
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  1871 
Podgorica, 14.09.2018. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 
40/11, 53/11, 6/13 i 55/16) i čl. 18 i 116 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", 56/14, 20/15, 
40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, akt 
zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1428 od 30.10.2017.g., direktor Agencije za 
elektronske medije donosi

R 3 E Š E NJ E

1. Prihvata se prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" iz Podgorice, akt 
zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1428 od 30.10.2017.g. i privrednom 
društvu „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica, emiteru televizijskog programa ,,TV Pink
M", izriče se upozorenje, kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja čl. 55 st. 6, 56 st. 4 i 
57 st. 3 Zakona o elektronskim medijima, člana 19 stav 1 alineja 5) Zakona o medijima ("SI. list 
RCG", br. 51/02 , 62/02, "SI. list CG", br. 46/10, 73/10 i 40/11) čl. 7, 8 st. 1, 11 st. 1 Pravilnika
o programskim standardima u elektronskim medijima („Službeni list Crne Gore", br. 35/11 i 
7/16) i tačke 7.1. Odobrenja za emitovanje broj 0-7V-K-14 od 21.07.2011. godine, prilikom 
emitovanja priloga u informativnoj emisiji „Minut dva" dana 14.10.2017. godine, u 14:00, 17:00, 
19:00 i 20:00 časova i u informativnoj emisiji „Info 2" u terminu od 18:00h.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog:

a. kršenja obaveze emitera da doprinosi cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o 
događajima u zemlji i inostranstvu (član 55 stav 6 Zakona o elektronskim medijima).

b. kršenja obaveze medija da emitovanje radijskog ili televizijskog programa mora da 
ispunjava sljedeće uslove: 1) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i 
mišljenja moraju biti primjereno zastupljeni; 2) vijesti moraju istinito i korektno predočiti 
činjenice i događaje, moraju biti nepristrasne i profesionalno korektne; 3) mišljenja i 
komentari moraju biti odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv; 4) mora se podsticati 
nepristrasnost, uz poštovanje razlika u mišljenjima o političkim ili privrednim pitanjima 
(član 56 stav 4 Zakona o elektronskim medijima).

c. kršenja obaveze emitera da naziv, oznaku, odnosno skraćeni identifikacioni znak
elektronskog medija budu označeni i u slučaju preuzimanja programa drugih emitera 
(član 57 stav 3 Zakona o elektronskim medijima).

d. kršenja obaveze medija da na odgovarajućem mjestu svakog pojedinačnog nosioca 
programskog sadržaja objavi naziv medija od koga je preuzet programski sadržaj ili 
njegov dio (član 19 stav 1 alineja 5 Zakona o medijima).

e. kršenja obaveze emitera da informativnim programom doprinosi nepristrasnom
informisanju javnosti o događajima (člana 7 Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima).

f. kršenja obaveze da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji dužni da 
poštuju načela objektivnosti i nepristrasnosti (član 8 st. 1 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima).

g. kršenja obaveze da informativno-politički programi moraju biti pravični i izbalansirani,
što se postiže objavljivanjem suprotstavljenih stavova (član 11 st. 1 Pravilnika o
programskim standardima u elektronskim medijima).

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

1________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.oro
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardcQ.oro
http://www.ardca.ora


3. Privrednom društvu „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica, nalaže se da usaglasi emitovanje 
programskih sadržaja u okviru programa „ТV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o 
elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i izdatim Odobrenjem za emitovanje.

4. Privredno društvo „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica dužno je da, u skladu sa članom 140 stav
3 Zakona o elektronskim medijima, u programu „TV Pink M", u okviru informativne emisije 
„Minut, dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 časova i informativne emisije „Info 2" u terminu od 
18:00h, objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tač. 1 ovog rješenja koja glasi:

„Agencija ze elektronske medije izrekla je emiteru „TV Pink M" upozorenje zbog kršenja načela 
objektivnosti i nepristrasnosti, odnosno propuštanja da svojim informativnim programom 
doprinosi cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti, na pravičan i izbalansiran način i bez 
tendencioznog promovisanja interesa bilo koje grupe ili pojedinca. Takođe, upozorenje je 
izrečeno zbog kršenja obaveze medija da na odgovarajućem mjestu svakog pojedinačnog 
nosioca programskog sadržaja objavi naziv medija od koga je preuzet programski sadržaj ili 
njegov dio. Upozorenje je izrečeno po prigovoru nacionalnog javnog emitera „Radio Televizija 
Crne Gore" u vezi sa prilogom emitovanom 14. oktobra 2017. godine u informativnoj emisiji 
„Minut dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 i u informativnoj emisiji „Info 2" u terminu od 18:00 
časova".

