Crna Gora
SAVJIET AGENCIJE ZA ELEKTRONSKE MEDIJE
Broj: UP 11 01-043/24-9/1
Podgorica, 01.08.2024. godine

Na osnovu ¢l. 14 ta€. 13 Zakona o elektronskim medijima ("Sl.list CG", br. 46/10, 40/11, 53/11,
06/13, 55/16, 92/17 i 82/20), a uvezi ¢l. 193 Zakona o audiovizelnim medijskim uslugama (,,Sl.list CG br.
54/24™) i ¢l. 126 stav 7 Zakona o upravnhom postupku ("Sl. list Crne Gore", 56/14, 20/15, 40/16 i 37/17),
rjeSavaju¢i po zalbi ,,TDI Radio"” d.o.o. Podgorica, koga zastupa Milena Pejovi¢, advokat iz Podgorice
(zavedena kod Agencije za elektronske medije pod br. UP Il 01-043/24-9 od 16.07.2024. godine), Savjet
Agencije za elektronske medije na sjednici odrZzanoj 01.08.2024. godine, donio je

RJESENJE

1 Usvaja se zalba ,TDI Radio” d.o.o. Podgorica, podnijeta protiv RjeSenja Agencije za elektronske
medije br. UPlI 04-043/24-208/3 od 01.07.2024. godine (zavedena kod Agencije za elektronske
medije pod br. UP Il 01-043/24-9 od 16.07.2024. godine).

2. PoniStava se prvostepeno ijeSenje Agencije za elektronske medije br. UPI 04-043/24-208/3 od
01.07.2024. godine i predmet vraca prvostepenom organu na ponovni postupak.

Ovo Rjesenje ¢e se objaviti na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemca.org.
4. Protiv ovog RjeSenja moZe se pokrenuti upravni spor pred nadleZznim sudom.

5. Ovo RjeSenje stupa na snagu danom donoSenja.

Obrazlozenje

RjeSenjem Agencije za elektronske medije br. UPI 04-043/24-208/3 od 01.07.2024. godine,
Privrednom drustvu ,, TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice, emiteru radijskog programa , TDI radio”, izreCeno je
upozorenje, kao upravno - nadzorna mjera zbog krSenja odredbe ¢l. 58 st. 1 i ¢l. 59 st. 5 Zakona o
elektronskim medijima, ¢l. 23 st. 2 Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja odobrenja za emitovanje
(,,Sluzbeni list Crne Gore", br. 33/11) i ta€. 2.1. Odobrenja za emitovanje br. O-R-K-27. Stavom 3 pobijanog
RjeSenja naloZeno je privrednom drustvu ,, TDI Radio" d.o.o. da bez odlaganja, a najkasnije do 15. jula 2024.
godine, izwvrSi usaglaSavanje sa programskom Semom odnosno strukturom programa iz Aneksa 2-1
Odobrenja za emitovanje br. O-R-K-27 (RjeSenje o izmjeni i dopuni Odobrenja br. 02-1158/6 od 14.11.2019.
godine) i da bez odlaganja po€ne sa dnevnim emitovanjem informativhog programa u trajanju od najmanje
30 minuta, od ¢ega jedne informativhe emisije u trajanju od najmanje 20 minuta. Stavom 6 istog RjeSenja
predvideno je da ukoliko privredno drustvo ,,TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice ne postupi po nalogu iz tacke 3
ovog RjeSenja, Agencija ¢e pokrenuti postupak za izricanje stroZije upravno nadzorne mjere privremenog
oduzimanja odobrenja od 30 dana.

Privredni drustvo ,, TDI Radio" d.o.o. Podgorica, koga zastupa Milena Pejovi¢, advokat iz Podgorice,
blagovremeno je podnijelo Zalbu protiv prvostepenog RjeSenja (zavedena kod Agencije za elektronske
medije pod br. UP Il 01-043/24-9 od 16.07.2024. godine), zbog povrede pravila postupka, nepotpuno i
nepravilno utvrdenog €injeni¢nog stanja i pogreSne primjene prava.

