
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02-16/1  
Podgorica, 16.04.2020. godine

Na osnovu člana 40 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 40/11, 53/11, 
06/13, 55/16 i 92/17) i člana 18 i 102 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", br. 56/14, 20/15, 
40/16 i 37/17), postupajući po službenoj dužnosti, direktor Agencije za elektronske medije donosi

R 3 E Š E N 3 E

1. Obustavlja se u cjelosti postupak pokrenut po službenoj dužnosti, u vezi sa radom Javnog 
preduzeća „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice, javnog emitera opšteg televizijskog 
programa „Prvi program Televizije Crne Gore", u pogledu utvrđivanja odgovornosti za kršenje 
standarda o komercijalnim audiovizuelnim komunikacijama koji se odnose na sponzorisanja 
informativnog programa.

2. Protiv ovog Rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

3. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemca.org.

4. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Redovnim monitoringom emitovanog televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore", 
Javnog preduzeća „Radio Televizija Crne Gore" (u daljem tekstu: emiter), Agencija za elektronske medije (u 
daljem tekstu: Agencija) je konstatovala da je dana dana 22. decembra 2019,g. godine, u terminu od 
19:29:50 do 20:05:57 sati (36 minuta i 7 sekundi), emitovana centralna informativna emisija „D n e v n iU 
okviru navedenog informativnog programa, u terminu od 19:38:58 do 19:42:14 sati (3 minuta 16 sekundi) 
emitovan je prilog o boravku crnogorskih novinara u Kini (nalaz Sektora za monitoring broj 05-1504 od
26.12.2019. godine).

Imajući u vidu standarde o komercijalnim AVM komunikacijama i učešću ovih sadržaja u sklopu 
emitovanih programskih sadržaja, Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je došlo do kršenja čl. 
95 st. 5 Zakona o elektronskim medijima (u daljem tekstu: „Zakon"), čl. 60 Pravilnika o komercijalnim 
audiovizuelnim komunikacijama (u daljem tekstu: „Pravilnik") i tač. 2.2. izdatog Odobrenja za emitovanje O- 
TV-J-01.

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona i članom 112 Zakona o upravnom 
postupku, a u cilju utvrđivanja da li je emitovanjem spornih programskih sadržaja došlo do kršenja Zakona, 
Pravilnika i Odobrenja za emitovanje, Agencija je od emitera zatražila pisano izjašnjenje (akt br. 02-1504/1 od
27.12.2019.g.).

Dana 13.01.2020. godine, emiter je dostavio pisano izjašnjenje povodom navedenog zahtjeva (akt br. 
02-16 od 13.01.2020.g.), u kom navodi da je novinarka RTCG putovala u Kinu početkom decembra 
2019.g., po nalogu redakcije sa precizno navedenim zadatkom da izvijesti crnogorsku javnost o implikacijama 
privredne i ekonomske sa rad nje Crne Gore i Kine. Poseban akcenat u prilogu... bio je  na projektu izgradnje 
prve dionice autoputa Bar-Bojare koju gradi kineski 'CRBC u sa radnji s crnogorskim kompanijama", te da je 
,,u prilogu... bilo riječi i  o tome da U će autoput... biti završen na vrijeme, kao i mogućnostima za nastavak 
saradnje sa kineskom kompanijom. Osim autoputa koleginica je  izvijestila i  o zainteresovanosti ostalih kineskih 
kompanija za ulaganja i u druge privredne grane naše ekonomije".

Na kraju izjašnjenja emiter navodi da je „... uloga Ambasade NR Kine i NVO 'Asocijacije za javnu 
diplomatiju', bila isključivo logistička, odnosno da su novinarskim ekipama obezbijedili adakvatne sagovomike, 
prevodioce i posjete raznim kompanijama koje su zainterosovane za ulaganja u Crnu Goru", te da „,... TVCG'

l  
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.aemcq.org

http://www.aemca.org
mailto:ard@ardcQ.org
http://www.aemcq.org


ima dugogodišnju saradnju sa Ambasadom NR Kine koja je pružala sličnu logističku pomoć prilikom posjeta 
njihovih ekipa i ranijih godina, te smatraju da ne može biti riječi o tome da se radi o sponzorisanom sadržaju".