5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.ardcg.org.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 30. oktobra 2017. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen 
je prigovor Javnog preduzeća „Radio i televizija Crne Gore" Podgorica (u daljem tekstu: RTCG), na rad 
privrednog društva „Pink M Сотрапу" d.o.o. Podgorica (u daljem tekstu: emiter), emitera televizijskog 
programa „Т\/ Pink M" (zaveden kod Agencije pod br. 02-1428 od 30.10.2017.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na prilog emitovan 14. oktobra 2017. godine u informativnim emisijama 
„Minut dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 časova, a povodom sadržaja emitovanih u programu TVCG1 (čiji je 
osnivač podnosilac prigovora), u vezi sa istraživanjima o povjerenju i gledanosti programa javnog servisa.

Po mišljenju podnosioca prigovora, emiter je prekršio čl. 55 st. 6 i 56 st. 4 Zakona o elektronskim 
medijima, član 19 stav 1 alineja 5) Zakona o medijima i čl. 7, 8 st. 1 i 11 st. 1 Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima. Podnosilac prigovora je posebno istakao dio priloga u kojem se, kako 
ističe, navodi da „Javni servis obrađuje mahom teme naručene iz vrha opozicionih partija, a prvi su minuti u 
dnevnicima TVCG, već godinu i više, rezervisani za manjinsku opoziciju. Taj medij mora da plasira upitne 
podatke o povjerenju i gledanosti kako bi opravdali višemjesečne nesavjesne potezč'. Takođe, ono što 
podnosilac prigovora smatra kršenjem člana 19 stav 1 alineja 5) Zakona o medijima je to što je emiter 
emitovao „...priloge RTCG bez naziva medija RTCG od koga je sadržaj preuzet... kao što je  prilog sa Sjednice 
Savjeta RTCG u kojem generalna direktorica navodi da je  važno povjerenje i gledanost koja se povećava na
26.5 odstd'.

Osim toga, podnosilac prigovora ističe da „navedeni prilog pored navođenja friziranih rezultata, 
naručeno i netačno istraživanje, frizirano i izmišljeno istraživanje, sadrži i dokumentaciju RTCG o 
sprovedenom tenderu za istraživanje, aludirajući na br. 26, koji po njihovim navodima Miloš Bešić voli, SMS 
prepisku između Miloša Bešića i novinarke TV PINK M, ... uvredljiva i tendeciozna pitanja upućena Oliveri 
Komar putem SMS, koja prepiska je  javno objavljena

Kako se navodi u prigovoru, „prilog predstavlja grubo kršenje" čl. 55 st. 6 i 56 st. 4 Zakona o 
elektronskim medijima i čl. 7 i 8 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima „imajući 
u vidu da isti sadrži neprimjerene i pristrasne komentare novinara (frizirani rezultati, nesavjesni potezi, 
naručeno i netačno istraživanje, frizirano i izmišljeno istraživanje), SMS prepiske koja se ne može smatrati 
izjavom Miloša Bešića (obzirom da su i prenijeli da je  Miloš Bešić tvrdio da nije dao izjavu 
koju mogu objaviti), uvredljive komentare itd

Podnosilac prigovora takođe ističe da je potrebno „cijeniti da И emiter televizijskog programa TV Pink 
M ' ovakvim prilogom doprinosi nepristrasnom informisanju i poštovanju i promociji osnovnih ljudskih prava i

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.ora

http://www.ardcg.org
mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardcQ.ora


sloboda imajući u vidu neprimjerene i uvredljive komentare 'frizirana, izmišljena istraživanja Miloša Bečića', 
kao i SMS prepiske koje su protivno volji Miloša Bešića objavljene i td.".

Podnosilac prigovora navodi da se u prilogu krši i čl. 11 st. 1 Pravilnika, jer „и osporenom prilogu nije 
objavljen suprotstavljeni stav RTCG'.

Na kraju, podnosilac prigovora predlaže da „Agencija ... izrekne kaznenu mjeru koja odgovara prirodi i 
težini učinjenog prekršaja, a posebno imajući u vidu da je emiteru u više navrata u posljednjih šest mjeseci 
izrečeno upozorenje zbog kršenja programskih standarda vezanih za proizvodnju informativnog programa".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima i Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik).

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimak emitovanih programskih 
sadržaja emitera i sačinio nalaz dana 01.11.2017. godine (akt broj 05-1428/1 od 01.11.2017. god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i čl. 111 i 112 
Zakona o upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do 
kršenja Zakona o elektronskim medijima, Pravilnika i Odobrenja za emitovanje br. O-TV-K-14, Agencija je 
emiteru dostavila predmetni prigovor, sa nalazom Sektora za monitoring i zatražila da u roku od sedam dana 
od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano izjašnjenje na date navode (akt broj 02-1428/2 od
01.11.2017.god.).

Dana 06.11.2017.g., emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden kod Agencije pod br. 
02-1428/3 od 06.11.2017. god.) u kojem se navodi da je spornog dana emitovao prilog „и vezi sa 
istraživanjima Miloša Bešića u kojem se između ostalih pominje i istraživanje koje je Bešić radio za potrebe 
Javnog servisa".

