, niti jednom riječju nije saopštila, 
bilo kakvu neistinu, bila pristrasna prema bilo kome, pa ni prema kompaniji 'МК group". Ona ističe da su „па 
osnovu dosadašnje, apsolutno, samo profesionalne sa rad nje, sa kompanijom 'МК group', zvanično, kao i 
pedeset pet novinara i snimatelja, iz Crne Gore, i zemalja regiona (među kojima je  biio i više kolege iz 
nekoliko država Evropske unije), pozvani da prisustvuju turističkom događaju u susjednoj Hrvatskoj". 
Takođe, ukazuje da je pomenuti događaj bio prilika da se „afirmiše saradnja zemalja regiona kroz turizam", 
„pokaže građanima i građankama u Crnoj Gori, kako valorizovati potencijale u zaleđu obalnog pojasa, i 
povezati velike hotelske brendove sa lokalnim proizvođačima", kao i „objasni kako doći do turizma 365 
dana".

Na kraju odgovora se navodi da su „snimci koji su prikazani morali Hustrovati mjesto događaja, i 
odnositi se na temu reportaže, jer", kako se ukazuje „atraktivan i ekskluzivan video materijal je  azbuka 
televizijskog izraza". Nadalje u istom se zaključuje da „pravo javnosti da zna, niko ne može osporiti, ali ni 
slobodu novinara da kreira prepoznatljivi urednički izraz", kao i da se „пе može osporiti pravo svakog, 
uvaženog gledaoca, da ima lični stav, i doživljaj sadržaja koji im se nudi, ma kakav on bio, i od čega god 
zavisio."

Komisija je kako se navodi jednoglasno zaključila da „и osporenom prilogu nije došlo do kršenja 
člana 85 st. 1 Zakona o elektronskim medijima i člana 13 Pravilnika o komercijalnim audiovizuelnim 
komunikacijama".

Komisija je dala preporuku Savjetu RTCG, koju je usvojio, a ista je naprijed navedena.

Na osnovu uvida u snimke emitovanih sadržaja i izjašnjenje emitera, može se konstatovati sljedeće:

1. Dana 1. jula 2018. godine, u okviru turističkog magazina, posvećenog razvoju Crne Gore kao 
turističke destinacije, „Montenegro ali in one", u terminu od 13:00:06 do 13:26:05 (25 
minuta 59 sekundi) emitovan je prilog u trajanju od 13 minuta 47 sekundi.

Prilog je tematski podjeljen u tri međusobno povezane cjeline, a u nastavku je dat opis istih.

U prvom djelu (u trajanju od 2 minuta i 25 sekundi), predstavljena je Hotelska grupa 
„Budvanska rivijera", odnosno o njenom osnivanju, upravljačkoj i vlasničkoj strukturi, 
funkcionisanju, privatizacionim planovima, procesu restrukturiranja, podacima iz Izvještaja o 
finansijskom poslovanju za 2017. g., smještajnim kapacitetima, broju i strukturi zaposlenih.

Nakon toga, u 02:25 minutu od početka emitovanog programskog sadržaja, prilog se 
nastavlja na sljedeći način:

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.ora


Novinarski tekst (OFF): „Tokom nedavnog boravka novinara iz regiona u Hrvatskoj, 
povodom otvaranja ijetnje sezone u hoteiu 'Kempinski Adriatic' u Istri, predstavnici 'MK 
Group-e' rekii su nam da će učestvovati u tenderskoj proceduri za 'Budvansku rivijeru'."

Nakon toga slijedi razgovor sa izvršnim direktorom za hotelijerstvo „МК Group-e" g. Nikolom 
Avramom u vezi sa planovima, projektima, investicijama, kao i vizijom razvoja (povećanjem 
vrijednosti, unapređenjem kvaliteta ponude i modernizacijom) Hotelske grupe „Budvanska 
rivijera". Takođe je bilo riječi i o skorom raspisivanju tendera za Hotelsku grupu „Budvanska 
rivijera", učešću na istom, ali i o mogućnostima ulaganja u planinski turizam i urbane 
sredine, što bi isključivo zavisilo od ponude hotela na tržištu.

U 04:34 minutu od početka emitovanog programskog sadržaja, prilog se nastavlja na 
sljedeći način:

Novinarski tekst (OFF): „Kompanija Miodraga Kostića u većinskom Hi manjinskom 
vlasništvu ima jedanaest hotela i trenutno je jedina koja posluje u četiri države na prostoru 
bivše Jugoslavije. Kako izgleda nivo njihovog turističkog imidža uvjerili smo se u susjednoj 
Hrvatskoj."

Nakon toga, tokom drugog tematskog dijela, u trajanju od 2 minuta i 50 sekundi, emitovana 
je prezentacija hotela „Kempinski Adriatic" u Istri. Taj dio priloga počinje uvodom koji govori 
urednica emisije (snimljeno na terasi hotela) i nastavlja se emitovanjem informacija o 
osnivanju, vlasničkoj strukturi, ponudi, sportskim sadržajima, ulaganjima, gastronomskoj 
ponudi, saradnji sa lokalnom zajednicom, smještajnim kapacitetima, broju zaposlenih i si., uz 
prikazivanje kadrova spoljašnjosti (golf tereni) i unutrašnjosti hotela (restoranski i smještajni 
dio, Spa centar i si.). Ovaj dio priloga sadrži i izjave predstavnika „МК Resourt"-a (Svetlana 
Kostić) i „Kempinski Adriatic" -  Savudrija (Tomislav Hrala), dok ostatak teksta čita urednica 
programa.