Prilikom razmatranja da li je emitovanjem predmetnog sadržaja došlo do kršenja propisanih standarda 
o komercijalnim AVM komunikacijama, Agencija je posebno imala u vidu sljedeće:

sponzorstvo je komercijalna audiovizuelna komunikacija koja podrazumijeva učešće fizičkog ili 
pravnog lica, koje se ne bavi djelatnošću pružanja AVM usluga, niti proizvodnjom 
audiovizuelnih radova, u finansiranju radijskih i/ili televizijskih programa, s ciljem da 
promoviše svoje ime, zaštitni znak, ugled, aktivnosti, proizvode ili usluge (član 8 stav 1 tačka 
17 Zakona);

sponzorisani program je program čije troškove ili dio troškova plaća sponzor u cilju promocije 
sopstvenog ili tuđeg proizvoda ili usluge, robne marke, imidža, aktivnosti i bilo kojeg drugog 
direktnog ili indirektnog komercijalnog interesa (član 4 stav 1 tačka p) Pravilnika);

član 95 stav 5 Zakona i član 60 Pravilnika predviđaju da vijesti, odnosno informativni 
programi i programi o društveno-političkim aktuelnostima ne smiju biti sponzorisani.

Na osnovu uvida u snimak emitovanih programskih sadržaja, kao i izjašnjenja emitera može se 
konstatovati sljedeće:

1. Emiter je dana 22. decembra 2019. godine, na „Prvom programu Televizije Crne Gore" 
emitovao centralnu informativnu emisiju „Dnevnik", u terminu od 19:29:50 do 20:05:57 sati, 
u trajanju od 36 minuta 7 sekundi. U okviru navedene emisije prikazan je prilog o boravku 
crnogorskih novinara u Kini, u terminu od 19:38:58 do 19:42:14 sati (3 minuta 16 sekundi).

Na početku emitovanog priloga govori se o izgradnji auto-puta Bar-Boljare. Bilo je riječi o 
aktuelnoj situaciji, kao i o planovima za dalju izgradnju projekta.

Nepotpisani sagovornik: „Vjerujem da će radovi biti završeni u septembru naredne godine. 
Mogu vam reći da smo zainteresovani i  za gradnju druge dionice auto-puta. Poštovaćemo 
pravila i  nadam se da ćemo ponuditi najbolje uslove i biti izabrani za taj posao."

Tokom navedenog dijela priloga, kao pokrivalice korišćeni su kadrovi zabilježeni u Pekingu 
(Trg Tjenanmen, Kineski zid, saobraćaj u gradu).

Prilog se nastavlja kadrovima iz EXPO Centra, koji se nalazi u gradu Ningbo. U nastavku 
priloga navodi se da Kina, pored ekonomske saradnje sa našom zemljom, želi da unapređuje i 
prijateljske odnose. Slijedi tekst sljedeće sadržine:

Novinarski tekst (OFF): „Žele i više proizvoda iz naše zemlje na svojim policama. Na onoj, koja 
se nalazi u EXPO Centru u gradu Ningbo, nalazi se tek jedan -  vino 'Plantaža 13. ju l' i  traži se, 
kažu, flaša više."

Nepotpisani sagovornik: „Crna Gora će biti glavni gost na Kineskom sajmu uvoza 2020. godine 
i  to je  prilika za domaće proizvođače. Sve što oni treba da urade - da svoj proizvod predstave 
i nakon toga da proizvode."

Navedeni dio priloga pokriven je kadrovima Crnogorskog paviljona (Montenegro pavilion) sa 
Expo Centra. Prikazani su krupni kadrovi crnogorske i kineske zastave, kao i nekoliko kadrova 
izloženih flaša crnogorskog vina.

U nastavku priloga navodi se da su Kinezi zainteresovani i za saradnju sa Crnom Gorom na 
polju turizma.