Emiter se poziva na čl. 4 stav 1 Pravilnika, kojim se definiše javni interes, pa ukazuje „javni interes je 
da se zna kako se troši i primjenjuje 11 miliona eura građana Crne Gore koje je  na raspolaganju Javnom 
preduzecu RTCG-Javnom servisu, servisu svih građana, koji se finansira iz budžeta. A sumnja se da sprovodi 
antidržavnu politiku, te da je  evidentan uticaj opozicionih struktura i tome je  crnogorska javnost svjedok više 
od godinu, te pomenuti dio vijesti ne predstavlja stav televizije Pink M već stanje, kojem je  javnost svjedok, a 
što se jasno može zaključiti i na osnovu jednog gledanja neke od informativnih emisija RTCG-a koji plaćaju svi 
crnogorski građanT.

Povom navoda iz prigovora o „pristrasnom i neizbalansiranom izvještavanju o istraživanju Miloša 
Bešića", emiter ističe da je kao izvor koristio jedine relevantne podatke o istraživanju (Telekom-a) koji su 
dostupni svakom emiteru a koji se i te kako razlikuju od istraživanja agencije De facto koje su čelnici Javnog 
servisa objavili i kojima je nanijeta ogromna šteta našoj medijskoj kući. Time je  ispoštovan član 4 stav 1 
Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima a koji se odnosi na načelo tačnostT.

U pogledu navoda da „и osporenom prilogu nije objavljen suprotstavljeni stav RTCG', emiter ističe da 
je ,,u prilogu ispoštovano pravilo 'druge strane"', time što su „da prokomentariišu pomenuto istraživanje 
pozvani predstavnici agencije De facto Miloš Bešić i Olivera Komar čiji su stavovi i prezentovani javnostT, dok 
su krivci za to što nije emitovan stav RTCG „upravo zaposleni u RTCG koji danima odbijaju komunikaciju sa 
novinarima (emitera)', kao i da „čelnici Javnog servisa n/jesu iskoristili pravo na ispravku i odgovor iz člana 26 
Zakona o medijimd', pa konačno predlaže da se prigovor odbije kao neosnovan.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u 
snimke emitovanih sadržaja, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Emiter je, dana 14. oktobra 2017. godine, u informativnoj emisiji „M inut, dva" u terminu od 
14:00:18 do 14:06:53 sati (6 minuta 35 sekundi) emitovao prilog koji je predmet prigovora.

Prilog počinje sljedećim novinarskim tekstom:

Novinarski tekst -  (OFF1): Javn i servis obrađuje mahom teme naručene iz vrha opozicionih i 
marginalnih političkih partija a prvi su minuti u dnevnicima Televizije Crne Gore već godinu i  više, 
rezervisani za manjinsku opoziciju. Taj mediji onda mora da plasira upitne podatke o povjerenju i 
gledanosti kako bi opravdali višemjesečne nesavjesne poteze. Iako je  javni servis medij koji plaćaju 
svi građani, a njihova je  volja provjerena na jedinom kredibilnom ispitu, na izborima, Radio Televizija 
Crne Gore mahom zastupa interese manjine. Kako bi to bilo opravdano prezentuje naručena

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora


istraživanja gledanosti koja je  radila Agencija Defakto i to na uzorku od nešto preko hiljadu ispitanika, 
a prema kojem RTCG bilježi, navodno, odlične rezultate i skok sa 23,5 na 26,5 procenata.

Kao pokrivalice za navedeni novinarski tekst koriste se djelovi snimaka emitovanih u emisiji „Dnevnik" 
RTCG na kojima se vide predstavnici opozicionih partija, urednik dnevnog lista „Dan" Nikola Marković 
(u donjem desnom dijelu ekrana, označeno kao materijal RTCG), slika (screenshot) teksta sa portala 
(nije jasno vidljivo kojeg) „Rast povjerenja i gledanosti TVCG", i zumirani djelovi teksta u kojem su 
markirani djelovi „sa 23,5na 26,5, „Agencija Defaktd' i „1004 ispitanika".

Novinarski tekst -  (OFF1): „Defakto je  agencija koja, osim što radi istraživanja gledanosti, radi 
istraživanja za potrebe medija. A kako piše na sajtu i savjetuje ih. U poslednje vrijeme Defakto Miloša 
Bešića savjetuje i istražuje samo za opoziciju. On je  između ostalog bio i tvorac ideje koja je  doživjela 
fijasko evropskog lica spajanja SDP-a i Pozitivne. Ponosno su se onomad rezultatima koji se kose sa 
relevantnim istraživanjem gledanosti televizija u Crnoj Gori, dostupnim svakom emiteru, pohvalili i 
čelni ljudi javnog servisa."