U zalbi se navodi da je ,,da se na strani3 obrazloZzenja prvostepenog /jesenja navode podacii navodi
sadrzani u Nalazu, koji su bili osnov za pokretanje postupka, zasnovani na detaljnom monitoringu,
evidentiranju i obradi podataka o emitovanom programu, te uporedivanju sa definisanom programskom


http://www.aemca.org

strukturom iz Aneksa 2-1 Odobrenja. Nalaz ne sadrzi obrazloZzenje niti egzaktne i provijerljive podatke,
konkretne razloge i kriterijume kojima se Sektorza nadzor vodio, te se samo konstatuju navodna odstupanja
bez detaljnog obrazloZzenja i da ovako napisan nalaz jasno ukazuje na arbitrerno postupanje Agencije na
Stetu Zzalioca. Agencija je svojim arbitrarnim postupanjem mogla da procenat uceS¢a dokumentarno-
obrazovnog programa u odnosu na drugi programski sadrzaj odredi u procentu od, na primer, 0,28% Hi
1,14%, a ovo svejer nema obrazloZenja metodologije rada Sektora".

Podnosilac Zalbe dalje navodi da ,,nije jasno ni kako je Agencija dosla do zakljucka da emitovani
sadrzaji, navedeni u programskoj osnovikao: zabavni- 'Dobrojutamji program’, Top 20" i 'Nightshift radio
show’, kulturno-umjetnicki - Talas kulture’, i djeciji - 'DjeCja strana sveta’, nemaju najmanje 20% izvornog
audio materijala ili autorskog dela. Ako je Agencija je konstatovala da navedeni programski sadrzaj nema
20% izvornog audio materijala ili autorskog djela, onda je Agencija morala da konstatuje koji procenat
izvornog audio materijala ili autorskog djela postoji u tim emsijima. U suprotnom radi se o nepotpuno
utvrdenom cinjeni€nom stanju, Sto rjeSenje €ini nezakonitim i jasno je da RjeSenje ima nedostataka zbog
kojih se ne moze ispitati, jer su navedeni razlozi nejasni. Dakle, u rjeSenju su navedeni razlozi koji su
protivurje¢nisamom €injenicnom stanju i dokazima kojeje Agencija koristila".

Dalje se Zzalbom ukazuje ,,da nije jasno kakoje Agencija utvrdila da emiter ne emituje informativni
program u obimu kojije definisan Aneksom 2-1 Odobrenja. Podaci iz Nalaza sektora su nepotpunii navodi
netacnijer Sektor nije uzeo u obzir sav informativni program kojizalilac (re)emituje, a u koji izmedu ostalog
spadaju i informativna emisija u sopstvenoj produkciji ‘"AKTUELNO', reemitovana informativha emisija Radija
Slobodna Evropa - 'Crma Gora u pola 2' u trajanju od 30 minuta i reemitovana informativna emisija Radija
Slobodna Evropa - 'Regionalniinformativni program’, u trajanju od 30 minuta’,

Podnosilac Zalbe istice da ,je Cinjenicno stanje pogresSno i nepotpuno utvrdeno iz razloga jer je
Agencija rjeSenjem br. 01-1158/5 od 29.10.2019. godine dala saglasnost Zaiiocu za znacajnu promjenu
strukture radijskog programa i na taj nacin potvrdila programsku osnovu Zalioca. Ninakon 5 godina od dana
promjene Odobrenja programska osnova zalioca nije se u bitnom mjenjala, te je nejasno kako je Agencija
doSla do Zakljucka da je zaliliac emitovao program sa znacajno promijenjenom programskom strukturom.
Agencija nije uzela u obzir emisije koje se navode u tacki 6. Nalaza, i to emisije: zabavne - 'Dobrojutamji
program’, ‘Night shift radio show'i'Top 40", kulturno-umjetnicku - Talas kulture'idjecCiju - 'Djecja strana
sveta', te da se ne moze prihvatiti zakljuak i tvrdnja Agencije da ove emisije nisu mogle da budu uzete u
obzir. Ni u jednom propisu nije navedeno da radio emisije moraju da imaju najmanje 20% govornog
sadrzaja na sat vremena', navode i to ,daje pozivanje na Pravilnik o us/ovima za odredivanje programskih
sadrzaja koji se smatraju sopstvenom produkcijom predstavlja pogreSnu primjenu materijalnog prava, jer se
ovaj Pravilnik odnosii primjenjuje samo na emisije iz sopstvene produkcije, te njegove norme mogu da se
tumace samo u kontekstu ispitivanja postupanja po Odobrenju u smislu emitovanja emisija iz sopstvene
produkcije.”

U Zalbi se isti¢e ito da ,Clan 2 Pravilnika o sopstvenoj produkciji ni na koji nacin ne zakljuCuje da
programski sadrzaj radio emitera mora da bude najmanje 20% nemuzicki (govorni) na sat vremena
emitovanog programa, vec¢ se jasno navodi da mora da bude izvorni audio materijal ili autorski dio i da
izvorni audio materijal iii autorski dio moze da sadrzi kako samo muzicki tako samo i govorni sadrzaj, ili
meSavina govornog i muzickog sadrzaja. Nejasno je tumacenje Agencije da audio ili autorski dio predstavlja
govornisadrzaj."

