
Crna Gora 
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 -  1279/3 
Podgorica, 31.12.2020.godine

Na osnovu člana 140, 141 Zakona o elektronskim medijima ("SI.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11, 6/13, 
55/16, 92/17 i 82/20) i člana 18 Zakona o upravnom postupku ("SI. list Crne Gore", 56/14, 20/15, 40/16 i 
37/17), postupajući po službenoj dužnosti, direktor Agencije za elektronske medije donosi

R 3 E Š E N 3 E

1. Javnom preduzeću „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice, javnom emiteru opšteg televizijskog 
programa „Prvi program Televizije Crne Gore" (TVCGl), izriče se upozorenje kao upravno-nadzorna 
mjera, jer je dana 01. decembra 2020. godine, prekršio zabranu sponzorisanja informativnih emisija 
„Dnevnik", „Dnevnik 1" i „Dnevnik 3".

2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog kršenja zabrane sponzorisanja vijesti, odnosno 
informativnog programa, što je predviđeno članom 95 stav 5 Zakona o elektronskim medijima i članom 
60 Pravilnika o komercijalnim audiovizuelnim komunikacijama („SI. list CG", br. 36/11).

3. Nalaže se Javnom preduzeću „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice, da usaglasi emitovanje 
programskih sadržaja u okviru televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore" sa 
standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije za 
elektronske medije i izdatom Odobrenju za emitovanje O-TV-J-Ol.

4. Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice je dužno da, u skladu sa članom 140 stav 3 
Zakona o elektronskim medijima, u okviru opšteg televizijskog programa „TVCGl", u okviru informativne 
emisije „Dnevnik', objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 ovog Rješenja koja glasi:

„Agencija za elektronske medije izrekla je  Javnom preduzeću 'Radio Televizija Crne Gore' iz 
Podgorice, kao javnom emiteru opšteg televizijskog programa 'Prvi program Televizije Crne Gore' 
upozorenje zbog kršenja zabrane sponzorisanja Informativnih emisija, dana 01.12.2020. godine".

5. Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana 
od dana dostavljanja rješenja.

6. Ovo rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemca.org.

7. Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e  nj e

Na osnovu uvida u emitovane programske sadržaje, Agencija za elektronske medije (u daljem tekstu: 
„Agencija") je konstatovala da je dana 01. decembra 2020. godine Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore" 
iz Podgorice, kao javni emiter opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore", u terminima od 
15:30, 19:30 i 22:30 časova, emitovalo informativne emisije „Dnevnik „Dnevnik 2 " i „Dnevnik 3\ 
Monitoringom je utvrđeno da su u okviru najava za navedene informativne emisije emitovani i programski 
sadržaji sa elementima komercijalne AV komunikacije.

Naime, neposredno prije emitovanja predmetnih informativnih emisija, emitovan je programski sadržaj 
posvećen tačnom vremenu. Sadržao je digitalni sat na plavoj podlozi, koji je bijelim velikim ciframa, na sredini
ekrana, pokazivao tačno vrijeme. Ispod digitalnog sata, manjim bijelim slovima emitovana je grafička insertacija
„DNEVNIK", a desno od sata logo kompanije ,,M:tel" d.o.o. (crveni manji kvadrat sa bijelim slovima) i slogan 
kompanije ispisan crvenim slovima na plavoj podlozi „Imate prijatelje" (nalaz Sektora za monitoring broj 05-1279 
od 08.12.2020. godine).

1
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardcQ.org
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.orq

http://www.aemca.org
mailto:ard@ardcQ.org
http://www.aemca.orq


Imajući u vidu standarde o komercijalnim AVM komunikacijama i učešću ovih sadržaja u informativnim 
emisijama „Dnevnik 1", „Dnevnik 2" i „Dnevnik 3", Agencija je pokrenula postupak za utvrđivanje da li je došlo 
do kršenja čl. 95 st. 5 Zakona o elektronskim medijima, čl. 60 Pravilnika o komercijalnim audiovizuelnim 
komunikacijama (u daljem tekstu: „Pravilnik") i tač. 2.2. izdatog Odobrenja za emitovanje O-TV-J-Ol.

