
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  894/3 
Podgorica, 21.09.2020. godine

Na osnovu čl. 140 i 141 Zakona o elektronskim medijima ("SI. list Crne Gore", br. 46/10, 40/11, 53/11, 
06/13, 55/16, 92/17 i 82/20) I člana 18 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", br. 56/14, 20/15, 40/16 
i 37/17), postupajući po službenoj dužnosti, direktor Agencije za elektronske medije donosi

R 3 E Š E N 3 E

1. Javnom preduzeću „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice, javnom emiteru opštih televizijskih 
programa „Prvi program Televizije Crne Gore" (TVCG1) i „Drugi program Televizije Crne Gore" 
(TVCG2), izriče se upozorenje kao upravno-nadzorna mjera, zbog kršenja člana 8 stav 1 Pravilnika o 
pravima i obavezama emitera tokom kampanje za izbore za poslanike u Skupštini Crne Gore, koji će 
biti održani 30. avgusta 2020. godine ("SI. list CG", br. 64/20), tačke 7.1. Odobrenja za emitovanje 
TVCGlbr. O - TV - J -  01 i Odobrenja za emitovanje TVCG2 br. O - TV - J - 02, prilikom emitovanja 
prikrivenog medijskog predstavljanja dana 26. avgusta 2020. godine, u okviru informativne emsije 
„Dnevnik 2".

2. Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice je dužno da, u skladu sa članom 140 stav 3 
Zakona o elektronskim medijima, u okviru opštih televizijskih programa „TVCG1" i „TVCG2", objavi 
informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 ovog rješenja koja glasi:

„Agencija za elektronske medije je  izrekla javnom emiteru opštih televizijskih programa TVCG1' i 
TVCG2' upozorenje zbog toga što je dana 26. avgusta 2020. godine, u okviru informativne emisije 
'Dnevnik 2' omogućio prikriveno medijsko predstavljanje ideja, političkih stavova i aktivnosti 
podnosilaca i kandidata sa izbornih lista za izbore koji su održani 30. avgusta 2020. godinć\

3. Protiv ovog Rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 
dana od dana dostavljanja rješenja.

4. Ovo Rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemcQ.org.

5. Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Na osnovu uvida u emitovane programske sadržaje opštih televizijskih programa „TVCG1" i „TVCG2", 
Javnog preduzeća „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice (u daljem tekstu: „emiter"), uočeno je da je dana 26. 
avgusta 2020. godine, emiter emitovao sadržaje u kojima je vršeno medijsko predstavljanje podnosioca izborne 
liste i kandidata sa izborne liste za izbore koji su održani 30. avgusta 2020. godine (nalaz Sektora za monitoring 
broj 05-894 od 27.08.2020. godine).

Imajući u vidu učešće ovih sadržaja u okviru emitovanog programa, Agencija je pokrenula postupak za 
utvrđivanje da II došlo do kršenja člana 8 Pravilnika o pravima i obavezama emitera tokom kampanje za izbore za
poslanike u Skupštini Crne Gore, koji će biti održani 30. avgusta 2020. godine (u daljem tekstu: „Pravilnik") i tačke
7.1. Odobrenja za emitovanje br. O - TV - J -  01 i Odobrenja za emitovanje br. O - TV - J - 02.

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona i članom 112 Zakona o upravnom postupku, a u 
cilju utvrđivanja da li je emitovanjem spornih programskih sadržaja došlo do kršenja pravilnika, Agencija je od 
emitera zatražila pisano izjašnjenje (akt br. 02-894/1 od 27.08.2020. godine).

Dana 07.09.2020. godine, emiter je dostavio pisano izjašnjenje, u kom navodi da je „Televizija Crne Gore u 
Dnevniku 26.08. emitovala kratku izjavu predsjednika Vlade Duška Markovića, koju je dao tokom radne posjete 
CetinjiT.