Navodi se i to ,,da navodi u Nalazu da muzicki sadrzaj djeCije emisije 'DjeCja strana sveta' nije bio
prilagoden djecCijem uzrastu, ali da Agencija ne daje razloge za ovakav svoj stav, ve¢ se samo pauSalno
konstatuje da emisija navodno nije prilagodena djecijem uzrastu'.

Dalje se sa pozivom na ¢l. 59 stav 5 Zakona o elektronskim medijima u podnijetoj Zalbi se navodi da
»pazljivim slusanjem programskog sadrzaja zalioca dolazi se do zakljucka da Zalilac u toku dana emituje dve
informativhe emisije od po 30 minuta, jednu koja se emituje 20 minuta u toku dana, i viSe kratkih
informativnih vijesti u trajanju od oko 90 sekundi, koje se emituju najmanje 8 puta dnevno. Toje najmanje
92 minuta informativhog sadrzaja dnevno, te da nije jasan zaklju¢ak Agencije da zalilac svakog dana nije
emitovao  informativnu emisiju u trajanju od najmanje 20 minuta. Cinjenica da Zalilac reemituje
informativne emisije, tj. emituje informativniprogram koji nije iz njegove sopstvene produkcije, ne znaci da



je zZatUac prekrsio odredbe Clana 59 stav 5 Zakona o elektronskim medijima. Odredba ¢Clana 59 stav 5 Zakona

o0 elektronskim medijima jeste da se gradani Crne Gore pravovremeno\ taCno i istinito obaveStavaju
(informisu) o aktuelnim dogadajima iz Crme Gore, regiona i sveta, Sto ukljucuje ali se ne odnosi samo na
politicke dogadaje, veci na servisne informacije, dogadaje iz lokalne zajednice, vijesti iz kulture, poslovne
vijesti, sportske vijesti Hi viremensku prognozu, a imajuciu vidu ¢lan 4 Pravilnika o sopstvenoj produkciji*.

U podnijetoj Zalbi se navodi i to da je u pobijanom rjeSenju konstatovano da je ,,emiteru po razlicitim
osnovima viSe puta izreCeno upozorenje, i da ukoliko ne postupi u skladu sa datim nalogom za
usaglaSavanjem rada sa Odobrenjem za emitovanje, Agencija ¢e shodno ¢lanu 142 stav 1 tacka 6 Zakona,
pokrenuti postupak za izricanje strozije upravno-nadzorne mijere, odnosno izricanje mjere privremenog
oduzimanja odobrenja za emitovanje, u trajanju od 30 dana. Agencija samo proizvoljno istice daje Zaiiocu
viSe puta izreCeno upozorenje, jer se u pobijanom RjeSenju ne navodi kada je Zaiiocu ranije izreCeno
upozorenje i po kom osnovd'.

U konatnom predlozeno je da ,Savjet Agencije za elektronske medije Zalbu usvoji i pobijano
RjeSenje ponisti"

Na sjednici odrzanoj 01.08.2024. godine, Savjet Agencije je razmotrio predmetnu Zalbu i spise
predmeta, pa je odlucio kao u dispozitivu rjeSenja, a iz sljede¢ih razloga:

Predmet ove upravne stvari je izreCena upravno - nadzorna mjera emiteru zbog krSenja odredbe ¢l.
58 st. 1i ¢l. 59 st. 5 Zakona o elektronskim medijima, €l. 23 st. 2 Pravilnika o uslovima i postupku izdavanja
odobrenja za emitovanje (,,Sluzbeni list Crne Gore", br. 33/11) i taC. 2.1. Odobrenja za emitovanje br. O-R-K-
27.

Nesporno je da je saglasno odredbi ¢lana 58 st. 1i 2 Zakona o elektronskim medijima propisano da
je emiter duzan da, u pisanoj formi, o svim znacajnijim planiranim promjenama strukture radijskog ili
televizijskog programa koje emituje zatraZi saglasnost Agencije. Znacajnija promjena strukture programa, u
smislu ove odredbe, je svaka promjena koja predstavlja izmjenu vecu od 10% strukture programa na osnovu
koje je dobijeno odobrenje za emitovanje, kao i da je ¢lanom 59 stav 5 Zakona propisano je da je emiter
duzan da dnevno emituje informativni program u trajanju od najmanje 30 minuta, u okviru kojeg najmanje
jednu informativnu emisiju u trajanju od najmanje 20 minuta.

