
Crna Gora
SAVJET AGENCIJE ZA AUDIOVIZUELNE MEDIJSKE USLUGE

Broj: UP II 01-043/25-4/2 
Podgorica, 23.06.2025. godine

Na osnovu čl. 143 stav 1 tač. 17 Zakona o audiovizelnim medijskim uslugama (,,SI. list Crne Gore" br. 
54/24) i čl. 126 stav 3 Zakona o upravnom postupku (,,SI. list Crne Gore", br. 56/14, 20/15, 40/16 i 37/17), 
rješavajući po žalbi privrednog društva „TDI Radio" d.o.o. Podgorica, koje zastupa Milena Pejović, advokatica 
iz Podgorice (zavedena kod Agencije za audiovizuelne medijske usluge pod br. UP II 01-043/25-4/1 od
14.05.2025. godine), Savjet Agencije za audiovizuelne medijske usluge na sjednici održanoj 23.06.2025. 
godine, donio je

RJEŠENJE

1. Mijenja se tačka 5. prvostepenog Rješenja Agencije za audiovizuelne medijske usluge br. UPI 04- 
043/25-73/5 od 30.04.2025. godine (ispravljenog Rješenjem br. UP I 04-043/25-73/6 od 08.05.2025. 
godine) i obavezuje privredno društva ,,TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice da u pisanoj formi, obavijesti 
Agenciju za audiovizuelne medijske usluge o načinu (sadržaj, datum i vrijeme) objavljivanja 
informacije o izrečenoj mjeri iz tačke 1. pobijanog Rješenja, umjesto pogrešno označenog i 
obavezanog privrednog društva „AST' d.o.o. iz Podgorice.

2. U preostalom dijelu žalba privrednog društva ,,TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice (zavedena kod Agencije 
pod br. UPII 01-043/25-4/1 od 14.05.2025. godine) odbija se kao neosnovana, a prvostepeno rješenje 
Agencije za audiovizuelne medijske usluge br. UPI 04-043/25-73/5 od 30.04.2025. godine (ispravljeno 
Rješenjem br. UP104-043/25-73/6 od 08.05.2025. godine) u preostalom dijelu ostaje nepromijenjeno.

3. Odbija se zahtjev punomoćnika emitera za naknadu troškova na ime sastava žalbe.

4. Ovo Rješenje će se objaviti na internet stranici Agencije za audiovizuelne medijske usluge 
www.amu.me.

5. Protiv ovog Rješenja može se pokrenuti spor pred Upravnim sudom Crne Gore.

6. Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

Obrazloženje

Rješenjem Agencije za audiovizuelne medijske usluge (u daljem tekstu: „Agencija") br. UPI 04-043/25- 
73/5 od 30.04.2025. godine, privrednom društvu „TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice, emiteru opšteg radijskog 
programa ,,TDI radio" (u daljem tekstu: „Emiter") izrečeno je upozorenje, kao upravno - nadzorna mjera zbog 
kršenja odredbe čl. 11 Pravilnika o programskim standardima u radijskim i televizijskim programima (,,SI. list 
Crne Gore", br. 121/24, u daljem tekstu: „Pravilnik"), jer je dana dana 2. aprila 2025. godine, prilikom 
emitovanja programskog sadržaja pod nazivom „Antidepresiv" prekršio zabranu da se u radijskim i televizijskim 
programima ne smiju emitovati programski sadržaji kojima se potencira pripadnost određenoj grupi, 
opredjeljenje, stvarno ili pretpostavljeno lično svojstavo, kao oblik diskriminacije prema njima, odnosno 
obaveze emitera da izbjegava korišćenje uvredljivih termina koji bi se mogli povezati sa određenom 
društvenom grupom.

l

http://www.amu.me


Tačkom 3 pobijanog Rješenja emiteru je naloženo da usaglasi emitovanje programskih sadržaja u 
okviru radijskog programa „TDI Radio", sa standardima definisanim u Zakonu o audiovizuelnim medijskim 
uslugama, podzakonskim aktima Agencije i izdatom Odobrenju za emitovanje.

Tačkom 4 pobijanog Rješenja emiteru je naloženo da, u skladu sa članom 181 stav 3 Zakona o 
audiovizuelnim medijskim uslugama, u okviru radijskog programa ,,TDI Radio", u programskom sadržaju 
„Antidepresiv" objavi informaciju o izrečenoj mjeri iz tačke 1 pobijanog Rješenja.

U tački 5 istog Rješenja umjesto emitera, obavezano je drugo privredno društvo - „AST' d.o.o. iz 
Podgorice, da u pisanoj formi, obavijesti Agenciju o načinu (sadržaj, datum i vrijeme) objavljivanja informacije
o izrečenoj mjeri iz tačke 1. pobijanog Rješenja.

Agencija je postupajući po službenoj dužnosti, na osnovu člana 26 Zakona o upravnom postupku, dana
08.05.2025. godine donijela Rješenje (akt br. UP I 04-043/25-73/6 od 08.05.2025. godine) kojim je izvršena 
ispravka brojeva u uvodnom dijelu izvornog Rješenja br. UP I 04-043/25-73/5 od 30.04.2025. godine.

