Crna Gora

AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE
Broj: 02 - 257/4
Podgorica, 20.03.2019. godine

Na osnovu ¢l. 139, 140, 141, 143 i 144 Zakona o elektronskim medijima ("Sl. list Crne Gore", br.
46/10, 40/11, 53/11, 6/13, 55/16 i 92/17) i ¢l. 18 i 116 Zakona o upravnhom postupku (“Sl. list Crne Gore",
56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), postupajuéi po prigovoru gospodina Zeljka Ivanovi¢a iz Podgorice, akt zaveden
kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-257 od 18.02.2019.g., direktor Agencije za elektronske
medije donosi

RJESEN3E

1. Prihvata se prigovor gospodina Zeljka lvanoviéa iz Podgorice, akt zaveden kod Agencije za
elektronske medije pod br. 02-257 od 18.02.2019.g. i privrednom drustvu ,,Nova M" d.o.o.
Podgorica, emiteru televizijskog programa ,, TV Nova M", izrice se upozorenje, kao
upravno-nadzorna mjera zbog kr3enja ¢l. 7 ta¢. 1), 8 st. 1 i 2 i 11 st. 1 i 2 Pravilnika o
programskim standardima u elektronskim medijima (,,Sluzbeni list Crne Gore", br. 35/11, 7/16 i
8/19) i tacke 7.1. Odobrenja za emitovanje broj O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine, prilikom
emitovanja priloga u informativnoj emisiji ,Centralni dnevnik" dana 17. februara 2019. godine
u uterminu od 18:06:46 do 18:12:27 sati.

2. Upozorenje iz tacke 1 ovog RjeSenja se izrice zbog:

a. krSenja obaveze emitera da informativhim programom doprinosi cjelovitom i
nepristrasnom informisanju javnosti o dogadajima u zemlji (Clana 7 ta€. 1 Pravilnika o
programskim standardima u elektronskim medijima).

b. krSenja obaveze elektronskih medija da u proizvodnji informativnih programa poStuju
naCelo nepristrasnosti kao i da razliCiti pristupi i miSljenja moraju biti profesionalno i
korektno zastupljeni (Clan 8 st. 1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u
elektronskim medijima).

c. krSenja obaveze da informativno-politiCki programi moraju biti pravicni i izbalansirani i
uslova da se programskim sadrZajima ne smiju tendenciozno promovisati interesi bilo
koje grupe ili pojedinca (€lan 11 st. 1 i 2 Pravilnika o programskim standardima u
elektronskim medijima).

3. Privrednom drustvu ,Nova M' d.o.o., nalaZe se da usaglasi emitovanje programskih sadrZaja u
okviru programa ,,TV Nova M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima,
podzakonskim aktima Agencije i izdatim Odobrenjem za emitovanje.

4. Privredno drustvo ,Nova M" d.0.0. duZno je da, u skladu sa ¢lanom 140 stav 3 Zakona o
elektronskim medijima, u programu ,, TV Nova M", u okviru informativhe emisije ,Centralni
dnevnik" u terminu od 18:00 sati, objavi informaciju o izre€enoj mjeri iz tatke 1 ovog rjeSenja
koja glasi:

+JAgencija ze elektronske medije izrekla je emiteru 'TV Nova M upozorenje zbog kr3enja
obaveze emitera da informativnim programom doprinosi cjelovitom i nepristrasnom
informisanju javnosti o dogadajima u zemlji i obezbjeduje da razliCiti pristupi i miSljenja budu
profesionalno i korektno zastupljeni. Emiter je prekrSio i obavezu da informativno-politicki
programi moraju biti pravicni i izbalansirani i da ne smiju tendenciozno promovisati interese
bilo koje grupe ili pojedinca. Upozorenje je izre¢eno po prigovoru gospodina Zeljka Ivanovi¢a u
vezi sa prilogom u informativnoj emisiji ,Centralni dnevnik” emitovanoj dana 17. februara
2019. godine”.

5. Protiv ovog rjeSenja moze se podnijeti Zalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od
15 dana od dana njegovog prijema.

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.ora


mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.ora

6. Ovo rjeSenje Ce se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemcg.org.

7. Ovo rjeSenje stupa na snagu danom donoSenja.

Obrazloze nje

Dana 18. februara 2019. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija)
dostavljen je prigovor gospodina Zeljka Ivanovi¢a iz Podgorice, na rad privrednog drustva ,Nova M" d.o.o.
Podgorica (u daljem tekstu: emiter), emitera televizijskog programa ,,TV Nova M" (zaveden kod Agencije pod
br. 02-257 od 18.02.2019.g.).

Predmetni prigovor se odnosi na prilog emitovan u informativnim emisijama ,,Centralni dnevnik"
dana 17. februara 2019. godine u terminima od 18:00 sati.

Na pocetku, podnosilac prigovora istie da je ,u informativhoj emisiji ‘Centralni dnevnik' od
17.02.2019. objaviljen novi propagandisticki prilog Nove M TV u kome se, po vec poznatoj i godinama
praktikovanoj Semi, medijska grupa ‘Vijesti' i njeni osnivaci Zeljko Ivanovié i Midorag Perovi¢, brutalno
klevecu i optuzuju za najteza krivitna djela kao Sto je organizacija i priprema puca, bez bilo kakvog suvislog
argument, a kamo li dokaza'.