Kao pokrivalice se koriste: slika (screenshot) web stranice Agencije Defakto, snimci na kojima se 
prikazuju g-din Miloš Bešić, predstavnici Socijaldemokratske partije i partije Pozivna Crna Gora (i 
njihovih lidera), te snimci sa sjednice Savjeta RTCG. Dio navedenog priloga je pokriven i grafički 
predstavljenim („chart column") podacima o gledanosti na kojima RTCG za 2016. godinu zauzima 
treće, a za 2017. godinu četvrto mjesto. Ni na snimcima, ni drugim opisanim kadrovima nije vidljiv 
izvor podataka koji se prikazuju, bilo da je riječ o dokumentu ili drugom izvoru.

Slijede snimci izjava predstavnika Radio Televizije Crne Gore sa Sjednice Savjeta RTCG. Na prikazanim
snimcima nije vidljiv izvor.

G-đa Andrijana Kadija / „Ono što je naročito važno, jeste to povjerenje i jeste gledanost koja se 
povećala na 26,5 odsto ...".

G-din Vladan Mićunović;//...5a nama neće biti nikakvog problema, znamo šta nam je  činiti...".

G-din Goran Đurović: „Razlika između Televizije Vijesti i Radio Televizije Crne Gore, odnosno
Televizije Crne Gore je  sada manja nego ikad...

Novinarski tekst -  (OFF1): „Pink M je konsultovao relevantne ugledne agencije i došli smo do 
saznanja da se podaci drastično razlikuju od onih koje je  po porudžbini radila Agencija Defakto. Pošto 
je netačnim istraživanjem Defakto pokušao da nanese štetu našoj Televiziji, a koja je  lider na 
medijskom nebu i najgledanija u Crnoj Gori pozvali smo glavnog metodologa i suvlasnika Defaktoa, u 
ime redakcije Pink M televizije, Miloša Bešića da ga pitamo o nelogičnostima u istraživanjima. On nam 
je međutim u SMS prepisci odgovorio da kao suvlasnik ne zna ko je radio istraživanje, niti ko je  klijent 
koji je  podatke pustio u javnost, i  dodao kako ne može da ih komentariše. Nije nam dalje odgovorio ni 
na sledeća pitanja.

Govorni dio se pokriva snimcima zgrade Televizije Pink M, kao i ranije prikazanim kadrovima: slika 
(screenshot) teksta sa portala (nije vidljivo kojeg) „Rast povjerenja i gledanosti TVCG" i zumiranim 
djelovima teksta u kojem su markirani djelovi „sa 23,5 na 26,5*, „Agencija Defaktd' i „1004 
ispitanikd', grafički predstavljenim („chart column") podacima o gledanosti na kojima RTCG za 2016. 
godinu zauzima treće a za 2017. godinu četvrto mjesto, snimcima na kojima se prikazuje g-din Miloš 
Bešić.

Novinarski tekst -  (OFF2): „Ко je  je klijent koji je  te podatke pustio u javnost o kojem govorite u 
SMS prepisci? Da И je  taj klijent mogao da objavi frizirane rezultate koji njemu odgovaraju?"

Kao pokrivalica za navedeni dio priloga koristi se statična slika (slajd) na kojoj se pored fotografije M. 
Bešića ispisuje tekst iz govornog dijela priloga.

Novinarski tekst -  (OFF1): „Bešić je crnogorsku javnost ostavio bez odgovora, i tvrdio da nam nije 
dao izjavu koju možemo objaviti, iako je od samog starta ljubazno upoznat da razgovara sa 
novinarkom naše kuće. Slična pitanja postavili smo i suvlasnici Defaktoa, Oliveri Komar koja nam je, 
takođe, kazala da istraživanje nije rađeno za potrebe javnosti, i dodala da ona ne komentariše 
politiku.

Dio priloga je pokriven snimcima, bez prostornih ili vremenskih određenja, na kojima se prikazuju g- 
din Miloš Bešić i g-đa Olivera Komar.

4
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.ora


Prilog se nastavlja snimcima zgrade Radio Televizije Crne Gore, tokom kojeg ide govorni dio:

Novinarski tekst -  (OFF1): „Ni od nje nijesmo dobili odgovor ko je misteriozni klijent, koji je  kako i 
Bešic i Komar napominju, protivno ugovoru podatke pustio u javnost"

Tekst u nastavku je pokriven se statičnom slikom (slajd) na kojoj se pored fotografije 0. Komar 
ispisuje tekst iz govornog dijela priloga. Novinarka tokom ovog dijela priloga čita tekst koji se 
prezentira kao odgovori 0. Komar. Nije jasno na koji način su dobijeni odgovori na postavljena 
novinarska pitanja.

Novinarski tekst -  (0FF3): „Kao što rekoh ugovor nam to ne dozvoljava. Mi nismo pustili podatke, 
niti smijemo po ugovoru."

Novinarski tekst -  (0FF2): „Možete ii nam, molim vas, reći da ii je  tačno da je  klijent mogao da 
objavi frizirane rezultati istraživanja koji njemu odgovaraju?"

Novinarski tekst -  (OFF3): „Nije, po ugovoru ne bi smio."