Nepotpisani sagovornik: „Šangajski turistički festival je  dobra platforma za saradnju. Možete 
ga koristiti za ulaz na tržište, ne samo kinesko, već cijelog svijeta. A razlozi zbog kojih bi 
turisti iz Kine posjetili Crnu Goru su prirodne ljepote, ali i  ljubaznost vašeg naroda. Vidjeli smo 
na filmu 'Most na Tari', želimo i uživo."

Prilog se završava stand up-om novinarke Televizije Crne Gore (autorke navedenog priloga), a 
emitovani su i sljedeći novinarski navodi:

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

2____________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.aemca.org


Novinarski tekst (OFF): „1 sve ovo je  saopšteno predstavnicima devet crnogorskih medija 
prilikom posjete Kini, koju je  organizovala Ambasada Kine u Podgorid i  'NVO Asocijacija za 
javnu diplomatiju'. Posjeta je  pokazala da dobre namjere, ali i  gostoprimstva, ovom narodu ne 
fali."

2. Pravilnikom je definisano da se sponzorisanim programom smatra program čije troškove ili dio 
troškova plaća sponzor u cilju promocije sopstvenog ili tuđeg proizvoda ili usluge, robne 
marke, imidža, aktivnosti i bilo kojeg drugog direktnog ili indirektnog komercijalnog interesa.

Agencija je prilikom odlučivanja imala u vidu navode iz izjašnjenja da je „uloga Ambasade NR 
Kine i NVO 'Asocijacije za javnu diplomatiju', bila isključivo logistička... odnosno da su 
novinarskim ekipama obezbijedili adakvatne sagovomike, prevodioce i posjete... kompanijama 
koje su zainterosovane za ulaganja u Crnu Goru" i da „T/CG ' ima dugogodišnju saradnju sa 
Ambasadom NR Kine".

Naime, prvi dio priloga se bavio pitanjem realizacije strateškog projekta izgradnje prve dionice 
autoputa Bar-Boljare, što predstavlja informaciju od značaja za javnost u Crnoj Gori, dok je 
drugi dio priloga isključivo bio posvećen saradnji Crne Gore i NR Kine na polju ekonomije 
(prestavljanje crnogorskih proizvoda na kineskom tržištu), kao i turizma („razlozi zbog kojih bi 
turisti iz Kine posjetili Crnu Goru su prirodne ljepote...").

Ne može se dovesti u pitanje da je od javnog interesa predstavljanje informacija o obimu, 
strukturi, kao i mogućnosti unapređenja saradnje između Kine i Crne Gore. Posebno, ne može 
se dovesti u pitanje značaj predstavljanja mogućnosti za plasiranje crnogorskih proizvoda 
(vino) i usluga (turizam). Prema tome, predmetni prilog nije sačinjen na način da posebno 
naglašava i promoviše bilo kog subjekta (njegove aktivnosti i planove), već se radi o 
predstavljanju i promovisanju saradnje Crne Gore i NR Kine, kao i mogućnostima daljeg 
razvoja iste.

S obzirom da se iz navedenog može zaključiti da Ambasada NR Kine i NVO „Asocijacije za 
javnu diplomatiju" nijesu učestvovali u finansiranju proizvodnje predmetnog programa i da se 
ne radi o sponzorisanom programskom sadržaju, emiter nije prekršio standarde o 
komercijalnim AVM komunikacijama koji se odnose na zabranu sponzorisanja informativnog 
programa.

3. Imajući u vidu izjašnjenje emitera, kao i iznesene činjenice, Agencija je utvrdila da nije došlo 
do kršenja čl. 95 st. 5 Zakona, kao i čl. 60 Pravilnika.

S obzirom na navedeno direktor Agencije je odlučio kao u dispozitivu ovog Rješenja.

Ovo Rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije www.aemca.org.

Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:

Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore", direkto 
Savjet Agencije za elektronske medije 
Sektor za pravne i ekonomske poslove 
Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

3________________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.org

http://www.aemca.org
mailto:ard@ardcQ.org
http://www.aemca.org