Podnosilac prigovora ukazuje da je predmetni prilog koji je ,posveéen posljednjim protestima
gradana u Podgorica umjesto profesionalnog izvjeStaja imao prilog ‘sacekusu’ u kome urednistvo Nove M uz
pomoc”, kao se navodi ,takozvanih novinara i gostiju, linCuje kritiCare rezima. Dovodeci ih u vezu sa
organizacijom protesta i nasilnim preuzimanjem vlasti."

Podnosilac prigovora je posebno ukazao na djelove priloga:

- '..Malobrojnost protesta u organizaciji opozicije, proopozicionih NVO i proopozicionih medija od
sino¢pokazalaje kolikoje slaba ta organizacija... '/

- Sinoénji protest opet je pokazao u stvari loS rejting i slabost opozicije uprkos tome Sto ih
podrzavaju proopozicione NVO i njima bliski tabloidni mediji...";

Opozicija kakoje bio slu€aj ranije sa duvanskom i slicnim podmetanjima koristi montirane afere
za vanisntitucionalno djelovanje i pritisak na vlast...", gdje se, kako se navodi, navedeni dio teksta,
‘pokriva’ naslovnicma Vijesti na kojima su intervju Duska Knezevi¢a, predsjednika Atlas grupe i tema
oko posljedica po DPS i drustvo insajderskih informacija Knezevica...";

- Knezevi¢ je iskoriSten kao povod a zatim su opozicionari i proopozicione NVO i medijska
masSinerija preuzeli kromilo i postali instruktori...', ukazujuéi da se za navedeno ,,dodaje daje to
rekao predsjednik Pukanovi¢, i da je tekst ,,... pokriven snimkom Zeljka Ivanovica i Miodraga
Perovi¢a, osnivaca Vijesti...".

Podnosilac prigovora ukazuje da ,medijska grupa Vijesti nema nikakve veze sa organizacijom
protesta i za tako teSku optuzbu kojom se pokuSava diskreditovati njihova kucéa, osnivaci, urednici i novinari,
urednistvo Nove M nije dalo nitijedna dokaz Hi argument”. U prigovoru se navodi da ,,iz izjave ... urednice i
gosta V.S. se nigdje ne ¢uje daje ona izrekla ovakvu konstataciju kako tvrdi urednistvo Nove M u najavi",
ukazujudi, ,/ dajeste to ne oslobada medij da pusta narucene i pla¢ene izjave bilo kog novinara i gosta".
Nadalje, u prigovore se konstatuje da ,,uredniStvo Nove M ...njihovo (,,Vijesti") profesionalno izvjeStavanje o
posljednjim aferama i protestima naziva podmetanjima i veZe za duvansku aferu od prije 15 godina”, kao i
da je ,vrijedanje logike konstatacija daje Intervju sa DK predsjednikom Atlas grupe bilo kakva podmetacina
jer Covjek je autorizovao intervju i niko nakon toga nije saopstio daje taj intervju izmisljen ili nekom
podmetnut”. Takode, podnosilac prigovora navodi da ,politiCar kao Sto je g. Bukanovi¢ ima pravo na svoj
doZivljaj stvarnosti ali medij kao Nova M nema pravo da bez ograda ili pozivanja druge strane tumadi
politicke stavove g. M.B.", kao i da ,stavlja njihove slike pojasSnajvajuci gledaocima ko su zavjerenici koji
hoce da uzmu vlastg. Bukanovicu".

Emiter je, prema navodima podnosioca prigovora, prekrSio Pravilnik o programskim standardima u
elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik) time Sto je:

prekrSio Ci. 7 st. 1 Pravilnika (kojim je propisana obaveza emitera koji proizvode informativni
program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj nafin da doprinose: slobodnom, istinitom,
cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o dogadajima u zemlji i

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.ora


http://www.aemcg.org
mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.ora

inostranstvu). Podnosilac prigovora je posebno istakao da je cilj ,,da se javnhost obmane i dovede u
zabludu, a konkurent na medijskom trziStu diskvaiifikuje i eiiminiSe™.

prekrSio ¢l. 8 st. 2 Pravilnika (kojim je propisano da se u proizvodnji informativnih programa
»dogadaji moraju vjerno prikazati, a razliiti pristupi i miSljenja biti profesionalno i korektno
zastupljeni™), jer kako se navodi ,,u konkretnom slu¢aju to znaci daje Nova M morala imati stavove
Vijesti, Zeljka Ivanovica i profesora Perovia s obzirom na ovako teSke optuzbe saopStene na njihov
racun''.

prekrSio €l. 11 st. 1 Pravilnika (kojim je propisano da ,programski sadrzaji, a naro€ito informativno-
politicki i programi o teku¢im dogadajima moraju biti pravicni i izbalansirani, $to se postize
objavljivanjem suprotstavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji
predstavljaju cjelinu u obradi odredene tematike™).

prekrSio ¢l. 11 st. 2 Pravilnika (kojim je propisano da se ,programskim sadrzajima ne smiju
tendenciozno promovisati interesi jedne politicke stranke ili bilo koje grupe ili pojedinca, posebno
ukoliko se takvi sadrZaji emituju sistematiéno tokom odredenog vremenskog perioda®), jer je
predmetni prilog ,,primjer pokusaja ruSenja kredibiliteta Vijesti kao glavnog konkurenta na trsiStu
Novoj M kao i kompromitacije osnivaca Vijesti™.

prekrsio pravilo druge strane (koje je prema ¢&l. 4 Pravilnika definisano kao obaveza elektronskih
medija da kod izvjeStavanja o pitanjima ili pojavama koje ukljuCuju sukob bilo koje vrste, svim
stranama koje su ukljuCene u raspravu pruzi moguc¢nost da u polemici ucestvuju na ravnopravan
nacin. Ovo nacelo ne dozvoljava jednostrane napade na li€nosti, niti vodenje dugotrajnih ili
ponavljanih kampanja u vezi sa pojedinim li€nostima, druStvenim grupama ili institucijama, bez novih
relevantnih podataka koji bi opravdali produzeno ili ponovljeno izvjeStavanje o istoj pojavi, dogadaju,
instituciji ili licnosti), jer, kako se navodi ,uredniStvo Nove M nije zvalo ni Zeljka lvanovi¢a ni
profesora Perovica da provjeri ove teSke optuzbe i objavi njihov komentar na ovu temu'™.

