



Crna Gora
AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE MEDIJE

Broj: 02 – 1242/3
Podgorica, 12.09.2022. godine

Na osnovu člana 40 i 144 Zakona o elektronskim medijima („Sl. list Crne Gore“, br. 46/10, 40/11, 53/11, 06/13, 55/16, 92/17 i 82/20) i člana 18 i 116 Zakona o upravnom postupku („Sl. list Crne Gore“, br. 56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), postupajući po prigovoru NVO „Media Centar“ iz Podgorice (akt zaveden kod Agencije za elektronske medije pod 02-1242 od 12.08.2022. godine), direktor Agencije za elektronske medije donosi

R J E Š E N J E

1. Prihvata se prigovor NVO „Media Centar“ iz Podgorice, akt zaveden kod Agencije za elektronske medije pod br. 02-1242 od 12.08.2022. godine, i javnom preduzeću „Radio i Televizija Crna Gore“ iz Podgorice, kao javnom emiteru opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore“, izriče se upozorenje kao upravno-nadzorna mjera zbog kršenja člana 7 stav 1 tačka a) Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima („Sl. list Crne Gore“, 35/11, 07/16 i 8/19) i tačke 7.1. Odobrenja za emitovanje br. O-TV-J-01, prilikom emitovanja informativne emisije „Dnevnik“, emitovane dana 3. avgusta 2022. godine.
2. Upozorenje iz tačke 1 ovog Rješenja se izriče zbog kršenja obaveze emitera da prilikom proizvodnje informativnog programa postupa profesionalno i odgovorno i na taj način doprinese cjelovitom informisanju javnosti o događajima u zemlji (čl. 7 st. 1 tačka a) Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima).
3. Javnom preduzeću „Radio i Televizija Crna Gore“ iz Podgorice nalaže se da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u okviru programa „Prvi program Televizije Crne Gore“ sa standardima definisanim u Zakonu o elektronskim medijima, podzakonskim aktima Agencije za elektronske medije i izdatim Odobrenjem za emitovanje br. O-TV-J-01.
4. Javno preduzeće „Radio i Televizija Crna Gore“ iz Podgorice, dužno je da u skladu sa članom 140 stav 3 Zakona o elektronskim medijima, u programu „Prvi program Televizije Crne Gore“, u okviru informativne emisije „Dnevnik“, objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tač. 1 ovog Rješenja koja glasi:
„Agencija za elektronske medije izrekla je javnom emiteru opšteg televizijskog programa 'TVCG1' upozorenje zbog propuštanja da doprinese cjelovitom informisanju javnosti, prilikom emitovanja podataka o gledanosti njegovih televizijskih programa u informativnoj emisiji 'Dnevnik', dana 3. avgusta 2022. godine.“
5. Protiv ovog Rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana od dana njegovog prijema.
6. Ovo Rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemca.org.
7. Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

O b r a z l o ž e n j e

Dana 12. avgusta 2022. godine, Agenciji za elektronske medije (u daljem tekstu: Agencija) dostavljen je prigovor NVO „Media Centar“ iz Podgorice na rad javnog preduzeća „Radio i Televizija Crna Gore“ iz Podgorice (u daljem tekstu: „emiter“), javnog emitera opšteg televizijskog programa „Prvi program Televizije Crne Gore“ - TVCG1 (akt zaveden kod Agencije pod br. 02-1242 od 12.08.2022. godine).

U prigovoru se navodi da je emiter objavio vijest o gledanosti sva tri kanala TVCG, koja „nije sadržala nijedan od onih podataka koji bi, prema Kodeksu novinar/ki Crne Gore trebali da budu navedeni kada se saopštavaju rezultati istraživanja javnog mnjenja (Smjernica 2.5. Kodeksa), a to su broj ispitanika, datum sprovođenja istraživanja, identitet naručioca istraživanja, kao i postavljena pitanja“, a po mišljenju podnosioca

prigovora, „neobjavlivanjem navedenih podataka, TVCG je prekršila... član 7 i 8 Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima“.

Podnosilac prigovora navodi da „profesionalni standard 'tačnost' podrazumijeva da prenesena poruka mora da reflektuje tačne činjenice i ne smije navoditi na pogrešan zaključak“, pa istovremeno ukazuje da je „istraživanje sa agencijom Damar sprovedeno u junu i nije se moglo odnositi na gledanost TVCG u julu“, te da „u tom istraživanju nema podataka o gledanosti tri kanala TVCG pa ni to istraživanje nije izvor podataka“.

Postupajući po osnovu navoda iz prigovora, Sektor za monitoring Agencije izvršio je uvid u snimak emitovanog programskog sadržaja emitera i sačinio nalaz dana 16.08.2022. godine (akt broj 02-1242/1 od 16.08.2022. godine). Agencija je dana 19. avgusta 2022. godine pokrenula postupak za utvrđivanje da li je prigovor osnovan, odnosno da li je došlo do kršenja Zakona o elektronskim medijima (u daljem tekstu: Zakon), Pravilnika o programskim standardima u elektronskim medijima (u daljem tekstu: Pravilnik) i izdatog Odobrenja za emitovanje O-TV-J-01 i uputila je tim povodom emiteru zahtjev za izjašnjenje (akt broj 02-1242/2 od 19.08.2022. godine). U ostavljenom roku emiter nije dostavio traženo izjašnjenje.