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.orQ
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.QrQ

http://www.aemcQ.org
mailto:ard@ardca.orQ
http://www.aemca.QrQ


Emiter u izjašnjenju ukazuje da je „Marković izjavu o Zakonu o slobodi vjeroispovijesti dao u svojstvu 
predsjednika Vlade i kao takva emitovana je u Dnevniki)', pri čemu su se „na snimku vidjele isključivo crnogorske 
zastave, nije bilo nikakvih partijskih obilježja, pa smatra da nije prekršio Pravila o izvještavanju tokom izborne 
kampanjć'.

Prilikom razmatranja da li je emitovanjem predmetnih sadržaja došlo do kršenja propisanih standarda, 
Agencija je posebno imala u vidu sljedeće:

članom 3 Pravilnika je propisano da se medijsko predstavljanje podnosilaca izbornih lista i 
kandidata sa izbornih lista u toku izborne kampanje ostvaruje u okviru političko-informativnog 
programa, kao i u precizno označenim blokovima političkog oglašavanja. Istim članom je propisano 
da se predstavljanje u okviru informativno-političkih programa ostvaruje kroz debate, sučeljavanja, 
intervjue i druge posebne emisije, koje se emituju bez novčane ili druge nadoknade, isključivo 
posvećene parlamentarnim izborima, u kojima se javnost upoznaje sa aktivnostima, idejama i 
mišljenjima podnosilaca izbornih lista i kandidata sa izbornih lista.

član 4 Pravilnika propisuje da medijsko predstavljanje mora biti lako prepoznatljivo i audio i 
vizuelno odvojeno od ostalih programskih sadržaja, i mora biti jasno označeno tekstualnim 
obavještenjem „Parlamentarni izbori".

članom 8 Pravilnika je zabranjeno prikriveno medijsko predstavljanje. Takođe je propisano da 
emiteri mogu u informativnim emisijama, izvan programa koji se odnose na medijsko 
predstavljanje, obavještavati o aktuelnim zbivanjima i aktivnostima državnih organa i funkcionera, 
poštujući pravila profesionalizma, objektivnosti i novinarske etike (stav 2). Pri tome, propisano je 
da je emiter dužan da, u okviru takvih programskih sadržaja, prilikom izvještavanja, o aktuelnim 
događajima, radu državnih organa i funkcionera i svih subjekata koji su uključeni u proces izborne 
kampanje, u vezi sa pitanjima koja se ne odnose na izbore, vodi računa da navedeno izvještavanje 
ne sadrži posebno promotivno upućivanje na podnosioce izbornih lista, kandidate sa izbornih lista 
ili njihove aktivnosti, ideje ili političke stavove.

Na osnovu uvida u snimke emitovanog programa i izjašnjenja emitera, Agencija konstatuje sljedeće:

1. Emiter je, dana 26. avgusta 2020. godine, u okviru oba televizijska programa, u terminu od 19:30:00 
do 19:57:22 emitovao centralnu informativnu emisiju „Dnevnik 2".

2. U terminu od 19:31:10 do 19:32:51 sati, emitovan je prilog kako slijedi:

Najava (voditeljka u studiju): „Bezbjednosne i druge državne institucije spremne su da odgovore na 
bilo kakav vid nasilja na dan izbora, poručio je premijer Duško Marković. Crnu Goru napadaju ovih 
dana oni isti koji je  n/jesu željeli 2006. i čiji su je  preci, kako je  kazao, poništili 1918. Premijer je takođe 
rekao na Cetinju da u svijetu nije zabilježeno da se u političkim povorkama nalaze sveštena lica, te da 
su u Crnoj Gori zakoni i pra vni poredak jednaki za sve. "

Nakon navedenog se prikazuje snimak izjave premijera Markovića, date na guvnu pored crkve 
Preobraženske na Ivanovim koritima.

Duško Marković: „Moraće je  poštovati ako je  neće voljeti. Srpska pravoslavna crkva i njeni sveštenici će 
se vratiti u manastire i crkve. Neće ih biti više u političkim povorkama. Neće ih biti za mikrofonom gdje 
proklinju naše očeve, naše đedove i nas same, našu djecu. To se nigdje u 21. vijeku ne radi u svijetu. 
Nažalost u Crnoj Gori se to radi. I to ćemo ¡strpjeti do 30. avgusta. Nakon toga ni to se više neće 
tolerisati. Zakon i pravni poredak će jednako važiti kako za nas tako i za Amfilohija, tako i  za Backovića 
i za sve druge. A one koji kormilare Crnom Gorom i proklinju Crnu Goru i žele da je sahrane 
otvorićemo granice jer nemaju ovdje utemeljenja i vratićemo ih njihovim kućama odakle su došli. Neka 
uređuju na takav način njihove domove, njihovu zemlju, a Crnu Goru će prepustiti nama koji je  volimo
i koji je  poštujemo."