Polaze¢i od navedenog prigovora, Agencija je pokrenula postupak za utvrdivanje da li je prigovor
osnovan, odnosno da li je doslo do krsenja Pravilnika.

Po tom osnovu, Sektor za monitoring Agencije izvrSio je uvid u snimak emitovanog spornog
programskog sadrZaja i sa€inio nalaz dana 19.02.2019. godine (akt broj 05-257/1 od 19.02.2019.god.).

Saglasno nadleZznostima ustanovljenim ¢lanom 138 Zakona o elektronskim medijima i ¢lanom 112
Zakona o upravnom postupku, a u cilju utvrdivanja €injenice da li je emitovanjem spornog sadrZaja doSlo do
krSenja Pravilnika i Odobrenja za emitovanje, Agencija je emiteru dostavila predmetni prigovor, sa nalazom
Sektora za monitoring i zatrazZila da, u roku od sedam dana od dana prijema zahtjeva, dostavi pisano
izjaSnjenje na date navode (akt broj 02-257/2 od 20.02.2019.god.).

Dana 27.02.2019.g. emiter je dostavio Agenciji pisano izjaSnjenje (akt zaveden pod br. 02-257/3 od
27.02.2019.god.) u kojem se navodi da je ,dana 17.02.2019. godine Nova M emitovala prilog u vezi sa
protestima koji su pokrenuti nakon objava i montaza na druStvenim mreZzama odbjeglog biznismena Duska
Knezeviéa, kojeg drzava Cma Gora i njeni istrazni organi terete daje oStetio budzetza viSemiiionske iznose!’,
kao i da je kako se navodi, ,,za njimje raspisana i crvena potjernica Interpola’.

Emiter se u izjaSnjenju poziva na ¢l. 4 st. 1 al. b) Pravilnika koji definiSe javni interes (Javni interes:
interes javnosti da raspolaze informacijama o pitanjima i dogadajima od opSteg druStvenog znacaja,
ukljucujudi, ali ne ograniCavajuc¢i se na zastitu javnog zdravlja i sigumosti, otkrivanje i objelodanjivanje
krivicnih djela, sprjeCavanje obmanjivanja javnosti, razotkrivanje nekompetentnosti ili korupcije u javnoj
sluzbii si.), navodedi da je ,,odjavnogje interesa da se razotkrije pozadina svakog djelovanja pa i protesta,
koje formalno organizuje grupa gradana”. Emiter navodi da ,njihov kredibiian izvor ima informacije prema
kojima su medu na razlicite nacine, jakim podrzavaocima protesta, posredno Vijesti, te 'slicnomislece’ NVO,
kriticki nastrojene prema Predsjedniku CG". Pozivajuci se na ¢lan 21 Zakona o medijima (Novinar I druga lica
koja se, u toku prikupljanja, urednicke obrade ili objavijivanja programskog sadrzaja, upoznaju sa
informacijama koje bi mogle da ukaZu na identitet Izvora nijesu duznizakonodavnoj, sudskoj ili 1zvrSnoj viasti
ili bilo kom drugom fizickom ili pravnom licu otkriti izvor informacije koji Zeli ostati nepoznat) emiter ukazuje
da ,,njihov izvor tvrdi da 'medu podrzavaocima protesta su i licni interesi da promijene van-institucionalno
viast, bez, jedinog autenticnog mjerenja gradanske volje-jzbora.

Emiter, povodom konstatacije podnosioca prigovora da nije pozvan kao ,druga strana", ukazuje da
,Zeijko lvanovi¢ ne moze biti druga strana" jer kako se navodi ,,nije nijednom pomenut u prilogu".

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org


mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.org

U izjaSnjenju emiter navodi da ,,pokrivalica u kojojje on (podnosilac prigovora) i njegov medij fakat
su, a ne montaza Nove M" kao i da je Jako dokazivo da su Vijesti medij koji nerijetko objavljivao afere
stavljaju¢i medu glavne aktere u negativan kontekst M.bukanovi¢a, paje bas u cilju vjerodostojnog i tatnog
informisanja javnosti, upravo Cinjenica da je Bukanovi¢ na Vijesti mislio u intervjuu tv Prva". Emiter je
istakao da su ,djelovi priloga koji su ‘pokriveni' nasiovnicama 'Vijesti’, kao i osnivatima 'Vijesti' Zeljkom
Ivanoviéem i Miodragom Perovicem, uradeni na taj naCin ne zbog ‘propagande’, ‘etiketiranja’ ili ‘pravijenja
saCekuse', vec isklju€ivo zbog javnog interesa... pozivajuci se na ¢lan 3 i ¢lan 4. Pravilnika o programskim
standardima u elektronskim medijima’.