Saglasno nadležnostima ustanovljenim članom 138 Zakona i članom 112 Zakona o upravnom postupku, 
a u cilju utvrđivanja da li je emitovanjem spornog programskog sadržaja došlo do kršenja Zakona, Pravilnika i 
Odobrenja za emitovanje, Agencija je od emitera zatražila pisano izjašnjenje (akt br. 02-1279/1 od
09.12,2020.g.).

Dana 17.12.2020. godine, emiter je dostavio pisano izjašnjenje (akt zaveden kod Agencije pod br. 02- 
1279/2 od 17.12.2020. godine) u kom navodi da je „Marketing 'RTCG'... dana 26.02.2020. godine, obnovio, 
ponudu za Sponzorstvo sata... koja se odnosi na emitivanje iogoa na teiopu sata, prije početka informativne 
emisije 'Dnevnik'. Budući da nakon teiopa sa najavnim satom počinje emitovanje posebne špice za najavu 
Dnevnika', koja jasno razdvaja telop sa satom od informativne emisije, smatramo da možemo na teiopu sa 
najavnim satom pozicionirati iogo sponzora. Teiop sata zasebna je cjelina i ne predstavlja dio 'Dnevnika', pa 
shodno tome sponzor sata nije i sponzor 'Dnevnika'".

Na kraju izjašnjenja emiter navodi da se „nadaju se da će Agencija imati razumijevanja za njihov stav po 
ovom pitanju, jer... novim Zakonom o 'RTCG' je  ukinuta mogućnost reklamiranja u 'prime time-u', čime su 
onemogućeni da ostvaruju značajan prihod".

U prilogu izjašnjenja emiter je dostavio i kopiju Ponude „Sponzorstvo sata -  TV Dnevnik 1, 2 i 3"(akt 
zaveden kod emitera pod br. 01-1260 od 25.02.2020.g.). Njom je, između ostalog, predviđeno da „format 
Sponzorstvo sata na mjesečnom nivoi)'' podrazumijeva:

-  pozicioniranje logotipa na najavnom satu u trajanju od 20 sekundi, neposredno prije početka 
informativne emisije „Dnevnik 1" u 15:30 h, te emitovanje oglasnog špota do 15 sekundi u 
bloku prije informativne emisije „Dnevnik 1";

-  pozicioniranje logotipa na najavnom satu u trajanju od 20 sekundi, neposredno prije početka 
informativne emisije „Dnevnik 2" u 19:30 h, te emitovanje oglasnog špota do 15 sekundi u 
bloku prije informativne emisije „Dnevnik 2";

-  pozicioniranje logotipa na najavnom satu u trajanju od 20 sekundi, neposredno prije početka 
informativne emisije „Dnevnik 3" u 22:30 h, te emitovanje oglasnog špota do 15 sekundi u 
bloku prije informativne emisije „Dnevnik 3".

Prilikom razmatranja da li je emitovanjem predmetnog sadržaja došlo do kršenja propisanih standarda o 
komercijalnim AVM komunikacijama, Agencija je posebno imala u vidu sljedeće:

- sponzorstvo je komercijalna audiovizuelna komunikacija koja podrazumijeva učešće fizičkog ili 
pravnog lica, koje se ne bavi djelatnošću pružanja AVM usluga, niti proizvodnjom audiovizuelnih 
radova, u finansiranju radijskih i/ili televizijskih programa, s ciljem da promoviše svoje ime, 
zaštitni znak, ugled, aktivnosti, proizvode ili usluge (član 8 stav 1 tačka 17 Zakona).

- vijesti, odnosno informativni programi i programi o društveno-političkim aktuelnostima ne smiju 
biti sponzorisani (član 95 stav 5 Zakona i član 60 Pravilnika).

Na osnovu uvida u snimak emitovanog sadržaja, može se konstatovati sljedeće:

1. Emiter je dana 01.12.2020.g., neposredno prije početka informativnog sadržaja „Dnevnik 2" u 
19:30, u terminu od 19:29:32 do 19:29:55 sati (23 sekunde), emitovao sadržaj sa digitalnim 
satom na plavoj podlozi, koji je bijelim velikim ciframa, na sredini ekrana, pokazivao tačno 
vrijeme. Ispod digitalnog sata, manjim bijelim slovima emitovana je grafička insertacija 
„DNEVNIK", a desno od sata Iogo kompanije ,,M:tel" d.o.o. (crveni manji kvadrat sa bijelim 
slovima) i slogan kompanije ispisan crvenim slovima na plavoj podlozi „Imate prijateijć'.
Istog dana, opisani sadržaj emitovan je i neposredno prije informativnih sadržaja „Dnevnik / '  u 
15:30 časova i „Dnevnik 3" u 22:30 časova.

2. Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da zaključi sponzorski aranžman i uključi Iogo 
sponzora u sadržaj posvećen obavještavanju javnosti o tačnom vremenu. Da je tako nešto i 
bila namjera emitera, ukazuje i Ponuda „Sponzorstvo sata" koja je dostavljena uz izjašenjenje, 
kao i navodi emitera da „nakon teiopa sa najavnim satom počinje emitovanje posebne špice za

2
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430 E-mail: ard@ardca.org
Telefax: +382 20 201 440 www.aemca.org

mailto:ard@ardca.org
http://www.aemca.org


najavu 'Dnevnika', koja jasno razdvaja telop sa satom od informativne emisije, ..." Ipak, u 
realizaciji predmetnog sponzorskog aranžmana posebni segment programa (najavni sat, telop 
sa najavnim satom), sadržao je insertaciju „Dnevnik", što ukazuje da se isti može posmatrati 
kao integralni dio informativne emisije (njene najavne špice), a ne kao odvojeni sadržaj. Zbog 
toga se i čitava informativna emisija može smatrati sponzorisanom. Na ovaj način, emiter je 
zanemario zabranu sponzorisanja informativnih emisija.

3. Imajući u vidu navedeno, emiter je propustio da saglasno Zakonu i Pravilniku, pravilno 
rasporedi logotip sponzora, odnosno uključio ga je u najavu informativnih emisija, što je 
Zakonom zabranjeno.

4. Ne dovodeći u pitanje stav emitera da je stupanjem na snagu novog Zakona o nacionalnom 
javnom emiteru Radio i Televizija Crne Gore ("SI. list Crne Gore", br. 80/20) došlo do promjene 
pravila oglašavanja emitera u dijelu maksimalno dozvoljenog oglašavanja i njegovog 
raspoređivanja, ne može se opravdati uočeno kršenje standard vezanih za sponzorstvo.

Zabrana kršenja sponzorisanja informativnih emisija nije nova, već postojeća obaveza i njenim 
kršenjem se ne može nadoknađivati promjena pravila raspoređivanja oglasnih sadržaja u 
periodu od 06 i 18 časova, odnosno od 18 i 24 časa, kao i zabrana oglašavanja u periodu 
između 20 i 22 časa (član 21 Zakona o nacionalnom javnom emiteru Radio i Televizija Crne 
Gore).

Na osnovu navedenog, a uvažavajući činjenicu da je saglasno tački 7.1 izdatog Odobrenja za emitovanje
0  - TV - J - 15 od 25.01.2013. godine emiter odgovoran za sve objavljene sadržaje, nesporno se može zaključiti 
da je emitovanjem predmetnih sadržaja emiter prekršio standarde o komercijalnim AVM komunikacijama u 
pogledu zabrane sponzorisanja informativnih programa (čl. 95 stav 5 Zakona i čl. 60 Pravilnika).

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, saglasno 
čl. 140 i 141 Zakona, donio odluku kojom se emiteru izriče upravno-nadzorna mjera upozorenja i nalaže da 
usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa „TVCGl" sa standardima definisanim u Zakonu, 
podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

Javnom preduzeću „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice je naloženo i da u skladu sa čl. 140 stav 3 
Zakona izrečenu mjeru upozorenja objavi u svom programu.

Ovo rješenje stupa na snagu danom donošenja.

PRAVNA POUKA

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana 
od dana njegovog dostavljanja.

Žalba odlaže izvršenje rješenja.

Dostavljeno:
Javno preduzeće „Radio Televizija Crne Gore" iz Podgorice, di 
Savjet Agencije za elektronske medije 
Sektor za pravne i ekonomske poslove 
Arhiva

3
Bulevar Svetog Petra Cetinjskog 9
Podgorica, Crna Gora

Telefon:+382 20 201 430
Telefax: +382 20 201 440

E-mail: ard@ardcq.org 
www.aemcQ.ora

mailto:ard@ardcq.org
http://www.aemcQ.ora