Privredno društvo ,,TDI Radio" d.o.o. iz Podgorice, koga zastupa Milena Pejović, advokatica iz 
Podgorice, blagovremeno je podnijelo žalbu protiv prvostepenog Rješenja Agencije (zavedena kod Agencije 
pod br. UP II 01-043/25-4/1 od 14.05.2025. godine), zbog povrede pravila postupka, pogrešno i nepotpuno 
utvrđenog činjeničnog stanja i pogrešne primjene materijalnog prava.

U podnijetoj žalbi u bitnom se navodi da:

„pobijano Rješenje ima nedostataka zbog kojih se ne može ispitati, a naročito jer su u pobijanom 
Rješenju navedeni razlozi koji su nejasni i protivu/ječni dokazima kojima se Agencija siužita pritikom 
donošenja pobijanog Rješenja."

„Agencija nije uvažita niti jedan argument iz pisanog izjašnjenja i u obraztoženju pobijanog Rješenja, 
našla je  za shodno da Izjasnjenje tek samo konstatuje, citirajući svega par rečenica iz istog i to na način 
da je  iste izvlačila iz konteksta, puko ih nabrajajući na način da se umanji njihova dokazna težina i 
značaj, u potpunosti zanemarivajući dokaze, koji su ključni za donošenje ispravne odluke u postupku."

„Agencija pogrešno navodi da 'vicevi koji su predmet postupka nisu predstavljali direktna uključenja 
publike, već su ih iznosili voditelji', u kom dijelu zanemaruje navode iz Izjašnjenja, koji se potvrđuju i 
relevantnim dokazima (Nalaz sektora za nadzor), jer je  u konkretnom riječ o vicevima koje su slali 
slušaoci, a koji su pročitani u emisiji, od strane voditeija."

„Navodi iz pobijanog Rješenja 'kada se humor zasniva na stereotipima o osobama sa invaliditetom, 
etičkim manjinama, osobama koje su pretrpjeie tragične događaje, iii onima u stanju bolesti i zavisnosti
- tada se dolazi do zone u kojoj se testira granica izmedu slobode izražavanja i obaveze poštovanja 
dostojanstva drugih" nijesu tačni, obzirom da se prilikom čitanja viceva u emisiji nije vrijedalo, niti se 
na takav način moglo vrijeđati ičije dostojanstvo."

„Skretanjem pažnje emiteru na 'nedostatak profesionalne pažnje i odgovornosti' voditelja, Agencija nije 
ni uzeia u obzir notornu činjenicu da su se voditelji konstatno ogradivali od sadržaja na način sto su 
isticali da pročitani vicevi nijesu zvaničan stav emitera.

„Agencija nije cijeniia suštinu cjelokupnog postupka - da nije bilo nikakve diskriminacije, te da navodi 
da je  emisija potenciraia diskriminaciju određene grupe iica nisu utemeljeni na stvarnom sadržaju 
zabavne emisije „Antidepresiv", već na pogrešnoj interpretaciji iste i isključivo Hčnom doživliaiu 
donosioca pobijanog Rješenja."

„Agencija paušalno zakijučuje da izjava o odricanju od odgovornosti (tzv. „disdaimer") ne osiobađa 
emitera odgovornosti za sadržaj emisije i zanemaruje činjenicu da regionalna praksa, na koju je  ukazano 
u izjašnjenju pokazuje drugačije."

„Agencija zanemaruje da 'disdaimer' koji se emituje na početku, tokom i na kraju svake emitovane 
zabavne emisije 'Antidepresiv', sadrži jasnu napomenu i giasi:

'..Svrha ove emisije nije omaložavanje niti vrijedanje bib koga, većiskljucivo humor izabava'

2



„Agencija je  učinila bitne povrede pravila postupka, jer priiikom donošenja pobijanog Rješenja nije 
utvrdiia sve činjenice i okoinosti koje su bitne za odiučivanje u postupku, sagiasno propisanom odredbom 
či. 11, 12 i  22 st. 7 Zakona o upravnom postupku."

„Pobijano Rješenje ne sadrži egzaktne i povjerijive podatke, niti konkretne razioge koji opravdavaju 
donošenje upravno-nadzorne mjere, većse samo konstatuje navodno kršenje odredbe či. 11 Praviinika, 
uz pravno neutemeijeno poistovjećivanje sa presudom Evropskog suda za ijudska prava u siučaju 'Le 
Pen protiv Francuske', ne osvrćući se na brojne ukazane medunarodne dokumente, zakonodavstvo 
(iokaino, međunarodno i regionaino), što ukijučuje i Evropsku konvenciju o Ijudskim pravima, Opštu 
deklaraciju o pravima čovjeka, presudu Evropskog suda za Ijudska prava, i mišljenja na temu slobode 
izražavanja."

„Agencija je  pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje i imala površan pristup donošenju istog, 
izmedu ostalog jer u dispozitivu pobijanog Rješenja u tački 5. navodi drugo privredno društvo (AST 
do.o.) umjesto emitera na kojeg se izrečena mjera odnosi, što impiicira da konkretan slučajsa njegovim 
specifičnostima nije vajano naliziran."

