
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02-261/1 
Podgorica, 20.03.2019. godine

Na osnovu člana 99 stav 1 alineja 4 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", br. 
56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru NVO "Media centar" i NVO "Centar za 
građansko obrazovanje" iz Podgorice (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-261 od
18.02.2019.g.), direktor Agencije za elektronske medije donosi

RJEŠENJE

1. Odbija se prigovor NVO "Media centar" i NVO "Centar za građansko obrazovanje" iz Podgorice, 
na rad privrednog društva "Nova M" d.o.o. iz Podgorice, emitera televizijskog programa "TV 
Nova M" (zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-261 od 18.02.2019.g.), jer 
je već sproveden upravni postupak u istoj upravnoj stvari.

3. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 18.02.2019. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) 
dostavljen je prigovor NVO "Media centar" i NVO "Centar za građansko obrazovanje" iz Podgorice, na 
rad privrednog društva "Nova M" d.o.o. iz Podgorice, emitera televizijskog programa "TV Nova M" 
(zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-261 od 18.02.2019.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na prilog u informativnoj emisiju „Centralni dnevnik", posvećen 
građanskim protestima održanim 16.02.2019.g. u Podgorici. Prilog je emitovan dana 17. februara 
2019. godine u terminu od 18:06:46 do 18:12:27 sati. U njemu je, kako navode podnosioci prigovora, 
emiter prekršio čl. 7, 8 st. 1 i 11 st. 1 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima 
(„Si. list Crne Gore", br. 35/11, 7/16 i 8/19, u daljem tekstu: Pravilnik), koji se odnosi na proizvodnju 
informativnog programa.

Članom 99 st. 1 alineja 4 Zakona o upravnom postupku propisano je da će nadležni organ 
odbiti zahtjev stranke za pokretanje upravnog postupka rješenjem, ako je u istoj upravnoj stvari već 
pokrenut drugi upravni postupak ili sudski postupak ili je u toj upravnoj stvari već bilo odlučeno 
pravosnažnim rješenjem kojim je stranci bilo priznato pravo ili određena neka obaveza.

Ispitujući sadržaj prigovora, utvrđeno je da u istoj upravnoj stvari, Agencija već sprovela drugi 
postupak.

Naime, dana 18. februara 2019. godine, Agenciji dostavljen je prigovor gospodina Željka 
Ivanovića iz Podgorice, na rad privrednog društva „Nova M" d.o.o. Podgorica (u daljem tekstu: 
emiter), emitera televizijskog programa „TV Nova M" (zaveden kod Agencije pod br. 02-257 od
18.02.2019.g.). Prigovor se odnosi na istu emisiju, „Centralni dnevnik", emitovanu 17. februara 2019. 
godine, u okviru programa „TV Nova M", u 18:00 sati, u kojem je kako navodi podnosilac, emiter 
prekršio čl. 7, 8 i 11 Pravilnika, dakle i u ovom slučaju standarde vezane za proizvodnju informativnog 
programa. Agencija je na osnovu informacija i navoda sadržanih u tom prigovoru, kao i uvida u snimak 
emitovanog sadržaja televizijskog programa „TV Nova M ", emiteru izrekla upozorenje, kao upravno- 
nadzornu mjeru zbog kršenja odredbi čl. 7, 8 i 11 Pravilnika (akt broj 02-257/4 od 20.03.2019.god.).

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora


Agencija je nakon detaljnog pregleda utvrdila da je emlteru Izrekla upozorenje zbog kršenja 
programskih standarda u emisiji „Centralni dnevnik" od 17. februara 2019. godine koji su dio 
standarda vezanih za proizvodnju informativnog programa, a obuhvataju i standarde na koje su u 
svom prigovoru ukazale NVO "Media centar" I NVO "Centar za građansko obrazovanje"

U skladu sa navedenim zaključeno je da povodom prigovora broj 02-261 od 18.02.2019. 
godine ne može biti pokrenut postupak, jer je u konkretnom slučaju već sproveden upravni postupak u 
istoj upravnoj stvari.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno članu 99 stav 1 alineja 4 Zakona o upravnom postupku, donio odluku kao i dispozltivu ovog 
rješenja.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

Prilog:
- Rješenje Agencije za elektronske medije (akt broj 02-257/4 od 20.03.2019.god.)

Dostavljeno:
- NVO "Medla centar"
- NVO "Centar za građansko obrazovanje"
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

2_____________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcQ.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcQ.org


Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  257/4 
Podgorica, 20.03.2019. godine

Na osnovu čl. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 
46/10, 40/11, 53/11, 6/13, 55/16 i 92/17) i čl. 18 i 116 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", 
56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru gospodina Željka Ivanovića iz Podgorice, akt zaveden 
kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-257 od 18.02.2019.g., direktor Agencije za elektronske 
medije donosi

R J E Š E N J E

1. Prihvata se prigovor gospodina Željka Ivanovića iz Podgorice, akt zaveden kod Agencije za 
elektronske medije pod br. 02-257 od 18.02.2019.g. i privrednom društvu „Nova M" d.o.o. 
Podgorica, emiteru televizijskog programa ,,TV Nova M", izriče se upozorenje, kao
upravno-nadzorna mjera zbog kršenja čl. 7 tač. 1), 8 st. 1 i 2 i 11 st. 1 i 2 Pravilnika o 
programskim standardima u elektronskim medijima („Službeni list Crne Gore", br. 35/11, 7/16 i 
8/19) i tačke 7.1. Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine, prilikom 
emitovanja priloga u informativnoj emisiji „Centralni dnevnik" dana 17. februara 2019. godine 
u u terminu od 18:06:46 do 18:12:27 sati.