Pored toga je nesporno da Agencija u sklopu svojih nadleznosti vrSi monitoring programa emitera i
utvrduje da li se isti pridrzavaju programske strukture iz izdatog odobrenja, a sve sa ciljem poStovanja
zakonske obaveze emitera da emituju program u skladu sa izdatim odobrenjem.

S tim u vezi, u okviru monitoringa emitera radijskog programa ,,TDI Radio", za period od 14. do 20.
maja 2024. godine Sektor za nadzor nad radom pruzalaca AVM usluga, sacinio nalaz br. UP | 04-043/24-208
od 04.06.2024. godine i kako se navodi u prvostepenom RjeSenju uoena su odredena odstupanja zbog ¢ega
je na temelju ovakvog nalaza emiteru izreCeno upozorenje zbog kr3enja gore navedenih zakonskih normi i
izdatog Odobrenja.

Nadalje, Nalaz u tacki 6 sadrZi konstataciju da muzi¢ki sadrzaj emisije ,DjeCija strana sveta" nije
prilagoden djecijem uzrastu. Medutim, temeljeci svoju odluku na navedenom Nalazu prvostepeni organ nije
dao razloge o tome zaSto navedeni programski sadrZaj nije uzet u obzir prilikom utvrdivanja strukture
programa po izvoru, ni po Zanru, odnosno zaSto nije prilagoden djecijem uzrastu.

Takode, u predmetnom Nalazu se utvrduje da je emiter imao 1,02 reemitovanih sadrzaja, a da pri
tome nije navedeno o kojim se programskim sadrzajima radi, a posebno kod tvrdnji emitera da je u ovom
periodu reemitovao ,emisiju Radija Slobodna Evropa - ,Crna Gora u pola 2" u trajanju od 30 minuta i
informativnhu  emisiju Radija Slobodna Evropa - ,Regionalni informativni program", u trajanju od 30
minuta’.

Pored toga, u stavu 6 dispozitiva RjeSenja navedeno je da ukoliko privredno drustvo ,,TDI Radio”
d.o.0. iz Podgorice ne postupi po nalogu iz tatke 3 ovog RjeSenja, Agencija ¢e pokrenuti postupak za
izricanje stroZije upravno - nadzorne mijere privremenog oduzimanja odobrenja od 30 dana. Obrazlazuci
ovakvu odluku na strani 5 obrazloZenja, prvostepeni organ navodi da je emiteru po razli€itim osnovima vise



puta izreCeno upozorenju, ali pri tome ne navodi taksativno o kojim se rjeSenjima radi kojima su emiteru vec
izricana upozorenja po ovom ili drugim osnovima.

Imajuci u vidu sve naprijed navedeno, po oceni Savjeta prvostepeno rjeSenje ne sadrzi razloge o
odluénim cinjenicama, odnosno polazeé¢i od Nalaza sektora za nadzor nad radom pruzalaca AVM usluga po
osnovu kojeg je utvrdeno cinjeniCno stanje, nejasni su dati razlozi u pogledu odstupanja od programske
strukture iz izdatog Odobrenja za emitovanje, Sto Cinjeni¢no stanje €ini nepotpuno utvrdenim.

U ponovnom postupku prvostepeni organ c¢e otkloniti nedostatke na koje mu je ukazano ovim
rjeSenjem, imati u vidu ostale navode izjavljene Zalbe, te potpuno i pravilno utvrditi Cinjenicno stanje,
donijeti odluku kojoj ¢e dati dovoljne ijasne razloge.

Shodno ¢lanu 126 st. 8 Zakona o upravnom postupku prvostepeni organ je duzan da u svemu
postupi po drugostepenom rjeSenju i da, bez odlaganja, najkasnije u roku od 20 dana od dana prijema
predmeta donese novo rjeSenje.

Saglasno navednom, Savjet Agencije za elektronske medije je odlucio kao u izreci ovog RjeSenja.
Ovo RjeSenje ¢e biti objavljeno na veb sajtu Agencije za elektronske medije www.aemca.org.
Ovo Rjesenje stupa na snagu danom donoSenja.

PRAVNA POUKA

Ovo RjeSenje je konacno i protiv njega se moze pokrenuti spor pred Upravnim sudom Crne Gore u
roku od 20 dana od dana prijema ovog RjeSenja.

Predsjednik
letagAgencije za elektronske medije

Dostavljeno:
»TDIl Radio" d.o.o.
Advokat Milena Pejovi¢
Direktorica Agencije za elektronske medije
Sluzba za informacione-komunikacione tehnologije
Arhiva


http://www.aemca.org