„Poistovjećivanje sadržaja emitovanog u emisiji "Antidepresiv" sa siučajem iz presude Evropskog suda 
za Ijudska prava 'Le Pen protiv Francuske' predstavja neprimjerenu i apsolutno pogrešnu pravnu 
analogiju, naročito kod činjenice da se u tom slučaju izražava politički stav o migracionoj poiitici i 
imigraciji romske populacije, odnosno da je riječo govoru sa ozbiijnim poiitičkim sadržajem, a ne govoru 
čiji je  cilj izazivanje smijeha."

Navedena presuda ni po sadržaju, ni po konktekstu, ni po namjeri ne sadrži elemente koji bi mogli 
proizvesti slične pravne posljedice, jer programski sadržaj emisije „Antidepresiv" koji je  predmet 
pobijanog Rješenja, ne predstavlja političku izjavu, niti poziv na promjenu javne poiitike Hi uticaj na 
javno mijenje u Crnoj Gori - većje riječo bezaztenom čitanju viceva i to na medunarodni dan šale. Zbog 
raznovrsnosti slušalačkog tijela i tema, često se diskutuje i o odredenim 'marginalnim grupama', 
nacionalnim manjinama, vjeri, nacionainosti Hi ijudima različitih etničkih pripadnosti što se ni u kom 
slučaju ne smije dovesti u vezu sa vrijedanjem ili nepoštovanjem bib koga već je  sve zabavnog i 
humoristickog karaktera."

Emisija „Antidepresiv" je humorističkog sadržaja, bez namjere podsticanja nasilja, netrperljivosti Hi 
diskriminacije, a sporni vicevi su pročitani isključivo u namjeri izazivanja smijeha."

„Agencija nije sudski organ, niti su jo j data takva zakonska ovlašćenja i samim tim nije stručna, niti 
kompetentna niti obučena da prilikom donošenja pobijanog Rješenja primjenjuje standarde iz (npr. 
trostepeni test) Evropske konvencije za Ijudska prava u cilju procjene opravdanosti ograničenja slobode 
izražavanja iz člana 10 pomenute Konvendje."

,,U pobijanom Rješenju nije jasno objašnjeno niti pravilno obrazloženo kako su tačno ispunjeni usbvi 
svakog propisanog standarda u odnosu na sadržaj iznesen u emisiji ,Antidepresiv'."

„Agenc/ja je  pogrešno i nepotpuno utvrdila činjenično stanje i propuštanjem da cijeni činjenicu da to što 
se nekom programski sadržaj može činiti uvredljivim, ne iskjučuje automatski njegovu umjetničku formu 
u svojstvu humora, jer je upravo humor vica bez zbbe, neagresivan, te nij eopterećen najerom da se 
bib ko omabvaži Hi uvrijedi."

„Sadržaj zabavne emisije „Antidepresiv" je isključivo humorističkog karaktera, a nikako da omabvažava 
iii vrijeda bib koju društvenu grupu, bib koja iica, bib koje pripadnike bib koje nacionalne manjine."

„Emisija ,Andtidepresiv" oslanja se na ironiju, doskočice I onu vrstu humora koju većina slušalaca 
prepoznaje i očekuje. Emisija je  takvog karaktera da ne postoje nikakve barijere niti diskriminacija bib 
kakve grupe iii poiedinca, obzirom da sav sadržaj koji je  pripremijen Hi izgovoren u okviru emisije služi 
samo i isključivo za zabavu slušalaca."

„Sbboda izražavanja uključuje i pravo medija da u svom djebvanju koriste humor kao nesporno 
sredstvo komunikacije, a u skladu sa propisanim či. 10 Evropske konvencije o ijudskim pravima i drugim

3



međunarodnim i nacionainim propisima, na koje ukazuje."

„Emitovanjem navedene emisije emiter nije prekršio odredbu čiana 15 Zakona o audiovizuelnim 
medijskim usiugama, kojom je propisano koje se A VM usiuge definišu kao zabranjene."

,,U konkretno s/učaju nije došio do kršenja Pravilnika o programskim standardima u radijskim i 
teievizijskim programima iz sijedecih razioga:

a. sadržaj je  emitovan u okviru jasno prepoznatog zabavnog formata;

b. sadržaj je  proizveden i emitovan u kontekstu medunarodno priznatog Dana šale;

c. Voditetji nisu iznosiii uvredijive komentare, niti su podržaii diskriminaciju bilo kog iica iii grupe 
Hca;

d. postoji jasno istaknuti6\sc\a\mer - napomena da svrha emisije nije omaiozžvanje niti vrijedanje 
bilo koga već iskijucčvo humor i zabava;

e. Shodno zakonskim odredbama, programski sadržaj u ovom siučaju je praviino označen i 
rasporeden, na načn što je izričito zauzetstav kojim se ne podržava diskriminatorno ponašanje."

„Agencija nije dokazaia postojanje štetne posijedice po pripadnike odredene grupe."

„Agencija je  preširoko tumačiia pojam diskriminacije, zanemariia standarde s/obode izražavanja 
(ukijučujuči humor i satiru) i  time primijeniia materijaino pravo na način koji nije uteme/jen ni u 
domačem ni u medunarodnom zakonodavstvu."

U konačnom predloženo je da Savjet Agencije usvoji žalbu i poništi pobijano rješenje Agencije.