Pozivaju¢i se na pojedine tekstove sa razliCith portala emiter je naveo da ,,Cinjenica da 'Vijesti'jesu
proopozicioni medij nije iznijelo uredniStvo TV Nova M, ve¢su te kvalifikacije doSle od drugih, izmedu ostalih,
visih instanci u drzavi, medu kojima je predsjednik Crme Gore Milo Bukanovi¢, kojije joS$ ranije”, kao se
navodi ,,govoreci upravo o 'Vijestima' kazao da ‘je sustinska centrala opozicionog djelovanja medijski centar
kojipokuSava da napravi odredenu predstavu o Cmoj Gorii da dodu na viast™.

Nadalje, emiter se poziva i na gostovanje predsjednika Crne Gore Mila Pukanoviéa u emisiji
»UkrStene rije¢i" na TV Prva u kojoj je kako se navodi ,porucio sljedece u vezi protesta: 'Knezevic je
iskoris¢en samo kao povod, daje on bio u glavnoj roli prvih pet-Sest dana. Nakon toga je ona uhodana
masinerija partijsko-medijsko-NGO-ovska, dakle koja ima svoju postavljenu proceduru preuzela glavnu
ulogu. Kao sto znamo-oni danas vode glavnu rije€ u svemu tome", i zakljucuje da ,,s obzirom na to da Cma
Gora nije zemlja sa prevelikim brojem medija, te daje svimajasno na koga Predsjednik Drzave misli kada
pominje "partijsko-medijsku-NVO masineriju’, radi vjerodostojnijeg predstaviljanja onoga o ¢emu se u prilogu
govori, 'pokrili' su dio priloga gore navedenim ‘pokrivalicama’. Samim tim po miSljenju podnosioca prigovora
.posrijedije pravovremeno, tacno i odjavnog interesa informisanjejavnostr.

Emiter ,,smatra neprimjerenom" primjedbu podnosioca prigovora na izbor ,sagovornika™ u prilogu.
Nadalje, emiter odbacuje primjedbu podnosioca da je isti prekr€io ¢lan 7 Pravilnika, jer su, kako navodi
»istinito, blagovremeno, profesionalno, cjelovito, slobodno i odgovorno izvijestili™.

U izjaSnjenju se naglaSava da emiter nije prekrsio ,,Clan 8 Pravilnika, tacku 2, jerje dogadaj prikazan
viSe nego korektno i vjemo, a zastupljeni su i razliciti pristupi i misljenja na osnovu tacnih i preciznih
informacija o datoj temi protestima i nepoCinstvima za koje se tereti odbjegli Knezevi¢, a koji u medijima
kritiCki nastrojenim prema vlasti, ima prostor da to plasira’.

Emiter istiCe da ,,Vijesti u prilogu o protestima nijesu druga strana, niti se pominju osim kao
ilustracija za medije, ... pa stoga nije bilo obaveze pozivanja njih kao druge strane”. Nadalje, emiter se
poziva na nacelo tacnosti (Clan 4 Pravilnika) i na pravi¢nost i izbalansiranost (¢lan 11 Pravilnika) predmetnog
sadrzaja ukazujuéi ,,da je viSe nego pravican i izbalansiran izvjeStaj Nova M televizije u informativnim
formatima u odnosu na primjedbe gospodina Ivanoviéa'. Takode se istice, da predmetnim prilogom nije

Lpromovisan bilo ¢iji interes" vecje ,,posrijedi iskljucivo interes javnost da zna i interes gradana da budu
profesionalno i tatno informisanP".

Na kraju, emiter predlaZze da ,,Agencija za elektronske medije Crne Gore kao nadleZno tijelo, nakon
ocjene svih navoda iznijetin u postupku, odbije prigovor kao neosnovarf.

Na osnovu informacija i navoda sadrZanih u prigovoru i izjaSnjenju emitera, kao i uvida u snimak
emitovanog sadrzaja, Agencija konstatuje sljedece:

1. Emiter je, dana 17. februara 2019. godine, u informativnoj emisiji ,,Centralni dnevnik” u terminu od
18:06:46 do 18:12:27 sati (5 minuta 41 sekund) emitovao prilog, sljedece sadrzine (transkript):

Najava: ,,Drugi protest kojije okupio neSto oko dvije hiljade gradana, koji su podrZali predstavnici
opozicije i NVO sektora odrzan je sino¢ u Podgorici. Malobrojnost protesta u organizaciji opozicije,
proopozicionih medija i proopozicionih NVO, od sino¢ pokazaoje kolikoje slaba ta organizacija kazu
sagovornici Nove M. Ne ba$ brojnom skupu su prisustvovali gotovo svi opozicioni lideri i njihovi
najblizi saradnici. Svi ti opozicioni prvaci su se, kako kazu sagovornici Nove M, do ju€e medusobno
optuzivali i vrijedali, Sto, kako kaZu, dovoljno govori o njihovoj politickoj nedosljednosti. Povod za
drugi protestje afera 'Atlas' oko odbjeglog biznismena Duska Knezevi¢a nedostupnog cmogorskim
pravosudnim organima, koji brojnim foto-montaZzama koje plasira u tabloidnim medijima pokuSava
da pobjegne od odgovormostiza krivicna djela, porucuje urednica 'Dnevnih novina', Vesna Sofranac."

4

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org



mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.org

Novinarski tekst - (OFF): ,,Sinocnjiprotest opetje pokazao, ustvari loS rejting i slabost opozicije,
uprkos tome Sto ih podrzavaju / proopozicione NVO i njima bliski tabloidni mediji, kaZe glavna
urednica 'Dnevnih novina' Vesna Sofranac."

U nastavku je emitovana video izjava glavne i odgovorne urednice ,Dnevnih novina" g-de Vesne
Sofranac.

Vesna Sofranac: ,,...Tako daje to svejedna klasi¢na politicka ujdurma na ¢elu sa dijelom, naravno,
poznatim u medijima i u Neviadinom sektoru."

Novinarski tekst - (OFF): ,Usljedprogramske Inferiomosti, crnogorska opozicija ¢esto poseze za
odredenim instrumentima i oruZjem u njihovom siromasnom arsenalu ne bi li nadomjestili
nedostaju¢u programsku viziju, a najceSce dozive samo debakl, porucio je poslanik viadajuce
Demokratske partije socijalista Nikola Rakocevi¢, komentariSuci jucerasnji protest u organizaciji
opozicije. IstiCe da su opozicionarima sve manje bitna sopstvena nacela."

U nastavku je emitovana video izjava poslanika Demokratske partije socijalista g. Nikole Rakocevica.

Nikola Rakocevié: ,,0Onice uraditiSta godje potrebno, a Cesto to Stoje potrebnoje da pogaze sva
svoja programska nacela, da Iskazu svoju neprincipijeinost, udruzujuci se ili neudruzujuci se, samo
da bi napravili odredenu politicku Stetu, ne samo Demokratskoj partiji socijalista, nego stabilnosti
Crne Gore. Toje njihov, toje njihovo osnovno programsko nacelo."”

Novinarski tekst - (OFF): ,Podsjetimo, opozicionari su i prije dvije sedmice organizovaii protest
ispred zgrade tuZilaStva u Podgorici, na kojem su okupili nekoliko stotina ljudi zbog afere ‘Atlas’. Da
opozicija nema konkretan cilj, pokazuju ovi, kao i raniji protesti, porucuje i poslanik Liberalne partije
Andrija Popovic."

U nastavku je emitovana video izjava poslanika Liberalne partije g. Andrije Popovica.

Andrija Popovi¢: ,,Ti protesti onda mogu potrajati, mogu dobiti i onaj karakter koji smo gledali
prije pargodina i to niSta dobro Crnoj Gorine bi donijelo.”

U prethodno opisanom dijelu priloga kao pokrivalice za novinarski tekst koriS¢eni su snimci sa
protesta koji su odrzani u Podgorici 02.02.2019. i 16.02.2019. godine.

Novinarski tekst - (OFF): ,Afera 'Atlas’ oko odbjeglog biznismena Duska Knezevica povodje da
se poku3aju, i dalje, destabllizovatiprilike u Crnoj Gori, smatra Vesna Sofranac. Bas taj kontroverzni
biznismen, nedostupan crnogorskim pravosudnim organima, brojnim foto-montaZzama koje plasira u
tabloidnim medijima pokuSava da pobjegne od odgovornosti za krivicna djela i malverzacije, istice

glavna i odgovorna urednica ‘Dnevnih novina'.

Kao pokrivalice za navedeni dio priloga koris¢ene su fotografije (screenshot) naslovnica dnevnog
lista ,Dan": ,,Vrilemeje da se sazna istina o Milovom kriminalu”, kao i ,,Objavi¢u kakoje Milo postao
milioner”". Takode su emitovani i djelovi snimaka sa dogadaja koji su se, krajem 2015. godine,
dogodili tokom protesta Demokratskog fronta u Podgorici, kao i fotografije i snimci na kojima se
prikazuje g. DuSko KneZevi¢.

U nastavku je emitovana video izjava glavne i odgovorne urednice ,,Dnevnih novina" g-de Vesne
Sofranac.

Vesna Sofranac: ,Dusko KneZevié, da ima obraza, da kaZem to po cmogorski, ajde, kako mi
pricamo, ovaj, prvo ne bi, prvo bi trebalo da se obrati svojim klijentima koje je ostavio bez para,
koje je ostavio bez posla, bez egzistencije i da dode da odgovara za sve ono zaSta se tereti. Ja ne
znam kolikoje kriv niti mi to kao gradani moZzemo znati, ali vrio ozbiljne optuzbe su na racun Duska
Knezevica. Umjesto svega toga, on pokuSava da on, Stoje prevario drzavu, Sto je prevario gradane,
pokuSava da prevede na politicki teren."

Novinarski tekst - (OFF): ,Da opozicija, kako je bio slu¢aj ranije sa '‘Duvanskom’ i slicnim
podmetanjima koristi montirane afere za vaninstitucionalno djelovanje i pritisak na vlast porucio je
nedavno i predsjednik Milo Bukanovi¢. Knezevicje, kakoje kazao Bukanovic, iskoriSten kao povod, a
zatim su opozicionari i proopoziciona medijska NVO maSinerija preuzeli kormilo i postali instuktori
odbjeglom biznismenu, zakljucioje Bukanovié."

Kao pokrivalice za navedeni novinarski tekst koriS¢ene su fotografije (screenshot) tekstova
objavljenih na naslovnim stranicama dnevnih novina ,Vijesti": ,,Dao sam 200.000 dolara, a Migo
5

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org


mailto:ard@ardca.org
http://www.ardca.org

molio za eure zbog aktivista™; ,,Prviput da odmetnik uzvrati udarac DPS-u", snimak (kako bi se reklo
sa protesta odrzanog 16.02.2019.g.) na kojem se prikazuju g. Vladimir Pavicevic i g. Aleksa BeCi¢, te
snimci na kojima se prikazuju g. Miodrag Perovi¢ i g. Zeljko Ivanovié.

U nastavku je emitovan segment iz informativnog programa Prve TV u kojem je gost bio predsjednik
Crne Gore g. Milo bukanovi¢ (u gornjem lijevom uglu emitovana grafitka insertacija - materijal: TV
Prva 14.02.2019.).

Milo PBukanovi¢: ,Knezevi¢, iskoriséen samo kao povod, da je on bio u glavnoj roii (prim. aut.
engleski:roie - prevod:uloga) prvih pet, Sest dana, nakog toga, je ona uhodana masinerija, partijsko,
medijsko, NGO-vska, dakle, koja ima svoju postavljenu infrastrukturu preuzela glavnu ulogu, i kao
Sto znamo, onidanas vode, vode glavnu rije€ u svemu tome."

Kao pokrivalice su koris¢eni djelovi snimaka sa protesta koji je odrzan u Podgorici 16.02.2019.
godine, na kojima su, medu demonstrantima, prikazani g. Andrija Mandi¢ i g. NebojSa Medojevic,
kao i fotografija g. DuSka KneZevica.

Novinarski tekst - (OFF): ,Protesti opozicije, poru€uju nasi sagovornici, jo§ su besmisleniji, ako
se uzmu u obzir uvrede koje su opozicionari upucivali jedni drugima. Podsjetimo, ne tako davno,
Celnik URE Dritan Abazovi¢ je isticao da je taktika koju bastini DF katastrofalna, te da su jedan dan u
bojkotu, drugi u Skupstini, a tre¢i na protestima. Poslanik Fronta Milan Knezevi¢, takode je, do
skoro, prozivao Abazovita da zajedno sa Aleksom BeCi¢em Zeli da unisti Front nazivajuci ih '‘Borom i
Ramizom'. Koliko traje netrpeljivost u opoziciji govori i Cinjenica da je jo§ 2016. Abazovi¢ porucivao
da ga je stid Sto je poslanik Parlamenta, zbog skandaloznog ponaSanja poslanika Demokratskog
fronta. DF je i u decembru proSle godine pokuSao da pozove opoziciju na jedinstvo. Od Beci¢evih
Demokrata i Abezoviceve URE nijesu dobili podrSku, ve¢ su porucili da se Frontu ne moze vjerovati.
lako sve ove partije vrde vilast u nekoliko opstina, netrpeljivost medu njima je vidljiva, naro€ito u
Budvi. DF-ov NebojSa Medojevi¢ optuzio je, svojevremeno, tadasnjeg predsjednika OpStine Budve
Dragana Krapovi¢a iz BeCicevih Demokrata za neznanje i korupciju, na Sta mu je Krapovi¢ odgovorio:
‘Da malo odmori'. Nakon toga iz DF-a nazvali su svog koalicionog partnera 'bleferom'. Koliko su
razlike u opoziciji velike i nepomirljive potvrdio je i sluaj BeCiéevog plagijata magistarskog rada,
gdje su Frontovci bili prvi i najglasniji u prozivanju i vrijedanju opozicionog kolege."

Kao pokrivalice za navedeni dio priloga koriS¢ene su fotografije (screenshot) tekstova objavljenih na
portalu Caffe del Montenegro pod naslovom: ,,Abazovi¢ za CdM: DF nema kredibilitet da predvodi
opozicione procese, njihov poziv licemjeran”; ,,Knezevi¢: BeCi¢ i Abazovi¢ ho¢e da uniSte DF,
kre¢emo u kontraofanzivu'; ,,Medojevi¢: Krapovi¢ bez znanja koalicije sklopio vansudsko poravnanje
sa WTE"; ,,Radulovi¢: Ovaj blefer od Krapovi¢aje najvece zlo kojeje doSlo u Budvu"; ,Istrazivaci DF
pitaju Becica: Jesi li plagirao magistarski rad?", kao i fotografije (screenshot) tekstova objavljenih na
portalu (prim. aut. nije vidljivo na kojim): ,,Knezevic¢: gradanska opozicija kao Predsjednistvo SFRJ, a
Aleksa i Dritan kao Boro i Ramiz’) ,,Abazovi¢: Stid me Sto sam poslanik”, ,,URA i Demokrate
odgovorile DF-u: Svaki put ste izigrali naSe povjerenje, prvo potpiSite dokument”; ,Krapovic:
Medojevi¢ nema pojma o ¢emu prica, vrijemeje da odmorP'. Takode su koriSéeni i djelovi snimaka,
bez prostornog i vremenskog odredenja, sa sastanka opozicionih predstavnika na kojem, izmedu
ostalih, prisustvuju g. Ranko Krivokapi¢, g. Miodrag Leki¢, g. Vladimir Jokovi¢, g. Dritan Abazovi¢ i g.
Aleksa BeCi¢ (u gornjem lijevom uglu emitovana graficka insertacija: ARHIVA).

3. Clanom 4 stav 1 alineja j) Pravilnika definisano je nacelo nepristrasnosti kao obaveza elektronskih
medija da Cinjeni¢no izvjeStavanje jasno odvoji od stava, misljenja ili komentara, pri ¢emu li¢no
uvjerenje i misljenje urednika i novinara ne smiju da diskriminatorno utiCu na izbor teme i nacin
njenog predstavijanja. Primjena ovog nacela iskljuCuje manipulisanje izjavama, saopStenjima i
slicnim sadrzajima s ciljem promjene njihovog osnovnog smisla (zlonamjerno skracivanje ili
montiranje djelova sadrZaja i si.), odnosno manipulacije slikom, tonom i sadrZzajem koje iskrivljuju
osnovni smisao saopstenog.

4. Clanom 4 stav 1 alineja m) Pravilnika pravilo druge strane je definisano kao obaveza elektronskih
medija da kod izvjeStavanja o pitanjima ili pojavama koje ukljuCuju sukob bilo koje vrste, svim
stranama koje su ukljuCene u raspravu pruzi mogucénost da u polemici ucestvuju na ravnopravan
nacin.

5. Clanom 7 stav 1 alineja a) Pravilnika propisana je obaveza emitera koji proizvode (ureduju i emituju)
informativni program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj nacin da doprinose slobodnom,

6
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org


mailto:ard@ardca.ora
http://www.ardca.org

istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o dogadajima u zemlji i
inostranstvu.

6. Clanom 8 stav 1 Pravilnika propisana je obaveza elektronskin medija da, u proizvodnji informativnih
programa, posStuju nacela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tacnosti, zabrane
diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.

7. Clanom 11 u stavu 1 propisano je da programski sadrzaji, a narotito informativno-politi¢ki i programi
0 tekuéim dogadajima moraju biti praviCni i izbalansirani, Sto se postize objavljivanjem
suprostavljenih stavova, bilo u istom programu ili u nizu drugih programa, koji predstavljaju cjelinu u
obradi odredene tematike. U stavu 2 ovog ¢€lana Pravilnika propisano je da se programskim
sadrzajima ne smiju tendenciozno promovisati interesi jedne politicke stranke ili bilo koje grupe ili
pojedinca, posebno ukoliko se takvi sadrZaji emituju sistematiCno tokom odredenog vremenskog
perioda.

8. Polaze¢i od prava na slobodu izrazavanja i uredivacku autonomiju medija, oni su slobodni da
odredenu pojavu, dogadaj ili sli€no tretiraju na razli€iti nacin, a da pri tome ne prekrSe propise, kao i
da u skladu sa svojom uredivackom politikom, komentariSu pojave, dogadaje i postupke pojedinaca,
uz obavezu da komentare jasno odvoje od ostalih vijesti i informacija, posebno onih koji se odnose
na istu temu pri ¢emu moraju voditi raCuna o normama propisanim Zakonom o elektronskim
medijima i Pravilnikom.

9. Povod za emitovani prilog je bio ,drugi protest” odrzan 16.02.2019.g. u Podgorici. Znacajan dio
priloga se odnosi na reagovanja i stavove oko ,.afere Atlas", kao povoda za odrzavanje protesta, kao
luloge i stavova opozicionih politickih partija, NVO organizacija i medija po tom pitanju. Ne moze se
dovesti u pitanje pravo emitera da u skladu sa svojom uredivackom politikom, trazi, pribavlja,
objavljuje i prenosi informacije od interesa za javnost. Imajuéi u vidu znacaj objavljivanja informacija
0 mogucoj interesnoj povezanosti i interesima pojedinih organizacija ili pojedinaca sa protesima,
moZze se smatrati opravdanim izvjeStavanje tim povodom, posebno ako doprinosi ,sprjecavanju
obmanjivanja javnosti", Sto je javhom interesu. Emiter u svom izjaSnjenju ukazuje da mu je to bila

namjera (,,0d javnog je interesa da se razotkrije pozadina svakog djelovanja pa i protesta, koje

formalno organizuje grupa gradana').

10. Uvazavajuci pravo emitera da se posebno bavi vezom opozicionih politickih partija, NVO organizacija
1medija sa organizacijom protesta, ne moze se opravdati izostanak bilo kakvog stava ili informacije o
pokuSaju pribavljanja stava predstavnika organizatora protesta {,grupa gradand") ili tih subjekata o
konkretnom spornom pitanju (postojanje povezanosti sa organizacijom protesta i odnosu prema
protestima i ,aferi Atlas"). Imajuéi u vidu da se radi o pitanju od javnog interesa {,.sprjeCavanju
obmanjivanja javnosti''), emiter je propustio da pribavi ili omoguéi iznoSenje razlicitin li
suprostavljenih stavova. Na taj nalin, nije doprinio cjelovitom informisanju javnosti o ovom
dogadaju, veé je tendenciozno predstavio stavove samo jedne strane, koja smatra, izmedu ostalog,
da se radi o ,,malobrojnom protestu u organizaciji opozicije, proopozicionih medija i proopozicionih
NVO" (najava priloga).

11. Dio priloga u kojem se kaze: ,Da opozicija, kako je bio slucaj ranije sa 'Duvanskom'i slicnim
podmetanjima koristi montirane afere za vaninstitucionalno djelovanje i pritisak na vlast porucio je
nedavno i predsjednik Miio Bukanovi€. Knezevicje, kakoje kazao Bukanovic, iskoriSten kao povod, a
zatim su opozicionari i proopoziciona medijska NVO maSinerija preuzeli kormilo i postali instuktori
odbjeglom biznismenu, zakljucioje Pukanovi¢", pokriven je, izmedu ostalog, snimcima na kojima se
prikazuju gospodin g. Zeljko Ivanovié (podnosilac prigovora) i g. Miodrag Perovi¢, koji su osnivagi
izdavaca dnevnog lista ,Vijesti". Naime, bez utemeljenja u citiranoj izjavi g. Bukanovica, emiter je
spokrivalicama" navedena lica neposredno doveo u kontekst sadrzan u govornom dijelu priloga u
kojem se govori o ,proopozicionoj medijskoj NVO masineriji i njenoj ulozi ,,instuktora odbjeglog
biznismena’.

12. Uz uvazavanje slobode izraZzavanja emitera i posebno njegove slobode odabira vizuelne ilustracije
govornog dijela priloga, ovakva uredivacka intervencija (kojom se, izborom pokrivalica koje prate
odredenu informaciju, izjava predsjednika Crne Gore, koristi kao osnov da se prikazana lica g.
Miodrag Perovi¢ i g. Zeljko Ivanovi¢ dovedu u vezu sa konstatacijama o ,,proopozicionoj medijskoj
masineriji''i ,,instruktorima odbjeglom biznismenu'), predstavlja proizvoljno povezivanje elemenata.
Da se radi o zakljucku samog emitera i stavaranju slike na osnovu licne procjene potvrduje isti u
svom izjaSnjenju, u kojem kaZe: Jako je dokazivo da su Vijesti medij kojije nerijetko objavljivao

7
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardcg.org


mailto:ard@ardca.org
http://www.ardcg.org

afere stavljaju¢éi medu glavne aktere u negativan kontekst M.Bukanovi¢a, pa je baS u cilju
vjerodostojnog i tatnog informisanja javnosti, upravo Cinjenica da je Bukanovi¢ na njin (Vijesti)
milsio u intervjuu tv Prva”. Na ovaj naCin emiter je prekrSio naCelo nepristrasnosti jer Cinjeni¢no
izvjeStavanje”™ (izjava Bukanovi¢a) nije jasno odvojio od svog stava (da smatra da su g. Miodrag
Perovié i g. Zeljko lvanovi¢ osobe na koje se odnose navodi iz izjave). Pri tome je, licno uvjerenje i
misljenje urednika i novinara diskriminatorno uticalo nacin predstavjanja ove teme.

Ne mozZe se naci opravdan stav za ovakav pristup osim Zelje da se tendenciozno promovise samo
interes ,jedne strane" (emitera) Sto je suprotno ¢lanu 11 stav 2 Pravilnika.

13.0vaj sadrzaj se moze okarakterisati kao nepraviCan i neizbalansiran. Emiter je iskoristio izjavu
predsjednika Crne Gore kako bi na posredan nacin, kroz pokrivalice, iznio svoj stav i doveo u vezu sa
istom g. Miodraga Perovi¢a i g. Zeljka Ivanoviéa. Time se moZe steéi utisak da se na pomenuta lica
odnosi sama izjava predsjenika. Imajuéi u vidu navedeno emiter je propustio da trazi, pribavi i objavi
komentar indirektno prozvanih lica (kroz pokrivalice) ili bar informaciju o razlozima zbog kojih emiter
nije dobio stav lica na koja se odnose navodi u prilogu.

Izostankom takvih stavova ili bar pokuSaja da se oni obezbijede, emiter nije doprinio da razliCiti
pristupi i misljenja budu profesionalno i korektno zastupljeni.

13. Prilog ne predstavlja rezultat izvjeStavanja o pitanjima ili pojavama koje ukljucuju sukob bilo koje
vrste. U prilogu nije rijeC o raspravi, polemici i si., niti se on bavi utvrdivanjem stavova razliCitih
strana o konkretnom pitanju (¢emu siuZi ,pravilo druge strane™).

Na osnovu navedenog, a uvazavajuci Cinjenicu da je saglasno tacki 7.1 izdatog Odobrenja za
emitovanje O-TV-K-14 od 21.07.2011. godine i ¢lanu 5 Pravilnika, emiter odgovoran za sve objavljene
sadrzaje, moze se utvrditi da je emiter objavljivanjem spornog programskog sadrZzaja prekrsio ¢l. 7 tac. 1, 8
st. 1i2i 11 st. 1i 2 Pravilnika, zbog toga Sto nije doprinio cjelovitom i nepristrasnom informisanju javnosti o
dogadajima u zemlji, nije obezbijedio da razliCiti pristupi i miSljenja budu profesionalno i korektno
zastupljeni, i Sto je prekrSio obavezu da informativno-poiiticki programi moraju biti pravicni i izbalansirani i
ne smiju tendenciozno promovisati interese bilo koje grupe ili pojedinca.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvaZzavanje svih relevantnih Cinjenica, direktor Agencije je,
saglasno €l. 139, 140, 141, 143 i 144. Zakona o elektronskim medijima, donio odluku kojom se emiteru izrice
upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaZze da usaglasi emitovanje programskih sadrZaja u okviru
programa ,,TV Nova M" sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima
Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

Emiteru je naloZeno i da u skladu sa ¢l. 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima izre€enu mjeru
upozorenja objavi u svom programu, u okviru informativne emisije ,,Centralni dnevnik" u 18:00 ¢asova.

Ovo rjeSenje stupa na snagu danom donosenja.
UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rjeSenja moZe se podnijeti Zalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15
dana od dana njegovog prijema.

Dostavljeno:
- Privredno drustvo ,Nova M" d.o.o.
- Gospodin Zeljko Ivanovi¢, podnosilac prigovora
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Arhiva

8

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9 Telefon: +382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Podgorica, Crna Gora Telefax: +382 20 201 440 www.ardca.org



mailto:ard@ardca.orQ
http://www.ardca.org