3. Izjava premijera Duška Markovića odnosi se na situaciju u Crnoj Gori nastalu usljed donošenja Zakona 
o slobodi vjeroispovijesti i predstavlja stavove premijera povodom aktivnosti Srpske pravoslavne crkve 
nakon donošenja ovog zakona, što je duže vrijeme okupiralo pažnju javnosti. Ne može se dovesti u 
pitanje pravo emitera da, u skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, pribavlja, objavljuje i 
prenosi informacije od interesa za javnost.

4. Premijer u izjavi najavljuje aktivnosti koje će biti preduzete od strane vlasti prema Srpskoj pravoslavnoj 
crkvi nakon održavanja parlamentarnih izbora, a povodom njihovog djelovanja protiv Zakona o slobodi

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.orq
Telefax: +382 20 201 440 www.aemcq.ora

mailto:ard@ardcQ.orq
http://www.aemcq.ora


vjeroispovijesti, pa u tom smislu ukazuje ,,Srpska pravoslavna crkva i  njeni sveštenici će se vratiti u 
manastire i crkve. Neće ih biti više u političkim povorkama. Neće ih biti za mikrofonom gdje proklinju 
naše očeve, naše đedove i nas same, našu djecO', naglašavajući „ /  to ćemo ¡strpjeti do 30. avgusta. 
Nakon toga ni to se više neće tolerisatT.

5. Uzimajući u obzir sadržinu analiziranog priloga, može se zaključiti da sadrži promotivnu poruku 
političke partije, odnosno potvrđene izborne liste, kojoj pripada premijer u susret predstojećim 
parlamentarnim izborima, te da je riječ o medijskom predstavljanju u toku izborne kampanje.

6. Emitovani prilog nije bio prepoznatljiv, odvojen od ostalog dijela emisija, ni označen tekstualnim 
obavještenjem koje ukazuje da se radi o sadržaju od značaja za medijsko predstavljanje u toku izborne 
kampanje, što je suprotno članu 4 oba pravilnika.

7. Uvažavajući činjenicu da je izjava data od strane gospodina Markovića kao premijera, u okviru radne 
posjete, ne može se zanemariti činjenica da je gospodin Marković bio nosilac izborne liste „Odlučno za 
Crnu Goru -  DPS Milo Đukanović", a da je tokom izlaganja promovisao njene političke stavove, ideje i 
planove nakon izbora. Emiter je morao voditi računa da izvještavanje o aktuelnim događajima ne smije 
da sadrži posebno promotivno upućivanje na ideje ili političke stavove podnosilaca izbornih lista, 
kandidata sa izbornih lista ili njihove aktivnosti, u skladu sa članom 8 oba pravilnika.

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tačkl 7.1 izdatih Odobrenja za emitovanje 0- 
TV-J-01 i 0-TV-J-02 emiter odgovoran za sve objavljene sadržaje, može se utvrditi da je emiter prekršio član 8 
Pravilnika, jer je omogućio prikriveno medijsko predstavljanje.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, saglasno čl. 
140 i 141 Zakona, donio odluku kojom se emlteru izriče upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da, u skladu 
sa čl. 140 stav 3 Zakona, informaciju o izrečenoj mjeri objavi u svojim programima, u okviru informativne emisije 
„Dnevnik 2".

Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog Rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana od 
dana njegovog dostavljanja.

Dostavljeno:
Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore" 
Savjet Agencije za elektronske medije 
Sektor za pravne i ekonomske poslove 
Arhiva

Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

_______ 3_______________________________________
Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.ora
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.orQ

mailto:ard@ardca.ora
http://www.aemca.orQ