Na sjednici održanoj 23.06.2025. godine, Savjet Agencije je razmotrio predmetnu žalbu i spise 
predmeta, i tom prilikom ostvario uvid u sljedeće akte:

prigovor g-dina Andreja Vujovića na rad emitera (akt zaveden kod Agencije pod br. UP I 04-043/25- 
73/1 od 03.04.2025. godine);

Nalaz Sektora za nadzor Agencije (akt br. UP I 04-043/25-73/2 od 04.04.2025. godine);

Odluku o pokretanju postupka nadzora po službenoj dužnosti (akt br. UP I 04-043/25-73/3 od 
07.04.2025. godine);

Zahtjev za izjašnjenje upućen emiteru (akt br. UP I 04-043/25-73/4 od 07.04.2025. godine); 

Izjašnjenje emitera od 15.04.2025. godine;

Rješenje direktorice Agencije (akt br. UP I 04-043/25-73/5 od 30.04.2025. godine, ispravljeno 
Rješenjem br. UP I 04-043/25-73/6 od 08.05.2025. godine) i

Žalbu emitera (akt zaveden kod Agencije pod br. UP II 01-043/25-4/1 od 14.05.2025. godine).

Razmatrajući osnovanost žalbenih navoda, a na osnovu informacija i navoda sadržanih u spisima 
predmeta, Savjet Agencije je konstatovao sljedeće:

Dana 03.04.2025 godine Agenciji je dostavljen je prigovor gospodina Andreja Vujovića iz Cetinja 
(akt zaveden kod Agencije pod br. UP I 04-043/25-73/1 od 03.04.2025. godine) na rad emitera, 
kao komercijalnog emitera opšteg radijskog programa ,,TDI Radio", u kojem je podnosilac 
prigovora naveo da su se u radijskom programu emitera čula „posprdna uključenja na račun lica i 
djece sa invaliditetom kroz formu viceva".
Agencija je na osnovu izvršenog nadzora (nalaz Sektora za nadzor br. UP I 04-043/25-73/2 od
04.04.2025. godine) utvrdila da prigovor posjeduje elemente za pokretanje postupka po službenoj 
dužnosti, pa je donijela odluku o pokretanju postupka nadzora po službenoj dužnosti (akt br. UP 
I 04-043/25-73/3 od 07.04.2025. godine) radi utvrđivanja da li je došlo do kršenja člana 11 
Pravilnika.

4



U cilju utvrđivanja da li je emitovanjem spornog programskog sadržaja došlo do kršenja Pravilnika, 
Agencija je od emitera zatražila pisano izjašnjenje (akt br. UP I 04-043/25-73/4 od 07.04.2025. 
godine).
U ostavljenom roku, emiter je dana 15.04.2025. godine dostavio izjašnjenje u kome je naveo:

da je „sadržaj zabavne emisije 'Antidepresiv' isključivo humorističkog karaktera, a nikako 
da omalovažava iii vrijeđa biio koju društvenu grupu, bi/o koja iica, biio koje pripadnike 
biio koje nacionaine manjinš', kao i da se „osianja upravo na suštinu vica kao forme 
izražavanja da kroz smijeh poveže ijude raziičitih pogieda".
da je „sporni programski sadržaj citiran u Nalazu emitovan na dan koji je posvećen šali, 
humoru i zabavi. U tom duhu, sadržaj emisije bio je prilagođen kontekstu tzv. 'Dana šale', 
koji je međunarodno priznat kao dan u kojem se dozvoljava slobodniji i humorističniji 
pristup u medijima."
da „s/oboda izražavanja jeste i mora ostati prioritet svakog demokratskig društva i 
države", citirajući u nastavku izjašnjenja relevantne propise.
da „podnosiiac prigovora sugeriše da je  emisija imaia uvrjedijiv karakter, pri čemu ne 
uzima u obzir osnovnu svrhu programa - da se kroz humor, u kojem učestvuju sami 
s/ušaoci emisije, podstakne na smijeh i dobro raspoioženje, a ne da se stvori negativan 
utisak niti povrijedi, unizi iii diskriminiše biio koje iice Hi grupa iica". 
da „na početku, tokom i na kraju svake emitovane zabavne emisije 'Antidepresiv', po 
nekoliko puta se emituje disdaimer koji sadrži jasnu napomenu i giasi: 'Svrha ove emisije 
nije omaiovažavanje niti vrijedanje biio koga več iskijučivo humor i zabava.'", čime se 
,,TDI radio izričito ograđuje od biio kakve namjere za uvredu, omaiovažavanje iii 
narušavanje ugieda biio kog iica iii grupe. Sadržaj je  iskijučivo namijenjen humoru i 
zabavi".

Na kraju emiter zaključuje da „nije došlo do kršenja Pravilnika o programskim standardima u radijskim 
i televizijskim programima iz sljedećih razloga:

Sadržaj je emitovan u okviru jasno prepoznatog zabavnog formata;
Sadržaj je proizveden i emitovan u kontekstu medunarodno priznatog Dana šaie; 
Voditelji nisu iznosiii uvredijive komentare, niti su podržaii diskriminaciju biio 
kog iica iii grupe iica;
Postoji jasno istaknuti disdaimer - napomena da svrha emisije nije omaiovažavanje niti 
vrijeđanje biio koga več iskijučivo humor i zabava;
Shodno zakonskim odredbama, programski sadržaj u ovom siučaju je praviino označen i 
rasporeden, na način što je izričito zauzet stav kojim se ne podržava diskriminatorno 
ponašanje."