Prilikom razmatranja da li je emitovanjem predmetnih programskih sadržaja došlo do kršenja pravilnika, Agencija je posebno imala u vidu sljedeće:

- Članom 7 stav 1 alineja a) Pravilnika propisana je obaveza emitera koji proizvode (uređuju i emituju) informativni program da to rade profesionalno i odgovorno i na taj način da doprinose slobodnom, istinitom, cjelovitom, nepristrasnom i blagovremenom informisanju javnosti o događajima u zemlji i inostranstvu.
- Članom 8 st. 1 Pravilnika je predviđeno da su u proizvodnji informativnih programa, elektronski mediji dužni da poštuju načela objektivnosti, nepristrasnosti, blagovremenosti, tačnosti, zabrane diskriminacije, slobode objavljivanja komentara i primjene pravila druge strane.
- Načelo tačnosti podrazumijeva obavezu elektronskih medija da izvještavanje bude zasnovano na činjenicama, odnosno zabranu emitovanja vijesti i izvještaja za koje emiter zna ili je mogao znati da su neistiniti (čl. 4 st. 1 al. k) Pravilnika).

Na osnovu informacija i navoda sadržanih u prigovoru i uvida u snimak emitovanog sadržaja, Agencija je konstatovala sljedeće:

1. Emiter je, dana 3. avgusta 2022. godine, u terminu od 19:29:26 do 19:59:31 sati (30 minuta 5 sekundi) emitovao centralnu informativnu emisiju „Dnevnik“. U okviru navedene emisije, u terminu od 19:52:43 do 19:53:22 sati (39 sekundi), emitovana je informacija čiji je opis dat u tački 2.
2. Voditelj u studiju: „Televizija Crne Gore tokom jula bila je najgledanija TV stanica, pokazuju zvanični podaci o gledanosti. Prvi, Drugi i Parlamentarni program zbirno su privlačili najviše gledalaca, dok je emisija 'Dobro jutro Crna Goro' najgledaniji jutarnji program u zemlji. Time je nastavljen dobar trend koji bilježimo. Nedavno istraživanje snage brenda 'RTCG', koje je sprovedla agencija 'Damar' pokazalo je da raste povjerenje u Javni servis. Takođe, istraživanje Građanske alijanse, kojim su obuhvaćeni manjinski narodi, pokazalo je da manjine, od svih radio i TV stanica najviše vjeruju Radio i Televiziji Crne Gore.“
3. Emitovana informacija pokrivena je kadrovima spoljašnjosti zgrade Javnog servisa zabilježenim iz različitih uglova. Prikazana je i krupno kadrirana tabla sa nazivom i logotipom institucije: „JAVNI SERVIS; RTCG; Radio i Televizija Crne Gore“, a potom i ulaz u zgradu Javnog servisa.
4. Ne može se dovesti u pitanje pravo emitera da u skladu sa svojom uređivačkom politikom, traži, pribavlja, objavljuje i prenosi informacije od interesa za javnost, a podaci o gledanosti njegovih programa, povjerenju i prepoznatljivosti „brenda“ RTCG se mogu svrstati u tu kategoriju.
5. Imajući u vidu sadržinu informacije koja je objavljena u informativnom programu (centralna informativna emisija), emiter nije, na adekvatan način, realizovao obavezu da cjelovito informiše o temi od javnog interesa.
6. Emiter na početku spornog priloga daje podatke koji se ne mogu dovesti (i eksplicitno se ne dovode) u vezu sa podacima iz istraživanja koje kasnije pominje tj. istraživanje Agencije „Damar“. Iako navodi da je „Televizija Crne Gore tokom jula bila najgledanija TV stanica“, što, kako ističe, „pokazuju zvanični podaci o gledanosti“, dok su „Prvi, Drugi i Parlamentarni program zbirno privlačili najviše gledalaca“, on ne daje informaciju o tome na koji način je došao do ovih podataka, niti ko je obavio „zvanično“ istraživanje na koje se poziva. S obzirom da nije ukazao na izvor podataka (ne objašnjavajući metodologiju i pristup u prikupljanju, obradi i prezentaciji

podataka, ko je i kada izvršio „zvanično“ istraživanje, koliki je uzorak obuhvaćen), emiter nije dao cjelovitu informaciju o podacima o gledanosti svojih programa.

7. Nije opravdan navod iz prigovora o kršenju načela tačnosti. Emiter nije eksplicitno naveo da je objavljena ocjena o gledanosti njegovih programa zasnovana na istraživanju Agencije „Damar“, već da to „pokazuju zvanični podaci o gledanosti“. Dakle, objavljena ocjena je možda i tačna ali zbog izostanka podataka o njihovom izvoru, informacija o tome je necjelovita.

Saglasno navedenom, može se zaključiti da je emiter prekršio čl. 7 st. 1 tačka a) Pravilnika i tač. 7.1. Odobrenja za emitovanje br. O-TV-J-1.

Nakon sprovedenog postupka i uz uvažavanje svih relevantnih činjenica, direktor Agencije je, saglasno čl. 116 Zakona o upravnom postupku, donio odluku kao i dispozitivu ovog Rješenja.

Emiteru je naloženo da u skladu sa čl. 140 stav 3 Zakona informaciju o izrečenoj mjeri objavi u svom programu.

Ovo Rješenje će se objaviti na veb sajtu Agencije www.aemcg.org.

Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

UPUTSTVO O PRAVNOM SREDSTVU

Protiv ovog rješenja može se podnijeti žalba Savjetu Agencije za elektronske medije u roku od 15 dana od dana njegovog dostavljanja.



Dostavljeno:

- NVO „Media Centar“
- Javno preduzeće „Radio i Televizija Crna Gore“
- Savjet Agencije za elektronske medije
- Sektor za pravne i ekonomske poslove
- Arhiva