Novinarski tekst -  (OFF2): „Prema vašem mišljenju da И je etički da se objavljuju ankete na ovaj 
način?"

Novinarski tekst -  (OFF3): „То je pitanje za neko udruženje medija."

Novinarski tekst -  (OFF2): „Da ii vi vidite određenu pravnu iii neku drugu nelogičnosti u tome što 
ste kao zaposlena na fakultetu i suvlasnica agencije koja radi istraživanje javnog mnjenja, ali i kako 
na vašem sajtu defakto.me piše pruža usluge savjetovanja klijentima, a među našim klijentima, kako 
takođe piše na sajtu, n/jesu samo medijske kuće, nego i političke partije?"

Novinarski tekst -  (0FF3): „Ne postoji nikakva pravna smetnja da zaposleni bilo gdje bude vlasnik 
određene privatne firme."

Novinarski tekst -  (OFF): „Odgovore na suštinska pitanja Bešić i  Komar nemaju. A naručeno i 
netačno Bešićevo istraživanje kojim se javni servis ponosno hvali nije ni prvo ni jedino podmetnuto 
istraživanje Agencije Defakto.”

Tekst se pokriva snimcima na kojima se prikazuju g-din Miloš Bešić i g-đa Olivera Komar, snimcima sa 
sjednice Savjeta RTCG i, ranije prikazanim, grafički predstavljenim („chart column") podacima o 
gledanosti na kojima RTCG za 2016. godinu zauzima treće a za 2017. godinu četvrto mjesto.

Novinarski tekst -  (OFF): „Prije pobjedonosne prezentacije istraživanja na Savjetu Javnog servisa 
koji je  na najnižoj gledanosti u poslednjih više godina, prema jedinom relevantnom istraživanju, na 
Televiziji Vijesti je  predstavljeno istraživanje u kojem je  navedeno da DPS podržava 38 odsto građana, 
Demokratsku Crnu Goru 26,1 odsto, a DF 12,2 odsto građana Crne Gore.

Kao pokrivalica se koriste snimci Televizije Vijesti na kojima je prikazana infografika sa podacima koji 
se daju u govornom dijelu priloga. Snimci su u donjem desnom uglu označeni kao „materijal Vijesti".

Novinarski tekst -  (OFF): „Podsjećamo cijenjene građane, Miloš Bešić u izmišljenim i frizirani 
istraživanjima veoma voli broj 26,1. Prošle godine je  dok je radio istraživanje za koaliciju Ključ i 
Lekiću, MiHću i Rakčević predviđao fantastičan rezultat 26,1 odsto kao ovih dana Demokratama. 
Uvaženi građani se sjećaju da je koalicija Ključ u čijem se sastavu čak tri partije DEMOS, SNP i URA 
osvojila svega 11,05. Koalicija se raspala i ne mogu formirati ni poslaničke klubove zbog lošeg 
rezultata. Nameće se zaključak da i Demokrate, nastale takođe od nezadovoljnih članova više partija, 
prema Bešićevim istraživanjima čeka ista sudbina kao i Ključ, više nego dupio manje glasova nego što 
im prognozira Defakto."

Tekst se pokriva snimcima na kojima se prikazuju M.Bešić (uz insertovanu grafiku („26,1!'), snimcima 
na kojima se prikazuju lideri i predstavnici koalicije „Ključ", slikama (screenshot) tekstova sa portala 
(nije jasno vidljivo kojih): „Za koaliciju 'trojke' 26,1 odsto građana", „Za DPS 38 odsto građana, 
Demokrate 26.1, DF 12.2, Bečić dobija Đukanovića ako su samo njih dvojica na listi" (markiran dio 
„Demokrate 26,1"), te kadrovima dokumenata na kojima je markiran rezultat na izborima koalicije 
Ključ.

Novinarski tekst -  (OFF): „Koliko Bešć voii, ali i koliko ga prati broj 26 pokazuje i činjenica da je za 
tender za istraživanje za RTCG, koji je  kako saznajemo dobila Bešićeva agencija, a odnosi se na

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

5 __________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


istraživanje za oktobar 2017. i maj 2018. cijena skočila sa 22.000 na 26.000 eura, a redni broj iz 
plana javnih nabavki je  takođe 26. A kada se igra nečista igra brojevima neminovni su propusti.

Dio priloga je pokriven snimcima na kojima se prikazuje M.Bešić, zgrada RTCG, slikama (screenshot) 
veb stranice Agencije Defakto i tenderske dokumentacije RTCG.

Prilog se nastavlja snimcima (označenim kao „materijal Vijesti") na kojima se prikazuje infografika sa 
podacima o podršci partijama, i u nastavku djelovima iz informativnih emisija Televizije Vijesti u 
kojima se vidi promjena u prikazanim podacima (kako se čuje u govornom dijelu).

Novinarski tekst -  (OFF): „Ра se na Vijestima onomad u svega dva sata suštinski promijenio 
rezultat Bešićevog istraživanja. U snimku će vidjeti cijenjeni građani kako Vijesti i opozicija ne umiju ni 
da iskoriste naručena istraživanja od Def akta."

Voditeijka TV Vijesti: „Uvaženi gledaoci, dobar dan. Ovo su Vijesti u pola pet. "

Novinar TV Vijesti - (OFF): „Kada bi se na listi našli samo Đukanović i Bečić, za Đukanovića bi 
glasalo 52,6 a za Bečića 47,4 posto onih koji bi izašli na izbore."

Voditeijka TV Vijesti: „Dobro veče u Vijestima u pola sedam."

Novinar TV Vijesti - (OFF): „Kada bi se na listi našli samo Đukanović i Bečić, Bečić bi pobijedio sa
52,6 posto, za Đukanovića bi glasalo 47,4 posto onih koji bi izašli na izbore."

Prilog je 14.10.2017. godine emitovan u okviru informativne emisije „Minut, dva" u terminima od 
14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 sata, i u okviru informativne emisije „Info 2" u terminu od 18:00h.

2. Članom 55 st. 6 Zakona o elektronskim medijima određeno je da je emiter dužan da doprinosi 
slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima 
u zemlji i inostranstvu.

3. Članom 56 st. 4 Zakona o elektronskim medijima propisano je da emitovanje radijskog ili televizijskog 
programa mora da ispunjava sljedeće uslove: 1) događaji se moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi
i mišljenja moraju biti primjereno zastupljeni; 2) vijesti moraju istinito i korektno predočiti činjenice i 
događaje, moraju biti nepristrasne i profesionalno korektne; 3) mišljenja i komentari moraju biti 
odvojeni i njihov izvor ili autor prepoznatljiv; 4) mora se podsticati nepristrasnost, uz poštovanje 
razlika u mišljenjima o političkim ili privrednim pitanjima.

4. Zakonom o elektronskim medijima, u članu 57 stav 3, propisano je da naziv, oznaka, odnosno skraćeni 
identifikacioni znak elektronskog medija moraju biti označeni i u slučaju preuzimanja programa drugih 
emitera.

5. Zakonom o medijima, u članu 19 stav 1 alineja 5, propisana je obaveza medija da na odgovarajućem 
mjestu svakog pojedinačnog nosioca programskog sadržaja objavi naziv medija od koga je preuzet 
programski sadržaj ili njegov dio, osim ako je međusobnim ugovorom drukčije određeno.

6. Članom 7 stav 1 alineja a) Pravilnika propisana je obaveza emitera koji proizvode (uređuju i emituju) 
informativni program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose slobodnom, 
istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i 
inostranstvu.

7. Članom 8 st. 1 Pravilnika je predviđeno da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji 
dužni da poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane 
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.

8. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih medija da činjenično 
izvještavanje jasno odvoje od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično uvjerenje i mišljenje 
urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način njenog predstavljanja. 
Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i sličnim sadržajima s ciljem 
promjene njihovog osnovnog smisla /zlonamjerno skraćivanje ili montiranje djelova sadržaja i si./, 
odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju osnovni smisao saopštenog.

9. Članom 4 Pravilnika definisano je načelo objektivnosti kao obaveza elektronskih medija da u 
informativnim programima svako stanovište predstave na objektivan način, bez uređivačkih 
intervencija i komentara kojima bi se favorizovala jedna strana, ili neistinito predstavio predmet 
informativnog sadržaja. Kada između elektronskog medija i pojedinaca i/ili organizacija postoji

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora


interesna povezanost, onda se ta povezanost u programu mora jasno naglasiti.

10. Pravilnikom, u članu 11 stav 1, propisano je da programski sadržaji, a naročito informativno-politički i 
programi o tekućim događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem 
suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u 
obradi određene tematike.

11. Polazeći od prava na slobodu izražavanja i uređivačku autonomiju, mediji su slobodni da određenu 
pojavu, događaj iii slično tretiraju na različiti način, a da pri tome ne prekrše propise, kao i da u skladu 
sa svojom uređivačkom politikom, komentarišu pojave, događaje i postupke pojedinaca, uz obavezu da 
komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih koji se odnose na istu temu pri 
čemu moraju voditi računa o normama propisanim Zakonom o elektronskim medijima i Pravilnikom.

12. Emitovani prilog može se posmatrati kao komentar emitera povodom uređivačke politike RTCG, kao 
nacionalnog javnog servisa, što se može smatrati pitanjem od interesa za javnost. Ne može se dovesti 
u pitanje pravo emitera da u, skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, pribavlja, objavljuje i 
prenosi informacije od interesa za javnost. Postojanje sumnje u pouzdanost i vjerodostojnost podataka 
o povjerenju i gledanosti programa javnog servisa, kao i uslova i postupka pribavljanja i korišćenja tih 
podataka, predstavlja pitanje od interesa za javnost. Zbog toga se može zaključiti da je emiter dao 
doprinos blagovremenom, ali ne i nepristrasnom i cjelovitom informisanju javnosti.

13. Emitovanje navoda koji glasi: Javn i servis obrađuje mahom teme naručene iz vrha opozicionih i 
marginalnih političkih partija a prvi su minuti u dnevnicima Televizije Crne Gore već godinu i više, 
rezervisani za manjinsku opoziciji/', kao i da „Radio Televizija Crne Gore mahom zastupa interese 
manjine" predstavlja iznošenje stava emitera o javnom servisu i njegovoj uređivačkoj politici, na koje 
on ima pravo u okviru svoje slobode izražavanja i prava da komentariše pojave, događaje i postupke 
pojedinaca.

14. Ipak, polazeći od ozbiljnosti navoda, ne može se naći opravdanje za iznošenje stava da javni servis 
„...plasira upitne podatke o povjerenju i gledanosti", kao i da „prezentuje naručena istraživanja 
gledanost?', a da se ne objavi stav RTCG (podnosioca prigovora) na koga se prilog odnosi. Na taj način 
emiter nije na pravičan i izbalansiran način omogućio predstavljanje svog ali i stava lica na koje se 
prilog odnosi, a time je prekršeno i načelo nepristrasnosti.

15. Mišljenje urednika ili novinara uticalo je na način predstavljanja teme priloga, pa je komentar novinara 
(voditelja) da „naručeno i netačno Bešićevo istraživanje kojim se javni servis ponosno hvali nije ni prvo 
ni jedino podmetnuto istraživanje Agencije Defaktd', predstavljen kao činjenično stanje odnosno dio 
izvještaja o događaju, što čini suštinu priloga. Emiter navodi da je „konsultovao relevantne ugledne 
agencije i došli smo do saznanja da se podaci drastično razlikuju od onih koje je  po porudžbini radila 
Agencija Defakto", ali iako je dio navedene izjave pokriven slikom koja sadrži grafički prikaz podataka
o gledanosti prema kojima RTCG, za 2016. godinu zauzima treće, a za 2017. godinu četvrto mjesto, ne 
može se zaključiti koji je izvor podataka koji se prikazuju.

16. Uvažavajući pravo emitera da komentariše, pa i kritikuje rad i rezultate drugih emitera, ne može se 
opravdati iznošenje navoda da „naručeno i netačno Bešićevo istraživanje kojim se javni servis ponosno 
hvaii nije ni prvo ni jedino podmetnuto istraživanje Agencije Defaktd'. Emiter je propustio da pribavi i 
objavi stav RTCG i/ili lica na koje se ovaj navod odnosi. Na taj način, i u ovom slučaju je propustio da 
predmetnim prilogom doprinese cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o temi koja je 
predmet sadržaja.

Na taj način emiter nije na pravičan i izbalansiran način omogućio predstavljanje svog i stava lica na 
koga se navodi odnose, već je tendenciozno promovisao samo stavove „jedne strane", što je suprotno 
članu 55 st. 6 i 56 st. 4 Zakona i čl. 11 st. 1 Pravilnika.

17. Iako je u više navrata naveo da se podaci o gledanosti i povjerenju u programe javnog servisa „kose 
sa relevantnim istraživanjem gledanosti televizija u Crnoj Gori", emiter je propustio da pruži 
informacije o kojem istraživanju je riječ, ko ga je i za koga radi(o) i na osnovu koje metodologije. Na 
osnovu izjašnjenja emitera može se zaključiti da se radi o istraživanju „Telekoma", ali ne i o tome da li 
su javni servis i emiter imali pravo da, eventualno, dostupne podatke o gledanosti ili povjerenju koriste 
za objavljivanje u javnosti. Pored toga, emiter je za istraživanje o gledanosti i povjerenju u programe 
javnog servisa, koje je uradila agencija „Defakto", iznio stav da se radi o „netačnom istraživanju", te da 
se podaci iz, po njemu, „relevantnog istraživanja gledanosti televizija u Crnoj Gori", „...drastično 
razlikuju od onih koje je po porudžbini radila Agencija Defakto". Svoje stavove opravdava time što je,

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora


kako kaže, „konsultovao relevantne ugledne a g e n c ije Na ovaj način različita stanovišta nije 
predstavio na objektivan način, već je svojim komentarima favorizovao samo svoje stavove, čime je 
prekršeno načelo objektivnosti.

18. U prilogu je navedeno da se emiter obratio „glavnom metodologu i suvlasniku Defaktoa, ..., Milošu 
Bešiću da ga pita o nelogičnostima u istraživanjima", te da je tim povodom dobio SMS odgovor u 
kojem M.Bešić kaže da „kao suvlasnik ne zna ko je  radio istraživanje, niti ko je klijent koji je  podatke 
pustio u javnost, i dodao kako ne može da ih komentarišd'. Iako je u nastavku priloga rekao da 
M.Bešić „nije ... dalje odgovorio na siedeća pitanja", emiter je prilog nastavio emitovanjem pitanja u 
kojem se kaže: „Ко je  je  klijent koji je  te podatke pustio u javnost o kojem govorite u SMS prepisci? Da 
И je  taj klijent mogao da objavi frizirane rezultate koji njemu odgovaraju?". Ovakvom uređivačkom 
intervencijom, emiter je na sugestivan i tendenciozan način predstavio svoj stav da podaci o 
povjerenju i gledanosti programa javnog servisa predstavljaju „frizirane rezultatef. Uz uvažavanje 
prava emitera da traži i objavljuje informacije i podatke od značaja za sprječavanje obmanjivanja 
javnosti i razotkrivanje nekompetentnosti, ne može se opravdati objavljivanje ovakvih navoda a da se 
ne objavi i stav podnosioca prigovora.

Pokušaj pribavljanja i objavljivanja stavova predstavnika Agencije Defakto, kao nekoga ko je 
predmento istraživanje uradio, ne može se smatrati da je emiter obezbijedio da se čuje suprostavljeni 
stav podnosioca prigovora, odnosno lica na koje se ovi negativni navodi odnose.

Na ovaj način lično uvjerenje i mišljenje urednika i novinara diskriminatorno su uticali na način 
predstavljanja teme samog priloga, čime je prekršeno načelo nepristrasnosti.

19. Emiter je koristio djelove emitovanih programskih sadržaja podnosioca prigovora, i to snimke izjava 
predstavnika RTCG sa Sjednice Savjeta RTCG, ali na prikazanim snimcima nije označen izvor preuzetih 
sadržaja, što je suprotno čl. 57 st. 3 Zakona o elektronskim medijima i čl. 19 st. 1 alineja 5) Zakona o 
medijima.

Emiter nije označio izvor preuzetih sadržaja u dijelu u kojem se emituje izjave A.kadija {„Ono što je  
naročito važno, jeste to povjerenje i jeste gledanost koja se povećala na 26,5 odsto ..."), V. 
Mićunovića {„...Sa nama neće biti nikakvog problema, znamo šta nam je činiti...") i G.Đurovića 
{„Razlika između Televizije Vijesti i Radio Televizije Crne Gore, odnosno Televizije Crne Gore je sada 
manja nego ikad...".), prikazani su kadrovi sa sjednice Savjeta RTCG-a, bez oznake o izvoru 
materijala. Da je riječ o snimcima prikazanim u emisiji „Dnevnik", koju je emitovao podnosilac 
prigovora, može se zaključiti na osnovu grafičkih insertacija (vvatermark) u donjem dijelu ekrana, koja 
je prepoznatljiva za ovu emisiju.

Može se zaključiti da je opravdan podneseni prigovor, kao i da emiter nije doprinio cjelovitom i 
nepristrasnom informisanju javnosti, da je emitovao sadržaj koji nije bio ni pravičan ni izbalansiran, da je 
emitovanjem priloga tendenciozno promovisao samo svoje stavove.

Takođe, može se zaključiti da je opravdan prigovor da je emiter propustio da na adekvatan način 
označi izvor preuzetog predmetnog sadržaj od drugog emitera, odnosno podnosioca prigovora.

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tač. 7.1 izdatih odobrenja za 
emitovanje br. O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine i članu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene 
sadržaje, može se utvrditi da je emiter objavljivanjem spornog programskog sadržaja, prekršio čl. 55 st. 6, 56 
st. 4 i 57 st. 3 Zakona o elektronskim medijima, člana 19 stav 1 alineja 5) Zakona o medijima i čl. 7, 8 st. 1, 
11 st. 1 Pravilnika, zbog kršenja načela objektivnosti i nepristrasnosti, odnosno propuštanja da doprinosi 
cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti, na pravičan i izbalansiran način, kao i da je propustio da na 
adekvatan način označi izvor preuzetog predmetnog sadržaj od podnosioca prigovora.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 139, 140, 141, 143 i 144. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče 
upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa 
'TV Pink M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije i 
izdatim odobrenjima za emitovanje.

Prilikom izricanja upravno-nadzorne mjere, direktor Agencije je imao u vidu da je izrečena mjera 
srazmjerna prirodi i težini prekršaja, kao i da se može očekivati da će upozorenje biti dovoljno da emiter 
ubuduće ne ponovi protivpravno ponašanje.

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

8________________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardCQ.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardCQ.ora
http://www.ardca.ora


Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije „Minut, dva" u 14:00, 17:00, 19:00 i 20:00 
časova i u informativnoj emisiji „Info 2" u terminu od 18:00h.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
- Privredno društvo „Pink M Сотрапу" d.o.o.
- Savjet „Radio i Televizija Crne Gore", predsjednik
- „Radio i Televizija Crne Gore" d.o.o., izvršni direktor
- Arhiva

9
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardCQ.org 

www.ardcg.oro

mailto:ard@ardCQ.org
http://www.ardcg.oro