Nakon pažljivog razmatranja navoda iznijetih u žalbi, ovaj organ prije svega nalazi da se osnovano 
žalbom navodi da je u tački 5. pobijanog Rješenja pogrešno označeno i obavezano pravno lice „AST' d.o.o. iz 
Podgorice da umjesto pravnog lica ,,TDI radio" d.o.o. iz Podgorice, koje je stranka u postupku, u pisanoj formi, 
obavijesti Agenciju o načinu (sadržaj, datum i vrijeme) objavljivanja informacije o izrečenoj mjeri iz tačke 1. 
pobijanog Rješenja.

Nesporno je prvostepeni organ propustio da u skladu sa odredbom člana 26 Zakona o upravnom 
postupku, postupajući po službenoj dužnosti, sam otkloni tehičku grešku u pisanju (naziv pravnog lica) i 
umjesto privrednog društva „AST' d.o.o. iz Podgorice pravilno označi privredno društvo ,,TDI radio" d.o.o. iz 
Podgorice kao stranku u postupku, da u pisanoj formi obavijesti Agenciju o načinu (sadržaj, datum i vrijeme) 
objavljivanja informacije o izrečenoj mjeri iz tačke 1. pobijanog Rješenja.

Na ovaj način učinjena je bitna povreda odredaba upravnog postupka, jer je prvostepni organ 
propustio da pravilno označi stranku u postupku odnosno da po službenoj dužnosti sam otkloni tehnički 
nedostatak u pisanju, što je uticalo na zakonitost pobijanog rješenja. Kod ovakvog stanja stvari, drugostepeni 
organ je postupajući po žalbi emitera izmijenio tačku 5. pobijanog Rješenja, na način što je umjesto privrednog 
društva „AST' d.o.o. iz Podgorice, koje nije stranka u postupku, pravilno označio privredno društvo „TDI Radio"
d.o.o. iz Podgorice kao obveznika dostavljanja obavještenja o objavi izrečene upravno-nadzorne mjere.

5



Nadalje, prilikom razmatranja da li je emitovanjenjem spornog programskog sadržaja pod nazivom 
„Antidepresiv" došlo do kršenja propisanih standarda, drugostepeni organ nalazi da prvostepeno Rješenje 
sadrži jasne i opravdane razloge, posebno imao u vidu sljedeće:

Članom 11 st. 2 Pravilnika zabranjeno je u radijskim i televizijskim programima emitovanje 
programskih sadržaja kojima se potencira pripadnost određenoj grupi, opredjeljenje, stvarno 
ili pretpostavljeno lično svojstavo, kao oblik diskriminacije prema njima.

Stavom 3 istog člana propisano je da je emiter dužan da izbjegava korišćenje uvredljivih 
termina koji bi se mogli povezati sa određenom društvenom grupom.

Drugostepeni organ cijenio je navode emitera da prvostepeni organ nije uvažio niti jedan argument iz 
pisanog izjašnjenja, kao i da je iste izvlačio iz konteksta, puko ih nabrajajući sa ciljem da se umanji njihova 
dokazna težina i značaj, uz zanemarivanje relevantnih dokaza, i našao da osporeno rješenje sadrži jasne i 
opravdane razloge, tako da se neosnovano navodima žalbe osporava njegova zakonitost u odnosnom dijelu.

U prilog ovakvom stavu ide i činjenica da je prvostepeni organ u pobijanom Rješenju (strana 5) 
eksplicitno naveo da je Agencija imala u vidu navode emitera da svrha emisije nije bila omalovažavanje ili 
vrijeđanje, već isključivo zabava, ali da je sa druge strane istovremeno ukazao da sadržaj koji koristi stereotipe 
ili ismijava lična svojstva određenih grupa može poslužiti kao sredstvo normalizacije diskriminatornih stavova.

Neosnovani su navodi emitera da je prvostepeni organ pogrešno zaključio kada je utvrdio da se vicevi 
poslati od strane slušalaca, a pročitani od strane voditelja u emisiji, mogu smatrati urednički odabranim i 
kontrolisanim sadržajem, za čije emitovanje je u cjelosti odgovornost na emiteru.

Prednje iz razloga što je odredbom člana 3 stav 1 Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama (u 
daljem tekstu: „Zakon") između ostalog propisano da emiter ima uredničku odgovornost za izbor sadržaja AVM 
usluge i organizaciju njenog pružanja.

U konkretnom slučaju, činjenica da su sporni sadržaji odabrani i izgovoreni od strane voditelja emisije, 
ne isključuje odgovornost emitera, obzirom da urednička odgovornost ne obuhvata samo direktno upravljanje 
sadržajem, već i odgovornost za ukupnu programsku politiku, uključujući i obavezu da se spriječi emitovanje 
sadržaja koji su u suprotnosti sa propisanim standardima, naročito u pogledu zabrane diskriminacije i vrijeđanja 
dostojanstva pripadnika ranjivih društvenih grupa.

Time što je emiter dozvolio da se u okviru redovnog radijskog programa emituje programski sadržaj 
koji sadrži negativne stereotipe o pripadnicima posebno ranjivih društvenih grupa (pripadnici romske 
populacije, lica sa invaliditetom, žrtve nuklearne nesreće) isti je objektivno preuzeo odgovornost za posljedice 
tog emitovanja. Prednje kod činjenice da humoristički oblik izražavanja ne isključuje njegovu društvenu i 
pravnu štetnost kada se njime prihvataju i produbljuju predrasude, podržavaju stereotipi (Romi ne govore 
dobro jezik u službenoj upotrebi, nevidljivi su, sva djeca u Černobilju su sa genetskim promjenama) što za 
posljedicu ima realan potencijal da doprinese daljoj stigmatizaciji društveno ranjivih grupa, a to je upravo ono 
što član 11 Pravilnika zabranjuje.

Isticanja emitera da je cilj emisije bio zabava i humor, da je emitovana na međunoradno priznati Dan 
šale, da se prilikom čitanja viceva u emisiji nije vrijeđalo niti se moglo vrijeđati ičije dostojanstvo, da ne postoje 
barijere niti diskriminacija bilo kakve grupe ili pojedinca, da su voditelji tokom emisije više puta naglašavali da 
se ograđuju od sadržaja viceva, kao i činjenica da je na početku, tokom i na kraju svake emisije „Antidepresiv" 
emitovan „disclaimer" ('svrha ove emisije nije omaložavanje niti vrijeđanje bilo koga, već iskljucivo humor i 
zabava'), ne isključuju njegovu odgovornost.

Prednje jer je emiter saglasno Zakonu odgovoran za cjelokupan programski sadržaj koji emituje, bez 
obzira na izjave o namjeri ili dodatne napomene. Namjera emitera da se sadržaj predstavi kao zabavan ili 
humoristički, ne isključuje odgovornost emitera, ukoliko je sadržaj objektivno takav da doprinosi širenju 
stereotipa, stigmatizaciji ili diskriminaciji ranjivih društvenih grupa. Obaveza emitera je da izbjegava, a ne da 
se naknadno ograđuje od sadržaja koji bi mogao biti diksriminatoran ili uvredljiv za društveno ranjive grupe.

U konkretnom slučaju verbalno ograđivanje odnosno isticanje ,,disclaimer"-a, ne mogu neutralizovati 
uticaj emitovanog sadržaja na slušaoce, obzirom da se procjenjuje objektivni uticaj na javnost i potencijalna 
štetnost sadržaja, a ne subjektivna namjera. Šta više, voditelji emisije jasno pokazuju postojanje svijesti o

6



mogućim negativnim efektima koje emitovani sadržaj može imati na pripadnike određene grupe Ijudi, navedeći 
da očekuju 'da ih sada tuži i romsko udruženje'.

Da humor ne uživa automatsku zaštitu ukoliko ima diskriminatorni karakter, potvrđuje i sudska praksa, 
uključujući presude Evropskog suda za Ijudska prava ('Aksu protiv Turske' i 'Feret protiv Belgije'), u kojima je 
sud zauzeo stav da i sadržaji koji su predstavljeni kao humoristički ili zabavni gube pravo na zaštitu slobode 
izražavanja kada svojim objektivnim sadržajem doprinose širenju stereotipa i diskriminaciji ranjivih društvenih 
grupa. Verbalno ograđivanje od sadržaja ili napomene da je sadržaj zabavnog karaktera ne anuliraju njegov 
objektivni uticaj na slušaoce, niti oslobađaju emitera odgovornosti za emitovani program.

Neosnovano emiter ističe da prvostepeni organ nije dokazao da je emitovanje spornog sadržaja 
proizvelo štetnu posljedicu po određenu grupu Ijudi, obzirom da obaveza emitera da se uzdrži od emitovanja 
programskih sadržaja koji mogu podstaći na nedozvoljen govor ili diskriminaciju ne zavisi od dokazivanja da 
je štetna posljedica stvarno nastupila, dovoljno je samo da sadržaj u objektivnom smislu, može da proizvede 
takav efekat na razumnog (prosječnog) slušaoca. Ovakav standard ima za cilj preventivnu zaštitu javnog 
interesa i prava pripadnika društveno ranjivih grupa, što je i svrha odredbe člana 11 Pravilnika.

Da je sadržaj neminovno proizveo negativan efekat na određene slušaoce, govori i to da je prvostepeni 
organ pokrenuo postupak po inicijativi građanina (slušaoca). Navodi emitera da se u konkretnom radi o 
subjektivnom osjećaju pojedinca, koje nema objektivno utemeljenje obzirom na pravu prirodu emitovanog 
sadržaja -  humor i zabava, ustvari predstavljaju svojevrsni vrednosni sud emitera, odnosno subjektivno 
mišljenje koje ne odražava nužno pravu prirodu samog sadržaja i nije obavezujuće.

Emiter u žalbi dalje navodi da je pozivanje prvostepenog organa na presudu Evropskog suda za Ijudska 
prava 'Le Pen protiv Francuske' neprimjereno, jer se radi o političkom govoru, koji se ne može dovesti u vezu 
sa humorističkim izražavanjem u radijskom programu.