U trećem dijelu, svoje viđenje investiranja kompanije iz susjedne države u hrvatski hotelski 
turizam dao je i gradonačelnik Umaga g. Vili Basaneze. Prilog je nastavljen pričom o Umagu, 
kao turističkom brendu Republike Hrvatske i regiji Istra (poljoprivredno-vinogradarski region) 
koje predstavljaju uspješan koncept koji povezuje zaleđe i primorski dio regije.

2. Prikrivena komercijalna audiovizuelna komunikacija je predstavljanje riječima ili slikama 
robe, usluga, imena, zaštitnog znaka ili aktivnosti proizvođača roba ili pružaoca usluga u 
radijskim i/ili TV programima kada je cilj takvog predstavljanja oglašavanje i moglo bi 
dovesti javnost u zabludu u vezi sa njegovom prirodom. Takvo se predstavljanje naročito 
smatra namjernim ako je izvršeno u zamjenu za plaćanje ili za sličnu naknadu (član 8 stav 
15 Zakona).

3. Članom 85 stav 1 Zakona i članom 13 stav 1 Pravilnika zabranjene su prikrivene 
komercijalne audiovizuelne komunikacije.

4. Postojanje prikrivenog oglašavanja (pirisustvo promotivnog elementa u cilju oglašavanja, 
dovođenje gledalaca u zabludu) može se sagledati na osnovu nekoliko elemenata:

kada je riječ o prvom dijelu priloga, predstavljena je hotelska grupa „Budvanska 
rivijera" i njegovi smještajni kapaciteti na način da se preporučuje subjekat i 
gledaocu se obraća kao potencijalnom potrošaču/investitoru. Prilog sadrži jasne 
promotivne poruke („Budvanska rivijera najveća je i najuspješnija turistička 
kompanija,...", „u okviru grupacije posluju dva hotela i jedno turističko naselje u 
Budvi, kao i dva hotela u Petrovcu...", „Raspolaže sa 1600 soba i apartmana u 
kojima ima 3500 ležaja", „и vlasništvu kompanije je i hotel „Piva" u Plužinama, za 
koji se očekuje skora turistička valorizacija....", „dio 'Budvanske rivijere" su i hoteli 
'Sveti Stefan' i 'Miloćer', koji su od 2007. godine pod višegodišnjim zakupom 'Атап 
Rizortsa', č iji dolazak u našu državu je bio pionirski poduhvat na polju privatizacije i 
označio je početak ulaska svjetski poznatih brendova u našu destinaciju", „poslovnu 
2017. godinu ova hotelska grupa završila je  sa neto prihodom od dva miiiona eura, 
što je najbolji poslovni rezultat u posljednjih nekoliko godina", „ostvareno je preko 
21 milion eura prometa i više od 470.000 noćenja", ....). Takođe, u završnom

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.ora

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcQ.ora


dijelu priloga predstavljen je hotel „Kempinski Adriatic" u Istri na način koji sadrži 
jasne promotivne poruke (povoljna lokacija, ponuda smještaja, sportskih i 
gastronomskih sadržaja, saradnja sa lokalnom zajednicom, i si.), uz posebno 
naglašavanje da je u vlasništu MK Grupe od 2017. godine.

analizirani programski sadržaj može dovesti u zabludu gledaoca, u pogledu svoje 
stvarne prirode, odnosno pogodan je da uvjeri da je riječ o sadržaju koji nije 
komercijalne prirode. Takvo dovođenje u zabludu prevashodno je moguće zbog 
načina na koji sadržaj prezentuje ponudu, u formi novinarskog priloga, kroz priču 
posvećenu investicionim aktivnostima u turističke kapacitete u Crnoj Gori i regionu.

5. Ne dovodeći u pitanje pravo emitera da, u formi novinarskog priloga, informiše gledaoce o 
aktivnostima kojima se „afirmiše saradnja zemalja regiona kroz tu rizanf, kao i da „pokaže 

kako valorizovati potencijale u zaleđu obalnog pojasa, i povezati velike hotelske 
brendove sa lokalnim proizvođačima, kao i da „objasni kako doći do turizma 365 dana", 
predmetni prilog sadrži i prikriveno oglašavanje dva subjekta (pružaoca usluga): hotelske 
grupe „Budvanska rivijera" i Hotela „Kempinski Adriatic" u Istri. Takođe ne dovodeći u 
pitanje pravo emitera da, u formi novinarskog priloga, upozna gledaoce sa primjerima i 
efektima privatizacije u turizmu Crne Gore, predmetni prilog nedvosmisleno sadrži 
prikriveno oglašavanje, jer u njemu značajnu ulogu i učešće imaju informacije od značaja 
za hotelske kapacitete koji su u (večinskom/manjinskom) vlasništvu samo jednog subjekta 
(MK Grupa), kao mogućeg novog investitora ili značajnijeg vlasnika pomenutih i novih 
turističkih kapaciteta u Crnoj Gori.

Imajući u vidu navedeno, može se zaključiti da je emitovanjem predmetnih sadržaja emiter prekršio 
standarde o komercijalnim AVM komunikacijama u dijelu zabrane prikrivene komercijalne audiovizuelne 
komunikacije (oglašavanje).

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 140 i 141 Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče upravno- 
nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa 
"TVCG1" sa standardima definisanim u Zakonu, podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za 
emitovanje.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
Savjet „Radio i Televizija Crne Gore", predsjei 
„Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o., izvršni d 
„Televizija Crne Gore", direktor 
Podnosilac prigovora 
Arhiva

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardca.ora 
www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora