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog:

a. kršenja obaveze emitera da informativnim programom doprinosi cjelovitom i 
nepristrasnom informisanju javnosti o događajima u zemlji (člana 7 tač. 1 Pravilnika o 
programskim standardima u elektronskim medijima).

b. kršenja obaveze elektronskih medija da u proizvodnji informativnih programa poštuju 
načelo nepristrasnosti kao i da različiti pristupi i mišljenja moraju biti profesionalno i 
korektno zastupljeni (član 8 st. 1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima).

c. kršenja obaveze da informativno-politički programi moraju biti pravični i izbalansirani i 
uslova da se programskim sadržajima ne smiju tendenciozno promovisati interesi bilo 
koje grupe ili pojedinca (član 11 st. 1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u 
elektronskim medijima).

3. Privrednom društvu „Nova M" d.o.o., nalaže se da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u
okviru programa ,,TV Nova M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima,
podzakonskim aktima Agencije i izdatim Odobrenjem za emitovanje.

4. Privredno društvo „Nova M" d.o.o. dužno je da, u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona o
elektronskim medijima, u programu ,,TV Nova M", u okviru informativne emisije „Centralni
dnevnik" u terminu od 18:00 sati, objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 ovog rješenja 
koja glasi:

„Agencija ze elektronske medije izrekla je emiteru 'TV Nova M' upozorenje zbog kršenja 
obaveze emitera da informativnim programom doprinosi cjelovitom i nepristrasnom 
informisanju javnosti o događajima u zemlji i obezbjeđuje da različiti pristupi i mišljenja budu 
profesionalno i korektno zastupljeni. Emiter je prekršio i obavezu da informativno-politički 
programi moraju biti pravični i izbalansirani i da ne smiju tendenciozno promovisati interese 
bilo koje grupe ili pojedinca. Upozorenje je izrečeno po prigovoru gospodina Željka Ivanovića u 
vezi sa prilogom u informativnoj emisiji „Centralni dnevnik" emitovanoj dana 17. februara 
2019. godine".

5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 
15 dana od dana njegovog prijema.

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcq.org

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardcq.org


6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemcq.ora.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Dana 18. februara 2019. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) 
dostavljen je prigovor gospodina Željka Ivanovića iz Podgorice, na rad privrednog društva „Nova M" d.o.o. 
Podgorica (u daljem tekstu: emiter), emitera televizijskog programa ,,TV Nova M" (zaveden kod Agencije pod 
br. 02-257 od 18.02.2019.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na prilog emitovan u informativnim emisijama „Centralni dnevnik" 
dana 17. februara 2019. godine u terminima od 18:00 sati.

Na početku, podnosilac prigovora ističe da je ,,u informativnoj emisiji 'Centralni dnevnik' od
17.02.2019. objavljen novi propagandistički prilog Nove M TV u kome se, po već poznatoj i godinama 
praktikovanoj šemi, medijska grupa 'Vijesti' i njeni osnivači Željko Ivanović i Midorag Perovlć, brutalno 
kleveću i optužuju za najteža krivična djela kao što je organizacija i priprema puča, bez bilo kakvog suvislog 
argument, a kamo II dokaza".

Podnosilac prigovora ukazuje da je predmetni prilog koji je „posvećen posljednjim protestima 
građana u Podgorica umjesto profesionalnog izvještaja imao prilog 'sačekušu' u kome uredništvo Nove M uz 
pomoć", kao se navodi „takozvanih novinara i gostiju, linčuje kritičare režima. Dovodeći ih u vezu sa 
organizacijom protesta i nasilnim preuzimanjem vlasti."

Podnosilac prigovora je posebno ukazao na djelove priloga:

- '...Malobrojnost protesta u organizaciji opozicije, proopozicionih NVO i proopozicionih medija od 
sinoć pokazala je koliko je slaba ta organizacija...

'... Sinoćnji protest opet je pokazao u stvari loš rejting i slabost opozicije u prkos tome što ih 
podržavaju proopozicione NVO i njima bliski tabloidni mediji...

'... Opozicija kako je bio slučaj ranije sa duvanskom i sličnim podmetanjima koristi montirane afere 
za vanisntitucionalno djelovanje i pritisak na vlast...', gdje se, kako se navodi, navedeni dio teksta,
’pokriva’ naslovnicma Vijesti na kojima su intervju Duška Kneževića, predsjednika Atlas grupe i tema 
oko posljedica po DPS i društvo insajderskih informacija Kneževića...

-  Knežević je iskorišten kao povod a zatim su opozicionari i proopozicione NVO i medijska 
mašinerija preuzeli kromilo i postali instruktori...', ukazujući da se za navedeno „dodaje da je to 
rekao predsjednik Đukanović', i da je tekst „... pokriven snimkom Željka Ivanovića i Miodraga 
Perovića, osnivača Vijesti...".

Podnosilac prigovora ukazuje da „medijska grupa Vijesti nema nikakve veze sa organizacijom 
protesta i za tako tešku optužbu kojom se pokušava diskreditovati njihova kuća, osnivao, urednici i novinari, 
uredništvo Nove M nije dalo niti jedna dokaz Hi argument". U prigovoru se navodi da „iz izjave ... urednice i 
gosta V.Š. se nigdje ne čuje da je ona izrekla ovakvu konstataciju kako tvrdi uredništvo Nove M u najavP', 
ukazujući, „/ da jeste to ne oslobađa medij da pušta naručene i plaćene izjave bilo kog novinara i gosta". 
Nadalje, u prigovore se konstatuje da „uredništvo Nove M ...njihovo („Vijesti") profesionalno izvještavanje o 
posljednjim aferama i protestima naziva podmetanjima i veže za duvansku aferu od prije 15 godina", kao i 
da je „vrijeđanje logike konstatacija da je intervju sa DK predsjednikom Atlas grupe bilo kakva podmetačina 
jer čovjek je autorizovao intervju i niko nakon toga nije saopštio daje taj Intervju izmišljen Hi nekom 
podmetnut". Takođe, podnosilac prigovora navodi da „političar kao što je g. Đukanović ima pravo na svoj 
doživljaj stvarnosti ali medij kao Nova M nema pravo da bez ograda ili pozivanja druge strane tumači 
političke stavove g. M.Đ.", kao i da „stavlja njihove slike pojašnajvajud gledaocima ko su zavjerenici koji 
hoće da uzmu vlast g. Đukanoviću".

Emiter je, prema navodima podnosioca prigovora, prekršio Pravilnik o programskim standardima u 
elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik) time što je:

prekršio čl. 7 st. 1 Pravilnika (kojim je propisana obaveza emitera koji proizvode informativni 
program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose: slobodnom, istinitom, 
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

http://www.aemcq.ora
mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.ora


inostranstvu). Podnosilac prigovora je posebno istakao da je cilj „da se javnost obmane i dovede u 
zabludu, a konkurent na medijskom tržištu diskvalifikuje i eliminiše".

prekršio čl. 8 st. 2 Pravilnika (kojim je propisano da se u proizvodnji informativnih programa 
„događaji moraju vjerno prikazati, a različiti pristupi i mišljenja biti profesionalno i korektno 
zastupljeni"), jer kako se navodi ,,u konkretnom slučaju to znači da je Nova M morala ¡mati stavove 
Vijesti, Željka Ivanovića i profesora Perovića s obzirom na ovako teške optužbe saopštene na njihov 
račun".

prekršio čl. 11 st. 1 Pravilnika (kojim je propisano da „programski sadržaji, a naročito informativno- 
politički i programi o tekućim događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže 
objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji 
predstavljaju cjelinu u obradi određene tematike").

prekršio čl. 11 st. 2 Pravilnika (kojim je propisano da se „programskim sadržajima ne smiju 
tendenciozno promovisati interesi jedne političke stranke ili bilo koje grupe ili pojedinca, posebno 
ukoliko se takvi sadržaji emituju sistematično tokom određenog vremenskog perioda"), jer je 
predmetni prilog „primjer pokušaja rušenja kredibiliteta Vijesti kao glavnog konkurenta na tršištu 
Novoj M kao i kompromitacije osnivača Vijesti".
prekršio pravilo druge strane (koje je prema čl. 4 Pravilnika definisano kao obaveza elektronskih 
medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim 
stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da u polemici učestvuju na ravnopravan 
način. Ovo načelo ne dozvoljava jednostrane napade na ličnosti, niti vođenje dugotrajnih ili 
ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim ličnostima, društvenim grupama ili institucijama, bez novih 
relevantnih podataka koji bi opravdali produženo ili ponovljeno izvještavanje o istoj pojavi, događaju, 
instituciji ili ličnosti), jer, kako se navodi „uredništvo Nove M nije zvalo ni Zeljka Ivanovića ni 
profesora Perovića da provjeri ove teške optužbe i objavi njihov komentar na ovu temu".

Polazeći od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor 
osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Pravilnika.

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimak emitovanog spornog 
programskog sadržaja i sačinio nalaz dana 19.02.2019. godine (akt broj 05-257/1 od 19.02.2019.god.).

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona o elektronskim medijima i članom 112 
Zakona o upravnom postupku, a u cilju utvrđivanja činjenice da li je emitovanjem spornog sadržaja došlo do 
kršenja Pravilnika i Odobrenja za emitovanje, Agencija je emiteru dostavila predmetni prigovor, sa nalazom 
Sektora za monitoring i zatražila da, u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano 
izjašnjenje na date navode (akt broj 02-257/2 od 20.02.2019.god.).

Dana 27.02.2019.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjašnjenje (akt zaveden pod br. 02-257/3 od
27.02.2019.god.) u kojem se navodi da je „dana 17.02.2019. godine Nova M emitovala prilog u vezi sa 
protestima koji su pokrenuti nakon objava i montaža na društvenim mrežama odbjeglog biznismena Duška 
Kneževića, kojeg država Crna Gora i njeni istražni organi terete da je oštetio budžet za višemilionske Iznosć', 
kao i da je kako se navodi, „za njim je raspisana i crvena potjernica interpola".

Emiter se u izjašnjenju poziva na čl. 4 st. 1 al. b) Pravilnika koji definiše javni interes {Javni interes: 
interes javnosti da raspolaže informacijama o pitanjima i događajima od opšteg društvenog značaja, 
uključujući, ali ne ograničavajući se na zaštitu javnog zdravlja i sigurnosti, otkrivanje i objelodanjivanje 
krivičnih djela, sprječavanje obmanjivanja javnosti, razotkrivanje nekompetentnosti Hi korupcije u javnoj 
službi i si.), navodeći da je „od javnog je interesa da se razotkrije pozadina svakog djelovanja pa i protesta, 
koje formalno organizuje grupa građana". Emiter navodi da „njihov kredibilan izvor ima informacije prema 
kojima su među na različite načine, jakim podržavaocima protesta, posredno Vijesti, te 'sličnomisieće' NVO, 
kritički nastrojene prema Predsjedniku CG". Pozivajući se na član 21 Zakona o medijima (Novinar i druga lica 
koja se, u toku prikupljanja, uredničke obrade ili objavljivanja programskog sadržaja, upoznaju sa 
informacijama koje bi mogle da ukažu na identitet izvora n/jesu dužni zakonodavnoj, sudskoj ili izvršnoj vlasti 
ili bilo kom drugom fizičkom ili pravnom licu otkriti izvor informacije koji želi ostati nepoznat) emiter ukazuje 
da „njihov izvor tvrdi da 'među podržavaocima protesta su i lični interesi da promijene van-institucionalno 
vlast, bez, jedinog autentičnog mjerenja građanske volje-izbora".

Emiter, povodom konstatacije podnosioca prigovora da nije pozvan kao „druga strana", ukazuje da 
„Željko Ivanović ne može biti druga strana" jer kako se navodi „nije ni jednom pomenut u prilogu".

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora


U izjašnjenju emiter navodi da „pokrivalica u kojoj je on (podnosilac prigovora) i njegov medij fakat 
su, a ne montaža Nove M" kao i da je Jako dokazivo da su Vijesti medij koji nerijetko objavljivao afere 
stavljajući među glavne aktere u negativan kontekst M.Đukanovića, pa je baš u cilju vjerodostojnog i tačnog 
informisanja javnosti, upravo činjenica da je Đukanović na Vijesti mislio u intervjuu tv Prva". Emiter je 
istakao da su „djelovi priloga koji su 'pokriveni' naslovnicama 'Vijesti', kao i osnivačima 'Vijesti' Željkom 
Ivanovićem i Miodragom Perovićem, urađeni na taj način ne zbog 'propagande', 'etiketiranja' iii 'pravljenja 
sačekuše', već isključivo zbog javnog interesa... pozivajući se na član 3 i član 4. Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima".

Pozivajući se na pojedine tekstove sa različith portala emiter je naveo da „činjenica da 'Vijesti' jesu 
proopozicioni medij nije iznijelo uredništvo TV Nova M, već su te kvalifikacije došle od drugih, između ostalih, 
viših instanci u državi, među kojima je predsjednik Crne Gore Milo Đukanović, koji je još ranije", kao se 
navodi „govoreći upravo o 'Vijestima' kazao da 'je suštinska centrala opozicionog djelovanja medijski centar 
koji pokušava da napravi određenu predstavu o Crnoj Gori i da dođu na vlast".

Nadalje, emiter se poziva i na gostovanje predsjednika Crne Gore Mila Đukanovića u emisiji 
„Ukrštene riječi" na TV Prva u kojoj je kako se navodi „poručio sljedeće u vezi protesta: 'Knežević je 
iskorišćen samo kao povod, da je on bio u glavnoj roll prvih pet-šest dana. Nakon toga je ona uhodana 
mašinerija partijsko-medijsko-NGO-ovska, dakle koja ima svoju postavljenu proceduru preuzela glavnu 
ulogu. Kao što znamo-oni danas vode glavnu riječ u svemu tome", i zaključuje da „s obzirom na to da Crna 
Gora nije zemlja sa prevelikim brojem medija, te da je svima jasno na koga Predsjednik Države misli kada 
pominje 'partijsko-medijsku-NVO mašineriju', radi vjerodostojnijeg predstavljanja onoga o čemu se u prilogu 
govori, 'pokrili' su dio priloga gore navedenim 'pokrlvalicama'. Samim tim po mišljenju podnosioca prigovora 
„posrijedi je pravovremeno, tačno i od javnog interesa informisanje javnosti".

Emiter „smatra neprimjerenom" primjedbu podnosioca prigovora na izbor „sagovornika" u prilogu. 
Nadalje, emiter odbacuje primjedbu podnosioca da je isti prekrčio član 7 Pravilnika, jer su, kako navodi 
„istinito, blagovremeno, profesionalno, cjelovito, slobodno i odgovorno izvijestili".

U izjašnjenju se naglašava da emiter nije prekršio „član 8 Pravilnika, tačku 2, jer je događaj prikazan 
više nego korektno i vjerno, a zastupljeni su i različiti pristupi i mišljenja na osnovu tačnih i preciznih 
informacija o datoj temi protestima i nepočinstvlma za koje se tereti odbjegli Knežević, a koji u medijima 
kritički nastrojenim prema vlasti, ima prostor da to plasira".

Emiter ističe da „Vijesti u prilogu o protestima n/jesu druga strana, niti se pominju osim kao 
Ilustracija za medije, ... pa stoga nije bilo obaveze pozivanja njih kao druge strane". Nadalje, emiter se 
poziva na načelo tačnosti (član 4 Pravilnika) i na pravičnost i izbalansiranost (član 11 Pravilnika) predmetnog 
sadržaja ukazujući „da je više nego pravičan i izbalansiran izvještaj Nova M televizije u informativnim 
formatima u odnosu na primjedbe gospodina Ivanovića". Takođe se ističe, da predmetnim prilogom nije 
„promovisan bilo čiji interes" već je „posrijedi isključivo interes javnost da zna i interes građana da budu 
profesionalno i tačno informisanP'.

Na kraju, emiter predlaže da „Agencija za elektronske medije Crne Gore kao nadležno tijelo, nakon 
ocjene svih navoda iznijetih u postupku, odbije prigovor kao neosnovarf.

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i izjašnjenju emitera, kao i uvida u snimak 
emitovanog sadržaja, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Emiter je, dana 17. februara 2019. godine, u informativnoj emisiji „Centralni dnevnik" u terminu od 
18:06:46 do 18:12:27 sati (5 minuta 41 sekund) emitovao prilog, sljedeće sadržine (transkript):

Najava: „Drugi protest koji je okupio nešto oko dvije hiljade građana, koji su podržali predstavnici 
opozicije i NVO sektora održan je sinoć u Podgorici. Malobrojnost protesta u organizaciji opozicije, 
proopozicionih medija i proopozicionih NVO, od sinoć pokazao je koliko je slaba ta organizacija kažu 
sagovornici Nove M. Ne baš brojnom skupu su prisustvovali gotovo svi opozicioni lideri i njihovi 
najbliži saradnici. Svi ti opozicioni prvaci su se, kako kažu sagovornici Nove M, do juče međusobno 
optuživali i vrijeđali, što, kako kažu, dovoljno govori o njihovoj političkoj nedosljednosti. Povod za 
drugi protest je afera 'Atlas' oko odbjeglog biznismena Duška Kneževića nedostupnog crnogorskim 
pravosudnim organima, koji brojnim foto-montažama koje plasira u tabloidnim medijima pokušava 
da pobjegne od odgovornosti za krivična djela, poručuje urednica 'Dnevnih novina', Vesna Šofranac."

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

4_____________________________________________
Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.org


Novinarski tekst -  (OFF): „Sinoćnji protest opet je pokazao, ustvari loš rejting i slabost opozicije, 
uprkos tome što ih podržavaju / proopozicione NVO i njima bliski tabioidni mediji, kaže glavna 
urednica 'Dnevnih novina' Vesna Šofranac."

U nastavku je emitovana video izjava glavne i odgovorne urednice „Dnevnih novina" g-đe Vesne 
Šofranac.

Vesna Šofranac: //... Tako da je to sve jedna klasična politička ujdurma na čelu sa dijelom, naravno, 
poznatim u medijima i u Nevladinom sektoru."

Novinarski tekst -  (OFF): „Usljedprogramske inferiornosti, crnogorska opozicija često poseže za 
određenim instrumentima i oružjem u njihovom siromašnom arsenalu ne bi li nadomjestili 
nedostajuću programsku viziju, a najčešće dožive samo debakl, poručio je poslanik vladajuće 
Demokratske partije socijalista Nikola Rakočević, komentarišući jučerašnji protest u organizaciji 
opozicije. Ističe da su opozicionarima sve manje bitna sopstvena načela."

U nastavku je emitovana video izjava poslanika Demokratske partije socijalista g. Nikole Rakočevića.

Nikola Rakočević: „Oni će uraditi šta god je potrebno, a često to što je potrebno je da pogaze sva 
svoja programska načela, da iskažu svoju neprinclpijelnost, udružujući se ili neudružujud se, samo 
da bi napravili određenu političku štetu, ne samo Demokratskoj partiji socijalista, nego stabilnosti 
Crne Gore. To je njihov, to je njihovo osnovno programsko načelo."

Novinarski tekst -  (OFF): „Podsjetimo, opozicionari su i prije dvije sedmice organizovali protest 
ispred zgrade tužilaštva u Podgorici, na kojem su okupili nekoliko stotina ljudi zbog afere ’Atlas’. Da 
opozicija nema konkretan cilj, pokazuju ovi, kao i raniji protesti, poručuje i poslanik Liberalne partije 
Andrija Popović."

U nastavku je emitovana video igava poslanika Liberalne partije g. Andrije Popovića.

Andrija Popović: „Ti protesti onda mogu potrajati, mogu dobiti i onaj karakter koji smo gledali 
prije par godina i to ništa dobro Crnoj Gori ne bi donijelo."

U prethodno opisanom dijelu priloga kao pokrivalice za novinarski tekst korišćeni su snimci sa 
protesta koji su održani u Podgorici 02.02.2019. i 16.02.2019. godine.

Novinarski tekst -  (OFF): „Afera ’Atlas’ oko odbjeglog biznismena Duška Kneževića povod je da 
se pokušaju, i dalje, destabilizovati prilike u Crnoj Gori, smatra Vesna Šofranac. Baš taj kontroverzni 
biznismen, nedostupan crnogorskim pravosudnim organima, brojnim foto-montažama koje plasira u 
tabloidnim medijima pokušava da pobjegne od odgovornosti za krivična djela i malverzacije, ističe 
glavna /' odgovorna urednica ’Dnevnih novina’."

Kao pokrivalice za navedeni dio priloga korišćene su fotografije (screenshot) naslovnica dnevnog 
lista „Dan": „Vrijeme je da se sazna istina o Milovom kriminalu", kao i „Objaviću kako je Milo postao 
milloner". Takođe su emitovani i djelovi snimaka sa događaja koji su se, krajem 2015. godine, 
dogodili tokom protesta Demokratskog fronta u Podgorici, kao i fotografije i snimci na kojima se 
prikazuje g. Duško Knežević.

U nastavku je emitovana video izjava glavne i odgovorne urednice „Dnevnih novina" g-đe Vesne 
Šofranac.

Vesna Šofranac: „Duško Knežević, da ima obraza, da kažem to po crnogorski, ajde, kako mi 
pričamo, ovaj, prvo ne bi, prvo bi trebalo da se obrati svojim klijentima koje je ostavio bez para, 
koje je ostavio bez posla, bez egzistencije i da dođe da odgovara za sve ono zašta se tereti. Ja ne 
znam koliko je kriv niti mi to kao građani možemo znati, ali vrlo ozbiljne optužbe su na račun Duška 
Kneževića. Umjesto svega toga, on pokušava da on, što je prevario državu, što je prevario građane, 
pokušava da prevede na politički teren."

Novinarski tekst -  (OFF): „Da opozicija, kako je bio slučaj ranije sa ’Duvanskom’ i sličnim 
podmetanjima koristi montirane afere za vaninstltucionalno djelovanje i pritisak na vlast poručio je 
nedavno i predsjednik Mi/o Đukanović. Knežević je, kako je kazao Đukanović, iskorišten kao povod, a 
zatim su opozicionari i proopoziciona medijska NVO mašinerija preuzeli kormilo i postali instuktori 
odbjeglom biznismenu, zaključio je Đukanović."

Kao pokrivalice za navedeni novinarski tekst korišćene su fotografije (screenshot) tekstova 
objavljenih na naslovnim stranicama dnevnih novina „Vijesti": „Dao sam 200.000 dolara, a Migo

5
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org


molio za eure zbog aktivista"; „Prvi put da odmetnik uzvrati udarac DPS-u", snimak (kako bi se reklo 
sa protesta održanog 16.02.2019.g.) na kojem se prikazuju g. Vladimir Pavićević i g. Aleksa Bečić, te 
snimci na kojima se prikazuju g. Miodrag Perović i g. Željko Ivanović.

U nastavku je emitovan segment iz informativnog programa Prve TV u kojem je gost bio predsjednik 
Crne Gore g. Milo Đukanović (u gornjem lijevom uglu emitovana grafička insertacija - materijal: TV 
Prva 14.02.2019.).

Milo Đukanović: „Knežević, iskorišćen samo kao povod, da je on bio u glavnoj roli (prim. aut. 
engleski.role -  prevod:uloga) prvih pet, šest dana, nakog toga, je ona uhodana mašinerija, partijsko, 
medijsko, NGO-vska, dakle, koja ima svoju postavljenu infrastrukturu preuzela glavnu ulogu, i kao 
što znamo, oni danas vode, vode glavnu riječ u svemu tome."

Kao pokrivalice su korišćeni djelovi snimaka sa protesta koji je održan u Podgorici 16.02.2019. 
godine, na kojima su, među demonstrantima, prikazani g. Andrija Mandić i g. Nebojša Medojević, 
kao i fotografija g. Duška Kneževića.

Novinarski tekst -  (OFF): „Protesti opozicije, poručuju naši sagovornici, još su besmisleniji, ako 
se uzmu u obzir uvrede koje su opozicionari upućivali jedni drugima. Podsjetimo, ne tako davno, 
čelnik URE Dritan Abazović je isticao da je taktika koju baštini DF katastrofalna, te da su jedan dan u 
bojkotu, drugi u Skupštini, a treći na protestima. Poslanik Fronta Milan Knežević, takođe je, do 
skoro, prozivao Abazovića da zajedno sa Aleksom Bečićem želi da uništi Front nazivajući ih 'Borom i 
Ramizom’. Koliko traje netrpeljivost u opoziciji govori i činjenica da je još 2016. Abazović poručivao 
da ga je stid što je poslanik Parlamenta, zbog skandaloznog ponašanja poslanika Demokratskog 
fronta. DF je i u decembru prošle godine pokušao da pozove opoziciju na jedinstvo. Od Bečićevih 
Demokrata i Abezovićeve URE nijesu dobili podršku, već su poručili da se Frontu ne može vjerovati. 
Iako sve ove partije vrše vlast u nekoliko opština, netrpeljivost među njima je vidljiva, naročito u 
Budvi. DF-ov Nebojša Medojević optužio je, svojevremeno, tadašnjeg predsjednika Opštine Budve 
Dragana Krapovića iz Bečićevih Demokrata za neznanje i korupciju, na šta mu je Krapović odgovorio: 
'Da malo odmori'. Nakon toga iz DF-a nazvali su svog koalicionog partnera 'bleferom'. Koliko su 
razlike u opoziciji velike i nepomirljive potvrdio je i slučaj Bečićevog plagijata magistarskog rada, 
gdje su Frontovci bili prvi i najglasniji u prozivanju i vrijeđanju opozicionog kolege."

Kao pokrivalice za navedeni dio priloga korišćene su fotografije (screenshot) tekstova objavljenih na 
portalu Caffe del Montenegro pod naslovom: „Abazović za CdM: DF nema kredibilitet da predvodi 
opozicione procese, njihov poziv licemjeran"; „Knežević: Bečić i Abazović hoće da unište DF, 
krećemo u kontraofanzivu"; „Medojević: Krapović bez znanja koalicije sklopio vansudsko poravnanje 
sa WTE"; „Radulović: Ovaj blefer od Krapovića je najveće zlo koje je došlo u Budvu"; „Istraživač i DF 
pitaju Bečića: Jesi li plagirao magistarski rad?", kao i fotografije (screenshot) tekstova objavljenih na 
portalu (prim. aut. nije vidljivo na kojim): „Knežević: građanska opozicija kao Predsjedništvo SFRJ, a 
Aleksa i Dritan kao Boro i Ramiz') „Abazović: Stid me što sam poslanik", „URA i Demokrate 
odgovorile DF-u: Svaki put ste izigrali naše povjerenje, prvo potpišite dokument"; „Krapović: 
Medojević nema pojma o čemu priča, vrijeme je da odmorf. Takođe su korišćeni i djelovi snimaka, 
bez prostornog i vremenskog određenja, sa sastanka opozicionih predstavnika na kojem, između 
ostalih, prisustvuju g. Ranko Krivokapić, g. Miodrag Lekić, g. Vladimir Joković, g. Dritan Abazović i g. 
Aleksa Bečić (u gornjem lijevom uglu emitovana grafička insertacija: ARHIVA).

3. Članom 4 stav 1 alineja j) Pravilnika definisano je načelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih 
medija da činjenično izvještavanje jasno odvoji od stava, mišljenja ili komentara, pri čemu lično 
uvjerenje i mišljenje urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiču na izbor teme i način 
njenog predstavljanja. Primjena ovog načela isključuje manipulisanje izjavama, saopštenjima i 
sličnim sadržajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla (zlonamjerno skraćivanje ili 
montiranje djelova sadržaja i si.), odnosno manipulacije slikom, tonom i sadržajem koje iskrivljuju 
osnovni smisao saopštenog.

4. Članom 4 stav 1 alineja m) Pravilnika pravilo druge strane je definisano kao obaveza elektronskih 
medija da kod izvještavanja o pitanjima ili pojavama koje uključuju sukob bilo koje vrste, svim 
stranama koje su uključene u raspravu pruži mogućnost da u polemici učestvuju na ravnopravan 
način.

5. Članom 7 stav 1 alineja a) Pravilnika propisana je obaveza emitera koji proizvode (uređuju i emituju) 
informativni program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose slobodnom,

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org

mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org


istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i 
inostranstvu.

6. Članom 8 stav 1 Pravilnika propisana je obaveza elektronskih medija da, u proizvodnji informativnih 
programa, poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane 
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.

7. Članom 11 u stavu 1 propisano je da programski sadržaji, a naročito informativno-politički i programi
0 tekućim događajima moraju biti pravični i izbalansirani, što se postiže objavljivanjem 
suprostavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u 
obradi određene tematike. U stavu 2 ovog člana Pravilnika propisano je da se programskim 
sadržajima ne smiju tendenciozno promovisati interesi jedne političke stranke ili bilo koje grupe ili 
pojedinca, posebno ukoliko se takvi sadržaji emituju sistematično tokom određenog vremenskog 
perioda.

8. Polazeći od prava na slobodu izražavanja i uređivačku autonomiju medija, oni su slobodni da 
određenu pojavu, događaj ili slično tretiraju na različiti način, a da pri tome ne prekrše propise, kao i 
da u skladu sa svojom uređivačkom politikom, komentarišu pojave, događaje i postupke pojedinaca, 
uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih koji se odnose 
na istu temu pri čemu moraju voditi računa o normama propisanim Zakonom o elektronskim 
medijima i Pravilnikom.

9. Povod za emitovani prilog je bio „drugi protest" održan 16.02.2019.g. u Podgorici. Značajan dio 
priloga se odnosi na reagovanja i stavove oko „afere Atlas", kao povoda za održavanje protesta, kao
1 uloge i stavova opozicionih političkih partija, NVO organizacija i medija po tom pitanju. Ne može se 
dovesti u pitanje pravo emitera da u skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, pribavlja, 
objavljuje i prenosi informacije od interesa za javnost. Imajući u vidu značaj objavljivanja informacija
0 mogućoj interesnoj povezanosti i interesima pojedinih organizacija ili pojedinaca sa protesima, 
može se smatrati opravdanim izvještavanje tim povodom, posebno ako doprinosi „sprječavanju 
obmanjivanja javnosti", što je javnom interesu. Emiter u svom izjašnjenju ukazuje da mu je to bila 
namjera („od javnog je Interesa da se razotkrije pozadina svakog djelovanja pa i protesta, koje 
formalno organizuje grupa građana").

10. Uvažavajući pravo emitera da se posebno bavi vezom opozicionih političkih partija, NVO organizacija
1 medija sa organizacijom protesta, ne može se opravdati izostanak bilo kakvog stava ili informacije o 
pokušaju pribavljanja stava predstavnika organizatora protesta („grupa građanđ') ili tih subjekata o 
konkretnom spornom pitanju (postojanje povezanosti sa organizacijom protesta i odnosu prema 
protestima i „aferi Atlas"). Imajući u vidu da se radi o pitanju od javnog interesa („sprječavanju 
obmanjivanja javnosti"), emiter je propustio da pribavi ili omogući iznošenje različitih ili 
suprostavljenih stavova. Na taj način, nije doprinio cjelovitom informisanju javnosti o ovom 
događaju, već je tendenciozno predstavio stavove samo jedne strane, koja smatra, između ostalog, 
da se radi o „malobrojnom protestu u organizaciji opozicije, proopozicionih medija i proopozicionih 
NVO" (najava priloga).

11. Dio priloga u kojem se kaže: „Da opozicija, kako je bio slučaj ranije sa 'Duvanskom' i sličnim 
podmetanjima koristi montirane afere za vanlnstltucionalno djelovanje i pritisak na vlast poručio je 
nedavno i predsjednik Milo Đukanovič. Knežević je, kako je kazao Đukanović, iskorišten kao povod, a 
zatim su opozicionari i proopoziciona medijska NVO mašinerija preuzeli kormilo i postali instuktori 
odbjeglom biznismenu, zaključio je Đukanović", pokriven je, između ostalog, snimcima na kojima se 
prikazuju gospodin g. Željko Ivanović (podnosilac prigovora) i g. Miodrag Perović, koji su osnivači 
izdavača dnevnog lista „Vijesti". Naime, bez utemeljenja u citiranoj izjavi g. Đukanovića, emiter je 
„pokrivalicama" navedena lica neposredno doveo u kontekst sadržan u govornom dijelu priioga u 
kojem se govori o „proopozicionoj medijskoj NVO mašineriji", i njenoj ulozi „instuktora odbjeglog 
biznismena".

12. Uz uvažavanje slobode izražavanja emitera i posebno njegove slobode odabira vizuelne ilustracije 
govornog dijela priloga, ovakva uređivačka intervencija (kojom se, izborom pokrivalica koje prate 
određenu informacija izjava predsjednika Crne Gore, koristi kao osnov da se prikazana lica g. 
Miodrag Perović i g. Željko Ivanović dovedu u vezu sa konstatacijama o „proopozicionoj medijskoj 
mašinerijp' i „instruktorima odbjeglom biznismenu"), predstavlja proizvoljno povezivanje elemenata. 
Da se radi o zaključku samog emitera i stavaranju slike na osnovu lične procjene potvrđuje isti u 
svom izjašnjenju, u kojem kaže: Jako je dokazivo da su Vijesti medij koji je nerijetko objavljivao

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.org


afere stavljajući među glavne aktere u negativan kontekst M.Đukanovića, pa je baš u cilju 
vjerodostojnog i tačnog informisanja javnosti, upravo činjenica da je Đukanović na njih (Vijesti) 
milsio u Intervjuu tv Prva". Na ovaj način emiter je prekršio načelo nepristrasnosti jer činjenično 
izvještavanje  ̂(izjava Đukanovića) nije jasno odvojio od svog stava (da smatra da su g. Miodrag 
Perović i g. Željko Ivanović osobe na koje se odnose navodi iz izjave). Pri tome je, lično uvjerenje i 
mišljenje urednika i novinara diskriminatorno uticalo način predstavjanja ove teme.

Ne može se naći opravdan stav za ovakav pristup osim želje da se tendenciozno promoviše samo 
interes „jedne strane" (emitera) što je suprotno članu 11 stav 2 Pravilnika.

13.Ovaj sadržaj se može okarakterisati kao nepravičan i neizbalansiran. Emiter je iskoristio izjavu 
predsjednika Crne Gore kako bi na posredan način, kroz pokrivaiice, iznio svoj stav i doveo u vezu sa 
istom g. Miodraga Perovića i g. Željka Ivanovića. Time se može steći utisak da se na pomenuta lica 
odnosi sama izjava predsjenika. Imajući u vidu navedeno emiter je propustio da traži, pribavi i objavi 
komentar indirektno prozvanih lica (kroz pokrivaiice) ili bar informaciju o razlozima zbog kojih emiter 
nije dobio stav lica na koja se odnose navodi u prilogu.

Izostankom takvih stavova ili bar pokušaja da se oni obezbijede, emiter nije doprinio da različiti 
pristupi i mišljenja budu profesionalno i korektno zastupljeni.

13. Prilog ne predstavlja rezultat izvještavanja o pitanjima ili pojavama koje uključuju sukob bilo koje 
vrste. U prilogu nije riječ o raspravi, polemici i si., niti se on bavi utvrđivanjem stavova različitih 
strana o konkretnom pitanju (čemu služi „pravilo druge strane").

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tački 7.1 izdatog Odobrenja za 
emitovanje O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine i članu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene 
sadržaje, može se utvrditi da je emiter objavljivanjem spornog programskog sadržaja prekršio čl. 7 tač. 1, 8 
st. 1 i 2 i 11 st. 1 i 2 Pravilnika, zbog toga što nije doprinio cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o 
događajima u zemlji, nije obezbijedio da različiti pristupi i mišljenja budu profesionalno i korektno 
zastupljeni, i što je prekršio obavezu da informativno-politički programi moraju biti pravični i izbalansirani i 
ne smiju tendenciozno promovisati interese bilo koje grupe ili pojedinca.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, 
saglasno čl. 139, 140, 141, 143 i 144. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izriče 
upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru 
programa „1V  Nova M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima 
Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

Emiteru je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izrečenu mjeru 
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije „Centralni dnevnik" u 18:00 časova.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog prijema.

Dostavljeno:
- Privredno društvo „Nova M" d.o.o.
- Gospodin Željko Ivanović, podnosilac prigovora
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

8
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon: +382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardcQ.org 
www.ardca.ora

mailto:ard@ardcQ.org
http://www.ardca.ora