Međutim, u konkretnom slučaju, po nalaženju drogostepenog organa prvostepeni organ nije vršio 
pravnu analogiju između političkog i humorističkog govora u smislu njihovog karaktera ili konteksta, već je 
presuda pomenuta isključivo radi isticanja relevantnog pravnog standarda Evropskog suda, da sloboda 
izražavanja (pa i kada se radi o tolerisanom provokativnom, šokantnom ili uznemiravajućem govoru) nije 
apsolutna i podliježe ograničenjima, naročito kada doprinosi širenju negativnih stereotipa o ranjivim 
društvenim grupama.

Taj pravni standard ima opštu primjenu, nezavisno od toga da li se radi o političkom, humorističkom 
ili drugom obliku javnog govora. Upravo u tom smislu je prvostepeni organ učinio osvrt na navedenu presudu, 
kao primjer stava (opšteg standarda) Evropskog suda za Ijudska prava da govor, bez obzira na formu, 
prevazilazi granice dozvoljenog i gubi zaštitu kada doprinosi diskriminaciji, mržnji ili stigmatizaciji.

S tim u vezi, Evropski sud za Ijudska prava i u drugim predmetima, među kojima i u već pomenutim 
'Aksu protiv Turske' i 'Feret protiv Belgije' ističe da čak i kada je govor predstavljen u humorističkoj formi, on 
nije zaštićen ako doprinosi širenju predrasuda i negativnih stereotipa, što je upravo u konkretnom i slučaj.

Prvostepeni organ u pobijanom Rješenju navodi da je prilikom odlučivanja izvršio detaljnu analizu 
relevantnih segmenata sadržaja, sa posebnim osvrtom na propisane medijske standarde i međunarodne norme 
koje uređuju slobodu izražavanja i zaštitu Ijudskog dostojanstva.

S tim u vezi, prvostepeni organ pravilno polazi i uzima u obzir potrebu posebne zaštite i senzibilnijeg 
pristupa prema pripadnicima ranjivih društvenih grupa (uključujući i pripadnike nacionalnih manjina - romske 
populacije, osobe sa invaliditetom, žene, djecu i dr.), a koju zaštitu uživaju na osnovu Ustava Crne Gore, 
Zakona o zabrani diskriminacije, Zakona o audiovizuelnim medijskim uslugama i brojnih drugih nacionalnih i 
međunarodnih akata koje je Crna Gora ratifikovala (Evropska konvencija o Ijudskim pravima, Okvirna 
konvencija za zaštitu nacionalnih manjina, Konvencija o ukidanju svih oblika rasne diskriminacije i dr.).

Upravo ta zaštita ima za cilj da spriječi njihovu stigmatizaciju, diskriminaciju i isključenje iz društvenog 
života. Takođe, ona obavezuje pružaoce medijskih usluga da svojim programskim sadržajem ne doprinose 
širenju stereotipa i predrasuda, već da afirmišu principe jednakosti, tolerancije i poštovanja različitosti.

Mediji, kao ključni akteri u oblikovanju javnog mnjenja, imaju posebnu odgovornost da svojim 
djelovanjem doprinose izgradnji inkluzivnog društva, u kojem se poštuju Ijudska prava svih građana, bez obzira

7



na njihovu etničku, socijalnu ili drugu pripadnost. U tom kontekstu, zakonodavni okvir Crne Gore usklađen je 
sa međunarodnim standardima, čime se stvaraju uslovi za punu integraciju i ravnopravnost ranjivih grupa.

Stoje navodi da Agencije nije sudski organ, ali je u vršenju svojih ovlašćenja u oblasti nadzora nad 
programskim sadržajem pružaoca usluga dužna da primjenjuje nacionalno zakonodavstvo u skladu sa Ustavom 
i ratifikovanim međunarodnim aktima, uključujući Evropsku konvenciju o Ijudskim pravima. Primjena standarda 
proporcionalnosti (trostepenog testa iz člana 10 stav 2 Konvencije) prilikom odlučivanja o zakonitosti 
ograničenja slobode izražavanja nije isključivo pravo sudova, već je to obaveza svih organa javne vlasti 
uključujući i regulatorna tijela kada odlučuju o pravima i slobodama, što proizlazi iz načela zakonitosti i obaveze 
zaštite javnog interesa i prava drugih lica, naročito pripadnika ranjivih društvenih grupa grupa.

Prvostepeni organ je pravilno postupio kada je prilikom procjene opravdanosti ograničenja slobode 
izražavanja u cilju rješavanja kolizije prava (prava na slobodu izražavanja i prava na dostojanstvo i zaštitu od 
diskriminacije) primjenio test trostepenosti.

Prvostepeni organ pružio je potrebnu argumentaciju za svaki pojedinačni standard i pravilno zaključio 
kada je utvrdio da predmetno ograničenje ima utemeljenje u zakonu, obzirom da član 11 Pravilnika jasno 
zabranjuje emitovanje sadržaja koji diskriminišu na osnovu pripadnosti određenoj grupi ili ličnih svojstava, da 
je ograničenje imalo legitiman cilj koji je sadržan u zaštiti dostojanstva i prava ranjivih društvenih grupa koji 
se suočavaju sa značajnim društvenim predrasudama i diskriminacijom, pri čemu sadržaji koji doprinose daljoj 
stereotipizaciji dodatno otežavaju njihovu socijalnu inkluziju. Prvostepeni organ je pravilno cijenio i kada je 
našao da je ograničenje slobode izražavanja bilo opravdano i neophodno kako bi se zaštitila prava drugih i 
očuvale vrijednosti tolerancije i poštovanja koje su temelj demokratskog društva, obzirom na činjenicu da je 
humor emitovan u emisiji „Antidepresiv” samo osnažio već postojeće predrasude u odnosu na ranjive 
društvene grupe.

Drugostepeni organ imao je u vidu i pozivanja emitera na regionalnu praksu, ali je našao da ista nije 
primjenjiva u konkretnoj pravnoj situaciji.

Prednje sa razloga što se u postupku po prigovoru NVO „Alternativa Crna Gora" iz Podgorice, na rad 
privrednog društva „Pink M Company" d.o.o., emitera televizijskog programa ,,TV Pink M", odbijeni prigovor 
odnosio na neadekvatno označavanje i raspoređivanje programskih sadržaja „AmiG Show" i „Zadruga" i 
potencijalno kršenje odredbi članova 23, 23a, 24 odnosno 25 tada važećeg Pravilnika o programskim 
standardima u elektronskim medijima, a ne na kršenje zabrane propisane odredbom člana 11 Pravilnika da se 
u radijskim i televizijskim programima ne smiju emitovati programski sadržaji kojima se potencira pripadnost 
određenoj grupi, opredjeljenje, stvarno ili pretpostavljeno lično svojstavo, kao oblik diskriminacije prema njima, 
odnosno obaveze emitera da izbjegava korišćenje uvredljivih termina koji bi se mogli povezati sa određenom 
društvenom grupom.

Nadalje, Regulatorno tijelo za elektronske medije Srbije (REM) pokrenulo je postupak po službenoj 
dužnosti, protiv emitera „Prva TV" zbog potencijalnog kršenje standarda prilikom emitovanja programskog 
sadržaja „Veče sa Ivanom Ivanovićem", jer je u emisiji na pogrdan način bilo govora o Hrvatima i katoličkoj 
crkvi, kao i poziv da ,,AI Kaida postavi atomsku bombu kada Hrvatska uđe u Evropsku uniju." U konkretnom 
slučaju, nadležno regulatorno tijelo je obustavilo postupak i utvdilo da su pomenuti navodi bili izrečeni u okviru 
žanra „stand-up komedije", koja pored ostalog podrazumijeva podsmješljiv odnos prema tabuima.

Dovodeći u vezu pomenuti postupaksa utvrđenim kršenjem emitera, jasno je da se isti kako činjenično 
tako ni pravno ne mogu poistovjetiti, naročito kod činjenice da se tabu govor odnosi na teme o kojima se u 
društvu ne govori obzirom da se smatraju neprikladnim ili zabranjenim iz kulturnih ili moralnih razloga, dok sa 
druge strane diskriminatorni govor ima za cilj ili posljedicu uvredljiv, omalovažavajući ili diksriminatoran ton 
usmjeren prema pripadnicima određenih društvenih grupa, na osnovu njihovih ličnih svojstava.

Neosnovani su navodi emitera da emitovanjem spornog sadržaja nije došlo do kršenja odredbe člana 
15 Zakona, kojom je propisano koje se AVM usluge definišu kao zabranjene, obzirom da potencijalno kršenje 
navedene odredbe nije ni bilo predmet postupka, niti je prvostepeni organ istu primijenio prilikom utvrđivanja 
postojanja kršenja i izricanja upravno-nadzorne mjere. Emiter se očigledno pogrešno poziva na drugu 
materijalnu normu, obzirom da je upravno-nadzorna mjera izrečena pobijanim Rješenjem donijeta zbog 
kršenja odredbe člana 11 Pravilnika.

8



Drugostepeni organ cijenio je i ostale navode emitera, ali je našao da isti nijesu od uticaja za drugačije 
odlučivanje u ovoj pravnoj stvari.

U konačnom, na osnovu činjeničnog utvrđenja i gore citiranih odredbi, po nalaženju ovog organa, 
pravilno je i zakonito prvostepeni organ postupio kada je našao da izricanje upozorenja predstavlja preventinu, 
proporcionalnu i primjerenu mjeru, kojom se emiteru jasno ukazuje na obavezu poštovanja normi, bez 
primjene strožijih sankcija.

Odluka o troškovima postupka zasnovana je na odredbi člana 94 Zakona o upravnom postupku, kod 
činjenice da emiter nije u cjelosti uspio u postupku, kao i da je izrečena upravno-nadzorna mjera ostala 
nepromijenjena.

Shodno članu 126 st. 3 Zakona o upravnom postupku, Savjet Agencije je odlučio kao u izreci ovog 
Rješenja.

Ovo Rješenje će biti objavljeno na internet stranici Agencije www.amu.me.

Ovo Rješenje stupa na snagu danom donošenja.

PRAVNA POUKA

Ovo Rješenje je konačno i protiv njega se može pokrenuti spor pred Upravnim sudom Crne Gore u 
roku od 20 dana od dana prijema ovog Rješenja.

Dostavljeno:

,,TDI Radio" d.o.o.
Advokatica Milena Pejović
Direktorica Agencije za audiovizuelne medijske usluge 
Sektor za nadzor
Sektor za informacione-komunikacione tehnologije 
Arhiva

9

http://www.amu.me

